De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, in de commissie heb ik al opmerkingen gemaakt over niet geraamde dan wel te laag geraamde kosten. Dat kan hier dus achterwege blijven. Nu na een nauwkeuriger investerings kostenoverzicht en een sluitende exploitatiebegroting een duidelijker beeld is ontstaan, gaat de WD-fractie akkoord met dit voorstel. Twee punten wil de WD-fractie echter graag terug hebben in de Commissie Cultuur, Sport en Recreatie. Ten eerste, wat moet verstaan worden onder het begrip maximale zwemtijd. Ten tweede een nadere uitwerking van de beheersvorm. Mevrouw Dijkstra: Mijnheer de voorzitter, mijn fractie heeft enige moeite met de verhoging van 1,5 miljoen ten opzichte van het oorspronkelijk genoemde bedrag. Eigenlijk moeten allerlei factoren van tevoren beter worden geraamd dan nu het geval blijkt en wat vaker voor komt, want het valt vrijwel altijd tegen. Graag zouden wij in dit soort gevallen meteen een betere begroting ter goedkeuring willen hebben. Dan maar beter meteen een bestekklaar plan erbij laten uitrekenen. Te laag geraamde of niet geraamde kosten mogen toch eigenlijk niet voorkomen op een dergelijke begrotingHet is misleidend eerst een plan goed te keuren als er later steeds verhogingen moeten komen. Het idee van energiebesparende maatrege len was toen toch ook wel bekend? Tegenwoordig zijn dat soort maatregelen toch al direct in beeld en wie zou nu niet in energiebesparende maatrege len willen investeren? Dat zet je dus voor het blok. Dat geldt ook voor een post beveiligingsapparatuur. Hier kun je immers niet zonder. Wij hopen dan ook dat de thans voorgestelde verhoging zich op den duur terug verdient. Daarom gaat wij uiteindelijk akkoord met het voorgestelde krediet. Wel hopen wij dat nu dan ook alle mee- en tegenval lers die zich kunnen voordoen zijn meegenomen, opdat voor dit bedrag het zwembad het volgend jaar klaar is. Voor onze fractie is dit dan ook een uiterst bedrag. Het verheugt ons dat met name bedrijven uit Leeuwarden en de regio zullen worden gevraagd op het werk in te schrijven. Het is een goede zaak voor de eigen werkgelegenheid lokale bedrijven te betrek ken en bij dit soort projecten voorrang te geven in het uitvoeren. Ten aanzien van de beheersvorm willen wij graag het voorstel van het college volgen betreffende het in eigen beheer houden. Wij onderstrepen de mening dat het beheer zo zakelijk mogelijk moet worden opgezet. Waarom wordt dit niet genoemd in het raadsbesluit? De exploitatie is een wezen lijk onderdeel van de thans te nemen beslissing tot de bouw van het bad. In de notitie wordt onder andere genoemd: als voordeel van het uitwerken van contractmanagement kan het zwembad op een zakelijke wijze worden geëxploiteerd met zeer korte beslis- en communicatielijnen en in het vervolg daarop als nadeel langere communicatie- en beslislijnen. Dit lijkt wat tegenstrijdig. Hoe moeten wij dat zien in deze situatie? De voordelen uit de bijgevoegde notitie geven voor onze fractie de doorslag 38 tot de keuze voor een gemeentelijke beheersvorm. De volle zeggenschap van de gemeente en het feit dat dit voor het personeel geen negatieve gevol gen heeft, alsmede dat het personeel in beide baden ingezet kan worden, is voor onze fractie een belangrijk punt. Alles overwegende komen wij dan ook tot de conclusie dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. Verder is onzes inziens een gedegen zakelijk beheer noodzakelijk om een verantwoorde exploitatie te krijgen. Een goede zakelijk ingestelde manager op die plaats is dan ook belangrijk. Wat wordt bedoeld met contract-management in deze situatie? Hoe denkt de wethouder dat precies in te vullen? Wij wachten graag het antwoord af en komen eventueel met een motie in tweede termijn. De heer Hiemstra: Voorzitter, dank zij de complete informatie van de wethouder tijdens de commissievergadering op 27 maart j.l. hebben wij geen problemen meer met het voorstel als zodanig. Het enige dat ik nog graag van de wethouder zou willen weten is of zij ondertussen informatie zou kunnen verstrekken over het klantvriendelijke kassasysteem wat elders in een gemeentelijk bedrijf als minder klant vriendelijk heeft gefunctioneerd. Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, met betrekking tot het subtro pisch zwembad heeft mijn fractie zich uitgesproken voor temporisering, wanneer de algemene reserve beneden de 3 miljoen zou komen door meerde re tegenvallende ontwikkelingen. Die tegenvallende ontwikkelingen, met alle heroverwegingen daarmee gemoeid, zitten wij nu jammergenoeg midden in. Temporisering lijkt ons evenwel niet de juiste keuze gezien de positieve vooruitzichten. Wel een zodanige beheersstructuur dat een rendabele exploitatie gewaarborgd blijft. Dat ook mijn fractie die beheersstructuur graag terug wil zien in de commissievergadering, alsook de maximale zwemtijden, is daar dan ook mee verbonden. De heer Brinks: Toen de raad in april 1990 een besluit moest nemen over het bouwen van een nieuw zwembad voor zo'n 16 miljoen stemde de PAL- fractie tegen. Daarvoor werden twee belangrijke argumenten genoemd. Het eerste argument was het bezoekersaantal en de daarmee samenhangende exploitatie op langere termijn. Dat was wat ons betrof een onzekerheid. Het tweede argument was dat het subtropisch zwembad een energieverslin dend monstrum iszeker wanneer er geen energiebesparende maatregelen worden genomen. Met het voorstel, zoals dat nu voor ons ligt, is in ieder geval aan dat tweede argument tegemoet gekomen. Er wordt een extra investering gevraagd van ongeveer 4,5 ton voor energiemaatregelen en deze investering levert ook nog een grote besparing op op energie. Wij zijn blij dat er op deze manier met de energie omgegaan wordt, ook al blijven dit soort baden natuurlijk energieverslindend. Het eerste argument, de bezoekersaantallen, lijkt nu, nadat wij extra 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 20