- 34 -
maatregelen te nemen tegen deze ongewenste neveneffecten, bijvoorbeeld conform de voorstellen
van de VerkeerscommIssle Hulzum-West?
Triest vindt D66 het overigens dat dit soort maatregelen nodig zijn en dat automobilisten
slutpgedrag vertonen. WIJ hebben dat echter te aanvaarden. Onze fractie Is bovendien ontstemd
over het rijgedrag van veel automobilisten op onze gemeentelijke racebanen: de Brandemeer In
BI Igaard, de Jan Jelles Hofleane In Westelnde, de Ulterdijksterweg In NIJ I an en de Sttnzenflora
In Aldlan. Het liefst zagen wij dat vanavond nog betonnen bloembakken werden geplaatst of ande
re verkeersremmers. WIJ vragen het college op zeer korte termijn maatregelen te nemen, al was
het voorlopig maar provisorisch. Het moet toch mogelijk zijn om met eenvoudige middelen dit
soort zaken aan te pakken?
Nu Ik op buurt- en wijkniveau ben aangekomen het volgende. D66 is voorstander van wijk- en
buurtbeheer. In Leeuwarden zijn tal van organisaties actief, die ook regelmatig zelf ontwikkel
de plannen bij u hebben Ingediend. Een bekend rapport In dat verband is dat van het Onderling
Stadswijken Overleg: Naoorlogse wijken op herhaling. BIJ ons bestaat de Indruk dat plannen uit
wijken en buurten niet altijd als volwaardig worden beschouwd. En dat Is Jammer. Op zijn minst
kunnen eenvoudig te realiseren plannen worden uitgevoerd. WIJ vragen voor dit punt meer aan
dacht.
De binnenstad heeft er een trekpleister van allure bij gekregen. Mijn fractie hoopt dat
het Winkelcentrum-Zaailand een positieve uitstraling zal hebben op de rest van de binnenstad.
Daarbij Is het echter wel noodzakelijk dat het autoverkeer verder wordt teruggedrongen.
Nleuwestad en Wirdumerdljk dienen In onze visie als stadserf te worden Ingericht. Heeft het
college nu reeds een visie op dit punt?
Wat de culturele Infrastructuur betreft het volgende. De facelift die het college voor
ogen heeft kost zo'n 29 miljoen gulden. WIJ wachten op dit punt de nadere plannen af. Het moet
mijn fractie van het hart dat het een gemiste kans Is dat de Harmonie niet kan worden gereali
seerd op de vroegere plaats van de HBS. Zorg hebben wij omtrent dat wat het college In de
nieuwe Harmonie wil onderbrengen en met name de reactie van het bestuur van de Harmonie daarop.
Kunt u die zorg wegnemen?
Volgens de fractie van D66, voorzitter, Is het beleid dat op onderwijsterrein wordt ge
voerd In de meeste gevallen positief te waarderen, maar het moet toch mogelijk zijn om met de
wethouder van Onderwijs van mening te verschillen?
D66 constateert met vreugde dat landelijk de vierjarigen-maatregel van de baan Is. Wat
betreft het plan om conciërges aan te stellen op basisscholen is onze enige vraag: Is er uit
zicht op meer?
Hoewel de gemeente geen bevoegd gezag Is over het middelbaar beroepsonderwijs In Leeuwar
den Is een actieve opstelling van het college toch gewenst. Het gaat per slot van rekening om
het algemeen-bijzonder en het protestants-chrlstelIjk cluster met duizenden leerlingen die In
onze stad onderwijs volgen. Het argument van de wethouder dat door de scholen niet om ondei
steuning Is gevraagd, is volgens mijn fractie niet steekhoudend. Ook op andere terreinen neemt
het college dikwijls - en terecht - het voortouw. Is het college bereid om binnen afzienbare
termijn aan tafel te gaan zitten teneinde problemen te Inventariseren en daar waar mogelijk de
helpende hand te bieden?
Het spijt ons, voorzitter, dat het rapport Inzake één of enkele brede scholengemeenschap
pen pas in april van het volgend jaar zal verschijnen. Beslissingen omtrent de toekomst van het
lager beroepsonderwijs worden daardoor vertraagd.
Leeuwarden kan trots zijn op zijn rijkgeschakeerde hoger beroepsonderwijs. Uitvoering van
het herenakkoord Is In dit verband absoluut noodzakelijk. In het gemeentelijk beleidsplan wordt
geschreven dat er meer exclusieve hoger beroepsonderwljs-opleldlngen naar Leeuwarden moeten
worden gehaald. WIJ onderschrijven dat. Kan de wethouder aangeven aan welke opleidingen zij
concreet denkt?
Voorzitter, democratie Is een stijl van samenleven en een wijze waarop de samenleving In
gericht dient te zijn. Democratie Is niet volmaakt, heeft president Kennedy ooit eens gezegd.
De democratie, ook op lokaal niveau, moet - waar het kan - worden versterkt. In wijken en buur
ten, maar ook In deze raadzaal waar wij allen de democratie een warm hart toedragen. D66 wil
graag dat het Inspreken van burgers In raadscommissies wordt verbeterd. Een tweede termijn zou
volgens ons een hele stap vooruit zijn. Onlangs ging een gemeentelijke enquête de deur uit, be
- 35 -
stemd voor bewoners van de binnenstad In het kader van de Horecanota. Een goed Initiatief en
volgens ons voor uitbreiding vatbaar. Zou een door loting samengesteld stadspanel, dat over
allerlei onderwerpen kan worden ondervraagd, Ingesteld kunnen worden?
In het collegeprogramma van 1986 kondigden PvdA en CDA aan te komen met een notitie over
het lokaal referendum. Daarvan Is vooralsnog niets gekomen. Capaciteitsgebrek of een onderwerp
met lage politieke prioriteit? WIJ zullen In het begin van 1990 een eigen notitie uitbrengen
over de mogelijkheden voor Invoering van een lokaal referendum. WIJ doen dat niet zozeer als
politiek hobbyisme, maar meer als uiting van oprechte betrokkenheid bij mondige en vrije
burgers, die In sommige gevallen rechtstreeks mee moeten kunnen beslissen.
Voorzitter, Ik wil In dit verband even reageren op de opmerking die de heer Koopmans heeft
gemaakt In de richting van mijn fractie en In de richting van mijn persoon. Toen op 6 september
van dit Jaar bleek dat Ik was gekozen tot 11d van de Tweede Kamer ontstond er voor mijn fractie
en mijn partij een moeilijke situatie. Het was toch een vrije onverwachte situatie die ont
stond. Met de consequenties daarvan werden wij toen geconfronteerd. WIJ hebben de afweging moe
ten maken wat belangrijk Is voor de partij en ook voor de gemeente In deze zaak. Gelet op de
korte periode waar wij nog over spreken tot de verkiezingen - ruim een half Jaar - en gelet op
de continuïteit die zeker In een kleine fractie erg belangrijk Is, Is gekozen voor voortzetting
van de constructie die wij nu een aantal maanden hebben. Dat ls een constructie waar wij be
paald niet gelukkig mee zijn en die wij ook bepaald niet als Ideaal ervaren. Alleen wij zien In
de gegeven situatie geen andere oplossing. Je zou ook nog kunnen redeneren dat In de gegeven
situatie voor de gemeente Leeuwarden nog een extra voordeel zit. Zonder op dat punt enige pre
tentie uit te willen spreken, lijkt het mij nooit mts als Je een raadslid hebt dat ook nog
rechtstreeks In de Haagse politiek functioneert. Er Is In leder geval een rechtstreekse commu
nicatielijn naar de Haagse politiek. Het enige punt, voorzitter, waar mijn fractie wat deze
constructie betreft begrip voor vraagt ls de kwetsbaarheid van kleine fracties. Dat ligt anders
bij grote fracties. Ik moet zeggen dat mij de opmerking van de kant van het CDA enigszins heeft
verbaasd. WIJ weten allemaal dat het CDA zelf met het probleem zit rond de situatie die Is ont
staan door de gezondheidstoestand van wethouder Mledema. WIJ hebben er allemaal begrip voor dat
men voor dat probleem de oplossing heeft gekozen die men heeft gekozen. Ik zou er niet over
spreken en Ik was er ook absoluut niet over begonnen, alleen dan verwacht Ik zeker van die
fractie ook niet een dergelijke opmerking in mijn richting.
Voorzitter, Ik verlaat de 19-hoog Residentie en wil tot slot een aantal financiële opmer-
klnqen maken. Voor het voeren van een solide financieel beleid moet je tenslotte met belde
benen op de grond staan!
Het herstel van de Leeuwarder financiën lijkt In zicht. Dat lijkt een Juiste conclusie uit
het beleidsplan. Hierbij dient overigens wel opgemerkt te worden dat genoemd herstel ten koste
van het voorzieningenniveau In Leeuwarden Is gegaan, waarop de laatste Jaren flink Is bezui
nigd. WIJ zien overigens In dat een en ander hoofdzakelijk door rljksbezulnlglngen Is Ingege
ven. Gezien echter de verzorgende functie die Leeuwarden In de regio heeft en gezien het feit
dat er in Leeuwarden nog vele Investeringen gedaan dienen te worden die van strategisch belang
zijn voor de gemeente om deze verzorgende functie ook In de toekomst waar te kunnen maken, zal
de begroting onder grote druk blijven staan. Dat betekent tevens dat de keuzes die wij moeten
maken goed afgewogen dienen te worden en dat de lastendruk van onze burgers niet onnodig wordt
opgevoerd.
Bekend mag worden verondersteld dat de extra Investering van twee miljoen gulden ten
behoeve van de Inrichting van het Zaailand voor ons niet hoeft. Als wij het geld ruimschoots
voorhanden hadden, dan zou ook D66 akkoord gaan. Doch in een situatie met een toch betrekkelijk
geringe algemene reserve en blijvende Iastenverzwar1ng voor de burgers, moeten wij nee tegen
dit plan zeggen. WIJ vinden het overigens een goede zaak dat u de financiële positie welke de
middelgrote gemeenten In Nederland innemen bij de toewijzing van middelen In het kader van de
algemene uitkering samen met deze gemeenten laat onderzoeken.
Tot slot, voorzitter, wil Ik nog kort Ingaan op het financieel management na de reorgani
satie. Het door u uitgebrachte rapport geeft ons alle vertrouwen dat voor een gedegen aanpak
wordt gekozen. WIJ kunnen dan ook instemmen met de hoofdlijn welke In dit rapport staat be
schreven. Eén aspect echter baart ons zorgen. Het betreft hier de positie welke de administra
teurs nieuwe stijl binnen de verschillende diensten en binnen het concern als geheel zullen