Rui
Sci
2
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verkc
Verw
Verw
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van b. en w.
Punt 12 (bijlage nr. 106).
De Voorzitter: Aan de orde is het realiseren van het sport- en recreatie-
bad Jelsumerstraat.
Verv
Ontti
Or
Ontt
ph
Za
Er
Ver
Uit}
O
Vei
On
D
H
Ad
c
I
I
Bi
De heer Van Olffen: Voorzitter, het is al weer een tijd geleden dat wij
het besluit hebben genomen tot de bouw van het zwembad. Nu ligt het
concrete plan voor ons. Ik heb toch behoefte om nog wat algemene opmer
kingen te maken. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat wat
de beeldvorming betreft een wat negatief beeld lijkt te ontstaan met
betrekking tot de bouw van het zwembad.
Je zou kunnen zeggen dat het zwembad één van de grote drie projecten is.
Als je de overwegingen nog eens naloopt waarom wij tot deze keuze gekomen
zijn, dan is dat heel simpel. De bezoekersaantallen van de onoverdekte
zwembaden liepen heel sterk terug en daardoor namen de tekorten toe. Dan
kom je gewoon voor de vraag te staan of dit nog een maatschappelijk
algemeen aanvaard draagvlak is. Aan de andere kant zag je een stijgende
populariteit van de subtropische zwembaden, zoals die elders al in het
land zijn opgericht. Je ziet dan ook nu nog dat praktisch iedere gemeente
waar nog openluchtaccommodaties functioneren, of eigenlijk niet meer,
voor dezelfde vraag komen te staan. In die zin ligt de conclusie voor de
hand
Wij hebben het hier over vrij grote gemeenschapsbedragen en wij vinden
dat het de plicht van de raad is om daar zorgvuldig mee om te gaan. Er
is gekeken of je de middelen misschien op een andere manier zou kunnen
inzetten. De gegevens die uit dat onderzoek voortkomen spreken duidelijke
taal. Er blijkt een groot draagvlak voor zo'n subtropisch zwembad te
zijn. Het zal u niet verbazen dat ik ook altijd een groot voorstander van
dit plan ben geweest.
De vraag is of die belangstelling zo blijft, of die baden zich in een
zekere trend zouden mogen verheugen. Met een trend moet je altijd uitkij
ken, net als modeverschijnsels, die kunnen nog wel eens achterhaald zijn.
Wij hebben in het verleden in de commissie daar ook wel eens over gefilo
sofeerd. Een van de mogelijke oplossingen zou kunnen zijn dat wij zeggen,
je zou om de aantrekkelijkheid en de attractieve waarde van zo'n bad ook
in de toekomst te verzekeren, er voor moeten zorgen dat je te zijner tijd
nieuwe investeringen doet. Dat zie je bijvoorbeeld ook in pretparken,
daar wordt met een bepaalde frequentie geïnvesteerd in nieuwe attracties
om de eenvoudige redenen de loop er in te houden.
Wat ik een beetje mis in de raadsbrief is of het college nog steeds met
die mogelijkheid rekening houdt.
Ik wil nu even ingaan op een tweetal discussiepunten die zich vooral in
36
de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie toespitsten.
In de eerst plaats is dat de beheersvorm. In een eerdere commissieverga
dering hebben wij om een rapportage gevraagd. Wij hebben inmiddels een
vrij uitvoerige rapportage gekregen en je kunt de keuze eigenlijk terug
brengen tot twee punten. Namelijk kies je - als je voor een andere
beheersvorm kiest - voor een belastingvoordeel en ben je daarvoor bereid
zeggenschap uit handen te geven? Niet alleen zeggenschap, maar ook met
enorme personele consequenties. Wij vinden dat wij ook als gemeentebe
stuur een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van ons personeel. Ik
denk dat het zeker ook niet misplaatst is dat wij zuinig zijn op iedere
arbeidsplaats die wij in stand kunnen houden. Fier ligt een prachtig
object dat naar ons idee een geweldige nieuwe impuls kan geven aan met
name het dag- en recreatietoerismeWij concluderen tegelijkertijd dat
het exploiteren van zo'n bad toch andere eisen stelt aan het personeel
dan in de confessionele baden.
Hoe denkt het college hiermee om te gaan?
Een tweede punt, dat in de commissie speelde was de maximale zwemtijd.
In het oude systeem werkten wij met bloktijden, dat waren eigenlijk
ondingen. Wij hebben altijd het idee gehad dat in het nieuwe subtropisch
zwembad een behoorlijke zwemtijd, dus zonder bloktijd mogelijk zou zijn.
In die zin waren wij dan ook een beetje verbaasd dat er 30.000,-- is
opgenomen voor overschrijding van de maximale zwemtijd. Ik zou graag aan
het college willen vragen hoe lang zij de zwemtijd in gedachten heeft.
Tot slot voorzitter, hebben wij ons ook afgevraagd of het niet mogelijk
is om dit soort hoogwaardige voorzieningen een breder draagvlak te geven.
Je zou eens kunnen beginnen in regioverband, in casu de Regioraad,
hierover van gedachten te wisselen. Dit soort voorzieningen zijn niet
alleen van belang voor onze gemeente, maar ook voor de omliggende gemeen
ten. Ik denk maar even aan Menaldumadeelwaar op dit moment de discus
sies gevoerd worden of het zwembad Schatzenburg open moet blijven of
niet. Ik kan mij voorstellen dat dat oordeel uiteindelijk ook negatief
is en dat daardoor het belang van een zwembad, zoals wij nu denken te
beginnen, ook voor die gemeente belangrijk kan zijn.
Ik zou nogmaals aan het college willen vragen om die discussie eens aan
te zwengelen, om ook het draagvlak in die zin te vergroten en te kijken
of omliggende gemeenten bereid zouden zijn in een of andere zin mede te
participeren, zeker in deze voorziening.
Kortom voorzitter, wij hebben de overtuiging dat dit een goede investe
ring is, maar wij realiseren ons ook dat de prijs hoog is. Wij moeten
natuurlijk niet vergeten dat wij drie volwaardige zwemgelegenheden
sluiten. Het zal even moeilijk slikken zijn deze zomer. Je moet er niet
aan denken dat het weer een warme zomer wordt, want voor het eerst sinds
lang tijd kan er niet in open lucht verband gezwommen worden, zij het
dan in de poel bij de Kleine Wielen. Maar wij denken toch dat dit deze
prijs waard is, want als het zwembad er één keer is, zal het een succes
zijn
37