pj. een grote mate van regelmaat terugkeren. Dat is onder andere het omgaan
2
zij. Dat is inderdaad één van de zaken die een meer dan evenredige
Verkc aanslag op de beschikbare tijd doet, maar waardoor je toch ook moeilijk
Verw meetbare, maar wel waarneembare, effecten kunt boeken. Het voorkomt name-
Verw lijk dat er excessen optreden en dat er een krachtiger ingrijpen nodig
Verw is.
Verki
Verw
Rui
De heer Bilker pleit dan voor een aantal zaken. Hij wil een aantal
VerVi aandachtspunten met kracht naar voren brengen. Namelijk de herkenbaarheid
op straat. Ik ben dat van harte met hem eens. Je moet politie zien. Wij
hopen met de post in de binnenstad dat ook nog eens extra te accentueren.
Het doelgericht optreden en wat heel belangrijk is een mentaliteit- en
cultuurverandering. De heer Bilker zegt: "De bastionmentaliteit moet
Verv worden doorbroken". Ik ben het daarmee eens. Daar komt trouwens nog wel
een andere cultuurverandering bij en dat is dat je straks rijks- en
Scl gemeentepolitie in één verband gaat krijgen. Die hebben beiden ook hun
eigen cultuur van werken. De opleiding van de politieman/vrouw is in de
Ontt loop der jaren veranderd, is van een toch sterk op wetskennis gerichte
opleiding gegaan naar een opleiding die veel meer uit is op het aanleren
Or van maatschappelijke vaardigheden. Dat wordt tegelijkertijd getracht te
bevorderen door een opleidingsprogramma. Er is ieder jaar voor de politie
Ontt een vormings- en opleidingsprogramma waarin een aantal onderwerpen met
met etnische minderheden, het leren wat het gedachtengoed van etnische
minderheden in onze samenleving is; dat is de kwestie van het behulpzaam
zijn bij slachtoffers en dat is in het algemeen het toegerust worden op
de veranderingen die zich in de samenleving voordoen. In dat verband is
door een aantal uwer ook gezegd dat er een behoorlijk aanbod zal moeten
zijn voor milieu-overtredingen. Inderdaad, er is dan ook een drieledig
Ver overleg, landelijk en ook gemeentelijk en regionaal; een bestuurlijk
Uit] overleg en een justitieel overleg. Het is zaak om die drie aan elkaar te
knopen. Voor wat het lokale overleg betreft is er het Driehoeksoverleg
om de verbindingen en de afstemmingen tot stand te brengen.
Za
Ei
O
Mevrouw Visser pleit er voor om de post in de binnenstad dag en nacht te
Vei bezetten. Dat noteer ik als nieuwe wens. Haar fractie heeft sinds jaar
On en dag gepleit voor een post in de binnenstad. Nu die er aan zit te
D komen, kan ik mij voorstellen dat er nog wat aanvullende wensen worden
geformuleerd. Maar dit betekent wel dat je een nogal sterke aanslag doet
g op de beschikbare menskracht, want je bent dan niet met één of twee
mensen in de nachtelijke uren klaar. Er zal altijd iemand op de post
moeten blijven om de continuïteit van de bezetting in stand te houden.
Zij pleit ook voor de aanpak van ernstige criminaliteit. U hebt uit de
informatie voor wat de regionale politie betreft ook kunnen afleiden dat
dat één van de aangrijpingspunten is waar het Ministerie van Justitie,
1 en met name het Openbaar Ministerie, op aandringt. Het is tegelijkertijd
een spanningsveld van wat wil je, aanpak ernstige criminaliteit, wat een
meer dan evenredige inzet van personeel betekent, of meer politie op
straat. Daar zit een spanningsveld tussen en daar wordt aan twee kanten
Bt aan getrokken. Want naar gelang je die zware criminaliteit meer aanpakt,
Ad
c
20
die vaak erg arbeids- en personeelsintensief is, krijg je automatisch
minder mogelijkheden voor die dagelijkse surveillance. Dat is wel een
punt van hele zware discussies binnen de regionalisatie van de politie.
Overigens niet alleen hier, maar ook landelijk.
Het rapport "Kijk op toezicht" komt 6 mei a.s. in de Commissie Openbare
Orde
De eerste kwartaalnotitie kan eveneens in diezelfde vergadering worden
behandeld.
De heer De Jong heeft dan nog stilgestaan bij het hoofdstuk Democratische
rechtsorde. Alleen de relaties die hij daarmee verbindt zijn weer anders
dan in die paragraaf vermeld staan. Het hele punt van de democratische
rechtsorde is gewoon een kwestie van de Inlichtingendienst, waarvan u
waarschijnlijk bekend is dat zich dat aan mijn waarnemingen onttrekt.
Dit ressorteert rechtstreeks onder de Minister van Binnenlandse Zaken,
zoals de Vreemdelingendienst rechtstreeks onder de Staatssecretaris van
Justitie ressorteert.
De heer De Jong heeft gevraagd hoe het met de meldingen uit de Meenthe
staat. Daar zou sprake zijn van discriminatie. Ik denk dat ik daarvoor
naar de discussie over het discriminatiemeldpunt moet verwijzen, want dat
heb ik op dit moment niet paraat. Dit is ook in het kader van het Be
leidsplan wat minder op z'n plaats, hoewel het algemene punt van de
discriminatiebestrijding daar wel thuis hoort.
Verkeersveiligheidsplan kan binnen twee maanden verwacht worden in
concept. Dus u hebt op dat punt nog het een en ander te verwachten.
Binnen de regionale politie is nog niet een onderzoek gestart naar de
gebiedsgebonden politie. Om de doodeenvoudige reden dat men daar de
handen vol heeft aan het zoeken naar begrenzing van de deelgebieden.
Mevrouw De Haan: Kort nog. Ik heb gepleit in eerste termijn voor een zo
integraal mogelijk beleid ten aanzien van de politie. Ik heb als voor
beeld milieu genoemd. De politie kan haar milieutaken niet goed uitoefe
nen als de gemeente hierin niet een goed beleid voert. Andersom kan de
gemeente haar beleid niet uitvoeren zonder de steun van de politie.
Ik heb sociale vernieuwing genoemd. Zo zijn er meer terreinen. Ik heb
gezegd, samenwerking tussen gemeente en politie zal geïntensiveerd moeten
worden. Ik denk niet dat dat puur en alleen via het Driehoeksoverleg
moet, dat kan ook veel rechtstreekser, naar mijn idee. Als je dat wat
beter tot stand brengt, heeft zo'n project, als bijvoorbeeld nu in
Amsterdam zo goed loopt, meer kans van slagen.
Ik heb u gevraagd om in ieder geval ten aanzien van milieu en sociale
vernieuwing die samenwerking uit te werken in een nieuw activiteitenplan
voor het komend jaar. De heer Heins heeft dat in feite ook gevraagd, zij
het nog iets breder. Er zijn natuurlijk veel meer raakvlakken met de
21