achteruit en wel met ongeveer 1 miljoen per jaar. Je moet maar eens uitrekenen hoe vaak je dat kunt doen en dan heb je niets meer. Van verhoging om nieuw beleid te maken, om over extra middelen te beschikken voor nieuwe initiatieven, is totaal geen sprake. Dan heeft mevrouw Waalkens gesproken, en dat heeft mij toch wel een beetje verbaasd, over het zogenaamd stukje dat ondergebracht is in de afvalstoffenheffing. Dat is niet zogenaamd, dat is hier willens en wetens gebeurd. Op een bepaald moment was er een limiet aan de onroerend goedbe- lasting. De financiële toestand van de gemeente liet niet toe dat wij niet met verhogingen kwamen. Toen zijn wij als het ware uitgeweken naar de afvalstoffenheffing, waar bovendien op dat moment nog een matige winst mocht worden gemaakt. Door wijziging van de wetgeving is eigenlijk die zaak teruggedraaid. Dan moeten wij niet net doen alsof dat zogenaamd een stukje was van de afvalstoffenheffing, dat was een willens en wetens besluit, hier door de raad genomen. Wellicht was de WD-fractie tegen, maar daar blijft het wel een raadsbesluit om. Dan heeft mevrouw Waalkens verder over de OGB gezegd dat zij gezien alle tegenvallers die er aan komen, het daar niet mee eens is. Zij heeft daarvoor een motie ingediend, waarbij als uitgangspunt wordt genomen dat de uitvoering van het subtropisch zwembad met 1 jaar wordt uitgesteld en het zwembad Catsplein 1 jaar langer open blijft voor het publiek. Dan zouden vervolgens de tarieven voor OGB over 1991 met OZ kunnen worden verhoogd. Ik heb ten aanzien van de zwembaden mij laten informeren door collega Vlietstra. Ik wil mevrouw Waalkens aangeven wat de gevolgen zoudeq zijn van een dergelijk besluit, vooropgesteld dat dat genomen zou moeten worden. Het subtropisch zwembad wordt als volgt gefinancierd. Er worden drie andere zwembaden; Catsplein, Nijltn en Kleine Wielen geslo ten, dat is een dekkingsmiddel, daarin worden middelen gevonden om straks de exploitatie van het nieuwe zwembad rond te kunnen krijgen. Er is een opbrengst van de verkoop van Nijldn-ZonneweideDe bouw uitstellen betekent dat andere baden langer moeten worden opengehouden. Voor de Kleine Wielen kan dat al niet in verband met de besluitvorming die er gepleegd is met betrekking tot het otterstation. Ten aanzien van het Catsplein, dat op termijn toch moet worden gesloten omdat dat niet meer aan de normen van veiligheid en hygiëne voldoet, is het zonde om daar op dit moment nog geld in te steken, want dat is dan in feite rechtstreekse kapitaalvernietiging. Tegenvallers in verband met prijsstijgingen van 1% leidt al tot een verhoging van een kleine 2 ton en daar is geen dekking voor. Die prijsstijgingen ontstaan natuurlijk naarmate je zaken uitstelt. Het laten realiseren van de taakstelling zwembaden kost dan ook 150.000,--. Dan komt daar nog een argument bij, dat is niet van finan ciële aard, maar is wel de achtergrond van de besluitvorming die hier indertijd is genomen. Dan blijft het niveau van de zwemvoorzieningen nog langer onder peil of heeft onvoldoende niveau, het kwaliteitselement. Voorzitter, u zult begrijpen, deze argumenten horend, dat het college geen behoefte heeft aan de motie zoals die is ingediend door mevrouw Waalkens Mevrouw Visser heeft zich akkoord verklaard met de tarieven. Zij is erg content met het kwijtscheldingsbeleidZij heeft zorgen over de 44 inkomsten die vlak boven de grens liggen. Ik denk dat zij daar gelijk in heeft, maar ik moet haar wel zeggen dat wij op dit ogenblik een ruimhartig beleid voeren, met name als het gaat om combinaties van gemeentelijke en provinciale belastingen. Er wordt nogal eens even gecheckt als iemand bijna tot aan de norm komt, of hij ook provinciale belasting betaalt of al vrijstelling krijgt en dan wordt daar inderdaad op ruimhartige wijze mee omgegaan. Mevrouw Visser constateert dat de systematiek aansluit bij de werkelijkheid. Wellicht zou het beter gepre senteerd kunnen worden. Ik heb al gezegd dat op zeer korte termijn in Aan de Grote Klok daaromtrent het één en ander zal verschijnen. Zij is het vervolgens eens met de motie van de PvdA- en de CDA-fractie. Vervolgens kom ik bij de heer Brinks. Hij begon met te zeggen dat de inflatiecorrectie wordt toegepast. Hij neemt daar helaas, ik neem hem dat niet kwalijk want het is ook ingewikkeld, een verkeerd percentage, 2% in plaats van 4. Voorzitter, dan komt het betoog van de heer Brinks er op neer dat hij eigenlijk een vrij rigoureuze wijziging wil aanbrengen in het hele stelsel van belastingen. Hij wil eigenlijk van drie belastin gen één maken, dat is het eerste uitgangspunt. Hij zegt dat het een stuk systematischer en eenvoudiger is. Hij noemt als voorbeeld dat als je kwijtschelding wilt je dan nog maar één formulier hoeft in te vullen. Ik denk dat ik hem dat niet kan ontzeggen, dat is inderdaad zo, maar dan zijn wij er ook bijna. Want wat doet de heer Brinks? Hij zegt, de riool belasting wordt nu geheven van eigenaren, die brengen wij over naar het eigenaarsdeel van de 0GB. de afvalstoffenheffing wordt nu geheven van de gebruikers, die brengen wij over naar het gebruikersaandeel van de 0GB. Vervolgens heeft de heer Brinks, en dat vind ik eigenlijk niet princi pieel, om toch wat goede uitkomsten te krijgen de verhoging die nu voor de gebruikers was geraamd, de inflatiecorrectie voor de gebruikers, gemakshalve ook even overgebracht naar de eigenaars, die 900.000,-- neemt hij zo even mee. Alsof het niets is, mijnheer Brinks. Dan verwacht ik dat u dat even teniet doet. Dat is een aardigheidje daar zo tussen door, zo constateer ik dat. Dan komt de heer Brinks verder met een aantal voorbeelden waaruit zou blijken hoeveel goedkoper het voor de verschil lende doelgroepen zou worden. Ik denk dat daar toch iets op af te dingen is. Bij de heer Brinks wordt er van uitgegaan, dat het hebben van een woning met een forse waarde gelijk staat met het hebben van een hoog inkomen. Of op die woning dan schulden rusten, daar gaat hij aan voorbij. Het is niet zo dat iedereen die vermogend is, want daar gaat het toch om als je naar draagkracht heft, dat is toch de achtergrond van zijn ver haal, zijn geld heeft gestoken in woningen. Er zijn ook mensen die dat in effecten doen, dat zal u niet onbekend zijn, die zou je dan met deze systematiek niet kunnen raken. Maar er zijn een aantal andere argumenten die denk ik veel wezen lijker zijn. In de eerste plaats, als je de afvalstoffenheffing en ook de rioolheffing in de 0GB verdisconteert, raak je het zicht kwijt op de bedragen die dergelijke voorzieningen kosten en de heffingen die daar tegenover staan. Bovendien wordt je de mogelijkheid ontnomen, dat is vanavond ook door de heer Bilker genoemd, om in de toekomst de heffingen zodanig op te zetten dat je dat kunt relateren aan de hoeveelheid afval 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 23