- 16 -
voort uit de wens om de werkloosheid terug te dringen en ervoor te zorgen dat er In de toekomst
voldoende werkgelegenheid zal zijn. Als wij de ontwikkelingen In de argrarlsche sector en de
agro-Industrie zien - wij spraken daarover bij voorgaande algemene beschouwingen uitgebreid -
dan Is het zaak ervoor te zorgen de negatieve gevolgen daarvan op te vangen. Ook hier geldt dat
de overheid bepaald niet alles kan. Naar het ons voorkomt zal de overheid tot taak hebben zoda
nige voorwaarden te scheppen dat het bedrijfsleven, het midden- en kleinbedrijf daaronder be
grepen, kansen krijgt zich te ontplooien. Dat Is de beste remedie tegen de werkloosheid. Een
dergelijke aanpak heeft veel meer effect dan allerlei andere maatregelen, hoe goed bedoeld ook.
Bovendien Is in de afgelopen vier Jaar gebleken dat men niet moet verwachten dat de werkgele
genheid met name door grotere bedrijven wordt bevorderd. De toename van de werkgelegenheid de
laatste Jaren Is met name te danken aan de kleine bedrijven en de middenstand. Reden te meer om
ook voor die bedrijfstak het vestigingsklimaat te verbeteren.
Natuurlijk moeten daarom andere sectoren niet worden vergeten. Is al bekend wanneer het
Investeringsplan Economische Infrastructuur kan worden gepresenteerd? En hoe wordt overleg
hierover met de sociale partners gevoerd? Zijn er initiatieven ontwikkeld met betrekking tot
Airport Leeuwarden? Hoe Is de stand momenteel? De laatste tijd worden op daartoe geëigende
plaatsen In de provincie hoogwaardige bedrIJfsterrelnen gerealiseerd. Kunnen wij van het
college op dit punt Initiatieven tegemoet zien?
Een extra zorg vindt onze fractie de veel te grote groep langdurig werklozen, waaronder de
minderheden. Helaas moet worden geconstateerd dat deze groep werklozen nog steeds groeit. Mijn
fractie Is van mening dat er niet genoeg gedaan kan worden om deze ontwikkelingen een halt toe
te roepen. In dat verband zijn er de laatste tijd van regeringswege nieuwe Initiatieven ont
plooid. WIJ denken daarbij aan te vormen arbeidspools. Heeft het college plannen klaar om te
komen tot het stimuleren van een actief arbeldsmarktbeleld? Verder past In dit kader het reali
seren van het zogenaamde "ene loket" waar belanghebbenden op vlotte en positieve wijze te woord
worden gestaan en geholpen kunnen worden. Zijn daaromtrent al de nodige voorbereldingen getrof
fen? Duidelijk Is, voorzitter, dat door de komende trI part I sering van de arbeidsvoorziening de
komende Jaren de bemoeiing van de gemeente met dit uiterst belangrijke beleidsterrein In sterke
mate zal toenemen. De gemeente dient daar klaar voor te zijn en vooral de eigen positie In dit
verband te benadrukken. Als er ergens sprake moet zijn van sociale vernieuwing dan Is het wel
h Ier
Onderwijs.
Op het gebied van het onderwijs en dan met name In het basisonderwijs en het speciaal en
voortgezet onderwijs staan blijkens het afgesloten regeerakkoord ons nogal wat verander 1ngen te
wachten In de komende beleidsperiode.
WIJ zullen te maken krijgen met een veranderend formatie- en financieringssysteem, maar
ook met een terugtredende rIJksoverheld op het gebied van wet- en regelgeving. VeranderIngen,
voorzitter, die, voor zover wij nu kunnen overzien, als overwegend positief kunnen worden be
oordeeld, mede gelet op het CDA-ultgangspunt van de verantwoordelIJke samenleving. Concreet be
tekent dat dat voornoemde beleidsvoornemens aanleiding zullen moeten zijn In de komende Jaren
tot een diepgaande en uitvoerige bezinning met betrekking tot de meest gewenste besturingsfilo
sofie aangaande de scholen voor openbaar onderwijs.
Door het proces van verzelfstandiging van de bevoegde gezagen zal de betrokkenheid van de
diverse geledingen bij de besluitvorming nog nadrukkelijker een rol moeten spelen.
Versterking van de bevoegdheid van medezeggenschapsraden Is een mogelijkheid, maar ook de
vorming van bestuurscommissies voor één of meer scholen zou naar de mening van de CDA-fractle
nadrukkelijk onderzocht moeten worden.
Eveneens zou onderzocht moeten worden In hoeverre scholen zelfstandiger zouden kunnen
functioneren wanneer de deregulering ook op gemeentelijk niveau verder zou worden doorgevoerd.
Uiteraard binnen de daarvoor gestelde randvoorwaardenDat hierover een structureel overleg met
de diverse vakcentrales van onderwijzend personeel en overheidspersoneel wordt gevoerd, lijkt
de CDA-fractle een vanzelfsprekendheid.
Met betrekking tot het basisonderwijs zijn wij blij, mede gelet op de belangen van het
jonge kind, dat de zogenaamde vlerjar1 gen-maatregel (waarschijnlijk) per 1 augustus 1990 zal
- 17 -
worden Ingetrokken.
Voorzitter, mede gelet op de eventuele optrekking van de opheffingsnorm voor basisscholen
In stedelijke gebieden, lijkt een actualisering van het spreldtngsplan 1988 op haar plaats om
zodoende adequaat te kunnen reageren.
In het algemeen is onze fractie content met het beleid dat met betrekking tot het onder
wijs wordt gevoerd. Wel menen wij dat het college aan de behartiging van de belangen van het
totale onderwijs bij voortduring aandacht dient te geven. Overleg bijvoorbeeld met alle school
besturen In het middelbaar beroepsonderwijs Is tot nu toe niet voldoende van de grond gekomen,
waardoor een coördinerende functie met betrekking tot het aanvragen en verkrijgen van nieuwe
opleidingen nog niet Is gerealiseerd. Hierdoor dreigt Leeuwarden door de onderlinge concurren
tie de slag te verliezen. Gezien deze ontwikkelingen dringen wij er bij het college op aan ook
op dit punt alert te zijn.
Over de onderwljsaspecten van het zogenaamde herenakkoord verschijnen In de pers nog wel
eens tegenstrijdige berichten. Wellicht kan het college zijn visie op de uitvoering van deze
plannen geven.
MaatschappelIJke aangelegenheden.
Het Is u bekend, voorzitter, dat het ouderenbeleid ook voor onze fractie een zeer hoge
prioriteit heeft. Zeer onlangs werd In deze raad een beleidsnota vastgesteld waarin op duide
lijke wijze de uitgangspunten van toekomstig beleid zijn neergelegd. Met name zijn de verant
woordelijkheden daar gelegd waar ze horen.
Enige zorg hebben wij rond de ontwikkelingen met de Stichting BeJaardenwerk Leeuwarden.
Als het daar onverhoopt misgaat, wie zal dan de taken kunnen overnemen? Of zijn wij op dat punt
te somber gestemd?
Overigens menen wij dat de voorstellen voor nieuw beleid ten aanzien van de ouderen erg
mager zijn. Er wordt In totaal f 30.000,— uitgetrokken. Is het college niet met ons van mening
dat er eigenlijk f 30.000,meer zou moeten worden uitgetrokken voor woontussenvoorzleningen
en maaltijdenvoorzieningen? Zonodig zullen wij In tweede termijn een motie hierover Indienen.
Het algemeen maatschappelijk werk, voorzitter, staat onder sterke druk. Onder te sterke
druk naar onze mening. WIJ achten de aanwezige formatie te gering voor een goede taakuitvoe
ring. Aan een goed beleidsplan, waarin de uitgangspunten voor het te voeren beleid zijn neerge
legd, ontbreekt het niet. Wel aan de middelen ter uitvoering van dat beleidsplan. Is het niet
mogelijk een regionaal gedragen advies uit te lokken? Door deze ontwikkelingen komen diverse
groepen In de samenleving In gevaar. Te denken valt onder meer aan alcohol- en drugsvers Iaaf-
den, gokverslaafden en daklozen.
Voorzitter, In de komende tijd zal de raad zich aan de hand van de nota ArmoedeprobIema-
tlek moeten uitspreken over het te voeren minimabeleid. Dat wordt best een moeilijke discussie.
Enerzijds omdat de verantwoordelijkheid terzake niet alleen bij de gemeente ligt, anderzijds
omdat het bijzonder moeilijk Is om kaders aan te geven waarbinnen een dergelijk beleid zich
moet bewegen. Niettemin Is onze fractie bereid op positieve wijze In te spelen op deze proble-
matIek
In de kabinetsplannen is 150 miljoen gulden meer uitgetrokken voor kinderopvang. Ook onze
gemeente dient daar tijdig op In te spelen. Doordat In de toekomst steeds meer vrouwen hun
plaats In het arbeldsproces zullen vinden, wordt de noodzaak voor goede kinderopvang groter.
Gezondheldszorg.
De CDA-fractle onderschrijft van harte het standpunt van het college dat ook en vooral op
provinciaal niveau aandacht moet bestaan voor de positie van het MCL als topziekenhuls voor ge
heel Friesland. Hoezeer ook de wens van Harltngen begrijpelijk Is om Oranjeoord als perifeer
eerstelijns ziekenhuis open te houden, dat mag er nooit toe lelden dat de daaraan verbonden fi
nanciële lasten worden gekort op het reeds thans nauwelijks toereikende budget van het MCL.
Ontwikkeling van medische topfuncties zoals wij ons die voorstelden bij de fusie van de drie
ziekenhuizen In 1982, vraagt nu eenmaal bijzondere aandacht voor de positie van het MCL. Daar
bij past niet de door het provinciaal bestuur gehanteerde tweedeling van Friesland In een regio