richting van degene die zeer gemotiveerd naar hier zijn gekomen.
Mag ik u voorstellen om dit punt aan de orde te stellen na punt 4,
de benoemingen. Dan gaan wij na punt 4 punt 29 behandelen.
Punt 1.
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
Punt 2.
Rondgezonden mededelingen.
De heer De Beer: Het gaat mij om datgene wat boven de mededelingen-
lijst staat. Dit is namelijk de mededelingenlijst van de vergadering
24 oktober.
De Voorzitter: Ja, maar daar er op 24 oktober geen gemeenteraadsver
gadering is, moet deze mededelingenlijst bedoeld zijn om in de dichtst
daarbij liggende raadsvergadering behandeld te worden. Dat is op 22 okto
ber, dus moeten wij 24 veranderen in 22.
Sub A, B, C, D en E.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Sub F, G, H.l en H.2.
Deze brieven worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies.
De heer Heins: Niet betreffende punt H, maar ik zit in mijn maag met
twee brieven die ter inzage liggen. Dat zijn de brieven 2 en 3Daarin
staat dat de raad een besluit heeft genomen om ze ter hand te stellen van
b. en w. De raad heeft dat besluit echter niet genomen. (De Voorzitter:
Welke bedoelt u?) Dat zijn de twee brieven aan mevrouw Holwerda-Kingma
en de heer Hekkers. (De Voorzitter: En die zijn wel aan de raad gericht?)
Die waren aan de raad gericht. Er staat in de beantwoording van de brief
dat de raad besloten heeft ze ter hand te stellen van b. en w.maar dat
besluit is hier nooit genomen.
De Voorzitter: Dat is dan een onjuiste gang van zaken. Dat is
trouwens een bevestiging van waar wij het de vorige keer ook over gehad
hebben en waar de heer Krol mij buitenslijns al op geattendeerd heeft.
Ik kan u zeggen dat mijn streven er op gericht is om in het vervolg
gewoon standaard alles wat binnenkomt meteen de eerstvolgende raadsverga
dering op de lijst mededelingen te zetten, met daarachter een procedure-
voorstel. Dan besluit de raad niet inhoudelijk over de brief, maar zegt:
stel het in handen van b. en w. In een enkel geval kunnen wij het voor
kennisgeving aannemen, als er geen aanleiding tot actie is. Het is nu zo
dat brieven die binnenkomen, soms enige maanden onderweg zijn voordat
4
er een antwoord gericht is en de raad blijft er koud van. Ik ben het met
u eens dat die gang van zaken onjuist is. Je krijgt dan ook van die
kortsluitingen als waar de heer Heins terecht op attendeert. Laten wij
hopen dat het de volgende keer goed gaat.
De heer Den Oudsten: Mijnheer de voorzitter, pleit u er dan tegelij
kertijd ook voor dat er een planningschema wordt opgenomen? Met andere
woorden een termijn waarbinnen het college van b. en w. de zaak weer
opnieuw op de raadsagenda laat terugkomen?
De Voorzitter: Dat vind ik iets moeilijker om de doodeenvoudige
redenen dat je vaak van diensten afhankelijk bent. Ik wil dit toch eerst
in het college eens even bespreken, omdat de portefeuillehouders daardoor
belast worden met het in de gaten houden van het naleven van deze proce
dure, naast uiteraard de ambtelijke controle daarop. Het spreekt mij wel
aan, maar of dit zo maar kan, weet ik niet. Het eerste kan zonder meer.
Punt 3 (bijlage nr. 243).
De Voorzitter: Aan de orde is benoeming lid Commissie voor het
Princessehof
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
de heer H. Boxem te Franeker en
de heer J. Mobach te Utrecht.
De hear Bilker: Foarsitter, it giet hjir yn konkreto om twa fakatue-
res yn de Kommisje foar it Princessehof. Dy wurde opfuld troch twa leden
dy't büten Ljouwert wenje. No haw ik natuerlik alle begrip foar it feit
dat just yn dizze kommisje saakkundigen net altyd yn de gemeente Ljouwert
te finen binneMar dit bringt wolris it gefaar mei him mei, dat omt de
minsken sa fier fuort wenje, hja net altyd op de fergadering oanwêzich
wêze kinne. Seker yn dit gefal is dat sa. Ik soe der dochs op oankringe
wolle om de saakkundigen dy't yn de gemeente Ljouwert wenje dêr it earst
foar te freegjen. Dy binne der is my bekind. Ik soe fersykje wolle om
dy lijn dochs wat strakker oan te hélden. Dat jildt eigenliks ek in
bytsje foar it folgjende punt. Mar ik haw der alle begrip foar dat de
Frieslandhal - benammen de feemerkhal - in funks je hat foar hiel Fryslén.
De konklüsje fan üs fraksje is dat wy de lijn oanhélde moatte om
minsken te beneamen dy't yn üs gemeente wenje.
De heer Kessler (weth. Ja, ik vind het toch wat moeilijk om hierop
te reageren. Ik ben het hier in zijn algemeenheid direct mee eens. Als
wij met commissies werken waarin zaken aan de orde komen die in de
gemeente Leeuwarden spelen, vind ik dat een goed uitgangspunt. De Commis
sie voor het Princessehof vind ik net iets anders. Wij proberen al sinds
jaar en dag om daar een nationaal keramiek museum van te maken. Wij
hebben de pretentie dat dat een museum is dat voor het hele land van
belang is. Om hier de lijn strikt aan te houden dat je nooit en te nimmer
5