Vei
Vei
Vei
Vei
Ve
Ve
Ve
F
Ve
Oi
O
zo kort mogelijk te maken en er van uit te gaan dat het ook hier 3 jaar
zal kosten. Mocht een en ander uitlopen, dan zouden wij weer om de tafel
moeten gaan plaats nemen. Echter, zo werkt het niet altijd, er moest een
antwoord komen in deze fase ook van de gemeente om garanties af te geven.
Dat doen wij dan bij dezen. Overigens, en die opmerking willen wij dan
toch wel maken en die hebben wij ook nadrukkelijk gemaakt in de Commissie
Algemene Zaken en in de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken, waar
komt de grens te liggen waarvan wij met z'n allen zullen zeggen, tot hier
toe en niet verder? Met andere woorden, komen er in de toekomst meer
projecten waar de gemeente bij moet springen? Gaan wij die weg steeds
vaker op of wegen wij dit per project zeer zorgvuldig af?
Wat de CDA-fractie betreft zal gelden dat dit geen regel moet worden, dat
het ook niet de beroemde uitzondering op die regel moet worden, maar wel
dat wij dit goed moeten beoordelen op de effecten van Leeuwarden qua
werkgelegenheid en of het in dat geheel Leeuwarden ten dienste zal komen
te staan. Uiterste zorgvuldigheid is dus geboden. Overigens in de algeme
ne beschouwingen hebben wij het voorstel gedaan om met het oog op bepaal
de projecten een apart fonds te vormen. Overwogen kan worden iets derge
lijks daar ook uit te betrekken.
V
L
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, mijn fractie gaat, zij het
schoorvoetend, akkoord met dit voorstel. Er zijn al vele vragen gesteld
en kanttekeningen gemaakt. Ik zal de hele discussie die al gevoerd is in
de diverse commissies niet herhalen. Voor ons is dit wel een uitzondering
- en dan sluit ik mij aan bij de vragen die vorige sprekers al gesteld
hebben - voor ons is het duidelijk dat wij in de toekomst niet verrast
willen worden met andere mogelijkheden. Wij willen voor de tijd duide
lijk met elkaar afspreken hoe ver wij kunnen en willen gaan.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Voorzitter, ik begin bij mevrouw De Haan. Zij
is ingenomen met de komst van het LDC, ook de meeste andere sprekers
hebben dat gezegd en dat geldt ook voor het college. Er is dank uitge
sproken in de richting van het college, daar zijn wij uiteraard gelukkig
mee. Die dank geldt zeker ook voor de ambtenaren, want als er iemand tijd
in gestoken heeft dan zijn zij dat wel.
Mevrouw De Haan heeft als eerst het punt aangesneden dat er inderdaad een
prijskaartje aan hing of waarschijnlijk aan hangt. Want of dat er uitein
delijk aan hangt zal nog moeten blijken. De anderen hebben dat ook
gezegd. Het lijkt er op, zegt mevrouw De Haan, dat daarmee een nieuwe
trend is gezet, namelijk om werkgelegenheid binnen te halen, moeten wij
kennelijk met de geldbuidel rammelen, ook naar de rijksoverheid toe. Op
zich, zegt mevrouw De Haan, ben ik daar niet zo gelukkig mee, maar ik
accepteer dit vanwege de hoge werkloosheid en ook om het feit dat het
gaat om met name werkgelegenheid binnen de dienstensector. Dat zij daar
niet zo gelukkig mee is, geldt ook voor het college. Het lijkt inderdaad
een trend dat om iets te doen aan de slechte werkgelegenheidssituatie,
12
je daar ook financiële middelen voor over moet hebben. Hoewel dat op zich
niet nieuw is. Wel nieuw is, dat ook het rijk kennelijk dit soort acties
gaat ondernemen. Ook voor ons is dat een situatie waar wij niet echt
gelukkig mee zijn, sterker nog, wij hebben ons daar een hele tijd tegen
verzet. Totdat op een gegeven moment de keus was, je doet het en dan met
de voorwaarde die hier nu voor ons ligt of je doet het niet, met als
resultaat dat het LDC dus niet naar Leeuwarden zal komen. Met name gezien
de werkgelegenheidseffecten en de uitstraling, die wij verwachten die van
zo'n centrum uitgaat, heeft het college gezegd, wij zijn bereid. Hetzelf
de geldt voor het College van Gedeputeerde Staten, want die hebben
dezelfde bereidheid uitgesproken, om de Staten voor te stellen garant te
staan voor de exploitatietekorten in 1993 en 1994 tot een maximumbedrag.
Wij doen dit niet van harte, maar wij vinden als je het hebt over kosten
baten, dat in dit geval de baten opwegen tegen de kosten.
Moet je hier nu regels voor af gaan spreken? Ook in de commissie is daar
uitvoerig over gesproken. Dat is heel lastig. De conclusie in de commis
sie was dan ook dat het op dit moment eigenlijk heel moeilijk is om dit
te formuleren en dat je er verstandig aan zou doen om dit per geval heel
kritisch te bekijken. Per geval moet je een afweging maken wat het
oplevert en wat het kost en of wij in zo'n geval positief danwel negatief
beslissen. Ik zou graag voor wil stellen om die lijn voorlopig maar vast
te houden en dit inderdaad per geval te bekijken. Overigens ben ik het
eens met een aantal sprekers, die gezegd hebben dat dan ook in een eerder
stadium bij de commissie die afweging gemaakt moet worden; hoewel de raad
natuurlijk altijd de ruimte houdt om "nee" te zeggen. Welke commissie dan
ook, voor hetzelfde hadden wij in dit geval de Commissie Economische en
Sociale Zaken hierbij betrokken, want het is eigenlijk met name het
werkgelegenheidsbelang geweest dat de doorslag heeft gegeven en niet het
onderwijsbelang
Dan reageer ik wat dit punt betreft meteen even op mevrouw Garms en dat
geldt neem ik aan voor alle wethouders. Elke portefeuillehouder die hier
mee te maken heeft zal met zijn of haar commissie moeten overleggen.
De dekking, zegt mevrouw De Haan, komt pas bij de Voorjaarsnota, maar had
beter nu gekund. Ik vraag mij dat af. Wij gaan nu garant staan en ik
denk dat wij met z'n allen moeten proberen te voorkomen dat die garant
stelling aangesproken zal moeten worden. Dat zou het mooiste zijn. Wij
hebben ook in de commissie gezegd dat wij heel kritisch zullen volgen hoe
die zaak zich ontwikkelt. Mocht er in 1993 en 1994 sprake zijn van
exploitatietekorten, dan zullen wij een onafhankelijk accountant laten
nagaan in hoeverre dat te wijten is aan de overplaatsing van het LDC naar
Leeuwarden. Maar daaraanvoorafgaand moeten wij proberen om die tekorten
óf nul, óf in ieder geval zo laag mogelijk te laten zijn. Wij hebben in
de commissie ook gezegd dat het wat dat betreft heel wel denkbaar is dat
wij als lokale overheid proberen bijvoorbeeld het Hoger Onderwijs, het
Middelbaar Beroepsonderwijs, maar ook onze eigen scholen klanten te laten
worden van het LDC. Daarmee kun je er voor zorgen dat de inkomsten aan
13