het voortgezet onderwijs en over het plan van het college, laat ik maar even in het midden, ik ken de tekst nog niet. Wat het financieel beleid en de financiële situatie betreft, een sombere toonzetting van wethouder KoopmansDe rente is inderdaad hoger, wij zitten met een tussenbalans van het kabinet die overigens een maand is opgeschoven. Wij willen heel nadrukkelijk stellen dat wij vast willen houden aan vastgestelde budgetten. Als het mis gaat, moet er tijdig worden gerapporteerd aan de raad cq. commissie. De Harmonie is genoemd als voorbeeld waar niet kan worden voldaan aan het plan van eisen. Ik denk dat wij in stadsgewestelijk verband nog eens moeten kijken of uit de omringende gemeenten een bijdrage te halen is. Dat is hier wel meerdere malen opgemerkt. Betreffende een lobbyist in Den Haag vind ik dat wethouder Heere een wat cryptische beantwoording gaf over de motie die is ingediend door de CDA- fractie. Hij sprak van: "Wij nemen de eerste fase van de motie over", waarna hij later zei: "Wij nemen hem helemaal over". Het is op dit ogen blik voor mij niet helemaal helder. Wij vinden wel dat je in Brussel moet zijn in noordelijk verband - afgezien van commissaris Vonhoff dan - maar wij willen dat eerst gebruik moet worden gemaakt van de provinciale lobbyist in Den Haag. Onze ambtenaren zouden heel goed samen kunnen werken met de provinciale lobbyist in Den Haag. Graag nogmaals een duidelijk antwoord van de wethouder. Wij zijn blij met de toezegging van de wethouder dat wat betreft de motie over de slachtofferhulp nog over de dekking gesproken wordt. Politie. De voorzitter heeft ons gisteravond overtuigd dat een regionale politiecommissie met raadsleden niet gewenst is. Tot slot de bestuurlijke vernieuwing. PAL heft zichzelf op. D66 bestaat 25 jaar. Dat is een wat eigenaardige uitleg van de destijds geformuleerde ontploffingstheorie. De WD-fractie heeft gezegd dat bestuurlijke vernieuwing alleen maar moet doorgaan als dat voordelen oplevert. Ons standpunt is, dat bestuurlijke vernieuwing een middel is om burgers bij het bestuur te betrekken. Dat is een op dracht voor elke politicus. Lange tijd hebben heel veel mensen geloofd dat twee plus twee vier is, want dat stond in de antwoordboekjesMaar wij zijn er ondertussen achter gekomen dat er heel wat nuances kunnen liggen tussen bijvoorbeeld 3,5 en 4,5. Er zijn mensen gaan twijfelen aan dat oude antwoordboekje De ideeën over een gekozen burgemeester of een door de raad benoemde burgemeester, over referendum - mevrouw De Haan heeft daar heel uitvoe ring over gesproken - spraken ons aan, het was alsof wij onszelf hoorden. Wij zijn heel blij dat de PvdA-fractie instemt met onze ideeën. (Mevrouw De Haan: Ik heb ook gezegd dat dit al eerder in ons verkiezingsprogramma stond, dus zo afwijzend zijn wij nooit geweest.) Wij maken - de heer Bilker heeft dat ook gezegd - historische momenten 130 mee. Ik had tegen de heer Bilker willen zeggen dat dit altijd wordt bepaald door de historici op een later moment. Mevrouw De Haan is geëindigd met de zin "Weg met de muur tussen de burgers en het bestuur." Ik vind dat een heel aardig einde van haar verhaal, want die zin stond vorig jaar in de verkiezingskrant van D66. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, u noopt mij om terug te komen op de informatie en het overleg zoals dat geformuleerd is in het College programma. U spreekt daar over tijdige informatie en overleg met de niet in het college vertegenwoordigde partijen. Wij krijgen inmiddels, en daar zijn wij ook tevreden mee, het besluitenlijstje van b. en w.maar wij missen nog steeds het toegezegde overleg. Dan in de richting van wethouder Koopmans. Uit het feit dat ook anderen de methodiek hebben gevolgd om te komen tot een vergelijking van de onroerend goedbelastingtarievenwil natuurlijk nog niet zeggen dat de hier gevolgde methode ook de juiste zou zijn. De gevallen zoals wij aangehaald hebben van 702 verhoging wordt afgedaan met de opmerking dat het dus nodig was en er dus altijd te weinig betaald is. Je zou ook kunnen stellen dat als er al missers zouden zijn geweest, deze gemaakt zijn door het college en niet in één keer afgewenteld moeten worden op de betalers van de onroerend goedbelasting De reactie op het zinvol zijn van het LOTA-lidmaatschap bevestigt, nu de LOTA haar aandacht richt op bepaalde vormen van ontwikkelingssamen werking, wij van mening zijn dat er beslist wel andere mogelijkheden zijn om dit te realiseren. Dan wat betreft de opmerking die ik gemaakt heb over achterstelling of discriminatie. Ik heb gezegd, mijnheer de voorzitter, "met spijt consta teren wij dat dit zich vaker voordoet en dat vinden wij onjuist en onte recht". Dat is iets totaal anders dan de interpretatie, dat wij er zwaar aan zouden tillen. Wij hebben dit uitsluitend geconstateerd en wij vinden dat jammer. Mevrouw Vlietstra heeft in eerste instantie vergeten een antwoord te geven op de vraag die ik gesteld heb over een eventueel kostenoverzicht van de fusies. Ik heb gezegd: "Nu de zaak zover is dat er al een moge lijkheid is om daar een besluit over te nemen, wij graag op korte termijn een overzicht willen hebben van de kosten die verbonden zijn aan deze fusieplannen." Daarnaast heb ik ook gevraagd: "Bij de wet is het verboden fusies aan te gaan tussen openbaar en bijzonder onderwijs. Levert dat ook problemen op bij deze fusie?" In de richting van wethouder Timmermans. De opmerking die ik heb gemaakt over de relatie landbouw stadsgewest was inderdaad bedoeld om er voor te zorgen dat er geen vertraging ontstaat. Dus de interpretatie van de wethouder in deze was correct. 131

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 67