- 8 -
slot zitten dan zou dat heel Jammer zijn, zeker omdat er bij ons tal van Ideeën en suggesties
leven op het terrein van het milieu die ook In 1990 al uitgevoerd zouden kunnen worden. Ik wil
een aantaI noemen
1. In de preventieve sfeer moet de gemeente zorgen voor een goede voorlichting en educatie.
Daadwerkelijke verbetering van het milieu vraagt om een andere mentaliteit. BIJ alle activi
teiten die wij ondernemen moet daarom het belang van ml IleubewustzIJnsbevorder1ng meegenomen
worden. Dit aspect krijgt dan ook het accent In de suggesttes die Ik verderop zal doen. Het
lijkt ons goed wanneer bij het streven naar een versterkt milieubewustzijn, ook buurt- en
wtjkorgantsattes betrokken worden. WIJ vragen het college om na te gaan op welke wijze die
betrokkenheid gestimuleerd kan worden.
Voorlichting en educatie op het terrein van milieu achten wij van zo groot belang dat wij,
In afwachting van de gemeentelijke mllleunota, voorstellen om voor 1990 al middelen beschik
baar te stellen. Initiatieven van organisaties en Instellingen die zich met educatie en
voorlichting bezig houden, kunnen dan ondersteund worden. WIJ denken daarbij aan de Instel
ling van een tijdelijk ml Ileu-actlefonds waarin een bedrag van f 25.000,wordt gestort.
Ook hiervoor wil ik een motie Indienen.
Motie I I
"De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 18 en 19 december
1989,
overwegende:
- dat voor een Integraal milieubeleid een hoge politieke prioriteit nodig Is;
- dat de gemeentelijke mllleunota nog niet klaar Is;
- dat derhalve pas voor 1991 en later middelen voor de uit deze nota voortvloei
ende bel eldslntensI ver 1ng gereserveerd zullen worden;
- dat voor 1990 geen financiële ruimte aanwezig Is om Inhoudelijke voorstellen
op milieuterrein te ondersteunen;
- dat In leder geval voorlichting en educatie op het terrein van milieu ook In
1990 gestimuleerd moeten worden,
besluit f 25.000,te storten In een tijdelijk ml Ileu-actlefonds teneinde Ini
tiatieven op het terrein van milieuvoorlichting en -educatie In 1990 te kunnen
ondersteunen."
De motie Is mede-ondertekend door de heer Mink. (De heer BIJkersma: Ik begrijp niet waarom
u vorig Jaar onze motie niet hebt ondersteund!) (De Voorzitter: De motie Is voldoende onder
steund en maakt deel uit van de beraadslagingen.)
2. De gemeente moet zelf een duidelijke voorbeeldfunctie vervullen ten behoeve van het milieu:
- In het gemeentelijk wagenpark moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van voertuigen
met een driewegkatalysator;
- Het gebruik van wegwerpartikelen, afkomstig uit de petrochemische Industrie, behoort uit
den boze te zijn;
- Bij de gladhetdsbestrIJdlng moet zoveel mogelijk van milieuvriendelijke stoffen en
materialen gebruik worden gemaakt;
- Het mechanisch verwijderen van mossen en/of onkruid verdient veruit de voorkeur boven het
gebruik van bestrijdingsmiddelen;
- Energieverspilling behoort in gemeentelijke gebouwen echt taboe te zijn. Gebruikers van
gemeeentelIjke gebouwen moeten daar op worden aangesproken;
- BIJ herhuisvesting van gemeentelijke diensten moet nadrukkelIjk rekening worden gehouden
met het aspect energlebesparing;
- Gemeentelijke diensten moeten alleen gebruik maken van milieuvriendelijke verf en waar
mogelijk van alternatieven voor tropisch hardhout;
- 9 -
- Bestuurders en ambtenaren zouden zoveel mogelijk gebruik moeten maken van het openbaar
vervoer;
- In de provincie Groningen wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om aan ambtenaren
openbaar vervoerskaarten te verstrekken. WIJ verzoeken het college om de resultaten van
dat onderzoek op te vragen en eventueel met nadere voorstellen te komen.
3. De afvalstoffenproblemattek. Over deze zaak hebben wij In de raad al verschillende keren ge
sproken. Terecht kennen wij In Leeuwarden een subsidieregeling voor oud papier, kennen wij
glasbakken, oliebollen, een proef met landbouwplastic en een ecokar voor klein chemisch af
val. Bovendien hebben wij de actie tankslag en de actie voor compostvaten gehad. Het schel
den van groente-, fruit- en tuinafval bij de bron verdient nu de allerhoogste prioriteit. Is
het mogelijk dit project versneld in te voeren? Wat zijn daarvan de belemmeringen en/of de
financiële gevolgen?
Eén van de belangrijkste voorwaarden voor het welslagen van de gescheiden inzameling Is
dat de bevolking zelf van de noodzaak daartoe Is doordrongen. Een goede voorlichting Is
onontbeerlijk.
Naast het hergebruik van afval Is een preventief beleid natuurlijk het meest effectief. De
afvalstroom zelf moet beperkt worden. Ondanks het feit dat de mogelijkheden van de gemeen
te daartoe beperkt zijn, vinden wij het wenselijk dat er toch Ideeën op dit terrein worden
uitgewerkt. WIJ vragen het college om In de betrokken raadsadvlescommlssles met voorstel-
I en te komen
Ter verbetering van de voorlichting over de afvaIverwerklng gaan onze gedachten uit naar
de verspreiding van een folder waarin alle Informatie over de wijze, de plaatsen en de
tijdstippen van Inzameling bijeen Is gebracht. In zo'n folder zou ook een centraal tele
foonnummer moeten staan waar mensen met vragen en/of klachten terecht kunnen.
4. Luchtverontrelnlging.
- Over de vuilverbrandingsoven hebben wij onlangs In de raad een lijn vastgesteld;
- BIJ openstaande bruggen kunnen weggebruikers vla borden worden geattendeerd op de noodzaak
de motor af te zetten;
- De prioriteit die hier al vele jaren wordt gelegd bij het bevorderen van het langzaam
verkeer moet niet alleen uit verkeersvelIIgheldsoverweglngen maar ook omwille van het
milieu gehandhaafd blijven. Diezelfde redenering geldt ook voor het versterken van het
draagvlak van de stad Leeuwarden: Hoe kleiner de Inkomende pendel naar de stad, hoe beter
dat Is voor het milieu;
- Met betrekking tot het openbaar vervoer dient het volgende te worden opgemerkt. BIJ voort
zetting van de huidige trend zou het autoverkeer nog met 70^ toenemen. Die groei kan onze
stad met haar historische structuur absoluut niet aan. Maar ook het milieubelang vereist
dat wij de mensen - en zeker ook forensen - van de auto In de trein of bus moeten zien te
krijgen. WIJ stellen het volgende voor:
- Laten wij van het stadsgewest een aparte vervoersregio maken, zoals bedoeld In het
Nationaal Milieubeleidsplan;
- Binnenkort komt het Raamplan Verdubbeling Openbaar Vervoergebruik uit. Die verdubbeling
moet ook voor het stadsgewest taakstellend zijn;
- Er moeten comblkaarten voor trein en bus met gereduceerd tarief komen (bijvoorbeeld op
koopavonden)
- De gemeente moet stimuleren dat bedrijven - maar ook de gemeente zelf - collectieve
contracten aangaan met de NS en de FRAM.
Mijnheer de voorzitter, uit mijn betoog wordt duidelijk dat er voor een echt Integraal mi
lieubeleid relaties gelegd moeten worden naar verschillende beleidsterreinen. Wij hebben er al
heel wat genoemd.
In het kader van de ruimtelijke ordening pleiten wij voor het actualiseren van het bestem
mingsplan voor het buitengebied om de bescherming van de natuurwaarden te verzekeren. Terecht
Is ook In het Investeringsplan Recreatieve Voorzieningen de link naar milieu gelegd. Naast het-