samenwerking aan de basis wordt inhoud gegeven door sociale vernieuwing. Aan samenwerking intergemeentelijk wordt gewerkt door middel van onder andere de nota Stadsgewest Leeuwarden. De contouren van bestuurlijke vernieuwing wijzen steeds duidelijker in de richting van structurele samenwerking op kleinschalig en grootschalig niveau. Wereldbeheer begint bij wijkbeheer. Wereldpolitiek begint bij de burger zelf. Daar ligt voor de GPV/RPF/SGP-fractie het startpunt... omdat dit politiek gezien scoort? Nee, maar omdat het bijbels gezien, zo hoort I Verantwoordelijkheid aanvaarden van keuzes, dat geldt voor burgers in hun maatschappelijk functioneren, dat geldt voor bestuurders in hun keuzes voor beleid. Standpunten worden bepaald door een achterliggende visie. Die standpunten moeten in de praktijk herkenbaar zijn als christelijke politiek. Dat kan door meebeslissen in zaken van bestuur en beleid. Ook daarin willen wij blijven vragen naar wat Gods Woord heeft te zeggen. Bestuurlijke verant woordelijkheid dragen in afhankelijkheid van Gods universele wet, dat blijft het uitgangspunt. Integratie op maat, hoe doe je dat? In het beleidsplan herkent mijn fractie met instemming een procesmatige verdieping door middel van een integrale benadering van beleid. Toch roept diezelfde benadering ook knelpunten op, namelijk waar dat beleid tot beleid-op-maat wordt. Bij besturen op hoofdlijnen blijft bijsturen op deelaspecten soms nodig. Een vraag is er ook met betrekking tot de budgetfinanciering. Budgetbe- heer van de diensten zou tot gevolgd kunnen hebben dat die diensten gaan opereren als eilandjes. De kracht van budgetbehee-rnamelijk financiële verantwoordelijkheid voor eigen beleidsuitvoering, zou daardoor een allesomvattend gemeentelijk beleid kunnen belemmeren. Context van het beleid Daarin zijn wij als gemeente afhankelijk van de wereldeconomische ontwik keling Vooral de hoge rente zal ons zwaar onder druk zetten. De landelijke economische ontwikkeling maakt dat beeld bepaald niet rooskleuriger. Toch zullen wij als middelgrote gemeente onze specifiek daarmee samenhangende problematiek nadrukkelijk onder de aandacht van het ministerie moeten brengen. Hoe denkt het college daaraan verder aandacht te geven wanneer blijkt dat de problematiek niet als zodanig wordt meegenomen in het rijksbeleid? Overigens is de "huishouding" van de gemeente een dynamisch en flexibel begrip, dat niet voor alle tijden sluitend kan worden gedefinieerd. Wie had een halve eeuw geleden verwacht dat gemeenten zo intensief bij het welzijn van de burger zouden worden betrokken als tegenwoordig het geval is. Het aantrekkelijke, de charme van het gemeentelijk bestuur is juist dat de relatie bestuurder/burger veel directer is dan bij provincie of rijk. Het gaat om de eigen rol en plaats van de gemeente in een bepaalde streek, gezien in het licht van de historische ontwikkeling. 60 Leeuwarden leeft/Leeuwarden lichtstad Onlosmakelijk hiermee verbonden is de stedelijke vernieuwing. Dat daarbij een actief voorlichtings- en promotiebeleid hoort, is voor mijn fractie een vanzelfsprekende zaak. Belangenbehartiging/lobbyen is niet alleen een zaak van onze vrouw of man in Den Haag of Brussel, maar een zaak van iedere werker binnen het gemeentelijk bedrijf. Leeuwarder lichtjes in de ogen, dat heeft uitstraling naar buitenl Die lichtjes waren overigens altijd al duidelijk waarneembaar in uw ogen, mijnheer de voorzitter! Goed beleid is de vrucht van een goede organisatie. Reorganisatie was een eerste stap daarin. Flexibiliteit, doelgericht werken, zijn trefwoorden daarbij Visie gevraagd! Dat geldt zeker ook voor de gemeenteraad. Mijn fractie wil daarin haar aandeel leveren. Met wat Leeuwarder lichtjes in de ogen van de gemeenteraadsleden en her en der wat vleugjes intuïtie, een college dat een ideaalbeeld weet te scheppenWaarschijnlijk is het dèt wat die Leeuwarder leeuw zo flexibel en dynamisch heeft gemaakt! Mijnheer de voorzitter, mijn fractie wil nu ingaan op de onderwerpen die wij belangrijk vinden in het kader van de algemene beschouwingen. Als eerste Het algemeen bestuur Mijn fractie wil in de projecten graag toegevoegd zien: een meer leef tijdsbewust personeelsbeleid. In Groningen is een aanzet daarvoor gele verd in de nota "Hoe lang mag je nog, hoe lang moet je nog, hoe lang wil je nog". Wellicht een voorbeeld voor ons? Mijn fractie ziet in deze toevoeging een mogelijkheid om enerzijds deskundigheid ten volle te benutten en anderzijds mogelijkheden te gebruiken voor de ouder wordende ambtenaar om via een loopbaanombuiging ingeschakeld te blijven in het arbeidsproces. Voor wat betreft de voortgang van het automatiseringspro ces bepleit mijn fractie het in dienst nemen van een deskundig procesbe geleider, beschikbaar en inzetbaar voor alle gemeentelijke diensten. Openbare orde en veiligheid Het politiebeleid staat in het teken van de regionalisering. Mijn fractie heeft vertrouwen in dat proces. Wij wensen dan ook niet in te stemmen met het koor van ach- en wee-zangers, dat chaos en onheil uitroept over die regionalisering Het politietoezicht in de binnenstad wordt geïntensiveerd. Het gebouw van de voormalige hoofdwacht vervult hierin straks een uitstekend brugge- hoofd. Maar een post binnenstad is alleen functioneel wanneer de bemen sing ook aanwezig is. Is het juist dat de eerstelijns politiezorg vanuit de post binnenstad gaat opereren, maar in de praktijk inzetbaar is voor klussen in de hele stad? De politieke intentie van mijn fractie was: inzetbaar juist voor de binnenstad en liefst te voet of op de fiets. Kan 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 31