richting van degene die zeer gemotiveerd naar hier zijn gekomen. Mag ik u voorstellen om dit punt aan de orde te stellen na punt 4, de benoemingen. Dan gaan wij na punt 4 punt 29 behandelen. Punt 1. De notulen worden ongewijzigd vastgesteld. Punt 2. Rondgezonden mededelingen. De heer De Beer: Het gaat mij om datgene wat boven de mededelingen- lijst staat. Dit is namelijk de mededelingenlijst van de vergadering 24 oktober. De Voorzitter: Ja, maar daar er op 24 oktober geen gemeenteraadsver gadering is, moet deze mededelingenlijst bedoeld zijn om in de dichtst daarbij liggende raadsvergadering behandeld te worden. Dat is op 22 okto ber, dus moeten wij 24 veranderen in 22. Sub A, B, C, D en E. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Sub F, G, H.l en H.2. Deze brieven worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies. De heer Heins: Niet betreffende punt H, maar ik zit in mijn maag met twee brieven die ter inzage liggen. Dat zijn de brieven 2 en 3Daarin staat dat de raad een besluit heeft genomen om ze ter hand te stellen van b. en w. De raad heeft dat besluit echter niet genomen. (De Voorzitter: Welke bedoelt u?) Dat zijn de twee brieven aan mevrouw Holwerda-Kingma en de heer Hekkers. (De Voorzitter: En die zijn wel aan de raad gericht?) Die waren aan de raad gericht. Er staat in de beantwoording van de brief dat de raad besloten heeft ze ter hand te stellen van b. en w.maar dat besluit is hier nooit genomen. De Voorzitter: Dat is dan een onjuiste gang van zaken. Dat is trouwens een bevestiging van waar wij het de vorige keer ook over gehad hebben en waar de heer Krol mij buitenslijns al op geattendeerd heeft. Ik kan u zeggen dat mijn streven er op gericht is om in het vervolg gewoon standaard alles wat binnenkomt meteen de eerstvolgende raadsverga dering op de lijst mededelingen te zetten, met daarachter een procedure- voorstel. Dan besluit de raad niet inhoudelijk over de brief, maar zegt: stel het in handen van b. en w. In een enkel geval kunnen wij het voor kennisgeving aannemen, als er geen aanleiding tot actie is. Het is nu zo dat brieven die binnenkomen, soms enige maanden onderweg zijn voordat 4 er een antwoord gericht is en de raad blijft er koud van. Ik ben het met u eens dat die gang van zaken onjuist is. Je krijgt dan ook van die kortsluitingen als waar de heer Heins terecht op attendeert. Laten wij hopen dat het de volgende keer goed gaat. De heer Den Oudsten: Mijnheer de voorzitter, pleit u er dan tegelij kertijd ook voor dat er een planningschema wordt opgenomen? Met andere woorden een termijn waarbinnen het college van b. en w. de zaak weer opnieuw op de raadsagenda laat terugkomen? De Voorzitter: Dat vind ik iets moeilijker om de doodeenvoudige redenen dat je vaak van diensten afhankelijk bent. Ik wil dit toch eerst in het college eens even bespreken, omdat de portefeuillehouders daardoor belast worden met het in de gaten houden van het naleven van deze proce dure, naast uiteraard de ambtelijke controle daarop. Het spreekt mij wel aan, maar of dit zo maar kan, weet ik niet. Het eerste kan zonder meer. Punt 3 (bijlage nr. 243). De Voorzitter: Aan de orde is benoeming lid Commissie voor het Princessehof Aanbeveling burgemeester en wethouders: de heer H. Boxem te Franeker en de heer J. Mobach te Utrecht. De hear Bilker: Foarsitter, it giet hjir yn konkreto om twa fakatue- res yn de Kommisje foar it Princessehof. Dy wurde opfuld troch twa leden dy't büten Ljouwert wenje. No haw ik natuerlik alle begrip foar it feit dat just yn dizze kommisje saakkundigen net altyd yn de gemeente Ljouwert te finen binneMar dit bringt wolris it gefaar mei him mei, dat omt de minsken sa fier fuort wenje, hja net altyd op de fergadering oanwêzich wêze kinne. Seker yn dit gefal is dat sa. Ik soe der dochs op oankringe wolle om de saakkundigen dy't yn de gemeente Ljouwert wenje dêr it earst foar te freegjen. Dy binne der is my bekind. Ik soe fersykje wolle om dy lijn dochs wat strakker oan te hélden. Dat jildt eigenliks ek in bytsje foar it folgjende punt. Mar ik haw der alle begrip foar dat de Frieslandhal - benammen de feemerkhal - in funks je hat foar hiel Fryslén. De konklüsje fan üs fraksje is dat wy de lijn oanhélde moatte om minsken te beneamen dy't yn üs gemeente wenje. De heer Kessler (weth. Ja, ik vind het toch wat moeilijk om hierop te reageren. Ik ben het hier in zijn algemeenheid direct mee eens. Als wij met commissies werken waarin zaken aan de orde komen die in de gemeente Leeuwarden spelen, vind ik dat een goed uitgangspunt. De Commis sie voor het Princessehof vind ik net iets anders. Wij proberen al sinds jaar en dag om daar een nationaal keramiek museum van te maken. Wij hebben de pretentie dat dat een museum is dat voor het hele land van belang is. Om hier de lijn strikt aan te houden dat je nooit en te nimmer 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 3