krijgen en de doelen die eronder liggen te laten slagen; als het gaat om
het proberen een uitstraling te creëren van, noem het maar dynamiek, van
een gemeente in beweging waarin toch een gunstige vestigingsplaats er uit
springt, dan zeg ik dat ons een zekere onbescheidenheid past. Wij moeten
proberen die uitstraling neer te zetten in de markt van Nederland en wij
moeten proberen dat zo nadrukkelijk mogelijk te doen. Ik denk dat het
goed is om dat nog een keer te zeggen. Als wij straks in de commissie
weer praten over een promotie- en acquisitieplan dat dit punt dan ook
nadrukkelijk kan worden meegewogen.
Dat er veel ideeën zijn over niet alleen promotie en acquisitie, maar ook
werkgelegenheidsbeleid, blijkt wel weer uit deze raad, want ze vliegen
ons om te oren, van Sterspot tot het analyseren van bepaalde situaties
tot het hergebruiken van bepaalde spoorlijntjes enz. Ik denk dat er op
zichzelf ook een hele zinvolle discussie uit kan komen.
Ten slotte nog even iets over de containerterminalIk zat een beetje met
de opmerking van de heer Bakker, die zei: het maakt mij niet uit of dat
ding nu in Tytsjerksteradiel staat of in Leeuwarden. Ik zit voor de
gemeente Leeuwarden in de raad en daar ligt mijn eerste belang, maar ik
besef tegelijkertijd dat het ook in het belang van Leeuwarden is om heel
zorgvuldig met de belangen van Tytsjerksteradiel om te springen. In die
zin denk ik ook dat het verstandig is om, zelfs al wil de wethouder van
Tytsjerksteradiel niet praten, toch met het college nadrukkelijk op
dezelfde lijn te zitten. Als het gaat om het afwegen van lokaties denk
ik zo wie zo dat alleen al door de aanwezigheid van een spoorlijn in de
buurt van de lokatie die wij voorstellen, wij betere kansen hebben dan
een andere lokatie in de buurt, die dan toevallig in Tytsjerksteradiel
ligt. Zo ligt dat dan voor mij wel.
De heer Bakker: Ik wou nog een paar opmerkingen maken.
De wethouder heeft goed begrepen wat ik bedoelde met'dat het met name in
de Randstad vol wordt. Ik heb aangegeven dat in de Randstad bepaalde
werkzaamheden bij uitstek plaats zullen kunnen vinden en dat in de
periferie, in ons geval heg gehele Noorden waaronder Leeuwarden, met
name uitvoerende werkzaamheden kunnen plaatsvinden. Dat is ook iets wat
mevrouw Garms positief zou moeten stemmen, want juist dit soort werkzaam
heden maken het mogelijk met name vrij veel laaggeschoolden aan een baan
te helpen. Het zal overigens een gigantische toer worden om bijvoorbeeld
een bedrijf uit de Randstad te bewegen naar Leeuwarden te komen, want je
moet niet te snel verwachten dat de werknemers daarvan ook mee zullen
komen; die willen niet. Daarom vind ik het juist zo belangrijk dat je die
werknemers heel goed laat zien hoe Leeuwarden of Friesland er uit ziet.
Daar is juist die promotieronde voor nodig.
Ik zat net te denken toen wij over dat LDC praten, waarom zouden wij al
die werknemers die daar werken niet gewoon een gratis kaart van Huis '91
sturen. Dat is in feite een hele mooie reclame om die mensen al vast warm
te maken om hier te komen wonen.
30
De slag om Europa '92 is in volle hevigheid op dit ogenblik gaande. Ik
vind het heel aardig dat wij in deze raadzaal en commissies gezellig
keuvelen over dit soort plannen. Ik hoop wel dat het college zich er van
bewust is dat wij niet veel tijd voor praten en uitzoeken hebben. Wij
moeten hier redelijk slagvaardig mee aan de gang. Wij hebben het Stati
onskwartier weten binnen te halen, wij hebben het knooppunt binnen weten
te halen, wij moeten niet al te bang zijn om nu door te pakken. Van mij
mag het, laten wij maar proberen ook deze projecten binnen te halen. Ik
denk dat daar heus wel vraag naar is. Als je dan over prioriteiten gaat
praten, kan Telematica nooit kapot, containervervoer heeft de toekomst
en met promotie kun je in feite morgen beginnen. Ik zou zeggen: los maarl
Mevrouw Van Ulzen: Ik heb begrepen dat Tytsjerksteradiel er op terug zal
komen in stadsgewestelijk verband, dus helemaal niet over praten is niet
waar
Het doet mij deugd dat de wethouder nog eens heel duidelijk gezegd heeft
dat beslissingen autonoom door het bedrijfsleven genomen worden. Als dat
niet gebeurt, hoeven wij maar een paar honderd kilometer verderop te
kijken wat er dan gebeurt. De kant van Berlijn uit en daarachter, weet
u wel. Voor de zekerheid wou ik dit nog maar even herhalen. Iedereen is
inmiddels geweldig enthousiast en dat siert een ieder, maar wij zijn
dacht ik voorlopig alleen nog maar bezig het bedrag vast te stellen dat
wij aan de diverse onderzoeken zullen uitgeven. Het is nog niet zover.
Mevrouw Tiemersma: Ik wilde de wethouder bedanken voor zijn toezeggingen
en antwoorden. Ik denk dat, nu iedereen akkoord is gegaan na een lange
periode van praten over dit investeringsplan, wij eindelijk met z'n allen
aan de gang kunnen gaan. Wij moeten er dan ook voor zorgen dat er zo snel
mogelijk concrete resultaten uit die plannen komen. Want dat is toch wat
telt voor de toekomst van Leeuwarden.
Mevrouw Visser: Ik ben blij met de toezegging over het spoorlijntje en
ook wat betreft de zorgvuldige afweging van de milieu-effecten. Dat wil
ik hierbij ook nog kwijt.
De heer Heere (weth) Een antwoord op de opmerking van mevrouw Garms over
de werklozen en de relatie met de aan te trekken werkgelegenheid. Dat is
heel lastig, omdat je daarbij toch een zekere selectiviteit invoert, die
de kansen op bedrijven aantrekken niet per definitie vergroot. Ik combi
neer haar opmerking ook nog even met die van de heer Bakker, die vooral
spreekt over "in Leeuwarden uitvoerend werk zien te krijgen". Dat is iets
in diezelfde orde van grootte, denk ik. Dat is wellicht vanuit arbeids
marktbeleid gezien wel een aansluiting bij de groep langdurige werklozen,
maar het is op de lange termijn natuurlijk de vraag of dat een goede
ontwikkeling voor Leeuwarden is. Je ziet nu al dat door fusies en andere
31