samenwerking aan de basis wordt inhoud gegeven door sociale vernieuwing.
Aan samenwerking intergemeentelijk wordt gewerkt door middel van onder
andere de nota Stadsgewest Leeuwarden. De contouren van bestuurlijke
vernieuwing wijzen steeds duidelijker in de richting van structurele
samenwerking op kleinschalig en grootschalig niveau. Wereldbeheer begint
bij wijkbeheer. Wereldpolitiek begint bij de burger zelf. Daar ligt voor
de GPV/RPF/SGP-fractie het startpunt... omdat dit politiek gezien scoort?
Nee, maar omdat het bijbels gezien, zo hoort I Verantwoordelijkheid
aanvaarden van keuzes, dat geldt voor burgers in hun maatschappelijk
functioneren, dat geldt voor bestuurders in hun keuzes voor beleid.
Standpunten worden bepaald door een achterliggende visie. Die standpunten
moeten in de praktijk herkenbaar zijn als christelijke politiek. Dat kan
door meebeslissen in zaken van bestuur en beleid. Ook daarin willen wij
blijven vragen naar wat Gods Woord heeft te zeggen. Bestuurlijke verant
woordelijkheid dragen in afhankelijkheid van Gods universele wet, dat
blijft het uitgangspunt.
Integratie op maat, hoe doe je dat?
In het beleidsplan herkent mijn fractie met instemming een procesmatige
verdieping door middel van een integrale benadering van beleid. Toch
roept diezelfde benadering ook knelpunten op, namelijk waar dat beleid
tot beleid-op-maat wordt. Bij besturen op hoofdlijnen blijft bijsturen
op deelaspecten soms nodig.
Een vraag is er ook met betrekking tot de budgetfinanciering. Budgetbe-
heer van de diensten zou tot gevolgd kunnen hebben dat die diensten gaan
opereren als eilandjes. De kracht van budgetbehee-rnamelijk financiële
verantwoordelijkheid voor eigen beleidsuitvoering, zou daardoor een
allesomvattend gemeentelijk beleid kunnen belemmeren.
Context van het beleid
Daarin zijn wij als gemeente afhankelijk van de wereldeconomische ontwik
keling
Vooral de hoge rente zal ons zwaar onder druk zetten. De landelijke
economische ontwikkeling maakt dat beeld bepaald niet rooskleuriger. Toch
zullen wij als middelgrote gemeente onze specifiek daarmee samenhangende
problematiek nadrukkelijk onder de aandacht van het ministerie moeten
brengen. Hoe denkt het college daaraan verder aandacht te geven wanneer
blijkt dat de problematiek niet als zodanig wordt meegenomen in het
rijksbeleid?
Overigens is de "huishouding" van de gemeente een dynamisch en flexibel
begrip, dat niet voor alle tijden sluitend kan worden gedefinieerd.
Wie had een halve eeuw geleden verwacht dat gemeenten zo intensief bij
het welzijn van de burger zouden worden betrokken als tegenwoordig het
geval is. Het aantrekkelijke, de charme van het gemeentelijk bestuur is
juist dat de relatie bestuurder/burger veel directer is dan bij provincie
of rijk. Het gaat om de eigen rol en plaats van de gemeente in een
bepaalde streek, gezien in het licht van de historische ontwikkeling.
60
Leeuwarden leeft/Leeuwarden lichtstad
Onlosmakelijk hiermee verbonden is de stedelijke vernieuwing. Dat daarbij
een actief voorlichtings- en promotiebeleid hoort, is voor mijn fractie
een vanzelfsprekende zaak. Belangenbehartiging/lobbyen is niet alleen een
zaak van onze vrouw of man in Den Haag of Brussel, maar een zaak van
iedere werker binnen het gemeentelijk bedrijf. Leeuwarder lichtjes in de
ogen, dat heeft uitstraling naar buitenl Die lichtjes waren overigens
altijd al duidelijk waarneembaar in uw ogen, mijnheer de voorzitter!
Goed beleid is de vrucht van een goede organisatie. Reorganisatie was een
eerste stap daarin. Flexibiliteit, doelgericht werken, zijn trefwoorden
daarbij
Visie gevraagd!
Dat geldt zeker ook voor de gemeenteraad.
Mijn fractie wil daarin haar aandeel leveren. Met wat Leeuwarder lichtjes
in de ogen van de gemeenteraadsleden en her en der wat vleugjes intuïtie,
een college dat een ideaalbeeld weet te scheppenWaarschijnlijk is
het dèt wat die Leeuwarder leeuw zo flexibel en dynamisch heeft gemaakt!
Mijnheer de voorzitter, mijn fractie wil nu ingaan op de onderwerpen die
wij belangrijk vinden in het kader van de algemene beschouwingen. Als
eerste
Het algemeen bestuur
Mijn fractie wil in de projecten graag toegevoegd zien: een meer leef
tijdsbewust personeelsbeleid. In Groningen is een aanzet daarvoor gele
verd in de nota "Hoe lang mag je nog, hoe lang moet je nog, hoe lang wil
je nog". Wellicht een voorbeeld voor ons? Mijn fractie ziet in deze
toevoeging een mogelijkheid om enerzijds deskundigheid ten volle te
benutten en anderzijds mogelijkheden te gebruiken voor de ouder wordende
ambtenaar om via een loopbaanombuiging ingeschakeld te blijven in het
arbeidsproces. Voor wat betreft de voortgang van het automatiseringspro
ces bepleit mijn fractie het in dienst nemen van een deskundig procesbe
geleider, beschikbaar en inzetbaar voor alle gemeentelijke diensten.
Openbare orde en veiligheid
Het politiebeleid staat in het teken van de regionalisering. Mijn fractie
heeft vertrouwen in dat proces. Wij wensen dan ook niet in te stemmen met
het koor van ach- en wee-zangers, dat chaos en onheil uitroept over die
regionalisering
Het politietoezicht in de binnenstad wordt geïntensiveerd. Het gebouw van
de voormalige hoofdwacht vervult hierin straks een uitstekend brugge-
hoofd. Maar een post binnenstad is alleen functioneel wanneer de bemen
sing ook aanwezig is. Is het juist dat de eerstelijns politiezorg vanuit
de post binnenstad gaat opereren, maar in de praktijk inzetbaar is voor
klussen in de hele stad? De politieke intentie van mijn fractie was:
inzetbaar juist voor de binnenstad en liefst te voet of op de fiets. Kan
61