Rui E Or Za 2 Verkc Verw Verw Verw Verki gemeente Ik heb daar niet echt een concreet antwoord op gehoord. De heer Bilker: Voorzitter, de CDA-fractie heeft nog een pleidooitje gehouden om waar dat mogelijk en gewenst is een begeleidende pr-campagne op te zetten, wanneer de politie van plan is een bepaalde doelgerichte Verw actie te houden. Naar ons gevoel kan dan het mes aan twee kanten snijden, Verw zeker omdat dit, naar mijn gevoel, de burgers er meer bij kan betrekken. Wellicht kunt u dat ook als wens noteren en ook meenemen. De PvdA-fractie heeft, zo heb ik begrepen, een extra argument gevonden Verv om een pleidooi te kunnen houden voor het kiezen van een burgemeester. Het zal u duidelijk zijn dat wij dat een argument vinden om het juist niet te doen. (Mevrouw De Haan: Dat is inmiddels achterhaaldInderdaad. Vei On D De heer De Jong: Voorzitter, ik heb in eerste termijn ook gezegd dat ik op een zijpad ging toen ik het begrip democratische rechtsorde naar voren bracht, maar ik vond die zaak van de discriminatie van de Meenthebewoners heel erg belangrijk en dat vind ik nog. Daar is een nieuwe start gemaakt. Ik stel voor dat mijn fractie daar zo snel mogelijk in een ander verband op terug komt. Ontt Ontt pk Mevrouw Visser: Nog even wat betreft de bemensing van de politiepost in Er de binnenstad. Wij hadden ook het oog op juist die flexibiliteit binnen de dienst. Dat je op een gegeven moment ook kan zien dat je een verande- Ver ring krijgt in aanpak en daarin zouden methodes afgewisseld kunnen Uitj worden. In het kader van de flexibiliteit en de gebiedsgebonden aanpak O hebben wij dit willen benadrukken. Dat de dagelijkse surveillance toch wel een knelpunt betekent in de Y projectmatige aanpak, accepteer ik wel als argument, maar wij hadden juist voor die eerste invalshoek gekozen. De Voorzitter: Met het door mevrouw De Haan zo geïntegreerd mogelijk beleid tussen politie en bestuur ben ik het eens. Zij vraagt dat met name toegespitst op sociale vernieuwing en milieu in het activiteiten plan. Ik heb er geen bezwaar tegen om het in dat kader ook met elkaar te bespreken, maar je kunt niet om het Driehoeksoverleg heen. Wij kunnen Ad niet om de raad heen daar waar het gaat om bevoegdheden van de raad. U c kunt niet om het Driehoeksoverleg heen, daar vindt namelijk de afstemming plaats van de beide bevoegde gezagen met betrekking tot het beleid waar I die beide bevoegde gezagen voor verantwoordelijk zijn. Ik zal er ook niet aan meewerken om dit los te koppelen van het Driehoeksoverleg. Ik ben I gaarne bereid om in het kader van activiteitenplannen over van alles en nog wat te overleggen, om te kijken hoe wij tot een zo geïntegreerd g mogelijke aanpak kunnen komen, maar het platform waar de afstemming van 22 de beide bevoegde gezagen in dit verband plaats vindt, is en blijft het Driehoeksoverleg, ook in het kader van èn de nieuwe Politiewet èn de nieuwe Gemeentewet. Wat dat betreft zal een loskoppeling daarvan door mij ook niet worden bevorderd. Maar ik denk ook niet dat dat een probleem hoeft te zijn, omdat je nu een keer in de gaten moet blijven houden waar de verantwoordelijkheden liggen. U van uw kant als gemeenteraad gaat terecht een opmerking maken wanneer er buiten de raad om ineens zaken worden gedaan die tot de competentie van de raad behoren. Dat is een kwestie van heldere lijnen in de gaten houden. De begeleidende pr-campagne wil ik wel toezeggen. Dit ligt in de sfeer van de criminaliteitspreventie, waar ik deze raad ook over hoorde praten. Je moet die zaak publicitair goed oppakken of dat nu over inbraakpreven tie gaat of preventie van fietsendiefstallen of anderszins. Alleen je moet dit van geval tot geval bekijken, omdat je natuurlijk daar waar het gaat om een optreden dat in de strafrechtelijke sfeer ligt, je in de kortste keren tegen de privacy aanloopt. Wij zouden terwille van de effectiviteit van het optreden bijzonder graag wel naar buiten treden, maar dat kun je niet doen, want dan ga je mensen namelijk herkenbaar maken. Dat is een punt waar wij wel eens eerder over gesproken hebben en waarvan wij wel eens gezegd hebben dat wij minder ver zouden willen gaan dan de media, die zouden en leeftijd en beroep en etnische herkomst e.d. het liefste willen vermelden. De bezetting straks van de post in de binnenstad, dat mevrouw Visser noemt, daar neem ik nota van. Dat zal dan ingepast moeten worden in de nieuwe structuur van de geregionaliseerde politie. Wij moeten maar eens kijken hoe wij daar getalsmatig uit te voorschijn komen. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van de voorzitter. Punt 7 (bijlage nr. 111). De Voorzitter: Aan de orde is preadvies inzake de brief van het Platform Eén- en twee-persoonshuishoudens Leeuwarden d.d. 22 oktober 1990 omtrent een aantal vragen ten aanzien van de ontruiming van een pand aan het Maria Annastraatje/Herenwaltje De heer Heins: In de Commissie Openbare Orde is uitvoerig ingegaan op deze zaak. Het betreft hier de ontruiming van een pand aan het Maria AnnastraatjeGebleken is dat er in dezen sprake was van enige communica tieproblemen tussen het gemeentelijk beleid en de uitvoering van het beleid. Zoals in de raadsbrief staat kennen wij in Leeuwarden drie 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 12