werkt, er is actie ondernomen. Maar wij zien geen kans om, zoals de
heer Meerdink wil,voor de zomervakantie dit gerealiseerd te krijgen.
(De heer Meerdink: U geeft toch zelf aan dat u prioriteiten stelt. Het
plan voor banenpools is ingediend. Aan het raamplan wordt gewerkt. U
geeft toch toe dat het een kwestie van prioriteiten is.) Ja, maar die
plannen van banenpools is één van aanbevelingen uit deze nota. Die
hebben wij er niet voor niets uit gepikt. (De heer Koopmans: Wij
hebben vanavond eerst een motie van de PAL-fractie gehad dat er binnen
tien dagen iets moest gebeuren, vervolgens hebben wij deze motie die
zegt voor de zomervakantie, die discussie is nog niet afgelopen. Welke
criteria liggen daar allemaal aan ten grondslag7) (De heer Meerdink:
Het gaat erom dat een raadsbrede commissie met een rapport is gekomen.
Dat rapport is eind oktober ingeleverd, toen werd er over sociale
vernieuwing alleen nog maar gepraat in zeer vage termen. In ieder
geval was er toen nog geen inhoudelijk argument om dat te gebruiken om
de zaak voorlopig even uit te stellen. Vanaf dat moment had er wat ons
betreft aan gewerkt kunnen worden. Deze zaak had toen de hoogste
prioriteit. Dat wordt door de wethouder ook gezegd. Als iets de
hoogste prioriteit heeft denk ik dat er heel snel aan gewerkt moet
worden. Dat is het criterium.) (De heer Koopmans: Ik begrijp dat de
PAL-fractie twijfelt aan de politieke wil van het college en van
wethouder Vlietstra in het bijzonder om deze zaak snel uit te voeren.)
(De heer Meerdink: Ik constateer dat er kennelijk een andere priori
teitenafweging plaatsvindt door het college dan door onze fractie, dat
is denk ik een open deur.) (Mevrouw De Haan: Als ik het goed begrijp
heeft de sociale vernieuwing bij de PAL-fractie geen prioriteit of een
mindere.) (De heer Meerdink: Je moet dat heel goed tegen elkaar kunnen
afwegen. Nu ligt dit punt op tafel, het ligt er sinds eind oktober.
Wij constateren dat het vijf maanden geduurd heeft voordat dit voor
stel ter tafel komt met daarin het op termijn komen tot een stand
puntbepaling ten aanzien van de aanbevelingen. Dat vind ik mager.)
(Mevrouw De Haan: Wij praten even niet over wat er in de tussentijd is
gebeurd en de dingen die wij ook graag wilden? De PAL-fractie ook naar
mijn idee. Die laat je helemaal buiten beschouwing, zo van dat komt
dan later een keer. Dan zijn de termijnen wel verstreken, maar dat
maakt niet uit.) (De heer Heins: Er staan punten op de agenda waarvan
ik denk moet je daar nu mee komen? Kan je die niet een halfjaartje
uitstellen? Ik heb als voorbeeld punt 28 of zo).
De Voorzitter: Daar komen wij zo meteen aan toe. Het lijkt mij
dat wij nu deze interuptieronde maar eens moeten afronden.
Aan de orde is de stemmig over de motie ingediend door de heer
Meerdink.
De motie van mevrouw Westra en de heer Meerdink wordt verworpen
met 29 tegen 3 stemmen.
(Voor stemmen de leden van de PAL-fractie.)
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 22.
26
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
De punten die de heer Burg verwoord staan genoteerd in de notulen en
hij wil daar geacht worden te hebben tegengestemd.
Punt 23 (bijlage nr. 109).
De Voorzitter: Aan de orde is bouw van een nieuw zwembad.
De heer Krol: Er is in de afgelopen periode al heel wat gesproken
over de bouw van een nieuw zwembad. Daar was en is dan ook alle
aanleiding toe. Immers aan de ene kant is er de noodzaak om in de
zwembadsector te komen tot vernieuwingen en het kunnen inspelen op de
behoefte van een breed publiek. Aan de andere kant is er de zorg
omtrent de financiële exploitatie van zo'n nieuw recreatiebadDan
wordt in dit verband nog al eens de ervaring omtrent de ijshal als
voorbeeld aangehaald.
Voorzitter, de situatie waarin wij ons bevinden noopt tot maatre
gelen. De openluchtbaden Groene Ster en Nijlfin werden behoudens
uitzonderlijk mooie dagen niet of nauwelijks meer gebruikt. Het
overdekt zwembad aan het Jacob Catsplein is zwaar verouderd en vraagt
om rigoreuze aanpassingen met hoge financiële investeringen. Het enige
bad waar nog enigszins mee voor de dag kan worden gekomen is het
KalverdijkjeEigenlijk vraag je je dan af hoe het zover heeft kunnen
komen. Waarom er niet eerder iets gebeurd is. Het lijkt ons dan ook
verstandig voortaan ietwat nauwlettender de zaken in de zwembadsector
te volgen, om zodoende niet achter de feiten aan te hoeven lopen.
Voorzitter, het is mede gelet op het voorgaande duidelijk dat er
een nieuw recreatiebad gebouwd moet worden om zodoende de financiële
exploitatie beter in de hand te kunnen houden en voor de inwoners van
Leeuwarden en wijde omgeving een aantrekkelijke voorziening te bieden.
Dat vraagt om een hoge investering, 16 miljoen is voor waar niet
niks. Uitgaande van een eerdere besluitvorming, waarbij sprake was van
7 miljoen, later 8 miljoen in verband met de verkoop van Nijlên,
een behoorlijke verhoging.
Daarbij een aantal opmerkingen. De exploitatie is sluitend
gemaakt door de raming van het aantal recreatieve bezoekers met 402 te
verhogen. Jaarlijks zullen ten minste 300.000 betalende bezoekers de
kassa moeten passeren. Gelet op de animo elders in het land en met een
schuin oog kijkend naar de bezoekersaantallen van Joure, zou dat in
ieder geval voor de eerste vijf jaar reëel zijn. Bovendien blijkt uit
een enquête van studenten van de Thorbecke Academie dat enig optimisme
gerechtvaardigd is. Voor de tijd daarna houden wij evenwel ons hart
vast. Binnen onze fractie de één wat meer dan de ander, maar toch. Het
lijkt ons, alles overziende, verstandig om voortdurend de vinger aan
de pols te houden. Voortdurend vernieuwend bezig te zijn en niet
achteroverleunend de situatie te volgen. Dat geldt zowel voor college
als raad. Wij hechten aan het realiseren van de herwaardering. Het
lieftst in het kader zoals dat wordt voorgesteld in de raadsbrief.
27