ander woorden, ik denk dat het voorstel zoals dat hier ligt correct is.
Ik constateer overigens inhoudelijk niet een overwegend verschil in de
voornemens tussen datgene wat de D66-fractie voorstelt en het college.
Alleen de wijze waarop je het realiseert, daar zit verschil in. Dat geldt
ook voor het Frigas-terreinDe woningen die wij ons daar voorstellen
zijn passend in de nota Woningbouwbeleid, de wat duurdere nabij de
binnenstad gesitueerde huurwoningen. Tegelijkertijd kleinere stadsver
nieuwingswoningen ten behoeve van vooral ook de starters. Overigens gaat
het in beide gevallen om huur en veranderd dat niets aan de verhouding
11 huurkoop
Ik dacht dat ik daarmee voldoende heb aangegeven dat het college
geen behoefte heeft aan de motie.
De heer Schreuder: Wij trekken de motie in. Wij willen wel het
verzoek doen om het raadsstuk in tweeën te splitsen in een deel woning
verbetering en een deel nieuwbouw. (De Voorzitter: U kan ook aantekening
vragendat lijkt mij veel praktischer.) Dat kan ook. Wij wensen dan
aangetekend te zien tegen het onderdeel nieuwbouwprogrammering te zijn.
De Voorzitter: De motie wordt ingetrokken. Aan de orde is de stem
ming over punt 10.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met
de aantekening dat de fractie van D66 geacht wil worden tegen het onder
deel nieuwbouwprogrammering te hebben gestemd.
Punt 11 (bijlage nr. 272).
De Voorzitter: Aan de orde is gemeentelijke reactie op de provincia
le verkeersstudie "Ontsluiting noordelijk gedeelte van Noord-Oost Fries
land
Mevrouw Jongedijk: Alhoewel wij hier in de commissie al uitgebreid
over gepraat hebben, wil ik, mede gelet op het belang en de beeldvorming
die is ontstaan, namens mijn fractie nog een aantal opmerkingen maken.
Voorop staat, en dat zeg ik in alle duidelijkheid, dat het belang
van Dokkum ook ons belang is. Een sterke regio is in het belang van ons
allemaal. De laatste tijd staan de kranten bol van de aanvallen en
opmerkingen tegen Leeuwarden in de trant van: Eerst knooppunt willen
worden met onze steun en ons vervolgens in de kou laten staan. Voorzit
ter, dat is niet onze inzet. Wij kunnen ons voorstellen dat Dokkum een
aantal voor haar als zodanig ervaren knelpunten op wil lossen. Waar het
om gaat, is de manier waarop en welke gevolgen dat heeft voor Leeuwarden
en haar omgeving. Het gaat hierbij om verschillende belangen. Wij zijn
het eens met het college dat zij deze belangenafweging hebben laten
uitvoeren door een onafhankelijk bureau. De uitkomsten geven naast het
door de provincie uitgevoerde onderzoek, een beeld van de gevolgen van de
verschillende varianten. In de raadsbrief worden deze punten nog eens
16
nagelopen, ik zal dit niet herhalen. Wel wil ik nog een opmerking maken
over de milieu-effectrapportage.
B. en w. hebben naar onze mening terecht verwezen naar zo'n rappor
tage. Het voordeel van zo'n werk is dat alle kanten van het voorstel
onderzocht worden en bekeken kan worden wat de alternatieven zijn.
Dan nog iets over de gevolgen voor Leeuwarden. In de commissieverga
dering hebben wij een aantal vragen gesteld over de gevolgen voor Leeu
warden ten aanzien van de verschillende varianten. Met name de verkeers
veiligheid en de ecologische aantasting van het gebied stonden daarbij
centraal. Omdat de besluitvorming nog plaats moet vinden en het in dit
stadium gaat om een gemeentelijke reactie op de provinciale verkeersstu
die Ontsluiting noordelijk gedeelte Noord-Oost Friesland, kunnen wij ons
voorstellen dat nog niet in detail gekeken is naar wat de gevolgen voor
Leeuwarden en het stadsgewest zullen zijn afhankelijk van de gekozen
variant. Wanneer er echter meer duidelijkheid is, verwachten wij van b.
en w. een meer gedetailleerde reactie, waarin alle voor- en nadelen voor
Leeuwarden op een rijtje zijn gezet. Afhankelijk van deze uitkomst zullen
wij een definitief standpunt innemen.
Voorzitter, zoals in het besluit is aangegeven, gaat het vooralsnog
om in te stemmen met de conclusie van b. en w.daar zijn wij het mee
eens
De heer Krol: De discussie omtrent een verbeterde ontsluiting van
Noord-Oost Friesland middels de westvariant, de rechtstreekse aanslui
ting van Aldtsjerk op de Anne Vondelingweg, nadert zo langzamerhand een
hoogtepunt. Alles en iedereen, ja zelf kamerleden van WD tot PvdA, wordt
in stelling gebracht om één en ander breeduit onder de aandacht van met
name, lijkt het wel, het gemeentebestuur van Leeuwarden te brengen. Het
lijkt wel alsof Leeuwarden de sleutels in handen heeft van het wel of
niet doorgaan van die westvariant. Voorzitter, volgens ons is het de
provincie die uiteindelijk de beslissing moet nemen op basis van allerlei
inspraakreacties, onder anderen die van de gemeente Leeuwarden.
De discussie omtrent een betere ontsluiting van Noord-Oost Fries
land, waarvan ook wij de noodzaak onderschrijven, is een botsing van
belangen, heb ik in de commissie gezegd en ik herhaal dat nog maar eens.
Het milieu versus economische aspecten. Dat vereist op zichzelf een
grondige bestudering van één en ander, om vervolgens een definitieve
afweging te kunnen maken. Het rapport van de Grontmij gaat uitvoerig in
op de ecologische en landschappelijke aspecten en komt dan tot de conclu
sie dat het zinvol zou zijn nader onderzoek te verrichten naar de beteke
nis van de oost- en nulvariant. Wat in dit rapport volgens ons min of
meer ontbreekt of wordt onderbelicht, zijn de economische aspecten. In
de verkeersstudie van de provincie daarentegen lezen wij, dat de variant
west de voorkeur verdient boven variant oost. Gelet op de motivering
komen de milieu-aspecten niet voldoende tot zijn recht. Voorzitter, het
is daarom dat onze fractie kan instemmen met de conclusie in de raads
brief op pagina 5. Het is nodig dat er nadere informatie komt op basis
van de geformuleerde vraagpunten om daarna een definitief standpunt in
te nemen.
17