De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, ik heb al gezegd dat wij het niet eens zijn met de verhouding 3:2 en dat wij een duidelijke voorkeur hadden voor 2:2:1. Om dat duidelijke te maken zullen wij in dezen blanco stemmen. Voor alle duidelijkheid, dit is niet bedoeld tegen degene die het betreft, ik zou haast zeggen in tegendeel, het gaat alleen om aan te geven dat wij het niet eens zijn met de verhou ding 3:2. De Voorzitter: Wilt u uw stem uitbrengen voor vacature E7 Benoemd wordt de heer ir. G.A. Kessler met 32 stemmen (5 stemmen blanco) De Voorzitter: Neemt de heer Kessler de benoeming aan? (De heer Kessler: Ja.) Mag ik u dan uitnodigen hier aan mijn rechterzijde plaats te nemen? Hiermee heeft Leeuwarden weer een college. Ik heb er behoefte aan om alle gekozen wethouders van harte geluk te wensen. Ik spreek graag de wens uit dat de voortreffelijke samenwerking van de afgelopen periode ook in de toekomst in deze nieuwe samenstelling zal worden voortgezet in het belang van de gemeente Leeuwarden. Punt 4. De Voorzitter: Dit punt luidt: Benoemen van voorzitters en leden van de commissies van advies voor de raad en van leden van commissies van advies en bijstand, etc. Punt 4a. S' De Voorzitter: U hebt daar een gewijzigde stembrief gekregen. Het is hier en daar even wat uit de hand gelopen, maar ik heb dat eens nagegaan, dat was de vorige keer ook het geval. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. U moet dat deel hebben waar steeds achter nummer 1 van de betrokken commissie tussen haakjes staat "voorzitter". Verder is bij de heer E.M. Janssen wat bezuinigd op zijn naam bij commissie 4, maar wij weten precies wie wij moeten hebben. Bij commissie 7 staat de heer De Beer twee keer, dat lijkt mij toch wel wat veel. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, er is enige comotie geweest de afgelopen tijd over de verdeling van raadsleden in de commissies. Ik wil hier graag duidelijk stellen dat de PvdA-fractie vindt dat de hele verdeling van raadsleden over commissies niet aan de orde moet komen in het kader van de onderhandelingen tussen de twee grootste partijen, maar dat dat in gezamenlijk overleg geregeld moet worden in aanwezigheid van alle politieke partijen die hier in de raad zitten. Dat is op zich niets nieuws. Wij vinden dat nu en dat vonden wij de afgelopen tijd ook. Er is ook de procedure gevolgd waarbij 26 geprobeerd is dat uitgangspunt te laten zijn. Ik denk dat de comotie hierover voor een deel inderdaad berust op onduidelijkheid op dit punt. Ik hoop dat dit nu van tafel is. Ik wou graag voorstellen om in ieder geval voor over 4 jaar een vaste afspraak te maken, waarbij wij aan het begin van de onderhandelingen na de verkiezingen een vaste datum afspreken waar over dit punt in aanwezigheid van alle fractie overlegd kan worden. Om duidelijk te maken dat dat niet in het kader van de onderhandelingen is, is het handig dat wij afspreken dat er een onafhankelijke voorzitter bij dat overleg aanwezig zal zijn. Voor de rest gaan wij akkoord met de stembrieven zoals die hier voor ons liggen. De heer De Jong: Voorzitter, het doet mij deugd dat mevrouw De Haan gezegd heeft dat het niet helemaal gegaan is zoals het had moeten gaan. Ik ben blij met haar conclusie dat het over 4 jaar in ieder geval beter moet gaan dan nu, laat ik dat vaststellen. Wij hebben bezwaar gemaakt tegen de procedure zoals die nu gegaan is. Wij hebben dat heel duidelijk gezegd. Het gaat er niet om dat te herhalen. Over 4 jaar gaat het beter. De heer De Beer: Een korte opmerking, mijnheer de voorzitter. Ik hoef uiteraard niet een lang verhaal te houden na datgene wat mevrouw De Haan heeft gezegd. Ik ben het daarmee eens en zou dat graag willen onderschrijven. De heer HeinsOok ik wil dit graag ondersteunen. Ik denk ook dat het van belang is om een dergelijke vergadering die gaat over de verdeling van de raadsleden over de commissies, door de aspirant fractie-voorzitters te laten doen en niet door de aspirant wethouders om zo maar te zeggen. Zij krijgen als voorzitter daar direct mee te maken en de wethouders veel minder. Dus afgezien van het feit dat er een onafhankelijk voorzitter moet zijn, denk ik dat de aspirant fractie-voorzitter die vergadering moet leiden of in ieder geval daar aanwezig zou moeten zijn. (Mevrouw De Haan: Die zijn er op dat moment nog niet altijd, dat is het probleem.Het was nu ook al bekend wie de aspirant wethouders waren. Op het eind van de college-onderhandelingen is dat bekend, dan is op dat moment ook bekend wat de aspirant voor zitters zijn van de fracties. (Mevrouw De Haan: Dat hoeft dus helemaal niet. Ik heb er nog een ander punt aan toe te voegen. Ik heb bij punt 3 van de agenda al gezegd dat het openbare debat in raad en commissies voor ons essentieel is. Met name het discussiëren op hoofdlijnen vraagt veel voorbereiding en tijd van raadsleden. Mijn voorganger, de heer Piet Meerdink, heeft wel eens gezegd dat je als raadslid eigen lijk nog beter op de hoogte moet zijn dan de desbetreffende wethouder. Als je als raadslid van een kleine fractie ook nog een betaalde baan hebt, moet je erg schipperen met je tijd. De grote doorstroming binnen onze fractie heeft daar ook mee te maken. Vanuit deze overwegingen zullen wij binnenkort met een initiatiefvoorstel komen - het zoveelste 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 14