- 36 - gaan Innemen. Onzes Inziens zullen deze functionarissen In een sterk spanningsveld komen te verkeren. Binnen een dienst zullen de budgethouders van de te onderschelden afdelingen trachten over zo veel mogelijk middelen te beschikken en hiertoe druk uitoefenen op de administrateur. Tevens zal In geval van budgetoverschrijdingen druk op de administrateur worden uitgeoefend om mid delen binnen de dienst te vinden of de reserve aan te spreken. Eveneens zal hij of zij dienen te proberen binnen het concern extra middelen te vinden. Vanuit het concern zal anderzijds druk op deze functionarissen worden uitgeoefend In geval van herwaarderingsoperaties. Ook bestaat het gevaar dat de directeuren eventueel eigen falen zullen trachten af te wentelen op genoemde functionarissen. Kortom, de administrateurs zullen derhalve geconfronteerd worden met complexe belangenconflicten. WIJ willen er dan ook bij het college op aandringen goede garanties c.q. spelregels te ontwikkelen, waarbinnen de administrateurs kunnen opereren. De politiek Is het aan hen en aan zichzelf verplicht deze mensen goede rugdekking te geven. Graag een reactie van het college hierop. Voorzitter, wij staan op de drempel van de Jaren negentig. Een periode waarin de mogelijk heden van onze gemeente verder moeten worden benut. Wat D66 betreft zitten wij op de goede weg. Er Is op dat punt de laatste Jaren veel verbeterd. Daarnaast zullen ook de problemen ons aller aandacht moeten verdienen. Ik wijs dan met name op de torenhoge werkloosheid In onze gemeente en op de trieste sociale achterstandssituaties die daarvan vaak het gevolg zijn. Ook voor die problemen zullen wij ons de komende Jaren krachtig moeten Inzetten. Een moeilijke opgave, maar ook een uitdaging voor ons allen. De heer Rozema: Mijnheer de voorzitter, als laatste In de rij van sprekers wil Ik In kort bestek enkele onderdelen van het gemeentelijk beleid aan de orde stellen. Dit beleid bestrijkt veel terreinen. Het Is daarom onmogelijk alles naar voren te brengen. Vandaar een keuze uit een lange lijst van onderwerpen. Openbare orde. De werkwijze en de activiteiten van de politie zijn op overzichtelijke wijze gepresenteerd in het beleidsplan en het activiteitenplan. Nieuwe wegen worden Ingeslagen (stadswachten, een- manssurve!I Iance) en oude methoden worden weer - zij het aarzelend - opgepakt: voet- en fletssurvelIlance, de wijkagent. Het Is helaas noodzakelijk dat de politie nadrukkelijk aan wezig Is, vooral In de binnenstad. Mijn fractie blijft daarom aandringen op een politiepost In de binnenstad. Volgens het regeerakkoord zal vermoedelijk de taak van de burgemeester als hoofd van de politie (wellicht regionale politie) drastisch worden uitgebreid. Wellicht heeft dit ook gevol gen voor de plaatselijke omstandigheden. Mijn fractie gaat er vanuit dat deze zaak te zijner tijd In de Commissie Openbare Orde besproken zal worden. MI Ileu. De zorg voor het milieu vereist onze voortdurende aandacht. Als gemeente Leeuwarden dienen wij milieuschade zoveel mogelijk te beperken en waar enigszins mogelijk te voorkomen. De mllleunota, die volgens het beleidsplan In het komende voorjaar mocht worden verwacht, zal pas In het begin van 1991 gaan verschijnen, als het nog niet langer gaat duren. Uiteraard zijn wij er nog niet met een goed milieuplan. De beleidsvoornemens zullen ook nog In de praktijk moeten worden gebracht met alle personele en financiële consequenties van dien. Eind 1987 Is er In onze gemeente een start gemaakt met de bestrijding van overlast veroor zaakt door honden. Voorafgegaan door een publiciteitscampagne Is met de bestrijding van deze hinderlijke vorm van overlast een aanvang gemaakt. In het begin van dit Jaar Is bovendien be gonnen met het uitvoeren van strengere controles door de relnIgIngspolItte. Daardoor Is de tweede formatieplaats van de reln1gIngspolIt Ie behouden gebleven. Toch moet worden opgemerkt dat het resultaat van de actie niet dat heeft opgeleverd wat er In redelijkheid van mocht wor - 37 - den verwacht. Wel Is het aantal "zwartbI affers" verminderd en Is controle door het Invoeren van de hondepenning veel gemakkelijker geworden. Het aantal hondenultIaatpIaatsen Is echter door allerlei oorzaken sterk teruggebracht en een aantal borden Is verdwenen en niet herplaatst. Kan het college aangeven waarom dit niet Is gebeurd? Bovendien meen Ik te weten dat er momenteel slechts één ml Ileuagent Is belast met de controle op de naleving van deze regelingen. Dat Is voor een hele stad wel erg weinig. Daardoor moeten ook wel allerlei andere taken op het gebied van de handhaving van de milieuwetgeving blijven liggen. Een slechte zaak! Het Is voor mijn fractie overigens nog steeds een raadsel waarom controle op milieugebied ook niet gedaan kan worden door de "gewone" polItlesurvel11ance en de parkeerpolItle. Conclusie: Voorlopig trappen wij er nog steeds In! De afvalberg dient Ingeperkt te worden. De overheid heeft daarin een sturende en stimu lerende rol. In het voorjaar van 1991 zal In het Westelnde een proef worden gestart met het gescheiden Inzamelen van afval. WIJ ondersteunen deze plannen van harte. Een goede voorlichting vooraf en een goede controle achteraf lijken ons essentieel voor het welslagen. Wat betreft de afval verzamelIng loopt Leeuwarden bepaald niet voorop. Nog steeds zijn er plastic zakken In gebruik, met alle bezwaren van dien, en daarnaast containers In verschillende maten. Mijn fractie zou willen pletten voor een verbetering van de aanpak van het gehele huls- vul Iprobleem, waarbij moet worden uitgegaan van het principe van de gescheiden Inzameling. Hoe scoort de gemeentelijke organisatie overigens zelf op het terrein van ml Ileuvrlende- lijk gedrag? Of Is hier ook nog Iets te veranderen? Het lijkt mijn fractie een goede suggestie om In de rubriek Aan de Grote Klok een weke lijkse mil leut lp te plaatsen, waarin bewoners van onze gemeente hun Ideeën op milieugebied wereldkundig kunnen maken. Hoe stimulerend zijn wij eigenlijk bezig ten opzichte van andere organisaties? In Gro ningen rijden momenteel vijf stadsbussen op aardgas. Is een dergelijk experiment, wellicht met dienstauto's, ook bij ons mogelijk? Een goed milieubeleid zou naar onze mening op twee pijlers moeten rusten: goede voorlich ting naar burgerij en bedrijven, zodat ledereen precies weet waaraan men zich heeft te houden, en een daadwerkelijke en doeltreffende handhaving van de regels, eventueel door het toepassen van sancties. Het afgeven van vergunningen heeft toch alleen zin als er controle Is op de nale ving van de regels. Wellicht zullen wij ons veel hogere uitgaven moeten getroosten dan wij ge wend zijn om een goed leefmilieu In stand te houden. Maar het Is noodzakelijk en In ons aller belang. Afval verbranding. Ten koste van alles moet worden voorkomen dat de afvalverbrandlngslnstalIatle In Leeuwar den nog een aantal Jaren zal blijven doordraaien na 1993 onder het motto: Noord breekt wet, wij kunnen toch nog nergens met ons afval heen en dus moet de AVI nog maar voor onbepaalde tijd openblijven. WIJ willen graag de toezegging dat hierover geregeld rapportage In de commissie zal worden gedaan. Financiën. Alhoewel alle donkere wolken aan de financiële hemel nog niet zijn verdwenen, ziet het college zo langzamerhand toch weer wat zonnestralen. Nu voor de begroting 1990 geen bezuini gingen meer nodig zijn en er ruimte Is voor nieuw beleid, kunnen wij weer denken over het vor men van een algemene reserve. Het heeft wel moeite gekost om zover te komen. Een van de meest pijnlijke maatregelen was de verhoging van de gemeentelijke belastingen. Hieraan was echter nauwelijks te ontkomen, willen wij het peil van het huidige voorzieningenniveau handhaven. Na tuurlijk zou er (nog) meer bezuinigd kunnen worden, want - zo blijkt ook uit het beleidsplan - wij zijn er nog niet. Voor onverwachte tegenvallers hebben wij geen reserve. BIJ die tegenvallers kunnen wij dan denken aan Investeringsplannen voor de recreatieve voorzieningen, eventuele tegenvallers van het rijk - of zou nu alles plotseling beter gaan; wij zijn dat zo gewend - en geld dat nodig Is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 19