- 66 - De Voorzitter schorst, om 21.45 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzttter heropent, om 22.20 uur, de vergadering. De heer Prulksma heeft Inmiddels de vergadering verlaten. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. Aan de orde Is tweede termijn van de algemene beschouwingen. Ik geef het woord aan mevrouw De Haan. Punt 1a (vervolg). Mevrouw De Haan-Laagland: Mijnheer de voorzitter, Ik wil de tweede Instantie beginnen met te reageren op dat wat andere fracties In hun eerste Instantie hebben gezegd. Daarna zal Ik nog enige opmerkingen maken naar aanleiding van de reactie van het college. Ik heb de CDA-fractle horen zeggen dat zij zich goed kan vinden In de hoofdlijnen van het gevoerde beleid. Wat dat betreft kan Ik mij dan ook beperken tot het maken van een paar kriti sche kanttekeningen In die richting. Het CDA legt drie accenten: achterstandsgroepen, cultuur en werkgelegenheid. Ik betreur het dat het CDA het milieubeleid niet tot prioriteit heeft ge maakt. Overigens missen wij bij meer partijen In deze raad concrete voorstellen ten aanzien van het m111eu Voorts kunnen wij ons weinig voorstellen bij de opmerkingen van het CDA dat de plannen van het nieuwe kabinet voorzien In de versterking van de economische structuur van het Noorden. Het Is natuurlijk mooi dat er vla politieke druk In het regeerakkoord nog een zinnetje over het re gionaal beleid Is opgenomen, maar er Is geen sprake van concrete plannen. De nota over het re gionaal beleid wordt pas volgend jaar vastgesteld. Recent hebben wij kunnen lezen dat ook de Randstad daarbij betrokken zal worden en dat Is denk Ik helemaal niet zo gunstig. Het regionaal beleid dreigt Juist van de Haagse politieke agenda te verdwijnen, zoals Ik ook al In eerste In stantie heb gezegd. Er Is wat ons betreft niet zoveel plaats voor zelfgenoegzaamheid. Voor de rest overweegt het CDA In tweede termijn een motie over het bejaardenbeleid In te dienen. Ik zou het CDA willen vragen die zaak te betrekken bij de behandeling morgen van de voorstellen voor nieuw beleid. Ik kom bij de VVD-fractle. De VVD komt ook niet met concrete voorstellen ten aanzien van het milieu. (De heer BJJkersma: U moet onze algemene beschouwingen er maar op nalezen, want daar staat een concreet voorstel In.) Ja, maar dat Is al een oud punt. (De heer Bljkersma: Een oud punt? Het staat er toch In?) Voor de rest staat er In de algemene beschouwingen van de VVD één zinnetje over het milieu, maar dat wordt niet verder uitgewerkt. (De heer Bljkersma: Ach, kom nou toch! U leest niet goed, maar dat Is ons wel bekend.) Ik vind het al met al niet erg onderbouwd, mijnheer Bljkersma. WIJ verwachten In leder geval wel steun van de VVD-fractle voor onze moties die wij morgen bij de voorstellen voor nieuw beleid zullen Indienen. Ook op het punt van het minimabeleid Is de VVD aan het schuiven. De fractie zegt dat er In leder geval aanleiding Is om dit beleid te voeren. WIJ zijn benieuwd naar het standpunt van de VVD-fractle over de conclusies van het rapport van de Commissie Armoedeproblematiek. De VVD-fractle heeft ook gesproken over de Kanselarij. WIJ delen de zorg van de VVD daar over. De druk op de rijksoverheid moet worden vergroot. Het lijkt mij nu een goed moment om ons daarover als raad uit te spreken. WIJ hebben In de heel korte tijd die ons ter beschikking stond geprobeerd een motie te formuleren, waarin wij ons wenden tot de regering en het parle ment. Deze motie gaat over het behoud van de Kanselarij en Ik wil die nu Indienen, In de hoop dat de rest van de raad deze motie zal willen steunen om op die manier de druk naar de regering en de Tweede Kamer te vergroten. Motie VIII. "De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op maandag, 18 december 1989, - 67 - heeft over het Kansel ar IJ gebouw het volgende overwogen: - dat door de opmerkelijke bouw en decoratiestij I en het een bijzondere positie In de Nederlandse architectuurgeschiedenis Inneemt; - dat het behoud van het gebouw niet enkel een zorg van de lagere over heden maar gelet op het unieke karakter ook van de rijksoverheid Is; - dat het door de grote architectuur-historische waarde recht heeft op adequaat onderhoud en een passende bestemming; - dat het door de verschlI lende gebruiksfuncties een hechte band met Friesland heeft gekregen en dat het mede daarom openbaar toegankelijk dient te zijn; - dat de huidige eigenaar het pand niet optimaal heeft onderhouden en het aan de hoogst biedende dreigt te verkopen; - dat de provincie Friesland heeft aangeboden het gebouw over te nemen en hier een museum voor moderne kunst In te vestigen, maar niet de kosten van het achterstallig onderhoud en een omvangrijke koopsom kan opbren gen, besluit aan het college van b. en w. op te dragen om aan de verantwoorde lijke bewindslieden kenbaar te maken dat: - een gebouw met een zo grote architectuur-historische waarde niet aan de hoogst biedende verkocht mag worden; - het gebouw openbaar toegankelijk dient te blijven; - de provincie Friesland In staat geacht moet worden om het gebouw te onderhouden en tevens het gebouw een passende bestemming te geven door het hierin vestigen van een museum voor moderne kunst; - dit Initiatief voor de ontwikkeling van de beeldende kunst In Friesland van grote betekenis Is en van harte wordt ondersteund; - van de provincie redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat zij zowel een forse koopsom en de kosten van achterstallig onderhoud als de Inves teringskosten van het museum kan dragen; - een mogelijke oplossing Is het gebouw langdurig aan de provincie Fries land te verhuren en met het doel hierin een museum voor moderne kunst te vestlgen." De motie Is mede-ondertekend door de heer Ten Hoeve. (De Voorzitter: De motie Is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Ik wil nu Ingaan op motie IV van de VVD, waarin het college wordt opgedragen een overzicht van de nadelige effecten van de opgelegde herwaarderIngsvoorstellen te maken en aan te geven hoe deze effecten kunnen worden opgeheven. WIJ zijn van mening dat de VVD hiermee nogal sugge reert alsof er op een onverantwoorde manier bezuinigd Is, terwijl de VVD net als de andere fracties In de raad daar grotendeels zelf ook aan mee heeft gedaan. Een vraagpunt bij deze motie Is welke herwaarderIngsvoorstellen eigenlijk worden bedoeld. Gaat het alleen om herwaai derIngsvoorstellen van de laatste periode of zouden wij niet alle herwaarder 1ngsvoorstellen moeten meenemen die In de voorgaande Jaren genomen zijn? Voor de rest wil Ik verwijzen naar het beleidsplan waarin staat dat het de bedoeling Is dat er twee keer per Jaar een rapportage komt over herwaarderlngsvoorstellen en of die al of niet zijn gehaald. WIJ denken dat dat ook een moment kan zijn om aan te geven of de effecten van de herwaarderingsvoorstellen al of niet on verantwoord zijn geworden. Op dat moment Is Iedere fractie natuurlijk vrij om weer met nieuw beleid zaken daarvan terug te draalen. WIJ zullen deze motte van de VVD-fractle niet steunen. Dan een reactie op de algemene beschouwingen van de PAL-fractle. PAL deed het begrip "algemene beschouwingen" eer aan. Het verhaal werd In een heel algemene en brede context geplaatst. Ik wil daar ook niet geringschattend over doen. WIJ delen de analyse over de verhoudingen Noord-Zuid en ook het tekort aan aandacht voor de sociale gevolgen van Europa 1992 en de te marktconforme opstelling van het rijk als het om regio's als de onze gaat. Dat de werking van het vrije marktmechanisme niet verheerlijkt moet worden maar door over heidsingrijpen Juist gecorrigeerd moet worden, heb Ik zelf ook betoogd. Wethouder Kessler Is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 34