8Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk Het uitgangspunt van de decentralisatie van de bijzondere bijstand is dat de beleidsverantwoordelijkheid binnen een financiële verantwoordelijkheid wordt overgedragen aan de gemeente. Wij kunnen daar wel positief tegenover staan, ook gezien de sociale ver nieuwing, mits dit niet ten koste gaat van het eigen budget. Aangezien het rijk er 100 miljoen extra voor bestemt, is het nog maar de vraag of alles perfect in de hand te houden is, omdat het om een open-eindfinan- ciering gaat. Dit beleid is door het rijk mee ingegeven door de wenselijkheid dat er voortaan bij de gemeenten geen noodzaak meer zal bestaan om eigen fondsen voor de minima te creëren, of in stand te houden. Wij vrezen dat dit te optimistisch gedacht is en willen één en ander wel eens nader bekijken. Mee naar aanleiding van de beleidsaanbevelingen in het rapport "Armoede uit de stilte" en de Sociale Vernieuwing. De Staatssecretaris van Sociale Zaken heeft nogal duidelijk door laten klinken, zeker ook naar Leeuwarden toe, dat het zogenaamde sanctiebeleid ten aanzien van sociale uitkeringen strakker moet worden toegepast. Dit om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden naar de arbeidsmarkt te bevor deren. Hoewel wij in het algemeen van oordeel zijn, dat het sanctiebeleid her overwogen kan worden, vinden wij dat terdege rekening moet worden gehou den met de lokale- en regionale sociaal economische omstandigheden. In het licht daarvan vinden wij de uitspraken van de Staatssecretaris van Sociale Zaken, maar ook die van de PvdA-fractieleider in de Tweede Kamer, te ongenuanceerd. Er is hier op z'n minst sprake van een spanningsveld tussen de staatsse cretaris en de gemeente. Hoe stelt het college zich hiertegenover op? Aan het werk van het Bureau Slachtofferhulp hechten wij grote waarde. Om het mogelijk te maken dat vrijwilligers hun inzet blijven geven,- willen wij ervoor pleiten dat een deel van de kosten wordt vergoed. Echter wij zijn van mening, dat dit niet kan en mag betekenen, dat de gemeente slachtofferhulp structureel als apart beleidsonderdeel gaat subsidiëren. Slachtofferhulp zal als vast beleidsonderdeel moeten worden ondergebracht bij het Algemeen Maatschappelijk Werk en bij de politie. In 1993 zal dat gerealiseerd moeten zijn, zeker ook financieel. Tot die tijd zal de gemeente een deel van de onkosten die ten behoeve van slachtofferhulp zijn gemaakt, kunnen vergoeden. Wij willen daartoe de volgende motie indienen, samen met de D66- en de PvdA-fractie "De raad van Leeuwarden in vergadering bijeen op 21 en 22 januari 1991; behandelend het Beleidsplan 1991-1994 en de daarbij behorende begrotingen; overwegende dat slachtofferhulp als onderdeel van de hulpverlening onontbeerlijk 28 is; dat slachtofferhulp in principe tot het takenpakket van Algemeen Maatschappelijk Werk en politie hoort; dat Algemeen Maatschappelijk Werk en politie nog onvoldoende op de slachtofferhulp lijken te zijn voorbereid; dat het Bureau Slachtofferhulp een aanzet heeft gegeven tot slacht offerhulp, alsmede tot het ontwikkelen van initiatieven om te komen tot een integratie van deze taak bij het Algemeen Maatschappelijk Werk en de politie; dat hiervoor een gemeentelijke bijdrage noodzakelijk is; besluit in te stemmen met het geven van een bijdrage in de kosten van het Bureau Slachtofferhulp, zoals aangegeven in het daartoe strekkende verzoek, voor de duur van het project van het bureau, eindigende in 1993; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede ondertekend door de heer De Jong van de D66-fractie en de heer Herrema van de PvdA-fractie (De Voorzitter: Dit is motie nummer 7.) Het benodigde bedrag kan bekostigd worden, zeker voor 1991, uit de post Onvoorzien van de Dienst Welzijn. 9Volksgezondheid Wij vinden het voor de gehele provincie van groot belang, dat een zo uitgebreid mogelijk functie-aanbod van het MCL behouden en versterkt moet worden, om vooral de positie ten opzichte van Groningen en Zwolle in de toekomst te verzekeren. In het ontwerp provinciaal plan beddenreductie vinden wij die zorg onvol doende verwoord. Welke stappen onderneemt het college om één en ander alsnog in goede banen te leiden? Vooral met het oog op de behandeling van het plan volgende week in de Provinciale Staten. In maart 1990 is een intentieverklaring met het Harlinger streekzieken huis Oranjeoord getekend om te komen tot volledige fusie. In onze ogen mag dit niet ten koste gaan van het MCL-budget. Dit ook weer met oog op de top-klinische functies. Overigens hechten wij er aan dat het Dokkumer ziekenhuis De Sionsberg nadrukkelijker in het geheel wordt betrokken, dan nu het geval is. Dit ook in verband met de concernvorming waarvan in het genoemde plan beddenreductie sprake is. Eén en ander hangt natuurlijk ook samen met de opstelling van het MCL zelf. Overigens betekent fusie niet dat alle functies gemonopoliseerd kunnen worden. Het recent uitgekomen MCL-beleidsplan geeft daar een aardige aanzet voor. Wij vinden het van groot belang, dat een hechte samenwerking tussen alle Friese ziekenhuizen tot stand wordt gebracht, om zo een goede basisvoor ziening met alle functies te behouden. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 15