geherwaardeerd moet worden. Bij debehandeling van het beleidsplan 1991- 1994 zullen wij daarop terugkomen omdat dan waarschijnlijk ook de Milieu nota het licht heeft gezien. De heer Bakker: De D66-fractie is van mening dat, ondanks het feit dat de Voorjaarsnota vanaf 1991 bij ongewijzigd beleid een begrotings overschot te zien geeft, er nog geen reden tot gejuich is. Eén zwaluw geeft nog geen zomer. Ten eerste moet nog worden afgewacht of de progno ses daadwerkelijk worden gehaald. De eerlijkheid gebied te stellen dat de ervaringen die in de jaren '80 met betrekking tot de financiële positie zijn opgedaan, tot nadenken stemmen. Daar komt verder nog bij dat wij de komende jaren grote investeringen gaan doen. Ik noem de bouw van het subtropisch zwembad, de bouw van het gemeentekantoor en de nieuwe schouwburg. Behalve de investeringen in deze projecten zullen er nog veel meer grote investeringen gedaan moeten worden om onze economische concur rentiepositie te handhaven. Waar gaat het om? Leeuwarden zal gezien haar periferische ligging ten opzichte van het economische zwaartepunt in Nederland extra inspanningen dienen te doen om het in gang gezette huidige niveau van de economische ontwikkeling te handhaven. Dit zal meer middelen vergen dan gemiddeld in Nederland het geval zal zijn. Gelukkig wordt een deel van deze extra inspanningen afgedekt met extra subsidies van het rijk en de Europese Gemeenschap. Wij zullen relatief gezien meer middelen moeten opbrengen om de vaart er in te houden. Behalve de concurrentie binnen Nederland en Europa, worden wij binnen Friesland ook met grote concurrentie geconfronteerd. Leeuwarden is knooppunt geworden, maar wat voor effect zou dat wel eens kunnen hebben? De knooppuntstatus van Leeuwarden kan als effect hebben dat geïnteresseerde ondernemers hun blik laten vallen op de regio waarin Leeuwarden ligt. Kort gezegd, het knooppunt Leeuwarden vestigt de aan dacht zoals een vuurtoren 's nachts aangeeft dat er ergens een eiland ligt. Dat wil nog niet zeggen dat je je naast die vuurtoren zal vestigen. Misschien zijn er mooiere plekjes op het eiland. Leeuwarden werd knooppunt, dus het gebied waarin Leeuwarden ligt, Friesland, zou een interessante vestigingsplaats kunnen zijn. Zo zou de psychologische reactie van een investeerder kunnen zijn. Vervolgens zoekt hij een mooie plaats op om zich te vestigen. Dat zou dan derhalve even goed Heerenveen, Joure, Drachten enz. kunnen zijn. Wat ik hiermee wil zeggen is dat wil Leeuwarden zelf mee kunnen genieten van haar knoop- puntstatus alle zeilen bijgezet zullen moeten worden. Dat zal veel geld gaan kosten. Tot slot ondervindt Leeuwarden zware concurrentie op de woningmarkt. Ontwikkelingen in bijvoorbeeld Grou, Stiens en Hurdegaryp nopen tot nadenken. Als wij er niet in slagen onze bevolkingsomvang vast te houden, c.q. uit te breiden, ontstaan er in onze gemeente grote problemen. Het voorzieningenniveau in de stad staat zo wie zo al onder druk en een verdere daling van de bevolking zal rampzalige gevolgen voor dit voorzie ningenniveau hebben. Ook het tegengaan van deze effecten zal veel extra inzet vergen. Ik wijs alleen al op het bouwrijp maken van nieuwe bouwlo- katies en de stadsvernieuwingsprojecten in de na-oorlogse wijken waarvoor 34 veel te weinig middelen beschikbaar zijn op dit ogenblik. Gezien de extra inzet die nodig zal zijn om onze concurrentiepositie veilig te stellen en de schaars beschikbare middelen, achten wij het noodzakelijk dat er een goede prioriteitenafweging wordt gemaakt. Daarbij zou in principe ook reeds vastgesteld beleid dienen te worden betrok ken. Wat is er nodig op dit moment? Wat kan wachten? Het zwembad en de Harmonie vinden wij voorbeelden van voorzieningen die moeten om het voorzieningenniveau concurrerend te laten zijn. De herinrichting van het Zaailand is een voorbeeld van een voorziening die kan wachten. Wij nodigen het college uit er naar te streven de bedoelde prioriteitenafwe ging, c.q. herwaardering van beleid, onderdeel te laten uitmaken van haar voorstellen met betrekking tot de begroting van 1991. De onderhavige Voorjaarsnota geeft aan dat, afgezien van 1990, de begrotingen van 1991 en later bij ongewijzigd beleid een overschot te zien geven. Verder blijkt dat onze algemene reserve gezien de uitkomst van de rekening 1987 een zodanig saldo te zien geeft dat er enige extra ruimte mogelijk is om invulling te geven aan een beleidsterrein dat naar onze mening de hoogste prioriteit dient te hebben, namelijk het milieu. Wij ondersteunen derhalve dan ook de motie van de PvdA- en PAL-fractie ter zake, maar wij willen eveneens ruimte om aan te geven dat onze gemeente op een verantwoorde wijze haar financiële eindjes aan elkaar dient te blijven knopen. Verder kunnen wij instemmen met deze Voorjaarsnota, waarbij de wethouder aangegeeft dat het beleid ten aanzien van de brandweer, gezien hetgeen hiervoor in de Commissie voor Algemene Zaken reeds is gezegd, nader zal worden bekeken. Tot slot zal ook de D66-fractie het op prijs stellen als het college zou willen bekijken of de lastendruk voor de burgers met name met betrek king tot de 0GB nu nog verder omhoog moet. Voorkomen van een verdere stijging sluit goed aan bij hetgeen ik hiervoor heb opgemerkt over het vasthouden van de bevolkingsgsomvangJe zou het voorkomen van een verdere stijging van de 0GB kunnen zien als een stukje investering in de omvang van de burgerij. Mevrouw WaalkensTe zamen met de Voorjaarsnota worden eigenlijk al meegenomen de rekening 1986 en 1987 en de herwaarderingsnota. Als wij naar 1986 kijken is er toch een nadelig saldo geweest. In 1987 is dan een verlies van 9.000.000,-- teruggebracht naar 5.000.000,--. Dat wil niet zeggen dat wij nog niet een verlies hebben van 5.000.000,--. Als wij kijken naar de rekening en begroting van 1987 en naar de rekening van 1986, dan is in 1987 de begroting gewoon 4.000.000,-- hoger gesteld en hebben wij weer die winst van 4.000.000,--. Uiteindelijk is het beleid zoals dat gevoerd is niet zo heel veel anders. Alleen als je er inderdaad in de begroting 4.000.000,-- bij plakt, dan kan ik mij voorstellen dat je die ook weer overhoudt. Om dat nu als wisselgeld te gebruiken voor de Voorjaarsnota 1990 zien wij niet helemaal zitten. Wij willen bij de Voorjaarsnota toch wel enkele kanttekeningen plaatsen. Er zijn nog wel wat zaken die eigenlijk niet gehaald zijn. Dit zijn merendeels gevolgen van de reorganisatie. Wij kunnen ons voorstel- 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 18