Rui Sci 2 Verkc Verw Verw Verw Verkc Verw Verw Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 12 (bijlage nr. 106). De Voorzitter: Aan de orde is het realiseren van het sport- en recreatie- bad Jelsumerstraat. Verv Ontti Or Ontt ph Za Er Ver Uit} O Vei On D H Ad c I I Bi De heer Van Olffen: Voorzitter, het is al weer een tijd geleden dat wij het besluit hebben genomen tot de bouw van het zwembad. Nu ligt het concrete plan voor ons. Ik heb toch behoefte om nog wat algemene opmer kingen te maken. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat wat de beeldvorming betreft een wat negatief beeld lijkt te ontstaan met betrekking tot de bouw van het zwembad. Je zou kunnen zeggen dat het zwembad één van de grote drie projecten is. Als je de overwegingen nog eens naloopt waarom wij tot deze keuze gekomen zijn, dan is dat heel simpel. De bezoekersaantallen van de onoverdekte zwembaden liepen heel sterk terug en daardoor namen de tekorten toe. Dan kom je gewoon voor de vraag te staan of dit nog een maatschappelijk algemeen aanvaard draagvlak is. Aan de andere kant zag je een stijgende populariteit van de subtropische zwembaden, zoals die elders al in het land zijn opgericht. Je ziet dan ook nu nog dat praktisch iedere gemeente waar nog openluchtaccommodaties functioneren, of eigenlijk niet meer, voor dezelfde vraag komen te staan. In die zin ligt de conclusie voor de hand Wij hebben het hier over vrij grote gemeenschapsbedragen en wij vinden dat het de plicht van de raad is om daar zorgvuldig mee om te gaan. Er is gekeken of je de middelen misschien op een andere manier zou kunnen inzetten. De gegevens die uit dat onderzoek voortkomen spreken duidelijke taal. Er blijkt een groot draagvlak voor zo'n subtropisch zwembad te zijn. Het zal u niet verbazen dat ik ook altijd een groot voorstander van dit plan ben geweest. De vraag is of die belangstelling zo blijft, of die baden zich in een zekere trend zouden mogen verheugen. Met een trend moet je altijd uitkij ken, net als modeverschijnsels, die kunnen nog wel eens achterhaald zijn. Wij hebben in het verleden in de commissie daar ook wel eens over gefilo sofeerd. Een van de mogelijke oplossingen zou kunnen zijn dat wij zeggen, je zou om de aantrekkelijkheid en de attractieve waarde van zo'n bad ook in de toekomst te verzekeren, er voor moeten zorgen dat je te zijner tijd nieuwe investeringen doet. Dat zie je bijvoorbeeld ook in pretparken, daar wordt met een bepaalde frequentie geïnvesteerd in nieuwe attracties om de eenvoudige redenen de loop er in te houden. Wat ik een beetje mis in de raadsbrief is of het college nog steeds met die mogelijkheid rekening houdt. Ik wil nu even ingaan op een tweetal discussiepunten die zich vooral in 36 de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie toespitsten. In de eerst plaats is dat de beheersvorm. In een eerdere commissieverga dering hebben wij om een rapportage gevraagd. Wij hebben inmiddels een vrij uitvoerige rapportage gekregen en je kunt de keuze eigenlijk terug brengen tot twee punten. Namelijk kies je - als je voor een andere beheersvorm kiest - voor een belastingvoordeel en ben je daarvoor bereid zeggenschap uit handen te geven? Niet alleen zeggenschap, maar ook met enorme personele consequenties. Wij vinden dat wij ook als gemeentebe stuur een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van ons personeel. Ik denk dat het zeker ook niet misplaatst is dat wij zuinig zijn op iedere arbeidsplaats die wij in stand kunnen houden. Fier ligt een prachtig object dat naar ons idee een geweldige nieuwe impuls kan geven aan met name het dag- en recreatietoerismeWij concluderen tegelijkertijd dat het exploiteren van zo'n bad toch andere eisen stelt aan het personeel dan in de confessionele baden. Hoe denkt het college hiermee om te gaan? Een tweede punt, dat in de commissie speelde was de maximale zwemtijd. In het oude systeem werkten wij met bloktijden, dat waren eigenlijk ondingen. Wij hebben altijd het idee gehad dat in het nieuwe subtropisch zwembad een behoorlijke zwemtijd, dus zonder bloktijd mogelijk zou zijn. In die zin waren wij dan ook een beetje verbaasd dat er 30.000,-- is opgenomen voor overschrijding van de maximale zwemtijd. Ik zou graag aan het college willen vragen hoe lang zij de zwemtijd in gedachten heeft. Tot slot voorzitter, hebben wij ons ook afgevraagd of het niet mogelijk is om dit soort hoogwaardige voorzieningen een breder draagvlak te geven. Je zou eens kunnen beginnen in regioverband, in casu de Regioraad, hierover van gedachten te wisselen. Dit soort voorzieningen zijn niet alleen van belang voor onze gemeente, maar ook voor de omliggende gemeen ten. Ik denk maar even aan Menaldumadeelwaar op dit moment de discus sies gevoerd worden of het zwembad Schatzenburg open moet blijven of niet. Ik kan mij voorstellen dat dat oordeel uiteindelijk ook negatief is en dat daardoor het belang van een zwembad, zoals wij nu denken te beginnen, ook voor die gemeente belangrijk kan zijn. Ik zou nogmaals aan het college willen vragen om die discussie eens aan te zwengelen, om ook het draagvlak in die zin te vergroten en te kijken of omliggende gemeenten bereid zouden zijn in een of andere zin mede te participeren, zeker in deze voorziening. Kortom voorzitter, wij hebben de overtuiging dat dit een goede investe ring is, maar wij realiseren ons ook dat de prijs hoog is. Wij moeten natuurlijk niet vergeten dat wij drie volwaardige zwemgelegenheden sluiten. Het zal even moeilijk slikken zijn deze zomer. Je moet er niet aan denken dat het weer een warme zomer wordt, want voor het eerst sinds lang tijd kan er niet in open lucht verband gezwommen worden, zij het dan in de poel bij de Kleine Wielen. Maar wij denken toch dat dit deze prijs waard is, want als het zwembad er één keer is, zal het een succes zijn 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 19