ander woorden, ik denk dat het voorstel zoals dat hier ligt correct is. Ik constateer overigens inhoudelijk niet een overwegend verschil in de voornemens tussen datgene wat de D66-fractie voorstelt en het college. Alleen de wijze waarop je het realiseert, daar zit verschil in. Dat geldt ook voor het Frigas-terreinDe woningen die wij ons daar voorstellen zijn passend in de nota Woningbouwbeleid, de wat duurdere nabij de binnenstad gesitueerde huurwoningen. Tegelijkertijd kleinere stadsver nieuwingswoningen ten behoeve van vooral ook de starters. Overigens gaat het in beide gevallen om huur en veranderd dat niets aan de verhouding 11 huurkoop Ik dacht dat ik daarmee voldoende heb aangegeven dat het college geen behoefte heeft aan de motie. De heer Schreuder: Wij trekken de motie in. Wij willen wel het verzoek doen om het raadsstuk in tweeën te splitsen in een deel woning verbetering en een deel nieuwbouw. (De Voorzitter: U kan ook aantekening vragendat lijkt mij veel praktischer.) Dat kan ook. Wij wensen dan aangetekend te zien tegen het onderdeel nieuwbouwprogrammering te zijn. De Voorzitter: De motie wordt ingetrokken. Aan de orde is de stem ming over punt 10. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de fractie van D66 geacht wil worden tegen het onder deel nieuwbouwprogrammering te hebben gestemd. Punt 11 (bijlage nr. 272). De Voorzitter: Aan de orde is gemeentelijke reactie op de provincia le verkeersstudie "Ontsluiting noordelijk gedeelte van Noord-Oost Fries land Mevrouw Jongedijk: Alhoewel wij hier in de commissie al uitgebreid over gepraat hebben, wil ik, mede gelet op het belang en de beeldvorming die is ontstaan, namens mijn fractie nog een aantal opmerkingen maken. Voorop staat, en dat zeg ik in alle duidelijkheid, dat het belang van Dokkum ook ons belang is. Een sterke regio is in het belang van ons allemaal. De laatste tijd staan de kranten bol van de aanvallen en opmerkingen tegen Leeuwarden in de trant van: Eerst knooppunt willen worden met onze steun en ons vervolgens in de kou laten staan. Voorzit ter, dat is niet onze inzet. Wij kunnen ons voorstellen dat Dokkum een aantal voor haar als zodanig ervaren knelpunten op wil lossen. Waar het om gaat, is de manier waarop en welke gevolgen dat heeft voor Leeuwarden en haar omgeving. Het gaat hierbij om verschillende belangen. Wij zijn het eens met het college dat zij deze belangenafweging hebben laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau. De uitkomsten geven naast het door de provincie uitgevoerde onderzoek, een beeld van de gevolgen van de verschillende varianten. In de raadsbrief worden deze punten nog eens 16 nagelopen, ik zal dit niet herhalen. Wel wil ik nog een opmerking maken over de milieu-effectrapportage. B. en w. hebben naar onze mening terecht verwezen naar zo'n rappor tage. Het voordeel van zo'n werk is dat alle kanten van het voorstel onderzocht worden en bekeken kan worden wat de alternatieven zijn. Dan nog iets over de gevolgen voor Leeuwarden. In de commissieverga dering hebben wij een aantal vragen gesteld over de gevolgen voor Leeu warden ten aanzien van de verschillende varianten. Met name de verkeers veiligheid en de ecologische aantasting van het gebied stonden daarbij centraal. Omdat de besluitvorming nog plaats moet vinden en het in dit stadium gaat om een gemeentelijke reactie op de provinciale verkeersstu die Ontsluiting noordelijk gedeelte Noord-Oost Friesland, kunnen wij ons voorstellen dat nog niet in detail gekeken is naar wat de gevolgen voor Leeuwarden en het stadsgewest zullen zijn afhankelijk van de gekozen variant. Wanneer er echter meer duidelijkheid is, verwachten wij van b. en w. een meer gedetailleerde reactie, waarin alle voor- en nadelen voor Leeuwarden op een rijtje zijn gezet. Afhankelijk van deze uitkomst zullen wij een definitief standpunt innemen. Voorzitter, zoals in het besluit is aangegeven, gaat het vooralsnog om in te stemmen met de conclusie van b. en w.daar zijn wij het mee eens De heer Krol: De discussie omtrent een verbeterde ontsluiting van Noord-Oost Friesland middels de westvariant, de rechtstreekse aanslui ting van Aldtsjerk op de Anne Vondelingweg, nadert zo langzamerhand een hoogtepunt. Alles en iedereen, ja zelf kamerleden van WD tot PvdA, wordt in stelling gebracht om één en ander breeduit onder de aandacht van met name, lijkt het wel, het gemeentebestuur van Leeuwarden te brengen. Het lijkt wel alsof Leeuwarden de sleutels in handen heeft van het wel of niet doorgaan van die westvariant. Voorzitter, volgens ons is het de provincie die uiteindelijk de beslissing moet nemen op basis van allerlei inspraakreacties, onder anderen die van de gemeente Leeuwarden. De discussie omtrent een betere ontsluiting van Noord-Oost Fries land, waarvan ook wij de noodzaak onderschrijven, is een botsing van belangen, heb ik in de commissie gezegd en ik herhaal dat nog maar eens. Het milieu versus economische aspecten. Dat vereist op zichzelf een grondige bestudering van één en ander, om vervolgens een definitieve afweging te kunnen maken. Het rapport van de Grontmij gaat uitvoerig in op de ecologische en landschappelijke aspecten en komt dan tot de conclu sie dat het zinvol zou zijn nader onderzoek te verrichten naar de beteke nis van de oost- en nulvariant. Wat in dit rapport volgens ons min of meer ontbreekt of wordt onderbelicht, zijn de economische aspecten. In de verkeersstudie van de provincie daarentegen lezen wij, dat de variant west de voorkeur verdient boven variant oost. Gelet op de motivering komen de milieu-aspecten niet voldoende tot zijn recht. Voorzitter, het is daarom dat onze fractie kan instemmen met de conclusie in de raads brief op pagina 5. Het is nodig dat er nadere informatie komt op basis van de geformuleerde vraagpunten om daarna een definitief standpunt in te nemen. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 9