- 44 -
loket" van de CDA-fractle of het "centrale coördinatiepunt" zoals de PvdA-fractle dat noemt. In
het kader van de reorganisatie wordt aan die wensen voldaan en zullen wij overgaan tot het
Instellen van één organisatie-onderdeel binnen het gemeentelijk apparaat. Daarmee behoort de
kritiek die In de huidige situatie zeker mogelijk Is tot het verleden.
D66 vraagt aan het college welke oorzaken wij zien wat betreft de hoge werkloosheid.
Daarover het volgende. WIJ hebben op dat terrein een onderzoek laten verrichten met als Inzet:
Wat zou de relatie kunnen zijn tussen migratieprocessen en het aantal schoolverlaters op de
werkloosheid. Het onderzoek Is onlangs afgerond en zal ook aan de Commissie voor Economische
Zaken en Bedrijven worden aangeboden. Het onderzoek heeft opgeleverd dat er geen evidente rela
tie bestaat tussen die twee componenten en de werkloosheid. Dat betekent dat wij nog nader
zullen moeten gaan studeren op welke zaken dan wel aan de orde zijn, omdat de suggestie van de
onderzoekers In het rapport Is dat het wel eens het toegenomen aandeel vrouwen op de arbeids
markt zou kunnen zijn dat uiteindelijk veroorzaakt dat de werkloosheid sterker stijgt. WIJ
zullen ons er nog nader op beraden of wij op dat thema ook een specifiek nader onderzoek laten
verrichten. De raad zal daarover verdere mededelingen worden gedaan.
Ik kom bij een aantal punten die met betrekking tot het onderwerp cultuur aan de orde zijn
gesteld. In dat verband kan Ik het kort houden, omdat wij hierover een week geleden In de Com
missie voor WelzIJnsaangelegenheden al uitgebreid hebben gesproken. Toch een paar opmerkingen
bij hetgeen naar voren Is gebracht.
Een aantal fracties, Ik meen het CDA en de combinatie GVP/RPF/SGP, stelt: Pas op met een
overhaaste Invulling van de Harmonie. Mijn antwoord daarop: Inderdaad, wij moeten oppassen om
te overhaast te werk te gaan. WIJ moeten wel snel, al was het alleen maar omdat elk Jaar later
een miljoen gulden aan prijs- en loonstijgingen te zien geeft. Dus vanuit de financiële optiek
hebben wij er ook belang bij het proces wel snel af te ronden, maar niet overhaast, dat zal
duldel Ijk zijn.
Dan een opmerking met betrekking tot de Westerkerk. De PvdA-fractle kiest als het gaat om
de bestemming van de Westerkerk voor een open podium, met een breed pakket aan activiteiten en
met een functie vooral voor vrljwl11Igersorganlsatles In de culturele sector. WIJ zijn het daar
van harte mee eens. Ik kan op dit moment mededelen dat er hard gewerkt wordt aan de verdere
plannen. Het moet mogelijk zijn om daarover al zeer binnenkort een nadere discussie te voeren
In de Commissie voor Wel zijnsaangelegenheden.
In de richting van de VVD-fractle wil Ik opmerken dat In zo'n brede formule overigens ook
meer aandacht past voor architectuur - dus geen architectuurmuseum -, bijvoorbeeld In de vorm
van tentoonstellingen.
Tot slot vraagt D66 naar de reactie van het bestuur van de Harmonie op de functies die de
gemeente In het gebouw zou willen onderbrengen. Ook PAL Is daarop Ingegaan. Het blijkt dat wij
elkaar wat betreft de functies - daarover Is de afgelopen week met elkaar gesproken - kunnen
vinden In het onderbrengen van het Instituut voor kunstzinnige vorming In hetzelfde gebouw. Men
wil dat als goede buur accepteren, mits er geen nadelige effecten zullen optreden voor de
exploitatie. Dat punt Is qua essentie uit de wereld. Je moet In de verdere uitwerking kijken of
je het met elkaar eens blijft, maar als essentieel punt Is het In leder geval uit de wereld.
Overigens betekent dat niet dat wij geheel en al probleemloos het proces verder kunnen
Ingaan, want er ztjn wel een aantal andere geschilpunten gebleven. Twee voorbeelden. Het eerste
geschilpunt Is dat het bestuur van de Harmonie eigenlijk totale nieuwbouw wil dus Inclusief het
afbreken van de toneeltoren. Het college staat gelet op de toch beperkte financiën eerder op
het standpunt om de toneeltoren met een grondige renovatie te handhaven. Het tweede geschilpunt
Is dat het bestuur van de Harmonie op dit moment veel meer Insteekt op een turn-key project,
terwijl het college van mening Is dat Je volgens een meer klassieke procedure het bouwproces
moet Ingaan. Kortom, wij zijn het over de manier waarop het project verder moet worden aange
pakt nog niet helemaal met elkaar eens, maar wij hebben afgesproken dat wij daar In de eerste
week van Januari met elkaar over van gedachten zullen wisselen.
Voordat Ik nu Inga op het financiële deel van de algemene beschouwingen, wil Ik nog Iets
zeggen over twee andere beleidsterreinen.
In de eerste plaats emancipatie. De meeste fracties gaan daar niet uitvoerig op In. Ik zou
dat ook niet doen, ware het niet dat Ik aangenaam verrast ben door de positieve toonzetting van
de heer Rozema op dit terrein, want Ik ben het ook wel eens anders van hem gewend geweest.
- 45 -
Misschien heeft het Iets te maken met de wisseling die binnenkort gaat optreden, maar dat weet
Ik niet zeker. In leder geval ben Ik aangenaam verrast en dat wil Ik de heer Rozema toch even
I aten weten
In de tweede plaats nog een opmerking over de reorganisatie en het automatiseringsbeleid.
In het algemeen bestaat er waardering voor de reorganisatie. Dat lijkt mij ook terecht, want er
wordt momenteel vrij hard gewerkt. Overigens ben Ik het op dat punt met de PAL-fractle oneens,
want zij zet de hele reorganisatie In het licht van snelheid, het binnenhalen van allerlei ter
men uit het bedrijfsleven, dynamiek, snelheid van beslissen zonder uitgebreide discussies, no
nonense enz. enz. Ik denk Juist dat de reorganisatie mogelijkheden biedt om beter en verant
woorder te gaan beslissen, dat wil zeggen dat wij streven naar een situatie waarbij de politie
ke discussie vanuit het apparaat en vanuit het college beter en op hoofdlijnen en op de essen
ties wordt aangestuurd. De politiek mag en moet de reorganisatie en de nieuwe werkwijze op dat
punt gaan toetsen. In die zin kan Ik en de rest van het college zich dan ook niet herkennen In
het beeld dat de PAL-fractle op dit punt neerzet. Ook In dit verband vinden wij het wat te
stereotype.
De GPV/RPF/SGP-fractle dringt aan op spoedige behandeling van de pr1vacyregelIng. Ik wil
die toezegging wel doen, maar dat heb Ik ook al eens In de Commissie voor Organisatie-, Perso
neels- en Informatiezaken gedaan. Ik wil die toezegging nu voor de voltallige raad nog wel eens
herhal en.
De CDA-fractle heeft gevraagd wanneer de hulsvestlngsvoorstellen van het gemeentelijk
apparaat In de raad worden behandeld. Het antwoord daarop Is: Zeer snel. WIJ koersen erop om
nog In de loop van Januari u een voorstel te overleggen.
D66 maakt zich zorgen over de positie van de administrateurs nieuwe stijl, die geconfron
teerd zouden kunnen worden met allerlei complexe belangentegenstelIIngen/-confIIcten. Ik zou
bijna willen zeggen: Juist het leuke van het werken bij de overheid Is dat er Ingebouwde span
ningsvelden zijn en dat Je daarmee moet omgaan. Dat maakt het werken hier In Ieder geval zeer
uitdagend. Het lijkt mij overigens een discussie die wat te ver voert om nu In detail te worden
uitgewerkt. Binnenkort komt er een aparte vergadering van de Commissie voor de Financiën waarin
het financiële management en de manier waarop wij daar met elkaar mee omgaan uitgebreid aan de
orde komen. Dat Is het moment om ook deze thematiek verder uit te werken.
Ter afsluiting wil Ik Ingaan op de financiële beschouwingen danwel op de punten die finan
ciële consequenties hebben. In algemene zin heb Ik daar In mijn Inleiding al op gereageerd, Ik
kan mij nu dus beperken tot de concrete discussiepunten.
Hoe moeten wij omgaan met de onderwerpen uit het regeerakkoord die vermoedelijk de
gemeente extra geld gaan kosten. De PAL-fractle vraagt In dat verband In een onderdeel van haar
motie, nummer VII, om alvast voor kinderopvang 5 ton te reserveren. De PvdA doet het want
anders, die wil een en ander bij de Voorjaarsnota behandeld zien. Ik moet zeggen dat Ik die
laatste suggestie de beste vindt, want het lijkt mij niet goed mogelijk, zonder dat Je daar
goed over hebt nagedacht, zo maar Ineens bedragen te gaan reserveren voor welke vorm van nieuw
beleid dan ook. Daar kun Je volgens mij pas op Ingaan als Je weet welke kaders de rtjksoverheld
concreet biedt en ook als Je weet wat Je daar zelf mee wilt doen. Het gaat dan niet alleen over
de financiering van de kinderopvang, maar dan zou het ook best eens kunnen gaan over de finan
ciering van de arbeidspools, de financiering van het milieubeleid enz. enz. Het lijkt mij ook
dat de Voorjaarsnota het meest geëigende kader Is om die afweging te maken als wij tenminste
met al die onderdelen zo lang kunnen wachten. De Voorjaarsnota zou wel het mooiste moment zijn,
want dan zou Je de nieuwe raad In zijn eerste vergadering eind mei daarover kunnen laten
beslissen. Per slot van rekening zitten er In het regeerakkoord allemaal beleidsintensiveringen
waar de nieuwe raad In de komende periode het meest mee krijgt te maken.
Overigens heb Ik In dat verband goede nota genomen van de uitspraak van de PvdA dat er ten
behoeve van Incidentele dekking voor 1990 eventueel een beroep gedaan zou kunnen worden op de
algemene reserve. Wij zullen te zijner tijd moeten bekijken of dat Inderdaad nodig zal zijn.
Het zal duidelijk zijn dat Ik onderdeel 2 van de PAL-motie, nummer VII, op dit punt ontraad. Op
het eerste deel van motie VII van PAL kom Ik nog nader terug.
Een vraagstuk dat de heer Rozema aan de orde heeft gesteld betreft de positie van de alge
mene reserve. Hij stelt voor om jaarlijks een bedrag van een half miljoen gulden aan de algeme
ne reserve toe te voegen en dat ook min of meer In het kader van nieuw beleid vrij te maken.