Oi
Punt 17 (bijlage nr. 38).
De Voorzitter: Aan de orde is Investeringsplan Economische Voorzieningen.
Vei
Vei
Vei
Vei
Vei
Vei
Ve Mevrouw Garms: Afgelopen half jaar is er in verschillende commissies en
in verschillende verbanden gesproken over het Investeringsplan Economi-
F sche Voorzieningen. Belangrijkste punt van kritiek was en is het ontbre
ken van een milieu- en werkgelegenheidsparagraaf. Bij de raadsbrief is
Ve een poging gedaan om daar iets over op papier te zetten. Meer dan een
poging kun je het dan ook niet noemen. De wethouder had al voorspeld dat
het heel moeilijk en heel marginaal zou zijn. Toch vindt mijn fractie
dat per project waar vanavond over besloten wordt, in de verdere uitwer
king een uitgebreide milieu- en werkgelegenheidsparagraaf opgenomen moet
worden. Vooral als het gaat om Airport Leeuwarden en de containerterminal
vindt onze fractie het een goede zaak als er een milieuparagraaf opge-
steld wordt op de wijze van een milieu-effectrapportage en uit wordt
gegaan van die aspecten die ook aan de orde komen bij de milieu-effect
rapportage, kortweg de MER genoemd. De werkloosheid is groot in Leeuwar-
1 den. Een criterium voor economische investeringen zou moeten zijn dat je
als doel stelt dat een x-bedrag zo veel werkgelegenheid op zou moeten
leveren. Dat werkgelegenheid ook zou moeten betekenen het terugdringen
van de werkloosheid. Deze zaken gaan lang niet altijd hand in hand, zo
is afgelopen jaren wel gebleken. Ik zou willen dat er een onderzoek komt
waarin een analyse wordt gemaakt met behulp van de gegevens van het
V Arbeidsbureau over werklozen en hun achtergrond en welke bedrijven of
bedrijfstakken deze mensen nodig hebben.
In de Randstad zitten bedrijven soms te springen om mensen, terwijl hier
mensen staan te springen om bedrijven. Je kunt dan proberen om bedrijven
hier naar toe te halen en te wijzen op ons aantrekkelijk ondernemingskli
maat. Dat levert vast meer op dan een individuele werkzoekende te stimu
leren naar de Randstad te vertrekken of te laten pendelen. En dan heb
ik het nog niet eens over de principiële discussie van wat je wel en wat
je niet van de werklozen mag verwachten. Bij de behandeling van het
Economisch Investeringsplan in de commissie heeft mijn fractie ten
aanzien van een aantal plannen een voorbehoud laten horen en zelfs een
keer een duidelijk "nee". Ik wil de discussie in de commissie niet
opnieuw voeren en zal dus kort de verschillende projecten bij langs gaan,
voor zover nodig.
Tijdens de behandeling in september j.l. heeft mijn fractie een duidelijk
"nee" laten horen tegen de plannen van Airport Leeuwarden plus het
bedrijvenpark. Wij handhaven dit standpunt. De argumenten hiervoor zijn
dat het hoe dan ook een intensivering van het vliegverkeer betekent, ook
al blijft men binnen de gestelde normen. Dat betekent dat de geluidbelas
ting verhoogd zal worden. Ook vervuiling van lucht zal toenemen, om over
de landschappelijke vervuiling maar niet te spreken.
18
Als het gaat om de containerterminal ligt het wat gecompliceerder. Op
zich kun je zeggen dat het hier gaat om een milieuvriendelijke investe
ring, omdat je het transport over water stimuleert. Als het gaat om het
werkgelegenheidseffect, kun je daar vraagtekens bij zetten voor de lange
termijn, maar daar ligt voor ons niet het probleem. Waar het om gaat is
of De Hemrik wel de meest geschikte plek is. Het ligt vlakbij het recrea
tiegebied de Froskepölle. In de raadsbrief wordt gesproken over een
maximale scheiding tussen het recreatiegebied met minimale milieu-effec
ten daarop. Maar wat is maximaal en wat is minimaal? Welke maatstaven
worden hierbij gehanteerd?
Daarnaast wordt in het tweede structuurschema Verkeer en Vervoer als
vestigingsplaats het gebied nabij Fonejacht genoemd. Ook hier zien wij
wel bezwaren. Immers de aanvoer van goederen betekent weer extra verkeer,
speciale voorzieningen die op een bedrijventerrein als De Hemrik deels
al aanwezig zijn. En ook hier speelt dat het vlakbij een recreatiegebied
ligt. Dan is er nog het probleem met TytsjerksteradielVoor hen is het
plan van de gemeente Leeuwarden reden om niet eens meer met ons te
praten. Volgens ons moet er een uitgebreide analyse ten grondslag liggen
aan de lokatiekeuzewaarbij de effecten op natuur, landschap en milieu
in het algemeen een doorslaggevende rol spelen.
Het Telematicaproject. Tot nu toe heeft mijn fractie een duidelijk
voorbehoud gemaakt tegen dit project. Wij hebben op eerdere momenten al
aangegeven dat wij denken dat de schaal waarop zo'n project zich zou
moeten ontwikkelen minimaal provinciaal danwel de hele noordelijke regio
zou moeten beslaan. In de discussie hierover was de wethouder het hiermee
eens, in ieder geval wat betreft het provinciaal niveau. Het lijkt een
kwestie van ontwikkeling. Toch moet je onzes inziens wel duidelijk de
ambitie tonen in je plannen voor een zo groot mogelijk afzetgebied. Nu
liggen er dan onderzoeksgegevens die uitwijzen dat er vanuit het midden-
en kleinbedrijf duidelijke interesse is. Wij kunnen dan ook nu akkoord
gaan met de volgende fase van het project.
Het project Frieslandhal is een verhaal op zich. Bij de discussie over
de privatisering van de Frieslandhal in de Commissie Economische en
Sociale Zaken hebben wij naar voren gebracht dat wij voor de Frieslandhal
een duidelijke functie zien als agrarisch handelscentrum. De upgrading
van het gebouw maakt daar onderdeel van uit. Toch lijkt het ons verstan
dig om de plannen rond de privatisering en de economische investering met
elkaar te verbinden. De discussie over de congresfunctie hoeft volgens
ons ook niet meer gevoerd te worden en lijkt achterhaald.
Al deze plannen staan of vallen bij een goed promotieplan. Tijdens de
algemene beschouwingen zijn hierover verschillende voorstellen gedaan,
zeker als het gaat om promotie in breder verband. Het verwerven van
middelen, het bekendheid geven aan het goede ondernemersklimaat van de
gemeente Leeuwarden en in breder verband het Stadsgewest middels een
promotieplan, is een belangrijke peiler binnen het geheel van de profile
ring.
19