zijn hiervoor getroffen?
Als wij als lokale politiek dit middel hadden dan zou wellicht een
parlementaire enquête het geëigende middel zijn om het juiste antwoord
op deze vragen te krijgen. Wellicht iets voor bestuurlijke vernieuwing
om dit soort middelen ook op lokaal niveau in te kunnen voeren. Wij
stellen de raad voor de volgende motie aan te nemen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden in vergadering bijeen op 14 ja
nuari 1991,
overwegende
dat de oorzaken van het mislukken van het GSDIS-project moeten
worden geanalyseerd, ten einde toekomstige risico's te voorko
men;
dat verantwoording moet worden afgelegd van het gevoerde beleid
en de vele inspanningen die vanuit de gemeente Leeuwarden zijn
geleverd om het GSDIS-project te doen slagen;
dat in de openbaarheid gediscussieerd moet kunnen worden over
de rol van de gemeente Leeuwarden inzake het GSDIS-project
besluit:
dat er een notitie over het GSDIS-project moet worden opgesteld
waarin de oorzaken van het mislukken van het project worden geana
lyseerd en verantwoording wordt afgelegd van het beleid en van de
effectiviteit van de inspanningen die vanuit de gemeente Leeuwarden
zijn gedaan."
De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt
deel uit van de beraadslagingen.
Dan het besluit zelf. Wij vinden het een goede zaak dat er een
extern deskundige wordt aangetrokken en dat deze naast een deskundige
inbreng ook een belangrijke rol krijgt in het technisch begeleiden en
trainen van de projectgroep. Onze fractie stelt wel enige vragen bij het
bedrag van 100.000,-- dat voor deze deskundige inbreng moet worden
betaald, 2.500,-- per dag lijkt ons erg veel en 40 dagen lijkt aan de
ruime kant. Volgens onze fractie heeft de adviseur zich aardig ingedekt.
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, wij hebben in de commissie
vergadering ook een voorbehoud gemaakt ten aanzien van dit punt. De
urgentie was ten eerste voor mijn fractie niet helemaal duidelijk en dat
is het nog steeds niet. Mijn fractie zou het geheel van automatisering
in een breder kader geplaatst willen zien. Wij ondersteunen de motie van
de PAL-fractie. Wij wijzen ook op bladzijde 2, punt 6, waarin de vaagheid
van het geheel toch weer tot uiting komt, dat als wij met dit bedrag in
zee gaan, wij dan nog niet zeker zijn wat de uitkomst zal zijn. Dit vindt
mijn fractie een dermate vage benadering dat wij hier grote moeite mee
hebben.
De heer Kessler (weth)Wat mij betreft zijn er twee punten aan de
orde. Ten eerste het raadsvoorstel zelf, daar hebben de meeste sprekers
relatief kort bij stilgestaan. Het tweede punt is eigenlijk niet aan de
10
orde, dat is namelijk hoe het met betrekking tot het GSDIS-systeem in het
verleden is gelopen. Dat is een zaak waar weliswaar de gemeente Leeuwar
den bij betrokken is geweest, in die zin dat de ambtenaren van de Sociale
Dienst mee hebben geholpen bij het opstellen van het programma van eisen,
maar waarbij in laatste instantie het Dagelijks Bestuur van het CEVAN
verantwoording dient af te leggen aan het Algemeen Bestuur van het CEVAN.
Waarbij de raad in ieder geval niet op dit moment daarover zou moeten
praten, maar als het al zou moeten gebeuren dan op het moment waarop de
jaarrekening van het CEVAN in de commissie behandeld wordt. Die kans
krijgt u binnenkort omdat dan de jaarrekening aan de orde komt. Toevallig
gaan wij morgen in het college praten over die jaarrekening en ook over
de begroting 1991. Ik denk dat bij de commissiebehandeling het juiste
moment is om in de richting van het college en dan formeel gezien weer
in de richting van het Algemeen Bestuur van het CEVAN te vragen over het
verloop van het GSDIS-projectWat voor knelpunten daarin zijn opgetre
den, op welke manier het Dagelijks Bestuur daarmee is omgegaan en welke
lessen het CEVAN daaraan zou moeten verbinden. Dat is een veel logischer
moment om over het hele GSDIS-project en het functioneren van het CEVAN
te praten dan op dit moment. In die zin zou ik ook de motie van de PAL-
fractie willen ontraden.
Dan het raadsvoorstel zelf. 100.000,-- voor een extern adviseur.
De heer Heins vraagt zich af of dat niet teveel is. 2.500,-- per dag,
40 dagen. Het zijn inschattingen, die 2.500,-- per dag ben je, als je
een goede wilt hebben, kwijt. Die 40 dagen is een inschatting. Het is
duidelijk dat dit bedrag niet per sé op moet. Het is de inschatting van
de kant van de dienst zelf. Bij de twee taken die aangegeven zijn,
ondersteuning en inventariseren van het marktaanbod, is dat de tijd die
er voor staat. In die zin zou ik u gewoon willen voorstellen om dit
voorstel te volgen.
De heer Heins: De wethouder legt de koppeling niet die wij wel
gelegd hebben en wij hebben die met zin gelegd. Wij denken dat als je in
de toekomst opnieuw risico's gaat lopen, op wat voor manier dan ook, is
het principe om een extern adviseur aan te trekken goed. Maar als de
investeringen en het beleid die in het verleden zijn gedaan niet op een
goede manier zijn afgesloten, denk ik dat de raad niet kan beslissen
over de toekomst. Dus ik wil die koppeling wel leggen. Ik kan mij voor
stellen dat u zegt, laten wij dat aan de hand van de jaarrekening doen.
Dan raad ik de raad aan om de motie aan te nemen en die notitie te
koppelen aan de bespreking van jaarrekening. Dat lijkt mij dan een goede
zaak. Wat onze fractie aangaat zijn wij niet voornemens om voor dit
besluit te stemmen als ook niet de investeringen in het verleden en het
beleid dat in het verleden is gevoerd ter sprake komen kan.
Mevrouw Visser: Ook mijn fractie wil dit beleid meenemen in de
toekomstige afweging. Ik blijf dan ook bij mijn reactie in eerste instan
tie. Het is natuurlijk ook zo dat willen wij goed kunnen oordelen over
kostenbeleidwij zeker ook die gegevens nodig hebben. Daarom zou mijn
fractie die koppeling ook willen maken.
11