Or
Ver
Vei
^ei De heer Den Oudsten: Voorzitter, het Investeringsplan Economische Voor-
zieningen is het laatste grote investeringsplan in een reeks. Met het
Vei opzetten van beleidsvisies op uiteenlopende terreinen in concrete inves-
Vei teringsplannen heeft de gemeente Leeuwarden een goede uitvoeringslijn
Ve gekozen. Immers, met elkaar samenhangende beleidsvoornemens in samenhan
gende investeringsplannen verder uit te werken en in de tijd uit te
F zetten bevordert de duidelijkheid en geeft ook een stevige basis voor de
verdere ontwikkeling van onze gemeente. Dit Investeringsplan Economische
ye Voorzieningen is overigens wel een enigszins vreemde eend in de bijt.
Immers elk investeringsplan is eigenlijk ook een economisch investerings-
plan in die zin dat het een impuls geeft voor de economie van onze
gemeente. Dan gaat het ook niet alleen om de investeringen die nu worden
gedaan, maar vooral ook om de langere termijn effecten als bijvoorbeeld
directe en indirecte werkgelegenheid. In dit plan gaat het voornamelijk
om infrastructurele maatregelen die nodig zijn om onze gemeentelijke
economie een steviger basis voor de toekomst te geven. Dat die basis
nodig is wijzen de cijfers uit. Nog steeds een grote werkloosheid, nog
Oi steeds veel mensen met minimum inkomens en nog steeds te weinig uitzicht
op een aanzienlijke verbetering van deze situatie.
Het investeringsplan is uitgebreid onderwerp van overleg geweest in de
Commissie Economische en Sociale Zaken. Er is zelfs in twee ronden over
vergaderd. Niet in de laatste plaats omdat er verschillende fracties,
waaronder die van de PvdA, nogal forse kritiek hebben geuit op het plan.
Er ontbrak een doorberekening van werkgelegenheidseffecten; er ontbrak
y een analyse van mogelijke milieugevolgen en er was ook een te weinig
offensieve en vernieuwende benadering gekozen. Inmiddels is in de raads-
brief, zij het mondjesmaat, op de eerste twee genoemde aspecten ingegaan.
De PvdA-fractie is van mening dat het vaststellen van dit plan nu in
ieder geval niet moet worden opgehouden, maar niet zonder enige kantteke
ningen.
Allereerst past een kanttekening over de mogelijke milieu-effecten van
de plannen. Vooral bij sommige onderdelen is dat een kritisch punt. Het
gaat hier bijvoorbeeld om het project Airport Leeuwarden, het te ontwik
kelen bedrijventerrein en de containerterminalWij hebben ons met elkaar
in het kader van het milieubeleid voorgenomen om de milieu-effecten van
de verschillende plannen zo zorgvuldig mogelijk in kaart te brengen en
deze uitdrukkelijk bij de besluitvorming te laten meewegen. Milieu is
zeker geen vrijblijvende zaak meer. Dat houdt voor onze fractie in dat
wij bij de verdere uitwerking van de plannen ook zeer kritisch zullen
kijken naar dit punt.
Dan nog een paar opmerkingen over onderdelen van de plannen.
Allereerst de containerterminal. Dit plan heeft onzes inziens alleen maar
kans van slagen als er een breed draagvlak voor wordt gevonden. Op dit
ogenblik worden verschillende lokaties genoemd als het gaat om het
vestigen van een containerterminal in het Noorden. Wij menen dat Leeuwar
20
den op de voorgestelde lokatie uitstekende kansen en mogelijkheden heeft
een dergelijke terminal te vestigen. Een gedegen onderzoek zal dat zeker
uitwijzen. Nu is het vestigen van een terminal ook onderwerp van gesprek
in het Overlegplatform Goederenvervoer Noorden des Lands. Het lijkt ons
noodzakelijk de Leeuwarder plannen ook daar in te brengen met als doel
te trachten het draagvlak daarvoor te vergroten. Hier is typisch zo'n
onderwerp aan de orde dat niet ten onder mag gaan aan versnippering van
standpunten in het Noorden.
Het tweede punt betreft de congresaccommodatie in de Frieslandhal. De
wethouder heeft in de commissie uitgelegd dat het gaat om een aanvullende
accommodatie op de mogelijkheden die de Harmonie ons straks gaat bieden.
Het bijt elkaar dus niet. Wij zijn het daarmee eens. Je moet ook zeker
voorkomen dat wij concurrent van ons zelf worden op dit punt.
Een derde punt betreft het promotie- en acquisitiebeleid. Wij zijn van
mening dat dit beleid aan een herijking toe is. Dan gaat het ons niet
alleen om de instrumenten die nodig zijn om een gunstig vestigingsklimaat
voor het voetlicht te brengen, maar ook om de doelen die wij ons aan een
dergelijk beleid stellen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een weging van
kansen van onze lokale en regionale economie voor de toekomst, ook al
in het licht van de nieuwe economische structuren die zich landelijk en
in Europees verband aan het vormen zijn en het daarbijbehorend formuleren
van een offensief actieplan. Wij denken dat het nodig is dat op korte
termijn hierover wordt gediscussieerd in de Commissie Economische en
Sociale Zaken.
Ten slotte is het onzes inziens gewenst dat ook over de uitvoering van
deze investeringsnota steeds waar nodig zorgvuldig overleg gevoerd moet
worden met zowel het Leeuwarder bedrijfsleven als met de omliggende
gemeenten.
Met inachtneming van de hiervoorgenoemde kanttekeningen gaan wij akkoord
met het investeringsplan.
De heer Bakker: Mijnheer de voorzitter, plaatsen waar een sterke concen
tratie van kennis, macht en afzetgebieden te vinden zijn, zijn van
oudsher belangrijke stimulators van onze economie. Dit omdat daar nieuwe
ideeën ontstaan die voldoende support krijgen om tot ontwikkeling ge
bracht te worden. De Randstad is zo'n gebied. De meer perifeer gelegen
gebieden lenen zich nu eenmaal minder voor dit innovatie-effect, alhoewel
dat ook weer niet onderschat moet worden. Het Noorden zal zich terdege
bewust moeten zijn van dit gegeven. Dit is nu eenmaal zo en dat zal ook
altijd wel zo blijven.
Dat wil overigens niet zeggen dat er hier niets kan. Met name activitei
ten die meer in de uitvoerende sfeer liggen kunnen heel goed hier gedaan
worden. Wij moeten er derhalve voor zorgen dat juist voor dit soort
werkzaamheden een goede infrastructuur aanwezig is. Het Investeringsplan
21