De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor collegeberaad De Voorzitter schorst, om 23.25 uur, de vergadering voor collegebe raad De Voorzitter: Er is mij gevraagd om de vraag aan de orde te stellen hoe lang wij door vergaderen. Wij hebben bijna 10 punten gehad van de 34 en er komen nog punten aan de orde waar u misschien best iets over wilt zeggen. Ik kan mij dat bij stadsgewest voorstellen en misschien zijn er nog wel een aantal punten. Het is inmiddels half twaalf geweest en wij hebben over die 10 punten vanaf half acht gedaan, dat is vier uur met twee korte pauzes, dat is drie en een half uur. Dat betekent dat als wij door vergaderen, wij nog eens een keer zo veel tijd nodig hebben. De vraag is of de raad bereid is om tot diep in de nacht door te vergaderen. Wie wil door vergaderen? (Mevrouw De Haan: Het alternatief is, denk ik, morgen door vergaderen en ik kan morgenavond absoluut niet en heb ook van een aantal mensen gehoord dat zij niet kunnen. Dat geldt waarschijn lijk voor de rest van de dagen in de week ook.(De heer Heins: Ik dacht dat er een regel is, die zegt dat als de raad niet op maandag klaar komt, zij gewoon de volgende dag doorgaat.) Als wij wat anders besluiten dan moet daar wel een meerderheid voor zijn. Ik moet wel even weten hoe lang wij vanavond door vergaderen. Ik kan mij ook voorstellen dat wij zeggen, wij draaien door tot ongeveer 1 uur. (De heer Heins: Ik wil niet langer dan 12 uur.) Er staat in de reglementen: "tenzij de raad anders besluit." Maar dan moet de raad wel even zeggen wat zij wil besluiten. (De heer Heins: Ik dien een voorstel in om nu tot 12 uur door te gaan en morgen avond verder te gaan.) Het voorstel is dus om om 12 uur te stoppen en morgenavond door te gaan. Wie is voor 12 uur stopper? Dat zijn er 18, dat is dan precies de helft. Dat is heel vervelend, want er zitten hier 36 raadsleden, één is afwezig, de stemmen staken. Hier wordt een voorstel gedaan om de voorzitter mee te laten stemmen, maar dat kan niet, dat kan wel in de b. en w.-vergadering(De heer Ten Hoeve: Het reglement van Orde schrijft voor dat wij om 12 uur stoppen en dat voorstel moet aan de orde komen. Nu wordt de zaak omgedraaid door het ordevoorstel van de heer Heins. 12 uur stoppen is de regel, dus u moet vragen wie niet wil stoppen en dan valt de stemming anders uit.) Ik ben best bereid om het spiegelbeeld in stemming te brengen, in het Reglement van Orde staat namelijk niet 12 uur, daar staat wel in, als de vergadering beëindigd wordt en de punten zijn niet afgewikkeld, dan - artikel 7 - wordt de vergadering voortgezet op de volgende dag, tenzij de raad anders besluit. Dat laatste daar komen wij nooit uit. (De heer Bilker: Foarsitter: Ik bin der foar om no troch te gean om reden dat der moarn de Kommisje Stedsünt- wikkeling is, dy is foar de safolste kear ütsteld, dêr binne punten oan de oarder dêr't ynsprekkers foar komme foar de safolste kear. Ik fyn dat it om de kliïntfreonlikens net kin dat wy dy no wer ut stelle. Wy moatte üs dan seis mar oanspoare om wat saakliker te praten.. (De heer De Beer: Wij hebben nu drie en een half uur vergaderd en ik zou nog best een half uur of een uur door willen gaan, maar ik denk dat dat ten koste gaat van 62 de punten die nu nog aan de orde komen en dat mag niet. Ik stel voor dat wij om 12 uur te stoppen en morgenavond met de mensen die wel kunnen doorgaan.Mag ik even vragen of men woensdag kan? Dat wordt ook niets. Dan lukt het deze week niet. (De heer Ten Hoeve: Er komt natuurlijk weer een raadsvergaderingDe vraag is of enkele punter niet uitstelbaar zijn.) Ik kijk even naar de wethouder Ruimtelijke Ordening, want stadsge west komt nog aan de orde. (De heer Timmermans: Dat betekent dan een maand uitstel en ik zou dat buitengewoon spijtig vinden.) (De heer Ten Hoeve: Ik stel dan voor de punten die beslist moeten nog te behandelen en de anderen door te schuiven naar de volgende vergadering.) Wij zullen eens kijken hoe ver wij komen. Dan moeten wij wel met elkaar afspreken dat wij doorgaan tot half één. Wij hebben dan een compromis en hebben ook nog de gelegenheid om te kijken hoe ver wij komen. Dan is nu het woord aan wethouder Kessler. De heer Kessler (weth.): Gelet op de beperkte tijd, zal ik mijzelf ook maar beperken tot het uitsluitsel geven over hoe het college ten aanzien van de motie gaat opereren. Wij hebben na rijp beraad besloten om ons standpunt, zoals dat in de raadsbrief staat, te handhaven vanwege het feit, dat ik ook al in eerste termijn naar voren heb gebracht, dat wij van mening zijn dat de PAL-motie op zichzelf geen echt nieuwe zaken toevoegt, dat het in die zin een overbodige motie is. Wij hebben ook al in de brief van 16 maart j.l. nadrukkelijk aangegeven dat ook wij van mening zijn dat er een twee-sporen beleid gevoerd zou moeten worden. Enerzijds uitbreiding van het huwelijk naar ook personen van hetzelfde geslacht, als actiepunt waarmee je in overleg wilt treden met de Tweede Kamer. Anderzijds, hetgeen denk ik in een zich individualiserende samen leving logisch is, ook nadenken over hoe je de relatiewetgeving kan veranderen. Die twee punten zitten al in ons huidige standpunt. Wij vinden de motie dan ook overbodig en wij ontraden het aannemen van de motie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over ae motie ingediend door de PAL-fractie en waarin toegevoegd is het woord "symbolische". Voor de motie van de heer Brinks stemmen de leden van de PvdA- fractie, met uitzondering van de leden van het college, de PAL-fractie, de D66-fractie en de WD-fractie. De motie is aangenomen. De Voorzitter: Dan hoeft punt 9 niet meer in stemming gebracht te worden. Punt 10 )bijlage nr. 255). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 11 (bijlage nr. 258). De Voorzitter: Aan de orde is aangaan van een overeenkomst met 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 32