- 2 - De Voorzitter: Ik open de vergadering. U treft achter onze tafels een wat gehavend college aan. Burgemeester Te Loo Is nog steeds ziek, terwijl de wethouders Vlletstra en Timmermans mo menteel op werkbezoek zijn met de Russische vrienden. Belde wethouders zullen straks nog komen, maar één van hen zal waarschijnlijk op een gegeven ogenblik de vergadering ook weer verlaten. Overigens hoeft een en ander niet te verhinderen dat wij de agenda met enige vaart zullen door- I open Het lijkt mij goed er nu alvast melding van te maken dat wat het college betreft de voor stellen voor nieuw beleid het beste bij agendapunt 1b aan de orde gesteld kunnen worden. Wellicht ten overvloede wil Ik nog opmerken dat het goed Is voor een Ieder om wat betreft de tijd enige zelfdiscipline In acht te nemen, omdat wij er naar streven om morgenavond een en ander af te ronden aangezien een belangrijk deel van de aanwezigen hier ook woensdagavond ver plichtingen heeft. Het zal heel Ingewikkeld worden als wij woensdagavond ook nog zouden moeten vergaderen Aan de orde Is punt 1a, de algemene en financiële beschouwingen. Ik geef het woord aan mevrouw De Haan. Punt 1a. Mevrouw De Haan-Laagland: Mijnheer de voorzitter, niemand kan op een geloofwaardige wijze politiek bedrijven zonder geïnspireerd te zijn. Onze inspiratie komt voort uit Ideële doelstel lingen, namelijk het streven naar rechtvaardige maatschappelijke verhoudingen en het bestrijden van achterstandsituaties. Maar Inspiratie kun Je daarnaast ook putten uit gebeurtenissen die Je in het hart raken. Om een voorbeeld te geven: Nog maar een paar jaar geleden liepen 500.000 mensen In Den Haag tegen de regering te hoop om te demonstreren tegen de als maar verdergaande kernbewapening, die Ingegeven werd door het vijandsdenken tussen Oost en West. Een indrukwekkende gebeurtenis. De laatste weken zien wij beelden van de mensenmassa's In de straten van Oost-BerlIJn en Praag. Even waardig en geweldloos als destijds In Den Haag, maar nog massaler en vooral 1ndrukwekken- der. Straten waar demonstranten een maand geleden nog met harde hand werden opgepakt, werden Ineens publiek bezit. Het Inspirerende van deze revolutionaire ontwikkelingen In Oost-Europa schuilt niet alleen In hun historische betekenis, maar ook In de politieke symbool werking die ervan uitgaat. Het blijkt dat verstarde machtsstructuren wel degelijk door massale acties van gewone mensen doorbroken kunnen worden. Tevens wordt duidelijk dat geweldloosheid loont en dat er een geweldige vitaliteit en politieke betrokkenheid uit kan gaan van mensen van wie velen dachten dat zij murw en apathisch waren geworden. Het Is vooral die uitstraling die voor ons zo inspirerend en voor ons In het Westen ook zo leerzaam Is. Mijnheer de voorzitter, morgen zuilen wij vertegenwoordigers van de stad Orël ontvangen. Deze contacten moeten wij Juist nu uitbouwen en bepaald niet vrijblijvend. Onze fractie dringt er bij het college op aan om In het uitwisselIngsprogramma de nodige aandacht te schenken aan activiteiten op cultureel terrein. Voorts bleek uit een bezoek van een Russische delegatie aan Flevoland dat men zeer gelnteresseerd is in de in Nederland aanwezige know-how en technologie op het gebied van de landbouw. Want met name de ontwikkeling In de landbouw stagneert In de Sovjet-Unie op diverse fronten. In onze regio zijn de grote kennis en ruime ervaring op het terrein van de landbouw nou Juist de sterke punten. Het college zou overleg kunnen plegen met vertegenwoordigers van de Agrarische Hogeschool, de landbouworganisaties en bijvoorbeeld de Praktijkschool In Oenkerk om tot een gezamenlijk projectvoorstel te komen om daadwerkelijk steun te verlenen op dit terrein. Wil het college een dergelijk voorstel morgen aan de delega tie voorleggen? Mijnheer de voorzitter, niet alleen In Oost-Europa waalt een andere wind. Ook In Den Haag Is dat het geval. Nadat CDA/VVD-kablnetten In de Jaren tachtig de toon hebben gezet, zit er nu een grotendeels frisse ploeg van een andere signatuur. Hoewel de PvdA deze coalitie niet domi neert, verwachten wij van deze regering niet alleen een andere toon maar vooral ook een ander socialer beleid. Het regeerakkoord biedt wat dat betreft een aantal aanzetten. De koppeling wordt hersteld, er ls meer aandacht voor de kwaliteit van de samenleving, dat wil zeggen meer geld voor milieu en meer aandacht voor infrastructuur en onderwijs. De priori- - 3 - telt voor de bestrijding van de langdurige werkloosheid ls één van de meest In het oog sprin gende aspecten, terwijl gemeenten een ruime armslag krijgen bij de uitvoering van de Bijstands wet. De gemeenten komen vooral In de regerIngsverkI ar 1ng toch wel heel nadrukkelijk in beeld. De redactie van Binnenlands Bestuur schreef niet voor niets - ik citeer - "Meer dan enige voorganger zet het kabinet In op de bestuurlijke rol van de gemeenten. Niet alleen bij het arbeidsmarktbeleid, ook bij Investeringen In de sociale, culturele en fysieke Infrastructuur Is bestuurlijke decentralisatie leidraad, waarbij de brede doeluitkering de gemeenten In staat moet stellen om een samenhangend beleid voor sociale vernieuwing te voeren." Voor het eerst wordt decentralisatie gepresenteerd als een voorwaarde voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en maatschappelijke desintegratie. En dat vinden wij grote winst. Wij vinden dat het college dan ook zeer alert moet Inspelen op deze gewijzigde regeringskoers. Dat heeft zo denken wij wel de nodige consequenties. WIJ verwachten op een aantal terreinen extra geldstromen, maar wij verwachten tegelijker tijd dat er extra financiële middelen door de gemeenten bijgelegd zullen moeten worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de kinderopvang, de arbeidspools en het milieu. Vanwege de nog bestaande on duidelijkheid over de hoogte van de mogelijke geldstromen en de voorwaarden die daaraan gekop peld kunnen worden, ls het op dit moment, bij de vaststelling van de begroting, moeilijk om daar exacte bedragen voor te reserveren. Daarom vragen wij het college ons bij het aanbieden van de Voorjaarsnota zoveel mogelijk helderheid te willen verschaffen op dit punt. WIJ willen graag de mogelijkheid open houden om dan, er vanuit gaande dat de algemene reserve ruimte biedt, voorstellen voor nieuw beleid te honoreren. Alleen op die manier ls het mogelijk om reeds in 1990 wat te ondernemen. Daarmee trekken wij ons voorstel om de onroerend goedbelasting gefaseerd in te voeren in. In het regeerakkoord zijn echter ook minpunten aan te wijzen of althans punten waarbij wij de vinger aan de pols moeten houden. Ik noem de volgende. Het regionaal beleid - onmisbaar voor tal van projecten die wij willen realiseren - blijft volgens het regeerakkoord wel nodig voor regio's met een hoge werkloosheid, maar in de rege- r1ngsverkIaring werd er nauwelijks over gerept. Leeuwarden moet er voor zorgen dat dit onder werp niet van de politieke agenda verdwijnt. WIJ moeten de verantwoordelIJke staatssecreta ris, de heer Bukman, maar eens uitnodigen om over onze investeringsplannen te praten. - De Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening wordt volgens de regerIngsverkIarlng in verband met het voorgenomen zwaardere accent op milieubeleid herzien. Daar moeten wij heel alert op Inspelen, want het biedt misschien voor Leeuwarden kansen op een directe aansluiting op het Euro-Intercity spoorwegennet. Er wordt ook gesproken over een "beperkt" aantal stedelijke knooppunten. Als dat zou betekenen dat er wordt gekozen voor een afname tot bijvoorbeeld de vier grote steden dan zouden wij er niet zoveel moeite mee hebben, op voorwaarde dat Leeuwat den, Groningen en Zwolle in het Noorden een gelijke beleidsmatige behandeling krijgen. Het zou echter ook kunnen betekenen dat het aantal aangewezen knooppunten niet verder uitgebreid mag worden en dat is wel bedreigend voor Leeuwarden. Wij vragen het college de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen en zonodig de campagne van begin dit Jaar weer nieuw leven in te blazen. - Het volume-accres van het Gemeentefonds van ls teleurstellend nu 2% nodig is om bestaande voorzieningen in stand te houden. - BIJ de keuze van regionale politiekorpsen kan de Invloed van de gemeenteraad op het beheer van de politie wel eens afnemen. Dat vinden wij zorgelijk, evenals de dreigende verhoging van de opheffingsnorm voor basisscholen. - Weliswaar sluit de basisvorming, zoals geregeld in het regeerakoord, gelukkig goed aan bij onze eigen gemeentelijke plannen, maar het is van essentieel belang dat de mogelijkheid van dependancevorming wordt geboden voor zelfstandige scholen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 2