De bestuursopdracht staat in deze raadsbrief ook genoemd. Daar zijn wij, voor zover ik weet, nog helemaal niet mee begonnen, terwijl de raad eigenlijk al voor de reorganisatie het instrument bestuursopdracht heeft genoemd. Ik wou het college vragen, omdat ik denk dat het met dit instru ment net gaat als met allerlei andere, dat wij er ervaring mee moeten opdoen, maar dat wij daar wel gewoon mee moeten beginnen. Er zijn in het verleden onderwerpen genoeg geweest waar een bestuursopdracht voor had kunnen worden gemaakt. Ik wou nu concreet de suggestie doen om een aanvang te maken met bestuursopdrachten. Ik wou de suggestie doen van bijvoorbeeld het jeugdbeleid. Dat is een beleid dat nog gemaakt moet worden en waarvoor wij een bestuursopdracht van zouden kunnen maken. Dan hebben wij gelijk de eerste ervaring met de bestuursopdracht binnen. Verder ben ik blij met de actie in de Commissie Algemene Zaken, dat er binnenkort over bestuurlijke vernieuwing gepraat gaat worden en vind ik ook het initiatief van de voorzitters die regelmatig overleg plegen een goede ontwikkeling. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, met uitzondering van dat wat staat op bladzijde 2 onder punt l.a, onder andere op basis van een vastgesteld collegeprogramma, gaan wij akkoord met dit voorstel. De hear Bilker: Foarsitter, de CDA-fraksje is it iens mei wat yn dizze notysje stiet. Dat kin ek net oars, want dy hat wiidweidich yn eltse kommisje yn besprek west. Boppedat, mefrou De Haan wiist dêr op, is it yn it ferline earst yn't ynformele en doe ek wat mear yn it formele flak kommen en dêr ha wy ek üs bydrage oan levere. Der is fansels, öfsjoen fan wat hjir no stiet, dochs noch wol in oare soart diskusje te ferwachtsjen as wy tinke oan de bestjoerlike fernijing en as wy tinke oan de notysje "de wurkwize fan de riedsadvys- kommisjes". De diskusje is noch net öfrün. As it giet oer de rol fan de gemeenterieddan is dêrfan al in hiel soart in feit. Op himsels is it ek wier wat hjir stiet, mar wy sille üs wol mear bewust wêze moatte fan de rol fan de gemeenteried oangeande de 'beliedstarieding De ried sil yn haadlijnen, sa stiet der en dat ha wy ek besprutsen yn de kommisje, bestjoere en dat is wolris wat dreech as je yn de diskus jes yn de ried en yn de kommisje?.dêr dat oan öfliede moatte. Wat binne krekt haadlijnen? It ferget fansels ek, fine wy, selsdisipline en sels- krityk om foar jesels dat fêst te stellen. Dêr fait net altyd, sa sis ik direkt dêr by, te üntkommen oan details. Want it is fansels sa, boargers sprekke je faaks oan op details, mar foar harren persoanlik of foar harren as groep is dat dan wol in haadlijn. Wy kinne net altyd üntkomme oan details. Dan wurdt der in opmerking makke oer de bestjoersopdrachten; dêr binne wy it ek fan herte mei iens. Der bin fansels tal fan foarbylden te neamen, wy soene as foarbyld neame wolle de Nota Sportbelied. Dan oer it fenomeen "brainstormende" gearkomsten, mieningsfoarmende gearkomsten. Wy binne it iens mei wat dêr stiet; wol ha wy wat fraachte- kens en wolris in probleem by de frekwinsje dêr fan. It moat op himsels 4 eigenliks in ütsündering bliuwe. Mei oare wurden: net yn eltse kommisje- gearkomste in "brainstormend" punt sette, fanwege it effekt wat je dêrfan ferwachtsje kinne. Dan stiet der wat oer de ynfulling en de evaluaasje fan de notysje op de léste side. Wy tinke dat dat net allegear oan al te strakke rigels bün wurde moat. Foaral ek omt, sa hat üs bliken dien, eltse kommisje wat syn eigen fergaderkultuer hat en ek wol htlde sil, want it hinget faaks Of fan de aard fan de ünderwurpen. Dus je kinne dat net al te strak oan rigels bine. Fierders binne wy it iens mei de evaluaasje dat dy holden wurde moat sa't hjir foarsteld wurdt en mei de fierdere proseduere stimme wy ek yn. De heer De Jong: Voorzitter, na al wat in de Commissie Algemene Zaken en in de diverse raadscommissies gezegd is, denk ik dat één van de belangrijkste punten van deze notitie die hier voor ligt is, om niet de hele discussie uit de commissie nog een keer over te doen. Wij zijn akkoord met het voorstel zoals dat voorligt. Wij gaan op grote lijnen besturen, dat is een gewennigsprocesdat is een leerproces, dat zullen wij als raad ook moeten leren. De heer Bilker heeft daar terecht op gewezen. Ik heb één vraag tot slot. Er is in het Collegeprogramma aangekon digd, die vraag heb ik al eens eerder gesteld, dat één keer per kwartaal het college op informele wijze wilde overleggen met alle fractiebesturen hier in de raad. Mijn vraag is: hoe staat het daarmee? Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, ook mijn fractie gaat akkoord met deze fase zoals de raadsbrief zegt. Wij hebben er ook behoef te aan om het gebruik van een bestuursopdracht in praktijk te brengen. Ook wij hadden daarin het voorstel om van het vrijwilligersbeleid een bestuursopdracht te maken. Zo zijn er wel meerdere onderwerpen te noemen. Vooral het fenomeen omdat de voorwaarde en de randvoorwaarde zo erg aansluit bij het integrale karakter van verschillende beleidsnotities, zouden wij dit graag zo snel mogelijk in de praktijk gebracht zien. De heer Heins: Wat hierover gezegd had moeten worden, is al in vele commissies aan de orde geweest. De PAL-fractie gaat ook akkoord met het besluit om deze notitie als richtlijn te hanteren. Het is een eerste stap naar een stukje cultuurverandering in het gehele bestuurlijke apparaat van deze gemeente. Er moet mij nog één opmerking van het hart. Een erg belangrijke commissie vind ik de commissie waarin voorzitters van de raadsadviescom- missies en de secretarissen met elkaar ervaringen uitwisselen. Het moet mij toch van het hart dat bij de laatste commissievergadering geen enkele voorzitter te ontdekken was. De secretarissen waren er allemaal, maar de voorzitters schitterden door afwezigheid. Ik vind dat een slechte zaak. Ik vind het juist heel erg belangrijk. Het zijn juist deze vergaderingen waar vele ervaringen uitgewisseld kunnen worden, die het functioneren van de raadsadviescommissies ten goede komen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1990 | | pagina 3