het betaalde peuterspeelzaalwerk te willen subsidiëren conform de CAO-Welzijn (incl. pensioenlasten) en nodigt het college uit hiertoe voorstellen te ontwikkelen ten einde subsidiëring per 1 januari 1991 mogelijk te maken. Het gaat daarbij met name, zoals ook uit de motie blijkt, om de toepassing van de CAO-Welzijn. Wij betalen nu het minimumloon. Wil deze werksoort zich volwaardig kunnen ontwikkelen dan zal de toepassing van de CAO-Welzijn, waarin dit werk ook geregeld is, noodzakelijk zijn. Tevens beletten wij nu de peuterspeelzaalleidsters om economische zelf standigheid te creëren en met de limiet van 16 uur per week bouwen zij ook geen pensioenlasten op. In wezen is dat denk ik in strijd met ons beleid van economische zelfstandigheid van vrouwen. Deze motie is mede- ondertekend door mevrouw Dikken. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen. Tot slot de meerjarenplanning. Gelet op de taakstelling van uitbrei ding en de nog aanwezige knelpunten lijkt het ons wenselijk om tot een meerjarenplanning te komen. Wij hebben op zich begrip voor het feit dat het nu nog niet mogelijk was om dit te formuleren door allerlei onzeker heden die er nog zijn. Maar gelet op de financiële consequenties en de afweging die wij moeten maken tussen de verschillende vormen van kinder opvang en de keuze tussen kwaliteit en kwantiteit ook in de toekomst, willen wij wel streven om tot een dergelijke planning te komen. Daarbij kunnen dan ook die vormen betrokken worden die nu nog niet in het kader van de Oort-gelden in beeld zijn, maar wel meegenomen kunnen worden met de extra gelden uit het regeerakkoord. Dat zijn met name de buitenschool se opvang en de tussenschoolse opvang. Mijn vraag is dan ook of het college met deze planning zal komen in het najaar. Mevrouw Dijkstra: De CDA-fractie heeft als uitgangspunt dat ouders en verzorgers primair verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en verzor gen van hun kinderen en dat de overheid mede zorg dient te dragen voor voldoende, verantwoorde en voor iedereen betaalbare en bereikbare kinder opvang. Wij verwachten dat de behoefte aan kinderopvang de komende jaren een stijgende lijn zal gaan vertonen en achten de beleidskeuze van zowel de capaciteitsvergroting en kwaliteitsverbetering binnen de financiële grenzen wenselijk. Ten aanzien van de fusie SKLSKBL met de Stichting Gastouderproject (GOP) zien wij dit eigenlijk als noodzaak voor de toekomst, met dien verstande dat de identiteit van het GOP als kleinere organisatie gewaarborgd blijft. Met de genoemde uitbreiding voor ogen wil de CDA-fractie een beroep doen op het college medewerking te verlenen op korte termijn aan het verkrijgen van een betere huisvesting. Te denken valt aan leegkomende scholen die voor dit doel geschikt gemaakt zouden kunnen worden. Wat betreft de inschaling van de peuterleidsters conform de CAO- Welzijn zijn wij blij dat deze salariëring in heroverweging wordt geno men. Wij dringen er bij het college op aan deze heroverweging zo spoedig mogelijk te doen plaatsvinden. Op zich zijn wij wel voor handtering van de CAO, maar gezien de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn, willen wij 48 graag eerst de resultaten van die heroverweging afwachten, alvorens hierover te beslissen. Op dit moment is er onzes inziens nog geen dekking voor. De CDA-fractie wacht in verband met nieuwe initiatieven de ontwik kelingen af. Als er voorstellen gedaan worden, zullen wij ons hierover opnieuw beraden. Mevrouw GarmsDe afgelopen maanden is er veel werk verzet. De Knelpuntennota opgesteld door de gemeentelijke werkgroep kinderopvang, geeft een helder beeld van de knelpunten die er zijn. In de Reactienota worden de gemeentelijke beleidsuitgangspunten geformuleerd, die de PAL- fractie van harte kan onderschrijven. Wij zijn ook tevreden met het intensieve overleg dat is gevoerd met de betrokken instellingen. Het is een goede zaak dat het beleid ten aanzien van kinderopvang in samenspraak met de betrokken instellingen tot stand komt, waarbij de gemeente natuur lijk haar eigen verantwoordelijkheid houdt. Toch zijn er nog wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de Reactie nota. In de commissievergadering van 10 april werd gevraagd nader overleg te voeren over een aantal punten. Ten eerste over de invulling van het management; ten tweede de afgebroken fusiebesprekingen tussen de SKL, SKBI en het GOP en ten derde de knelpunten op het gebied van het peuter speelzaalwerk. Als het gaat om de invulling van het management bij de SKL zijn wij tevreden over de aangebrachte wijzigingen. Hoewel in de Reactie nota staat dat er voorlopig vooral gekozen wordt voor een getalsmatige uitbreiding, kan er volgens ons alleen maar sprake zijn van uitbreiding als er ook voldoende voorwaarden aanwezig zijn om de kwaliteit te bewa ken. Wat niet duidelijk wordt is of de gemeente de visie van de SKL deelt dat er per 3 4 groepen een leidinggevende moet komen om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Wanneer het college deze visie onderschrijft heeft dit gezien de forse uitbreidingsplannen de nodige consequenties. Dit pleit voor een meerjarenplanning zowel financieel als inhoudelijk, maar hier kom ik later nog op terug. Wat betreft de fusiebesprekingen tussen de SKL, SKBI en het GOP vinden wij het een goede zaak dat er nu gezocht wordt naar een onafhanke lijke bemiddelaar. Op zich is de vrees van het GOP herkenbaar, maar dat mag volgens ons geen reden zijn om de zaak vast te laten lopen. Wel is het van belang om het fusieproces goed te doorlopen om te voorkomen dat in een latere fase de problemen nog veel groter zijn. De PAL-fractie wil dan ook niet een al te scherpe dead-line stellen. Wel zou overwogen kunnen worden om alvast verdergaande afspraken te maken, bijvoorbeeld met betrekking tot de intake. Over de knelpunten op het gebied van peuterspeelzaalwerk is de PAL- fractie veel minder tevreden. Alle knelpunten, genoemd in de Knelpunten nota, worden in eerste instantie in de Reactienota praktisch van tafel geveegd. Na flinke druk uit de commissie worden dan nu zaken als inscha ling, aanstelling conform de CAO-Welzijn en pensioenlasten in heroverwe ging genomen en ook zal het college zich beraden op een aantal ander knelpunten die door het werkveld naar voren zijn gebracht. De PAL-fractie vindt dat de gemeente haar verantwoordelijkheid moet nemen om vrouwen die in dit werk werkzaam zijn die rechtspositie te geven waar zij recht op 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 25