- 10 - geen daar al over Is gezegd, zorgt bijvoorbeeld ook de uitbreiding van bossen voor minder C02 dat op haar beurt het broeikaseffect tegengaat. Niet In de laatste plaats moet een relatie gelegd worden naar het werkgelegenheidsbeleid, voor Leeuwarden één van de hoogste prlorItelten. In dat verband zouden wij graag zien dat de gemeente loonvormende projecten met milieuvriendelijke werkgelegenheid gaat stimuleren. WIJ denken bijvoorbeeld aan een project als de op hergebruik gerichte mllleuwlnkel In de Wouden die werkt onder naam Knap Spul. Tot slot, mijnheer de voorzitter, een doeltreffend milieubeleid vraagt een open houding tegenover diegenen die bij de uitvoering betrokken zijn. Ook voor het milieubeleid geldt dat de overheid haar doelstellingen alleen in samenspraak met belanghebbenden kan verwezenlijken. WIJ pleiten daarom voor de instelling van een Overlegcommissie Milieu, waarin onder andere milieu organisaties de gemeente gevraagd en ongevraagd kunnen adviseren. Over de Instelling van een dergelijke ml Ileucommlsle wil Ik namens de fractie de volgende motie Indienen. Mot Ie III. "De raad van de gemeente Leeuwarden, In vergadering bijeen op 18 en 19 december 1989, overwegende: - dat een doeltreffend milieubeleid een open houding van de gemeente vraagt tegen over diegenen die bij de uitvoering betrokken zijn; - dat ook voor het milieubeleid geldt dat de overheid haar doelstellingen alleen In samenspraak met belanghebbenden kan verwezenlijken, besluit een Overlegcommissie Milieu In te stellen, waarin onder andere milieu organisaties de gemeente gevraagd en ongevraagd kunnen adviseren." De motie Is mede-ondertekend door de heer E.M. Janssen. (De Voorzitter: De motie Is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Mijnheer de voorzitter, na uitvoerig Ingegaan te zijn op de belangrijkste Items voor de Jaren negentig en voordat Ik overstap op de financiële beschouwingen, nog een enkele opmerking over de uitvoering van het zogenaamde herenakkoord. WIJ hebben In het begin van dit jaar duidelijk uitgesproken tegenstander te zijn van het herenakkoord. Per saldo Is het verlies dat Friesland lijdt als gevolg van dit akkoord veel gro ter dan de mogelijke winst. Echter, het akkoord is een gegeven. Dat betekent voor ons dat het nu ook zo uitgevoerd moet worden. WIJ maken ons daar nog steeds zorgen over. Het Agrarisch Ho ger Onderwijs zoals dat door het Van Hall-Instituut wordt gegeven moet In zijn totaliteit naar Leeuwarden komen. Alleen dan Incasseert Friesland een direct winstpunt In de vorm van de stu dierichting milieukunde. Bovendien ontstaan ook alleen dan mogelijkheden voor samenwerking tussen AHOF (inclusief de vestiging In Bolsward), het Van Hall-Instituut en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Een samenwerking die zou kunnen lelden tot een, landelijk gezien, uniek technologisch centrum. Voor wat betreft de culturele component van het herenakkoord vindt de PvdA dat deze raad nu snel knopen moet doorhakken, zowel voor wat betreft het totaal beschikbare bedrag voor de nieuw te bouwen schouwburg en de aanpak van de Westerkerk als voor wat betreft de relatie met het nieuw te vormen Instituut voor kunstzinnige vorming. Wat ons betreft mag, als voor nieuw bouw bij de Harmonie wordt gekozen, deze nieuwbouw niet vertragend werken op de realisering van de plannen voor de Harmonie. Datzelfde geldt voor de Westerkerk. Mijn fractie kiest, als het gaat om de bestemming voor de Westerkerk, voor een open podium met een breed pakket aan activi teiten. De Westerkerk zou een functie moeten krijgen voor al die organisaties die op basis van vrijwilligheid bijdragen aan de cultuur van Leeuwarden. Mijnheer de voorzitter, Ik wil mijn betoog afsluiten met de financiële beschouwingen. Voorzichtig positief, zo beoordelen wij onze financiële positie. De reserve voor 1990, die be - 11 - gin van dit jaar nog op krap 2 miljoen gulden was Ingeschat, blijkt nu bijna 4 miljoen gulden te zijn. WIJ zitten dus boven het absolute minimum van 3 miljoen gulden. Ook wij zijn van me ning dat de reserve zich op begrotingsbasis tussen de 3 en 10 miljoen gulden moet bevinden. Die voorzichtigheid wordt enerzijds ingegeven door de ervaringen uit het verleden. De meest pijnlijke bezuinigingsbes luiten liggen nog maar ruim een half Jaar achter ons. Het pers pectief lijkt nu beter, maar wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat. Anderzijds zijn er nog veel zaken die aangepakt moeten worden en waarvoor een beroep op de gemeentelijke middelen gedaan zal worden. Overigens - voordat daar misverstanden over ontstaan - geld Is natuurlijk nooit een doel op zich. Het gaat er Juist om de beschikbare middelen zo aan te wenden dat een maximaal resul taat ontstaat. Daarvoor Is een goede beheersing van de geldstromen van cruciaal belang. Op dat terrein Is tn onze ogen duidelijk vooruitgang geboekt. In het beleidsplan zijn de (voorlopige) uitkomsten van de rekening 1988 opgenomen. In de Ideale situatie zouden deze rekenlngcljfers per begrotingspost In de begroting zijn opgenomen. Zo ver zijn wij nog niet, maar wij zijn al een eind in de goede richting. Naast actuele Informatie over de rekening Is het van belang voldoende Inzicht te hebben In de uitvoering van de herwaarderIngsonderzoeken. In het beleidsplan wordt een halfjaarlijkse rapportage van de stand van zaken van alle herwaarder 1ngsonderzoeken aangekondigd. Met belang stelling zien wij een dergelijke rapportage tegemoet. Voorts hebben wij gemerkt dat door een betere Informatievoorziening het mogelijk Is de on deruitputting en de perspectivische verkleining steviger te onderbouwen en met naar wij hopen realIstlschere bedragen te werken. Een tweede belangrijk punt betreft de organisatie van de financiële functie. In het kader van de reorganisatie Is het rapport Het financieel management In de gemeente Leeuwarden vei schenen. In dat rapport wordt een duidelijke tnfrastructuur voorgesteld waarbinnen een optimale beheersing van de financiën mogelijk moet zijn. Mijnheer de voorzitter, Ik wil deze financiële beschouwingen afsluiten met de conclusie dat ons voorzichtig optimisme zich niet alleen richt op de financiële positie van de gemeente, maar ook op de wijze waarop nu en In de toekomst binnen de gemeentelijke organisatie met de beheersing van middelen wordt omgegaan. Mijnheer de voorzitter, tk wil het ambtelijk apparaat bedanken voor de Inzet die ook dit Jaar weer Is betoond. De reorganisatie heeft ook van de medewerkers veel energie gevergd. Een belangrijk punt daarbij Is de relatie tussen bestuur en ambtelijk apparaat. Ook deze relatie ondergaat de komende tijd veranderingen. Ik zal nu niet uitwijden over de vraag hoe daarmee omgegaan zou moeten worden. Ik wil dat graag doen In een artikel dat binnenkort aan het perso neelsorgaan Informatief wordt aangeboden. Daarmee hoopt mijn fractie ook vanuit de politiek een bijdrage te leveren aan de discussie over dit onderwerp. Mijnheer de voorzitter, In de algemene beschouwingen moet men keuzes maken uit vele onder werpen. Wat vanwege de tijd niet meer kon worden meegenomen Is het toeristisch beleid. De PvdA heeft er al Jaren voor gepleit om dit beleid actief tot ontwikkeling te brengen. Immers, door de bevordering van de kwaliteit van het toeristisch produkt Leeuwarden en door het bevorderen van de bekendheid van de kwaliteiten van Leeuwarden bij grotere groepen mensen, zal het aantal bezoekers toenemen. Daarmee wordt de werkgelegenheid gestimuleerd en levert het toerisme een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de welvaart en het welzijn van onze Inwoners. Zoals gezegd kan Ik daar vanwege de beschikbare tijd niet nader op Ingaan. Daar hebben wij echter het volgende op gevonden. Ik bled u hierbij aan de notitie Leeuwarden houdt open huls, met 101 tips voor een toer I stenbei eld. Ik dank u voor de aandacht. De Voorzitter: Ik dank u wel, wij zullen de notitie met Interesse lezen. De heer Koopmans heeft het woord.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 6