- 18 - Noord en een regio Zuid, die enerzijds de ontwikkeling van een topzlekenhuls voor de gehele provincie In de weg staat en dus ook hoogwaardige werkgelegenheid onbenut laat en anderzijds de mogelijkheid laat bestaan dat patiënten die In Leeuwarden behoren te worden behandeld naar Gro ningen en Zwolle uitwijken. OntwikkelIngssamenwerklng. Reeds enkele Jaren rekent onze gemeente het tot haar taak om bepaalde projecten In ontwik kel Ings I anden financieel te ondersteunen. WIJ denken dat zulks past In de zich veranderende zienswijze van de plaats van de gemeente als bestuurseenheld te midden van de wereld. Er zijn allerlei projecten waarbij onze gemeente Is betrokken. Mijn fractie vraagt zich af of het ook niet In het kader van onze contacten met Oost-Europa voor de hand ligt In die landen bepaalde projecten te ondersteunen. Het is ons bekend dat er binnenkort een actie wordt gestart om me dische voorzieningen In Polen te realiseren. Zou hier een mogelijkheid voor onze gemeente Iiggen? Voorzitter, wanneer kunnen er besluiten worden verwacht met betrekking tot de extra opvang van asielzoekers? Hoe zien de plannen er precies uit en op welke wijze worden de desbetreffende Leeuwarder Instellingen daarbij betrokken? Woningbouw. Met betrekking tot de woningbouw zijn het laatste Jaar een aantal beleidsnotities versche nen. Problemen die er zijn ten aanzien van de contingenten werden onlangs door extra toewijzing wat verlicht. Ook werd de nota met betrekking tot de vrije kavels vastgesteld. Een open punt tot nog toe - althans voor onze partij - Is de bouw van woningen In de dor pen. BIJ de behandeling van de Dorpennota hebben wij onze Instemming met de In die nota vervat te voorstellen inzake de woningbouw gegeven onder het voorbehoud dat overeenstemming zou worden bereikt binnen In leder geval het stadsgewest maar zo mogelijk binnen de provincie over de bouw van woningen In de dorpen. Wellicht kan het college ons Inmiddels over dit punt Informeren. Ml Ileu. Het milieu, voorzitter, staat terecht de laatste tijd volop In de belangstelling. Helaas Is die belangstelling voor een groot deel afkomstig uit een negatieve bron. Afkomstig uit de ontdekkingen wat er zoal mis Is gegaan en wat er allemaal misgaat als wij niet met kracht be leid terzake ontwikkelen of ombuigen. Zorgen zijn er op dit terrein vele. Zorgen over een niet spoedige sluiting van de vuilverbrandingsinstallatie. Zorgen over de oplossing op provinciaal niveau van de afvalverwerking. Zorg dat er door niet tijdige beslissingen onaanvaardbare situa ties ontstaan. Zorg over onvoldoende toezicht door de overheid op bedrijven die zich bezighou den met vu I I verwerk 1ng, waarbij het economisch aspect nog steeds een belangrijke rol speelt. Heel vaak omdat het overheidsbeleid achter de feiten aanloopt. Ook In onze gemeente zijn er de nodige problemen die om een oplossing vragen. Is het moge- lijk, voorzitter, een overzicht te geven van de bodemverontreiniging en de kosten die gemoeid zijn met het opruimen? Moet er op dit punt niet een planning worden gemaakt? Bekend Is ook dat een deel van onze kanalen en singels vervuild Is. Tot welke maatregelen zal dit moeten lelden? En wat kosten die? Op dit punt graag enige Informatie. Veel waardering hebben wij voor het Initiatief tot het gescheiden Inzamelen van groente-, fruit- en tuinafval. WIJ kennen het voornemen om dit project uit te bouwen. Maar wij moeten nog verder. Zou er ook eens onderzoek Ingesteld kunnen worden naar de aparte Inzameling van kunst stoffen? Daardoor zou weer een stap worden gezet om te komen tot een schoner milieu. Met het vorenstaande, voorzitter, hebben wij onze zienswijze op het gevoerde beleid gege ven. Geconcludeerd kan worden dat ons oordeel positief is. Graag wensen wij het college ook voor het komende jaar Gods zegen toe. - 19 - Mevrouw Vlletstra (weth.) Is Inmiddels ter vergadering gekomen. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, naar het zich laat aanzien hebben wij het diepte punt van het financiële dal achter ons gelaten. De Inzet van de raad, b. en w. en de ambtenaren (vooral op de afdeling Financiën) heeft hiertoe bijgedragen. De afgelopen Jaren hebben wij vaak bezuinigingsmaatregelen moeten nemen die ook voor de VVD-fractle moeilijk te verteren waren, ook al omdat de maatregelen onherroepelijk nadelige effecten zouden hebben. Nu het weer wat be ter gaat rijst de vraag: Hoe gaan wij nu verder? Laten wij weer de teugels van het uitgaven beleid vieren of gaan wij behoedzaam op de Ingeslagen weg voort? De VVD-fractle kiest voor de laatste benadering. Ondanks het feit dat de financiële cij fers minder zorgwekkend lijken te zijn, blijven er enkele onzekere factoren over. WIJ denken daarbij aan de door de raad verstrekte garanties en de door de milieumaatregelen op de gemeente afkomende kosten. In het regeerakkoord wordt gesproken over forse verhogingen voor de burger als gevolg van het uitvoeren van het Nationaal Milieubeleidsplan. De VVD-fractle blijft dan ook voorstander van een mllleufonds om te voorkomen dat wij weer in de problemen komen. Ook wordt In het regeerakkoord gesproken over de taak die ook de gemeente heeft om te zorgen voor kinderopvang, terwijl het her Intredingsbeield, ouderschapsverlof en verzorglngs- beleld een open einde regeling Is met onduidelijke financiële consequenties. Om niet te voorziene tegenvallers op te kunnen vangen Is het nodig een goede algemene re serve op te bouwen (om de uitgeholde reserves door het beleid van de laatste Jaren weer op peil te brengen). Uit het regeerakkoord blijkt ook dat de Investeringsimpuls van 50 miljoen gulden per jaar wordt verlaagd naar 50 miljoen gulden per vier Jaar. De VVD-fractle vindt dat direct of vla de VNG alles in het werk gesteld moet worden om deze verlaging niet door te laten gaan. Ook zijn wij van mening dat deze uitkeringen aangewend moeten worden voor het doel waarvoor ze zijn bestemd en niet moeten verdwijnen In de algemene middelen. Het budgethouderschap en het naar voren halen van de rekening hebben geleld tot een beter Inzicht In de financiële positie. Dit laatste Is vooral een verdienste van de afdeling Finan ciën. Mijn fractie Is daar zeer content mee. De rapportages tn het kader van budgetbeheer en de vroegtijdige presentatie van de reke ning tonen aan dat het bewaken hiervan door de portefeuillehouders nog aanmerkelijk verbeterd kan worden. Juist het niet binnen de begroting blijven Is er mede oorzaak van dat het terug storten vanuit de algemenes reserves naar allerlei fondsen wordt verschoven naar 1991. De VVD- fractle vindt dit geen juiste gang van zaken. Het Is beter de broekriem aangehaald te houden In plaats van het uitgavenbeleid te verhogen. Door uw voorstellen voor nieuw beleid, mijnheer de voorzitter, bent u daar al mee bezig. Enkele van deze uitgaven zijn beslist nodig, maar de rest niet. Ik kom daar nog op terug bij de voorstellen voor nieuw beleid. De VVD-fractle vindt het veel meer voor de hand liggen om eerst eens op een rijtje te hebben wat de nadelige effecten zijn van de door de raad genomen bezulnl- g1ngsmaatrege1 en WIJ denken daarbij aan bezuinigingen op onderhoud gebouwen en straten, groenbeheer - het te onderhouden groen Is uitgebreid terwijl op het personeel Is bezuinigd -, reiniging en open bare verlichting. Het later aan- en eerder uitdoen van de straatverlichting geeft velen een on veilig gevoel en kan simpel worden teruggedraaid. Daarmee moet niet langer worden gewacht. Als wij nu de nadelige gevolgen van de door de raad genomen beslissingen wegnemen, dan levert dat In de toekomst voordelen op en minder wrevel bij de Inwoners van onze gemeente. Om een ovei zicht te krijgen en te zien wat mogelijk Is In deze, dien Ik de volgende motie In. Motle IV. "De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 18 december 1989, besluit b. en w. op te dragen om een overzicht van de nadelige effecten van' de opgelegde herwaarderIngsvoorstellen te maken en aan te geven hoe deze effecten kunnen worden opgeheven (met financiële consequenties), en gaat over tot de orde van de dag."

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 10