weg te gaan, omdat je het waarschijnlijk niet lang volhoudt om in die
situatie daar te blijven liggen. Maar als men perse wil blijven liggen,
blijft men üggen. Dat betekent dat wij daar een uitsterf systeem gaan
hanteren. Op het moment dat men daar weg gaat, danwel geen gebruik meer
van de vergunning wil maken, is die ligplaats opgeheven.
Wat is dan de verantwoordelijkheid van de gemeente, zo heeft de heer
Schreuder gevraagd. Ik heb aangegeven dat wij vooral de mensen moeten
motiveren, overtuigen dat het verstandig is om te gaan. Je kunt wel
constateren dat op het moment dat men blijft liggen, men zelf risico's
loopt. Dan nog even opnieuw verplaatsen lijkt mij een bijna uitzichtloze
en nauwelijks te realiseren situatie. Het is heel verstandig dat de
mensen alle ins en outs te weten krijgen voordat zij een echte keuze
doen. Wanneer het beeld van hoe de nieuwe situatie er uit zal komen te
zien duidelijker wordt en er wordt gewezen op de voordelen van de ver
schillende lokaties, hoop ik echt dat zoveel mogelijk mensen de keuze
voor verplaatsing gaan nemen.
De heer Schreuder heeft ook aangegeven dat de dorpen in de procedure
voor gedwongen feiten zijn geplaatst. Dat is voor een deel waar als het
gaat om het gegeven dat men vrij plotseling geconfronteerd is met ideeën.
Nu is dat natuurlijk altijd de moeilijkheid; er moet iemand een idee
formuleren, dat is soms een college, die moet daarmee de discussie
aangaan, op dat moment komt dat altijd hard over. Ik denk van de andere
kant dat ook uit deze procedure gebleken is dat wel degelijk naar argu
menten van de verschillende insprekers is geluisterd. Zeker niet volle
dig, dat erken ik graag. Ik kan mij heel goed voorstellen dat vanuit de
verschillende dorpen best kritisch wordt aangekeken tegen de keuzes zoals
die hier vanavond voorliggen, maar ik denk dat wij serieus gepoogd hebben
om alle alternatieven te bezien en te kijken op welke wijze wij zo min
mogelijk in negatieve zin besluiten zouden kunnen nemen voor die respec
tievelijke dorpsgemeenschap.
Overigens is het zo dat wij vanavond het besluit nemen naar welke
lokaties een aantal woonschepen wordt verplaatst. Daarna komt nog de hele
democratische procedure met betrekking tot bestemmingsplanwijzigingen en
dergelijke. Wij lopen, denk ik, in feite vooruit op allerlei officiële
procedures en ik denk dat de inspraak wel degelijk correct is gehan
teerd.
Om de Commissie voor de Stadsontwikkeling te betrekken bij de
voortgang van de stand van zaken, bestaat, denk ik geen enkel bezwaar
tegen, in tegendeel. Wij zullen trouwens de komende tijd nog met ver
schillende besluiten ook ter advisering in die commissie komen.
Mevrouw Visser heeft ten aanzien van de verschillende lokaties haar
instemming betuigd, behalve ten aanzien van de concrete plek in de
MientjesvaartEr is in de commissie toegezegd dat wij zouden zoeken
naar alternatieven. Mevrouw Visser vraagt naar de stand van zaken. Op dit
moment wordt er wel al voorzichtig aan gewerkt of de andere lokatie die
ook in de commissie genoemd is bruikbaar is. Ik heb de indruk dat daar
mogelijkheden zijn, maar concreet kan ik haar daar op dit moment niet
over inlichten. Dat krijgen wij binnenkort in de commissie.
De heer Krol heeft nog gevraagd - ook anderen hebben dat gedaan -
22
hoe nu de situatie is bij Ritsumazijl. Ook dat kent alle kenmerken van
gehaaste procedures en niet helemaal optimaal overleg, als ik het zo mag
zeggen, met het gemeentebestuur van MenaldumadeelZij wijzen er op, en
terecht op zichzelf maar dat wisten wij ook wel dat, het hebben van
woonschepen in met name het open deel van de Middelzee niet geheel in
overeenstemming is met de visie die wij gezamenlijk als gemeentebesturen
hebben. Je kunt het uitleggen als 5 te veel. Je kunt ook zeggen er liggen
er nu in dat open gebied 28 en er blijven 5. In die zin is het een
essentiële verbetering van de ideeën die achter de stellingnames in die
Middelzeeschets zijn verwoord. Ik ga ervan uit dat wij in overleg met het
gemeentebestuur van Menaldumadeel tot een oplossing geraken. Feitelijk
is de situatie zo dat de woonschepen gesitueerd zullen blijven in de
gemeente Leeuwarden. Ik kan mij niet voorstellen dat men daar niet net
begrip en besef heeft dat het hier niet gaat om een probleem van de
gemeente Leeuwarden alleen, maar dat de achterliggende problematiek
natuurlijk is het afvalstoffenprobleem waar ook de gemeente Menaldumadeel
een verantwoordelijkheid in heeft.
De heer Krol heeft gevraagd naar het bestuurlijk overleg. Minister
Braks die op dit moment met quota en kwantum in de aandacht is, is niet
echt voor het kwantum van het aantal woonschepen geïnteresseerd, je kunt
daar begrip voor hebben. Hij heeft daarvoor een ambtenaar die namens hem
bestuurlijk overleg kan plegen. Dat is naar onze stellige overtuiging ook
de enige manier om op zo'n korte termijn, tussen de adviescommissiebehan
deling en nu, tot een nader overleg te komen. Wij hebben met de directeur
Landbouw, Natuur en Openluchtrecreatie serieus overlegd en de bestuurlij
ke implicatie van het probleem zoals wij dat hier voor ons hadden,
besproken. Op grond daarvan is ook van die zijde de overtuiging gegroeid
dat wij alles hebben gedaan om te kijken of er geen andere oplossingen
waren. Maar ook naar zijn inschatting waren die in redelijkheid op dit
moment niet beschikbaar.
De heer Heins heeft nog een aantal opmerkingen gemaakt met betrek
king tot de procedure. Je kunt daar op verschillende manieren tegenaan
kijken. Ik denk toch dat je moet constateren dat zo'n proces altijd te
lang duurt omdat het hier gaat om mensen die in problemen zitten. Maar
het is tegelijkertijd zo dat de consequenties van het verplaatsen van 28
woonschepen nogal ingrijpend zijn. Wij hebben dat ook mogen constateren
in de verschillende hoorzittingen, waar iedereen eigenlijk best begrip
had dat die verplaatsing als zodanig wenselijk is. Maar toch heeft de
verplaatsing voor diegenen die daar plotseling mee geconfronteerd worden
in de directie omgeving, nogal wat consequenties. Die inschattingen
hebben ook in het college nadrukkelijk een rol gespeeld en wij hebben ook
die moeilijke afweging moeten maken. Dat is niet per omgaande gebeurd,
dat heeft even tijd gekost. Dat is jammer, maar ik denk dat uiteindelijk
iets meer tijd nemen en dan komen tot een voorstel dat blijkbaar toch
door de meerderheid in deze raad kan worden gedeeld, misschien verstandi
ger is dan te kort om de hoek en vervolgens met verdeelde meningen
blijven zitten.
Dan ten aanzien van de uitvoeringstermijnen; zoals gezegd wordt
vanavond het principebesluit genomen. Er zullen voorbereidingsbesluiten
23