verder achter. De WD-fractie zou voor het OECT een andere oplossing willen vinden, bijvoorbeeld door deze onderwijsvorm buiten de gewone schooltijd te geven. Parken en Plantsoenen Bij de behandeling van het Beleidsplan in de commissie Milieu en Stadsbe heer bleek dat zowel diverse fracties als de wethouder het er met elkaar over eens zijn dat er in de afgelopen jaren te veel is bezuinigd op het onderhoud van parken-plantsoenen, vijvers en waterpartijen. De wethouder vindt de grens zelfs hier en daar overschreden en die signalen bereiken ons ook meer en meer vanuit de wijken. Ook bij de dienst is men druk bezig om één en ander goed op een rijtje te krijgen door het opstellen van een groenbeleidsplan, gevolgd, maar pas in 1992, door een beheers plan, aan de hand waarvan een adequate planning, compleet met financiële onderbouwing, kan worden gegeven. Zou het echter ook mogelijk zijn dat in het kader van de banenpools, al in 1991 dit probleem wordt aangepakt? i Reiniging Eén van de sectoren waarin de burger zelf actief mee kan helpen om een deeltje van de milieuproblematiek te bestrijden, is het inspelen en loyaal deelnemen aan de maatregelen, die in verband met de reiniging door de gemeente worden getroffen. Gelukkig zijn de ervaringen in de wijk Westeinde met het gescheiden ophalen van gft zeer positief. Begeleiding en voorlichting zullen voor de versnelde voortzetting hiervan, voor ons de trefwoorden worden. Het initiatief voor een afvalparkje in de wijk Nijian voor glas, plastic, metaal, papier en karton juichen wij toe. Hopelijk slaat ook deze nieuwe opzet aan en kan ons eind 1991 een vervolg worden voorgesteld, waarmee dan in de begroting 1992 rekening zal moeten worden gehouden. Milieubeheer Zoals u zelf al in het Beleidsplan opmerkt, is het jaarlijks structureel vrijgemaakte bedrag van 595.000,-- bij lange na niet voldoende voor sanering van alle ellende die er de afgelopen eeuwen voor ons is achter gelaten. Wanneer wij ons dan daarbij nog realiseren dat er wel een baggerbeleidsplan in de planning zit, maar dat er voor de daaruit volgen de voorstellen tot sanering van de onderwaterbodem geen extra geld is of wordt gereserveerd, kan een te halen streefdatum om alleen nog maar de in de milieunota aangeduide projecten te realiseren, gerust onder het hoofdstuk "zéér optimistisch ramen" worden gerangschikt. Vast staat in ieder geval, dat zodra het Milieu Uitvoeringsprogramma en het baggerbe leidsplan klaar zijn, wij voor milieudoeleinden meer zullen moeten reserveren en investeren, willen wij voor het jaar 2000 of zelfs voor het jaar 2015, waar het Nationaal Milieu Plan van uitgaat, een deel van de plannen kunnen uitvoeren. En dat is, mijnheer de voorzitter, geen pessi 50 misme maar realisme. Het heeft geen zin om ons, wat het milieu betreft, een rad voor de ogen te draaien. Op de aparte onderdelen zal bij de definitieve vaststelling van de milieunota nog wel voldoende worden teruggekomen. In ander verband hebben wij al vastgesteld dat de sector voorlichting voor ons de komende periode ook over de gehele milieuproblematiek, één van de belangrijkste pijlers zal zijn. In dit verband verbaast ons de uitspraak van het college dat er onderzoek moet worden verricht naar de wenselijkheid van een centraal informatie- dan wel klachtenpuntVoor wat de WD-fractie betreft mag dit voornemen worden gewijzigd in het zo spoedig mogelijk in gebruik nemen en bekend maken van een dergelijk informatie- en klachtenmeldpunt. Tot slot nog een opmerking over de informatie vanuit het college. Ondanks toezeggingen is deze informatie onvoldoende en bereikt ons te laat. Mijn fractie zou dit graag verbeterd zien. Namens de WD-fractie zou ik de ambtenaren die ons gesteund hebben, willen bedanken voor hun inspanningen en bereidwilligheid. De heer HeinsHet koste ook mij de afgelopen dagen nogal wat moeite mij te concentreren op de Leeuwarder politiek. Met afschuw en woede volg ik de waanzin van de Golfoorlog, die geen oplossing voor problemen is, en zoals elke oorlog geen enkele rechtvaardiging kent. Afgezien van de duizenden doden, de verspilling van geld en grondstoffen dreigt op de lange termijn een mondiale catastrofe. Een falen van de diplomatie en, als je de discussie in de Tweede Kamer gevolgd hebt, ook een falen van de Nederlandse politiek. De overgang naar Leeuwarden blijft moeilijk. Waar maken wij ons hier nog druk over? Toch zit er in mijn voorwoord wel iets van de 2 elementen die de rode draad van onze algemene beschouwingen bepalen. De kloof tussen politiek en de discussie op straat en in de huiskamer èn de vraag om een lange termijnvisie gebaseerd op idealen. Volgens de PAL-fractie moet er in Leeuwarden meer beleid komen gericht op de lange termijn: een toekomstvisie gebaseerd op realistische idealen, waarbij wij verder kijken dan de 4 jaar, zoals nu in beleidsplannen wordt gedaan. Waarom lange termijn doelen, in plaats van korte flitsende politieke items? Politiek is vaak zo droog als het niet in hapklare brokken wordt aangeboden. Nu komen wij in raad en commissies regelmatig met concrete punten of het nu over lantarenpalen, bomen of parkeerplaatsen gaat, soms tegen de trend van besturen op hoofdlijnen in. Maar de samenleving wordt steeds ingewikkelder en vraagt een toekomstvisie gebaseerd op idealen, daar kan geen politieke partij omheen, wil ze op de lange termijn geloof- 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 26