Ve Ve Ve Ve Ve Ve Ve op sommige momenten keuzes zou moeten maken, kan een evaluatie van het gevoerde beleid en de doelstellingen die door de verschillende instellin gen en organisaties gehaald zijn met het hun toegewezen budget, best eens van wezenlijk belang zijn. Wat betreft de uitspraak van de wethouder met betrekking tot het peuter- speelzaalwerk zegt hij: ik wil geen toezegging doen op welke termijn er met een vervolgplan gekomen wordt. Ik vind dat eigenlijk heel jammer, I want dat kan betekenen dat het een jaar kan duren, dat het twee jaar kan duren, dat het drie jaar kan duren. Ik zou toch graag van de wethouder y willen horen of hij dat iets nader aan kan geven voor 1991. Wanneer wij het straks weer hebben over toekenning van verschillende subsidies aan het peuterspeelzaalwerk, er dan van te voren een planning ligt, zodat wij op basis van inhoudelijke argumentatie een afweging kunnen maken. O Wat betreft het spelproject voor Turkse en Marokkaanse kinderen begrijp ik dat daar zeer voortvarend aan gewerkt wordt. Dat is op zich positief, omdat wij de inhoud heel belangrijk vinden. Wij willen er toch nog een keertje op wijzen dat wij het van belang vinden dat er uiterst zorgvuldig C omgegaan moet worden met de gedane toezeggingen over inspraak, dat de mensen mee mogen denken, etc. Of het nu over de sociale vernieuwing gaat of met betrekking tot de externe overlegcommissie, ik vind dit toch echt een hele principiële zaak. Maar gedane zaken nemen geen keer. Ik neem niet aan dat iets dat al gestart is nog weer in de koelkast kan, dat lijkt mij helemaal onwerkbaar. Wel vind ik het een goede zaak dat er naar aanleiding van de informatie die ik heb gekregen van de wethouder, er in ieder geval in de externe overlegcommissie positief is gereageerd. Ik zou nog wel graag het verzoek willen doen dat wanneer er weer een vergadering gepland wordt, dat niet op de avond georganiseerd wordt waarin alle fracties fractie-overleg hebben. Dan heeft het geen zin dat er nog raadsleden hun oor daar te luisteren willen leggen. Dan de moties. De motie van mevrouw Van Ulzen van de WD-fractie. Wat ik eigenlijk een beetje jammer vind en wat in haar verhaal wel iedere keer naar voren komt, is dat het eigenlijk een motie is die pas in werking moet gaan treden als het banenpoolverhaal absoluut niet lukt. Dat staat nu juist niet in die motie. Voor mij is dat van wezenlijk belang, anders zouden wij zonder meer akkoord gaan met het nu al een subsidie toe te kennen voor iemand gewoon op projectbasis aan te stellen. Om die reden kunnen wij niet akkoord gaan met deze motie. Wat betreft de motie van de PvdA-fractie over het project Nota Bene, zegt de wethouder aan de ene kant: ik zeg op zich toe dat in ieder geval het project voor de komende 2 jaar meegenomen wordt. Aan de andere kant zegt een andere wethouder dat het heel goed mogelijk is om voor deze middelen al vast een claim te leggen op de ESF-subsidieDerhalve denk ik, daarmee sla je ook nog een keertje twee vliegen in een klap. Wij gaan akkoord met die motie. 195 Het Bureau Sociale Raadslieden is duidelijk. Dan de opmerking die de wethouder heeft gemaakt over het woonwagenwerk. Ik wil toch even wat recht zetten. De wethouder zegt dat voor de wijken die het betreft het hoge koppengeld geldt. Dat is niet waar, dat geldt alleen voor de Wielenpölle. Voor Lekkumerend geldt dat in ieder geval niet. Cambuursterhoek, naar ons idee, zit zelfs in de prioriteitscatego rie 2. Dus die hoge prioriteit klopt niet. Daarnaast wil ik wijzen op het toch wel specifieke werk wat voor het woonwagenwerk gedaan moet worden. Ik denk dat het ook niet voor niks is dat er voor de Wielenpölle sprake is van hoog koppengeld. De problematiek in die wijk is dermate groot dat de wijkorganisatie die middelen zelf veelal nodig heeft. Ik zou er nogmaals op aan willen dringen die motie wel over te nemen. Daarnaast is het wel zo dat wij het op zich, en dat heb ik in de commis sie ook gezegd, eens zijn met dat het niet per definitie zo is dat er sprake moet zijn dat wanneer het rijk subsidieert de gemeente dit dan ook naderhand maar gelijk over moet nemen. Alleen denk ik dat je er wel heel goed naar moet kijken welke problematiek het betreft. Dat je dat niet als een soort algemene richtlijn ziet en het daarmee maar van de baan schuift. Dat is een slechte zaak. Wij hebben het hier nog steeds over mensen, over doelgroepen waar, ik wees daar al in mijn eerste termijn op, het werkloosheidspercentage 802 is en waar het schoolverzuim ontzettend groot is. De problematiek is duidelijk, dus ik handhaaf die motie. (De heer Herrema: Mag ik nog even reageren op deze motie. Wij zullen niet met deze motie meegaan. Wij willen wel graag op redelijke termijn de beleidsnota over het woonwagenwerk in de commissie bespreken en in dat kader ook kijken hoe wij in de toekomst met het subsidie daarvoor om zullen gaan. (Mevrouw Van Ulzen: Mag ik zeggen dat wij gezien de toezeggingen onze motie intrekken en dat wij de nota over het woonwagenwerk afwachten en de PvdA-fractie daarin volgen.) (De Voorzitter: Motie nummer 1 wordt ingetrokken. De heer Koopmans (weth.): Voorzitter, gezien wat mevrouw Van Ulzen net zegt, zal ik haar niet verder beantwoorden. Ik kom dan bij de heer Herrema, die heeft gesproken over het project Nota Bene. Hij gaat inderdaad uit van banenpoolers en vindt ook dat wij dat eerst moeten proberen. Ik heb net aan het adres van mevrouw Garms gezegd dat wij per 1 maart a.s. in de commissie zullen bespreken hoe dat is gegaan. De heer Herrema heeft het over de motie gehad. Wij zijn het eigenlijk eens en als collega Kessler zegt: ik heb ook nu al dekking voor het volgend jaar, dan neem ik die motie over. De heer Herrema is akkoord met het spelproject en heeft gezegd dat de evaluatie over de laatste 4 jaar wat hem betreft, gezien de prioriteits stelling, niet hoeft. Ik neem daar kennis van. Hij wilde toch bij het volgende plan de post Onvoorzien eigenlijk al in een eerder stadium invullen en gebruiken. Ik denk dat wij daar rekening 196

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 100