2 Verkc Verw Verki Dat wordt alleen nog maar moeilijker wanneer de regionale politie er aan zit te komen. Het is terecht dat een aantal uwer daar op geduid hebben. Verw wiJ hebben het er al in een ander verband over gehad, dat de regionale Verw politie staatsrechtelijk gezien ook een hoogst merkwaardige fenomeen met zich meebrengt, namelijk dat één burgemeester wordt benoemd tot beheerder van dat totale korps waarvan het grondgebied zich over de gehele provin cie uitstrekt. Die kan je op een aantal verantwoordelijkheden aanspre- Venv ken. Namelijk als beheerder van dat groot regionale korps waarin hij Verw verantwoording verschuldigd is, niet aan zijn gemeenteraad, maar wel aan een college van 31 burgemeesters in de Friese situatie. Waarin hij ook Rui nog overeenstemming moet hebben met de Hoofd Officier van Justitie. Daarnaast blijft zijn verantwoordelijkheid als bevoegd gezag. Daar praten Verv wij eigenlijk voornamelijk over, want het gaat voornamelijk om de gezags uitoefening. Op dat punt blijft de aanspreekbaarheid van de burgemeester Scf van de verschillende gemeenten voor wat het grondgebied van zijn of haar gemeente betreft. Ontt Ou Ontt De opmerking van mevrouw De Haan: "de politie moet meer als een gemeente lijke dienst gaan functioneren", is dan ook een opmerking die in de naaste toekomst niet meer scoort. Los van de vraag of het een normale gemeentelijke dienst is. Een normale gemeentelijke dienst zit in een hiërarchie met raad, b. en w. en dienst. De politie staat er naast. P1' Rechtspositioneel wordt de politie landelijk geregeld en helemaal niet lokaal. De bevoegdheidslijnen lopen anders. In de toekomst wordt dat nog Za anders, omdat je dan niet eens meer een lokaal korps hebt. Je hebt een lokale politie-eenheid van één groot korps waarvan het grondgebied Et samenvalt met de grenzen van de provincie hier, maar in de andere provin cies met de arrondissementen. Daarmee wordt de afstandelijkheid van de Ver gemeente met het politie-apparaat in zijn beheersmatige lijn alleen nog Uit) maar groter. O Mevrouw De Haan pleit er voor het veiligheidsbeleid uit zijn geïsoleerde y positie te halen. Ik denk dat wij dat moeten proberen gestalte te geven via het overleg dat wij in de Commissie Openbare Orde hebben. Zij consta teert en verwijst er ook naar dat de politie erkent, dat is niet alleen hier maar dat is een landelijk fenomeen, het allemaal alleen niet meer te kunnen. Er is een bestuurlijke component die met name door het openbaar ministe rie nogal eens gehanteerd wordt als men zegt: Hoor eens, alles goed en wel maar welke maatregelen heeft het bestuur genomen, want het strafrech telijke circuit is het sluitstuk. Het is niet de inzet die in eerste Ad linie wordt gehanteerd, het is het sluitstuk. Je moet eerst proberen met c je bestuurlijke maatregelen een zo goed mogelijk situatie te creëren, het toepassen van bestuursdwang en wat dies meer zij en als het dan helemaal I niet lukt, zijn er ook nog maatregelen van het strafrecht. Een aantal concrete vragen die mevrouw De Haan heeft gesteld en die voor een deel ook bij de andere sprekers terugkomen, is hoe zit het nu eigen- lijk met de discriminatie, is het beleid effectief? Er zijn in de afgelo Vei On 18 pen twee jaar geen strafrechtelijke onderzoeken naar discriminatie geweest. De politie is betrokken bij het discriminatiemeldpunt en de meldingen daar hebben blijkbaar geen aanleiding gegeven voor strafrechte lijke vervolging. Dat wil niet zeggen dat er geen meldingen zijn, het gaat er om of je er langs de strafrechtelijke lijn iets mee kunt. Dat was derhalve niet het geval. Het voorkeursbeleid voor vrouwen hebben wij het wel eens vaker over gehad. De werving is op vrouwen gericht, maar er is helaas een te gering aanbod. Toen ik hier kwam was het aantal vrouwen beduidend minder dan het aantal vingers van één hand. Op dit ogenblik zijn er 16 in de executive dienst en 30 in totaal in het korps. Eén van de politie-officieren is ook een vrouw. Wij zijn er in geslaagd voor de inspecteursfunctie een vrouw aan te trekken. Dus er zit een vordering in. Bovendien hebben wij in de sfeer van herintredende vrouwen ook nog één of twee gevallen gekregen van vrouwen die in deeltijd bereid zijn weer in de politiegelederen te treden. Het beleid blijft er op gericht meer vrouwen in dienst te krij gen. De werving vindt landelijk plaats, zoals u weet, daar is de invloed hier vandaan straks ook nog maar van hele beperkte aard. Wij dringen er wel op aan meer vrouwen in dienst te nemen en voor wat de officiersfunc tie betreft ben ik daar ook zelf achteraan geweest. Straks gaat dit natuurlijk helemaal lopen langs de kaders van het regionale korps. De vraag voor wat de klachtenprocedures betreft, daar geldt hetzelfde voor. Wij hebben een klachtenprocedure afgesproken en die functioneert als zodanig, daar wordt in de verslaglegging het nodige van aangegeven. In de nieuwe Politiewet, die naar verwachting per 1 januari 1993 in werking gaat treden, wordt een klachtenprocedure met een aantal randvoor waarden geëist. Dat levert tegelijkertijd helderheid op in de relatie met de nationale ombudsman. Zoals u weet heeft die voor wat de gemeente betreft alleen voor politiezaken een taak. Die ziet een eigen gemeen telijke klachtenprocedure niet als een door de wet geëiste procedure en acht zich derhalve bevoegd, ook wanneer er een lokale procedure functio neert. In de toekomst wordt dat anders, dan wordt dat wel door de wet geëist. Er is derhalve een procedure en die zal in de komende twee jaar volledig vernieuwd moeten worden, op de helling komen te staan, en zal dan voor de hele provincie gaan gelden. De samenwerking met de gemeentelijke diensten dient, zo zegt mevrouw De Haan, ook in de regionale politie veilig gesteld te worden. Ik denk dat dat één van de belangrijke elementen is in de inbreng van de burgemees ters. Die zijn verantwoordelijk voor de openbare orde en de hulpverlening in hun gemeente en ook voor het zo veel mogelijk bevorderen van een geïntegreerd beleid, waarbij politie en bestuur ineengrijpen in hun beleidslijnen en waarin uiteraard terzake, zoals ik daarnet al aangaf, dat bestuur een zekere eerste prioriteit heeft. De heer Bilker heeft in dit verband ook nog een aantal elementen genoemd. Wat de politie doet op het gebied van burenoverlast en wat dies meer 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 10