niet dat je dit zal kunnen voorkomen door het bedrag wat gevonden moet worden uit efficiëntiebesparingen te halen. Ten slotte heeft de heer De Jong nog even over het financieel management gesproken en gezegd dat daar met veel voortvarendheid mee moet worden doorgegaan omdat daar geld mee kan worden bespaard. Ik ben dat van harte met hem eens Ik geloof dat ik er nu echt door ben. Mevrouw Vlietstra (weth.): Voorzitter, wat mijn portefeuille betreft zijn er vragen gesteld over drie onderdelen: sociale vernieuwing, recrea tie/toerisme en onderwijs. Ik wou per onderdeel mijn antwoorden geven. Ik begin dan met de sociale vernieuwing; daar hebben eigenlijk alle fracties het woord over gevoerd. Zowel de CDA- als de PvdA-fractie hebben het belang aangegeven van een snelle start en de wens uitgesproken dat de stuurgroep en burgemeester en wethouders niet te lang brainstormen (zoals de CDA-fractie zegt) en zorgvuldig afwegen (zoals de PvdA-fractie zegt). Het komt beide op het zelfde neer: maak alstublieft haast, want het beeld ontstaat wellicht dat er niets gebeurt. Ik las daarnet in de krant dat bij in ieder geval één wijkorganisatie dat beeld al aan het ontstaan is. Ik kan die fracties geruststellen, voorzitter, het Plan van Aanpak is afgelopen vrijdag in de stuurgroep vastgesteld, het staat morgen op de b. en w.-agenda. Het is de bedoeling om in de eerste helft van februari, zoals wij dat ook afgesproken hebben, te gaan overleggen met het veld. Daarbij moet dan worden gedacht aan doelgroepen, wijkorganisaties en instellingen, die wij in diverse bijeenkomsten uit zullen nodigen om hun te vragen of onze plannen ook inderdaad overeenkomen met hun verwachtin gen. Daarna volgt dan de definitieve vaststelling in de stuurgroep, de behandeling in b. en w.in de Commissie Economische en Sociale Zaken en vervolgens is het de bedoeling dat in de raadsvergadering van maart a.s. de raad zich uit kan spreken over het Plan van Aanpak. Ik kan mij overigens die ongerustheid heel goed voorstellen. Ik moet zeggen dat mijzelf, maar ook de andere leden van de stuurgroep, wel eens dat gevoel bekruipt van "duurt het allemaal niet erg lang". Ik kan u verzekeren dat het opstellen van zo'n Plan van Aanpak geen eenvoudige zaak is. Het betekent niet alleen dat je daar als stuurgroep over na moet denken en rekening moet houden met alles wat er vanuit het veld op je af komt, maar het betekent ook dat er vanuit de verschillende gemeentelijke diensten nagedacht moet worden over wat wij kunnen als organisatie met sociale vernieuwing, welke ideeën leven daarover bij ons. Die moeten dan vervolgens gebundeld worden in één Plan van Aanpak. Dat is een werkwijze die toch nog redelijk nieuw is en die ook het nodige voorwerk vergt. Ambtelijk is daar hard aan getrokken en ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat zo zal blijven. Overigens betekent dit niet, maar dat had u zelf ook al gemerkt, dat er niets is gebeurd de afgelopen maanden. De banen pool, zo is al even gememoreerd, is hier bijzonder snel van start gegaan. Zelfs zo snel dat de IPSV, die hier vorige week op bezoek was, ons vroeg 87 hoe wij dat gedaan hadden. Want officieel kan dat helemaal nog niet. Het kon pas per 1 januari 1991. Maar er zijn meer zaken die al van start zijn gegaan, het project allochtonen, de internationale schakelklas en zo zijn nog een aantal zaken te noemen. De PvdA-fractie heeft daarbij nog gevraagd of wij voor alle plannen de hele procedure door moeten. Ik neem aan dat zij dan doelt op de procedu re van b. en w.commissie en raad. Ik zou graag willen dat dit anders zou kunnen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed zie hoe dat dan zou moeten, omdat het vaststellen van het Plan van Aanpak en ook het verdelen van de middelen, denk ik toch een zaak is waar de raad bij betrokken wil worden en zeker een eerste keer. Misschien kun je voor stellen dat b. en w. danwel de stuurgroep in het vervolg zelf over een budget kan beschikken, maar daar zal je dan op z'n minst eerst afspraken over moeten maken en die afspraken zijn er nog niet. Ik ga er van uit dat wij de eerste keer de behandeling toch tot en met de raad moeten volgen. Ik ben het er van harte mee eens met dat wij moeten proberen de - wat ik dan maar even noem - "van onderop benadering' te volgen. Dat is niet alleen door deze twee fracties genoemd, maar ook door een aantal andere fracties. In het Plan van Aanpak wordt daar ook heel duidelijk bij aangesloten, met name waar het gaat om wijken en buurten. Er zijn een aantal fracties die suggesties hebben gedaan in die richting, hetzij met het begrip "wijkteam", hetzij met het begrip "coördinator per wijk". Dat is een gedachtengang die ook door de stuurgroep sociale vernieuwing heel nadrukkelijk wordt onderschreven, die ook vanuit wijken zelf steeds is aangegeven en die ook in het Plan van Aanpak heel nadrukkelijk uitgewerkt wordt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het uitgangspunt van gezamenlijke verantwoordelijkheid, dat ligt in het verlengde daarvan. De link die door een aantal fracties gelegd is met bestuurlijke vernieuwing is hier ook zeker op zijn plaats. Sterker nog, ik denk dat de mate waarin wij er in slagen om ook inderdaad die gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en burgers te realiseren, mede bepalend is voor het succes van de sociale vernieuwing. Dan heeft de PAL-fractie een aantal opmerkingen gemaakt over sociale vernieuwing. Toen wij het convenant in de raad behandelden was de PAL- fractie tegen. De motivering was toen, althans ik heb dat toen zo begre pen, dat de voorwaarden om sociale vernieuwing te doen slagen onvoldoende waren, zowel op rijks als gemeentelijk niveau. Als ik nu de PAL-fractie hoor, dan begrijp ik dat zij zegt, dat zij eigenlijk tegen zijn omdat de Leeuwarder plannen niet fundamenteel zijn gericht op het rechttrekken van scheve verhoudingen in de maatschappij. Dat verbaast mij eigenlijk, want als er iets in de notitie destijds gezegd werd, dan was het wel dat sociale vernieuwing nu juist een bijdrage zou moeten leveren aan het opheffen van achterstelling en aan het rechttrekken van scheve verhoudin gen. Dus ik begrijp dat niet helemaal, moet ik zeggen. Ik heb destijds de PAL-fractie uitgenodigd om met alternatieven te komen, om de maat schappelijke problemen die in Leeuwarden bestaan, waar wij het over eens zijn, aan te pakken. Die alternatieven kwamen toen niet en ik moet 88

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 45