- 68 - daar ook uitvoerig op Ingegaan. Wat ons Is betreft Is dat zelfs het wezenskenmerk van de sociaal-democratIe. De kreet Meer markt en minder overheid spreekt ons absoluut ook niet aan. Toch lijkt PAL het tegendeel te willen suggereren als gezegd wordt dat ook links minder posi tief Is gaan denken over de sturing van de overheid. Daar wil Ik graag namens mijn fractie op reageren. De vraag of de overheid van haar sturingsmogelijkheden gebruik moet maken om ervoor te zorgen dat Iedereen zinvol aan deze samenleving kan deelnemen Is voor ons geen vraag. Solidari teit ontstaat niet vanzelf uit het spel van maatschappelijke krachten, maar moet georganiseerd worden. De manier waarop de overheid moet optreden Is voor ons wel een belangrijk discussie punt. Een bureaucratische overheid schiet haar doel voorbij. Daarom heeft de PvdA het Initia tief ook genomen om het ambtelijk apparaat te reorganiseren. Voor ons Is een efficiënt optre dende overheid niet In strijd met de Idealen waar PAL over praat, maar Juist een voorwaarde voor de vervulling daarvan. Geen terugtredende overheid maar een vernieuwende overheid, dat Is het parool voor de gemeente In de komende tijd. Sturen waar dat maatschappelijk nodig Is, maar ook aandacht voor effectiviteit en efficiency In het overheidsoptreden zelf. Dat geldt wat ons betreft ook voor de relatie met het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven heeft recht op een efficiënt en voorspelbaar werkende overheid. Samenwerking gericht op het uitlokken van Investeringen kan een goed Instrument zijn om het werkgelegenheldsbelang te dienen, als de eigen verantwoordelijkheid van de gemeente, bijvoorbeeld op het terrein van de ruimtelijke ordening of het milieu, maar niet In het gedrang komt. Voor de PvdA blijft dat een belangrijke toetssteen. Kortom, geen verheerIIJklng van de markt, maar alert Inspelen op de marktsector onder handhaving van de doelstellingen die Je als overheid nu eenmaal hebt. WIJ missen In de algemene beschouwingen van PAL de concrete vertaling naar het dagelijkse beleid. Zoals wij bij het CDA de ml 11eu-component missen, zo missen wij bij PAL elk werkgele- genheldsperspectlef Ik vind de opmerking van PAL dat partijen hier onvoldoende naar eikaars argumenten zouden luisteren een heel subjectieve constatering. Het Is natuurlijk zo dat het accent van het raads werk verschuift van de raad naar de commissies, maar dat Is vind Ik ook logisch omdat de raad in dat stadium de meeste Invloed kan uitoefenen. Ik kan de heer Meerdlnk verzekeren dat wij wel degelijk naar de bijdragen van andere partijen luisteren. In deze tweede Instantie ga ik ook niet voor niets wat uitvoeriger In op de algemene beschouwingen van PAL. Dat het de PAL-fractle spijt dat de PvdA-fractle geen verdeelde fractie meer Is, kan Ik vanuit haar standpunt wel begrijpen. Eerlijk gezegd ben Ik er een beetje trots op dat wij een team hebben van kritische maar tegelijkertijd ook coöperatieve fractieleden. PAL heeft drie moties Ingediend. Ik zou willen voorstellen deze drie moties door te schuiven naar de discussie morgen over de voorstellen nieuw beleid, omdat ze daar wat ons betreft betrekking op hebben. Over de algemene beschouwingen van de heer Rozema wil Ik een enkele opmerking maken. De suggestie om elke week een mtlleutlp In Aan de Grote Klok op te nemen lijkt ons een prima zaak. WIJ moeten dat maar eens proberen. WIJ zijn blij verrast - Ik wil mij wat dat betreft aansluiten bij de opmerking van wethouder Kessler - met de reactie van de fractie van GPV/RPF/SGP over het emancipatiebeleid. Ik kom bij de algemene beschouwingen van de heer Ybema van D66. Mijnheer de voorzitter, Ik wil zijn verhaal ondersteunen over het ondernemershuls. Landelijk gaat de ontwikkeling Indei daad In die richting. WIJ moeten ervoor zorgen dat er In Ieder geval In Friesland, als het die kant op gaat, een eigen ondernemershu Is wordt gevestigd en dat er niet voor het gehele Noorden een dergelijke Instelling In Groningen komt. Wethouder Heere heeft daar ook op gereageerd en Ik wil zijn reactie wel ondersteunen. Dan wil Ik nu Ingaan op de reactie van het college. Ik ben blIJ met de toezegging van wethouder Kessler dat hij een vrije discussie heeft aangekondigd in de commissie over de socia le vernieuwing. Daar wil Ik ook graag voorstellen doen voor eventuele mogelijkheden voor migranten en vervolgens daarover discussiëren. Wethouder Kessler heeft een aantal zaken overgenomen, zoals het werk loosheidsbestrIJ dlngs- plan en het coördinatiepunt bij de gemeente voor projecten voor de werkgelegenheid. Ik heb begrepen dat de wethouder zich niet heeft verzet tegen het feit dat de PvdA-fractle - 69 - straks bij de Voorjaarsnota de mogelijkheid open wil houden om eventueel punten voor nieuw be leid op te voeren voor zover die betrekking hebben op onduidelijkheden die nu nog In het re geerakkoord zitten. Ik moet zeggen dat het mij goed doet dat - zowel wethouder Heere als wethouder Vlfetstra heeft dat gezegd - uit het bezoek van de mensen uit Orël blijkt dat zij wel degelijk belang stelling hebben voor een aantal concrete zaken en dat de gemeente ook bereid Is om daadwerke lijk projecten In het kader van steunverlening voor te bereiden. Wethouder Heere heeft onze motie I over het Instellen van een tijdelijke commissie overge nomen. Ik neem aan dat die motie dus niet meer In stemming hoeft te worden gebracht. Wethouder Heere Is ook Ingegaan op de inzameling van groente-, fruit- en tuinafval. Het verbaast mij dat hij dan spreekt over een experiment. Ik heb steeds begrepen dat het niet gaat om een experiment In Westelnde dat geëvalueerd moet worden, maar dat wij gewoon met de Inza meling van dat afval In die wijk beginnen om vervolgens doorgevoerd te worden. Onze vraag Is geweest of, nu deze zaak zo'n hoge prioriteit krijgt, die Invoering versneld kan worden. Uit de reactie van wethouder Heere begrijp Ik dat dat kan. De enige consequentie die er aan vastzit Is dat dan ook versneld de tarieven voor de reiniging omhoog gaan. Het lijkt mij het beste dat wij In de desbetreffende commissie daar nog eens met concrete voorstellen op terugkomen, want er zijn volgens mij niet zoveel argumenten meer tegen om die proef versneld uit te voeren. Ik kom bij de kinderopvang. Wij missen op dit moment de nota Kinderopvang. Als gemeente hebben wij nog geen eigen beleid In dit verband vastgesteld, ondanks het feit dat, zo heb Ik begrepen, daar toch regelmatig om gevraagd Is. Ik heb ook begrepen dat het al veel langer be kend was dat de Oort-gelden eraan kwamen. WIJ zitten nu dus In een heel moeilijke situatie. In onze eerste termijn hebben wij gezegd dat wij op dit moment de situatie nog zo onduidelijk vin den dat het voor ons moeilijk Is om nu concrete bedragen te noemen. WIJ hebben om die duide lijkheid gevraagd straks bij de Voorjaarsnota. Om die reden zullen wij het verzoek van PAL om voor de kinderopvang nu een concreet bedrag In te vullen niet steunen. Wat de situatie extra moeilijk maakt Is een brief die ook Ik vanavond pas voor het eerst onder ogen zag. In deze nieuwsbrief van de VNG staat dat subsidie-aanvragen voor 15 Januari 1990 moeten zijn Ingediend bij WVC. Er staat overigens ook In dat de concrete circulaire met Inhoudelijke documentatie nog naar ons toegestuurd moet worden. Met andere woorden, men Is nog niet goed op de hoogte van hoe het nou precies zal komen. Ondanks dat wordt wel voorgesteld om voor 15 Januari 1990 - elke gemeente heeft natuurlijk wel te maken met de Kerstvakantie - de aanvragen de deur uit te doen. Dat lijkt ons uitermate lastig. Tegelijkertijd willen wij wel het signaal afgeven dat wij van mening zijn dat wij op het terrein van de kinderopvang de boot niet mogen missen. Mocht die datum van 15 Januari Inderdaad heel erg hard zijn, dan dringen wij er bij het college op aan om die datum te halen. Wat ons betreft mag het ook geld kosten. (Mefrou Westra: Mar it bedrach wol Ie Jo net neame.) Een concreet bedrag noemen wij niet, omdat dat uitermate natte vingerwerk Is. WIJ dienen daarover geen motie In, wij zeggen tegen het college: Zorg er In Ieder geval voor dat u deze ontwikkeling volgt, zorg ervoor dat wij de boot niet missen als deze datum heel erg hard Is. Aan dat laatste twijfelen wtj, omdat het bijna onmogelijk Is. Stel dat die datum wel hard Is, dan moet het college er In Ieder geval voor zorgen dat de aanvragen worden Ingediend. Vervolgens moet het college zo snel mogelijk In de Commissie voor WelzIJnsaangelegenheden komen met alle Informatie en dan moeten wij maar verder zien. Ik heb begrepen dat er op 8 januari a.s. een commissievergadering Is. In Ieder geval willen wij uitspreken dat de kinderopvang wat ons betreft mag worden uitgebreid en dat het wat ons betreft geld mag kosten. Een reactie op het antwoord van wethouder Timmermans. Onze motie 11 om f 25.000,te storten In een ml Ileu-actlefonds verschuiven wij naar de discussie van morgen. In onze motie III doen wij het voorstel een ml Ileu-advlescommlssle In te stellen. Ik heb wethouder Timmermans daar niets over horen zeggen. (De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, Ik heb hierover In eerste Instantie Inderdaad niets gezegd. Namens het college kan Ik mededelen dat deze motie, waarin wordt verzocht een overlegcommissie milieu In te stellen, door ons wordt onderschreven.) Ik begrijp dat deze motie dus ook niet In stemming wordt gebracht. Wethouder Timmermans heeft gezegd dat hij de verschillende suggesties In de algemene be schouwingen op het terrein van milieu graag terug wil laten komen in de desbetreffende commis sie. Op zich Is dat een goede lijn. Wij hebben hele series suggesties gedaan al was het alleen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 35