- 46 - Alhoewel Ik de bezorgdheid van de heer Rozema begrijp, vind Ik zijn suggestie qua strekking op dit moment overbodig. Ons streven Is erop gericht de algemene reserve op peil te houden. Met elkaar hebben wij de marges vastgesteld, die liggen wat ons betreft tussen de 3 en 10 miljoen gulden. De verwachting Is dat wij begin 1990 op een bedrag zitten van ongeveer 4 miljoen gulden. Ik denk dat, zeker ook omdat de algemene reserve door een groot aantal verschillende factoren wordt beïnvloed, het veel beter Is om per Jaar na te gaan hoe de stand van de algemene reserve Is en wat er eventueel aan nieuw beleid of aan andere mogelijkheden gedaan zou kunnen worden om de algemene reserve op het peil te houden dat wij met elkaar nodig vinden. Kortom, de suggestie van de heer Rozema zou Ik niet willen overnemen. Dan een punt dat zowel de VVD-fractle als de PAL-fractle naar voren heeft gebracht. De VVD-fractte heeft er behoefte aan om op een rijtje te hebben wat de nadelige effecten zijn geweest van de door de raad genomen bezuinigingsmaatregelen In de afgelopen Jaren. De VVD komt In dat verband met een motie naar een nader onderzoek. De PAL-fractle Is wat concreter en wil door middel van een motie, het eerste deel van motie VII, een viertal bezuinigingen ongedaan maken. Ook die motie c.q. onderdelen van moties wil Ik ontraden en wel om de volgende reden. Wat betreft de motie van de VVD denk Ik dat het In plaats van te analyseren wat Je in het verleden allemaal hebt gedaan veel zinvoller Is te reageren op nieuwe maatschappelijke ontwik kelingen die op ons afkomen en zoals die bijvoorbeeld In het kader van het regeerakkoord naar voren worden gebracht en ons worden aangereikt. Ik zeg daarmee dus niet dat wij nooit en te nimmer zaken waarop Is bezuinigd weer ongedaan zouden mogen maken, maar Ik zeg veel meer dat het wat mij betreft geen zin heeft om heel systematisch de bezuinigingen van de afgelopen Jaren op een rijtje te zetten en die te gaan beoordelen op negatieve effecten. Als er beslissingen ongedaan gemaakt moeten worden dan komt dat door het proces van het formuleren van nieuw beleid en de afweging daarvan vanzelf wel weer naar voren. Het ambtelijk apparaat en de portefeulIle- houders zijn er zeer wel toe In staat om te analyseren en te onderkennen dat er knelpunten optreden bij onderdelen waar wij ooit een keer op hebben bezuinigd en om op die terreinen met voorstellen te komen. Zouden het ambtelijk apparaat en het college dat niet doen dan Is er altijd nog de raad die daar eigen Initiatieven In kan nemen. In feite Is de motie van de PAL-fractle zo'n eigen Initiatief en Ik vind het prima dat op die manier de discussie wordt geopend, maar deze motie wijs Ik af omdat er voor het college op dit moment onvoldoende aanleiding Is om deze bezuinigingen terug te draalen. Laten wij eerst maar eens kijken hoe deze bezuinigingen concreet uitpakken. Pas aan de hand van concreet optre dende knelpunten op dat terrein kunnen wij ons de vraag stellen of er toch niet ooit een keer extra nieuw geld bij moet. Voorlopig zijn wij daar echter nog niet aan toe. Dan een opmerking over het financiële beheer. In het algemeen constateer Ik dat daar door de meeste fracties met waardering over wordt gesproken. WIJ doen hard ons best en wij zijn op de goede weg. Ik wil overigens wel waarschuwen dat het niet zo moet zijn dat er een gevoel ontstaat dat wij helemaal op de goede weg zitten. Er zal namelijk met name In het kader van de reorganisatie nog een heel Ingrijpend proces moeten worden doorgemaakt. In die zin heeft het CDA daar ook terecht op gewezen en aangegeven dat ons nog risico's bedreigen. WIJ zullen er In Ieder geval alles aan doen om de beheersing van de financiële middelen verder uit te bouwen en daarin niet te verslappen. In de richting van de VVD-fractle wil Ik nog een opmerking maken over haar suggestie om In de aandeel houdersvergader Ing van de NV Fr I gem te gaan pleiten voor lagere tarieven en dus ook een lagere winstuitkering. Het zal duidelijk zijn dat Ik daar vanuit een financiële optiek geen voorstander van ben. WIJ zijn aandeelhouder van de NV Frlgem en Ik zie niet In waarom wij daar om niet ook zouden mogen profiteren van resultaatverbeteringen van het bedrijf. Op dit moment voeren wij dan ook, als Ik dat zo mag stellen, duidelijk een tweesporenstrategie. Aan de ene kant wordt er geld uitgekeerd aan de gemeente, aan de andere kant worden verbeteringen In de gehele bedrijfsvoering wel degelijk ook omgezet In lagere tarieven. In dat verband wijs Ik op de elektrlcfteitstarteven van de NV Frlgem die voor wat betreft het werkgebied Leeuwarden beduidend lager liggen dan de tarieven van het PEB. Naar mijn mening Is die tweesporenbenade- rlng een goede en evenwichtige benadering. De VVD fractie wijst het ambtshalve verlenen van kwijtscheldingen af. Ik neem kennis van dat standpunt. Het zal duidelijk zijn dat het college niet op die lijn zit. WIJ proberen de mogelijkheden die er zijn op het gebied van kwijtschelding maximaal op te rekken en dat lukt - 47 - ons aardig. Ik denk dat wij In ons land zeker tot de gemeenten behoren die daarin vooroplopen. Gelet op ons minimabeleid Is dat ook terecht. Wat ons betreft houden wij dat zo. Wij hebben er dus geen behoefte aan dat beleid te veranderen. Ik heb hiermee de opmerkingen binnen mijn eigen portefeuille beantwoord en Ik zal nu een poging wagen om een aantal opmerkingen te maken over de portefeuille van de burgemeester. Daar bij zal Ik mij beperken tot de meer specifieke portefeu111e-onderdelen. Onderwerpen als regio naal beleid, stadsgewest en de Oost-West verhoudingen zullen straks door mijn collega's In de beantwoording worden meegenomen. De PvdA-fractle heeft een opmerking gemaakt over de regionale politiekorpsen. De kans bestaat Inderdaad dat de betrokkenheid van de raad kleiner wordt Indien er een regionale poli tie tot stand komt. BIJ de uitwerking van dit voornemen van de regering zal aan het aspect van de democratische controle mijns Inziens dan ook de nodige aandacht moeten worden geschonken. De CDA-fractle heeft gesproken over de veiligheid. De veiligheid op straat blijft voortdu rend de aandacht van de politie houden. Zowel uit het beleidsplan voor de politie als uit de op grond daarvan vastgestelde activiteitenplannen blijkt dat de activiteiten, zoals verschillende vormen van surveilleren, naar behoren worden uitgevoerd. In dat verband Is het denk Ik niet Juist om te zeggen dat de veiligheid op straat niet optimaal Is. Er wordt alles aan gedaan wat In redelijkheid mogelijk Is. Daarbij blijkt overigens dat de politie meer en vaker op straat komt dan voorheen. Het beleidsplan met betrekking tot de bestrijding van veel voorkomende criminaliteit zal - de CDA-fractle heeft daar naar gevraagd - begin volgend jaar aan de raad worden aangeboden en ook nog In deze raadsperiode door deze raad worden behandeld. Ten aanzien van het project stadswachten doet het mij genoegen u te kunnen meedelen dat het dankzij de grote Inspanning van alle betrokkenen mogelijk Is om daar op heel korte termijn een start mee te maken. Dat was weer nodig omdat wij voor een belangrijk deel ook hier weer gebruik maken van gelden van het Gewestelijk Arbeidsbureau dat In 1989 nog het groene licht moet hebben voor dit project. WIJ zullen zeer binnenkort de Commissie voor Economische Zaken en Bedrijven en de Commissie Openbare Orde danwel de Commissie voor Algemene Zaken daarbij nader betrekken. Ik kom bij de VVD-fractle. Het onderzoek met betrekking tot de brandweer naar de moge lijkheid van het Inschakelen van vrijwilligers Is afgerond. Binnenkort zullen de voorstellen dienaangaande de raad op de gebruikelijke wijze bereiken. De VVD-fractle heeft ook een opmerking gemaakt over de afdelIngsvergaderlngen. In ander verband heb lk al gezegd dat de reorganisatie ook gevolgen voor de raad zal hebben. Van de raad zal dan worden verwacht dat er meer op hoofdlijnen van beleid gestuurd wordt. In hoeverre de afdel IngsvergaderIngen daarbij dan nog passen zullen wij nader moeten bekijken. Afschaffen lijkt mij niet geheel en al uitgesloten, maar goed dat zullen wij nog bekijken. In leder geval zijn wij wel voornemens, wat betreft de manier waarop de raad betrokken moet worden bij het hele proces van beleidsvorming enz. naast de herziening van het commIssIesteIseIde raad ook een aparte notttle aan te bieden waarin de verschillende en andere manleren van werken worden aangeboden. Met elkaar kunnen wij er dan over praten of dat de manier is die wij willen of dat die op onderdelen toch weer zou moeten veranderen. De kwestie van het mandaat waar de VVD- fractle over sprak kan ook In dat kader verder aan de orde worden gesteld. De PAL-fractle heeft ook een aantal opmerkingen gemaakt over de preventie van criminali teit. Het lijkt mij op dit moment niet nodig Iets te zeggen over de Inhoudelijke kant daarvan. Zoals gezegd komt het desbetreffende beleidsplan binnenkort In de raad aan de orde. Op dat moment kan de raad daar uitgebreid over spreken. De suggestie van PAL om de wijken en scholen hierin nadrukkelijk een rol te laten spelen kunnen bij de uitwerking van het plan aan de orde komen. De fractie D66 vraagt om meer Inspraak voor burgers. Op zich zelf Is er natuurlijk veel te zeggen voor meer betrokkenheid van de burgers bij het bestuur. Het college doet er ook heel veel aan de burgers daar nadrukkelijk bij te betrekken. Ik kan meedelen dat In de nota over de herziening van het commissiestelsel de suggestie die de heer Ybema naar voren heeft gebracht om Inspraak In twee Instanties mogelijk te maken daarin Is overgenomen. Kortom, wij doen er veel aan. Een ander punt dat D66 In dat verband naar voren heeft gebracht Is het lokaal referendum.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 24