middelen richting gemeente versneld door te zetten. 2. a. door middel van wetswijziging te bewerkstelligen dat burgemeesters in navolging van de meeste andere Europese landen ook in Nederland voortaan gekozen in plaats van benoemd worden; b. vooruitlopend daarop Leeuwarden aan te wijzen als proefgemeenteinhoudende dat de Minister van Binnen landse Zaken toezegt dat, zodra zich in Leeuwarden een vacature voordoet, de alsdan bij wijze van experi ment door de raad rechtstreeks gekozen burgemeester, te zijner tijd ook door de Kroon zal worden benoemd. 3. Door middel van wetswijziging te bevorderen dat raadsverkie zingen in Nederland niet op dezelfde dag, maar gespreid in de tijd worden gehouden. 4. Door middel van wetswijziging de openingstijden van stemloka len af te stemmen op eigentijdse arbeids- en mobiliteitspa tronen en derhalve te verruimen. En gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Deze motie heeft volgnummer 1. ad 3. (maatregelen die de relatie kiezers - gekozenen betreffen) Daartoe behoort allereerst een intensief voorlichtingsbeleid. Er is nog veel zendingswerk te verrichten als het over de kennis over het gemeente bestuur gaat. Uit de Volkskrant enquête bleek dat slechts 16Z van de ondervraagden wist dat de gemeenteraad het hoogst bevoegde gezag van de gemeente is. Een intensiever voorlichtingsbeleid is dus geen overbodige luxe. De doelgroep jongeren is daarbij heel belangrijk; juist de opkomst van jongeren was bij de raadsverkiezingen immers bedroevend laag. Laten wij daarbij nieuwe wegen zoeken. Nodig bijvoorbeeld alle docenten maatschappijleer uit en bespreek met hen een plan van aanpak. Misschien moet er weer een, regelmatig van samenstelling wisselend, jeugdgemeenteraad worden ingesteld. Laten wij verder in Leeuwarden ervaring opdoen met een jaarlijks "open huis" van de gemeente. Omdat het de meeste burgers duister is wat er omgaat in hun gemeentehuis organiseren gemeenten in Flevoland een open huis op zaterdag. Op die dag presenteren de gemeentelijke diensten zich zelf, zorgen centra voor kunstzinnige vorming voor optredens en komen ook politie en brandweer met wat spektakel. Ook raadsleden mogen dan niet gemist worden. Ook zou kunnen worden overwogen een uur vóór elke raadsvergadering een willekeurige groep leeuwarders op het stadhuis uit te nodigen, hen kennis te laten maken met B&W en fractievoorzitters, een korte rondleiding aan te bieden en een plaats op de publieke tribune te reserveren, met als speels motto: "Kom in je eigen kloffie eens bij de burgemeester op de koffie Zo zijn er met enige creativiteit veel meer initiatieven te bedenken. 8 waarbij in de toekomst zeker ook gebruik gemaakt moet worden van de lokale televisie. Uiteraard moet ons gemeentelijk infocentrum hierin ook een belangrijke rol vervullen. Alleen met voorlichting zijn wij er echter niet. Zo moet er een goede procedure komen voor als burgers klachten hebben. Andere gemeenten kennen een onafhankelijke ombudscommissie met een brede taakstelling. In Leeu warden zullen wij onzes inzien ook die kant op moeten. Het vertrouwen in de democratie kan verder worden hersteld door bij de beleidsontwikkeling en -uitvoering sterker de wijk als oriëntatiepunt te nemen. De PvdA-fractie is van mening, dat in de kadernota Bestuurlijke vernieuwing serieuze aandacht geschonken moet worden aan de gedachte om in het kader van stedelijk beheer-, stads- en sociale vernieuwing te streven naar binnengemeentelijke decentralisatie. Daarbij denken wij vooral aan op wijkniveau functionerende uitvoerende autoriteiten, bij voorbeeld wijkteams bestaande uit wijkverenigingen en gemeente-ambtena ren. Wijkteams die op die wijze binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders werken, zijn voor de wijk aanspreekbaar en herkenbaar. Ten slotte past in deze reeks de vraag of er meer algemeen werkende instrumenten zijn, met behulp waarvan de afstand tussen bestuur en wat er onder de bevolking leeft kan worden verkleind. Ik ga op deze instrumenten -in. Ten eerste het kiezersonderzoek. In Nederland vinden opiniepeilingen plaats, meestal op initiatief van onderzoeks- of onderwijsinstellingen. In 1983 enquêteerde de Consumentenbond Leeuwarders over onder anderen de gemeentelijke dienstverlening en voorzieningen. Ruim tien jaar geleden is de Leeuwarder bevolking vrij uitvoerig geënquêteerd over tal van voor de gemeente relevante onderwerpen en in 1989 hebben enquêteurs van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden de bevolking gevraagd naar hun ruimte lijke beleving van Leeuwarden. De stad kwam er overigens gunstig vanaf, maar dit terzijde. Opiniepeilingen kunnen ook op wijkniveau een functie hebben Volgens de PvdA-fractie is het gewenst om als gemeentebestuur veel vaker ons voordeel te doen met het relatief snelle en goedkope instrument van de opiniepeiling. Die resultaten moeten dan wel expliciet en in het openbaar in de Raad of de commissies worden besproken. Daarmee zeg ik niet dat de gemeente zélf opiniepeiling moet uitvoeren, maar gebruik moet maken van opinipeilingen die uitgevoerd worden. Een tweede instrument is inschakeling van een stadspanel. Mijn fractie wil de gedachte om ervaring op te doen met een stadspanel graag met andere fracties bespreken. Dat zou binnenkort kunnen in de Commissie Algemene Zaken. Zo wil mijn fractie in die discussie ook het houden van een prijsvraag om mensen uit te nodigen creatieve ideeën te leveren, inbrengen als suggestie. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 5