De bestuursopdracht staat in deze raadsbrief ook genoemd. Daar zijn
wij, voor zover ik weet, nog helemaal niet mee begonnen, terwijl de raad
eigenlijk al voor de reorganisatie het instrument bestuursopdracht heeft
genoemd. Ik wou het college vragen, omdat ik denk dat het met dit instru
ment net gaat als met allerlei andere, dat wij er ervaring mee moeten
opdoen, maar dat wij daar wel gewoon mee moeten beginnen. Er zijn in het
verleden onderwerpen genoeg geweest waar een bestuursopdracht voor had
kunnen worden gemaakt. Ik wou nu concreet de suggestie doen om een
aanvang te maken met bestuursopdrachten. Ik wou de suggestie doen van
bijvoorbeeld het jeugdbeleid. Dat is een beleid dat nog gemaakt moet
worden en waarvoor wij een bestuursopdracht van zouden kunnen maken. Dan
hebben wij gelijk de eerste ervaring met de bestuursopdracht binnen.
Verder ben ik blij met de actie in de Commissie Algemene Zaken, dat
er binnenkort over bestuurlijke vernieuwing gepraat gaat worden en vind
ik ook het initiatief van de voorzitters die regelmatig overleg plegen
een goede ontwikkeling.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, met uitzondering van dat
wat staat op bladzijde 2 onder punt l.a, onder andere op basis van een
vastgesteld collegeprogramma, gaan wij akkoord met dit voorstel.
De hear Bilker: Foarsitter, de CDA-fraksje is it iens mei wat yn
dizze notysje stiet. Dat kin ek net oars, want dy hat wiidweidich yn
eltse kommisje yn besprek west. Boppedat, mefrou De Haan wiist dêr op,
is it yn it ferline earst yn't ynformele en doe ek wat mear yn it formele
flak kommen en dêr ha wy ek üs bydrage oan levere.
Der is fansels, öfsjoen fan wat hjir no stiet, dochs noch wol in
oare soart diskusje te ferwachtsjen as wy tinke oan de bestjoerlike
fernijing en as wy tinke oan de notysje "de wurkwize fan de riedsadvys-
kommisjes". De diskusje is noch net öfrün.
As it giet oer de rol fan de gemeenterieddan is dêrfan al in hiel
soart in feit. Op himsels is it ek wier wat hjir stiet, mar wy sille üs
wol mear bewust wêze moatte fan de rol fan de gemeenteried oangeande de
'beliedstarieding
De ried sil yn haadlijnen, sa stiet der en dat ha wy ek besprutsen
yn de kommisje, bestjoere en dat is wolris wat dreech as je yn de diskus
jes yn de ried en yn de kommisje?.dêr dat oan öfliede moatte. Wat binne
krekt haadlijnen? It ferget fansels ek, fine wy, selsdisipline en sels-
krityk om foar jesels dat fêst te stellen. Dêr fait net altyd, sa sis ik
direkt dêr by, te üntkommen oan details. Want it is fansels sa, boargers
sprekke je faaks oan op details, mar foar harren persoanlik of foar
harren as groep is dat dan wol in haadlijn. Wy kinne net altyd üntkomme
oan details.
Dan wurdt der in opmerking makke oer de bestjoersopdrachten; dêr
binne wy it ek fan herte mei iens. Der bin fansels tal fan foarbylden te
neamen, wy soene as foarbyld neame wolle de Nota Sportbelied.
Dan oer it fenomeen "brainstormende" gearkomsten, mieningsfoarmende
gearkomsten. Wy binne it iens mei wat dêr stiet; wol ha wy wat fraachte-
kens en wolris in probleem by de frekwinsje dêr fan. It moat op himsels
4
eigenliks in ütsündering bliuwe. Mei oare wurden: net yn eltse kommisje-
gearkomste in "brainstormend" punt sette, fanwege it effekt wat je dêrfan
ferwachtsje kinne.
Dan stiet der wat oer de ynfulling en de evaluaasje fan de notysje
op de léste side. Wy tinke dat dat net allegear oan al te strakke rigels
bün wurde moat. Foaral ek omt, sa hat üs bliken dien, eltse kommisje wat
syn eigen fergaderkultuer hat en ek wol htlde sil, want it hinget faaks
Of fan de aard fan de ünderwurpen. Dus je kinne dat net al te strak oan
rigels bine.
Fierders binne wy it iens mei de evaluaasje dat dy holden wurde moat
sa't hjir foarsteld wurdt en mei de fierdere proseduere stimme wy ek yn.
De heer De Jong: Voorzitter, na al wat in de Commissie Algemene
Zaken en in de diverse raadscommissies gezegd is, denk ik dat één van de
belangrijkste punten van deze notitie die hier voor ligt is, om niet de
hele discussie uit de commissie nog een keer over te doen. Wij zijn
akkoord met het voorstel zoals dat voorligt. Wij gaan op grote lijnen
besturen, dat is een gewennigsprocesdat is een leerproces, dat zullen
wij als raad ook moeten leren. De heer Bilker heeft daar terecht op
gewezen.
Ik heb één vraag tot slot. Er is in het Collegeprogramma aangekon
digd, die vraag heb ik al eens eerder gesteld, dat één keer per kwartaal
het college op informele wijze wilde overleggen met alle fractiebesturen
hier in de raad. Mijn vraag is: hoe staat het daarmee?
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, ook mijn fractie gaat
akkoord met deze fase zoals de raadsbrief zegt. Wij hebben er ook behoef
te aan om het gebruik van een bestuursopdracht in praktijk te brengen.
Ook wij hadden daarin het voorstel om van het vrijwilligersbeleid een
bestuursopdracht te maken. Zo zijn er wel meerdere onderwerpen te noemen.
Vooral het fenomeen omdat de voorwaarde en de randvoorwaarde zo erg
aansluit bij het integrale karakter van verschillende beleidsnotities,
zouden wij dit graag zo snel mogelijk in de praktijk gebracht zien.
De heer Heins: Wat hierover gezegd had moeten worden, is al in vele
commissies aan de orde geweest. De PAL-fractie gaat ook akkoord met het
besluit om deze notitie als richtlijn te hanteren. Het is een eerste stap
naar een stukje cultuurverandering in het gehele bestuurlijke apparaat
van deze gemeente.
Er moet mij nog één opmerking van het hart. Een erg belangrijke
commissie vind ik de commissie waarin voorzitters van de raadsadviescom-
missies en de secretarissen met elkaar ervaringen uitwisselen. Het moet
mij toch van het hart dat bij de laatste commissievergadering geen enkele
voorzitter te ontdekken was. De secretarissen waren er allemaal, maar de
voorzitters schitterden door afwezigheid. Ik vind dat een slechte zaak.
Ik vind het juist heel erg belangrijk. Het zijn juist deze vergaderingen
waar vele ervaringen uitgewisseld kunnen worden, die het functioneren van
de raadsadviescommissies ten goede komen.
5