Rui Set On Za Er I Verkc Verw Verw Verw Verk( Verw Verw Verw Ontti Ontt pla Ver Uitj Oi Vei Oni D B Ad c Bt informatie hebben ingewonnen bij de diverse instanties, ook mee te vallen. Het probleem blijft echter dat er voorspellingen worden gedaan op basis van ervaringen elders en deze ervaringen beslaan een tijdspanne van ten hoogste een jaar of tien. Wij doen nu al een voorspelling van zo'n 25 jaar, want dat is toch zeker de tijd dat dit bad moet blijven bestaan. Niemand in deze raad kan met zekerheid zeggen dat de exploitatie van onze beide zwembaden in de toekomst blijft zoals wij nu denken. Wij kennen trouwens ook andere projecten in deze stad waarvan in eerste instantie werd gezegd dat het wel goed zat met de exploitatie, maar waarvan later bleek dat er steeds meer geld bij moest. Ik denk dan vooral aan de ijshal. Het blijven voorspellingen en verwachtingen over de toekomst waar wij pas achteraf na verloop van tijd helderheid over kunnen krijgen. Wij zitten nu echter met de erfenis van een beslissing waar de PAL- fractie niet voor was en wij moeten nu verder. Bij de PAL-fractie blijft er twijfel bestaan over de bezoekersaantallen en zeker wanneer wij kijken naar de toegangsprijs. Dat is dan ook het probleem waarmee wij nu nog zitten. De toegankelijkheid van het zwembad voor vooral de laagste inkomensgroepen uit Leeuwarden. Het voorstel gaat uit van een toegangs prijs van 4,50. Niet veel kun je denken, maar dat blijkt een gemiddelde prijs te zijn. Dat betekent dat volwassenen meer moeten betalen dan die 4,50. Hier komt nog bij dat in de herwaarderingsvoorstellen van het college wordt gesproken over een verhoging van de tarieven voor de ver schillende sportaccommodaties, inclusief het nieuw te bouwen zwembad. Nu is weliswaar in de commissie dit voorstel door de meerderheid van de raad afgewezen, zeker ten aanzien van het zwembad, maar de trend is gezet. Er zal ons waarschijnlijk wel weer verteld worden bij een volgende ronde dat wij er niet aan konden ontkomen om de tarieven van het subtro pisch bad te verhogen. De PAL-fractie is echter van mening dat de tarie ven op dit moment al te hoog zijn, vooral voor de laagste inkomensgroe pen. Zeker als je wilt dat zij regelmatig gebruik kunnen maken van dit unieke zwembad, want zo wordt het ons gepresenteerd. Wij willen dan ook de prijzen op dit moment omlaag brengen en die prijzen willen wij vast leggen voor de komende vijf jaar. Dat is voor de PAL-fractie ook een voorwaarde om het college het voordeel van de twijfel te gunnen. Daarom hebben wij de volgende motie gemaakt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 22 april 1991, behandelende het voorstel tot het realiseren van het sport- en recreatiezwembad Jelsumerstraat overwegende dat de tarieven in het nieuwe zwembad voor niemand een belemmering mogen vormen, besluit de tarieven voor het recreatiebad vast te stellen op 4,50 per volwassene en 2,50 per kind 40 en bovengenoemde tarieven op deze bedragen te fixeren voor de komende vijf jaar." De motie is door mijzelf ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen.Mevrouw Vlietstra: Ik wou graag de financiële dekking weten.) Ik ga even uit van één kind per volwassene. Dan kun je ongeveer zeggen dat je op een gemiddeld tarief ziet van 3,75. Dan is mij verteld dat je de eerste jaren zeker uit mag gaan van een bezoekersaantal van 400.000. Dan kom ik op een bedrag van 1,5 miljoen uit, terwijl er 1,35 geraamd wordt als inkomsten. Dus die dekking lijkt mij wel goed. Mevrouw Vlietstra (weth.): Voorzitter, ik begin bij de heer Van Olffen, die nog eens aangegeven heeft welke redenen wij hadden en hebben om over te gaan tot de bouw van dit zwembad, gekoppeld aan de sluiting van drie andere baden. Ik denk dat het terecht is dat hij dat nog eens gememoreerd heeft. Hij sprak ook even over een negatieve beeldvorming die zou zijn ontstaan. Ik moet zeggen dat ik daar niet zo veel van gemerkt heb, tot mijn vreugde overigens en ik hoop dat dat zo blijft. Dan heeft hij gezegd dat het op dit moment kennelijk een trend is - het voorziet in een behoefte - om dit soort voorzieningen te creëren, maar dat je wel moet zorgen dat je die aantrekkelijkheid op peil houdt. Ik ben het daarmee eens. Wij hebben daar in de commissie ook over gesproken en wij hebben dat ook een jaar geleden zowel in de commissie als in de raad gedaan, omdat wij inderdaad niet vijfentwintig jaar vooruit kunnen kijken. Wij moeten zorgen, in tegenstelling tot wat er in het verleden wel eens gebeurd is, ontwikkelingen op z*n minst op de voet te blijven volgen en liefst vóór te blijven om te voorkomen dat problemen waar wij nu mee zitten - een terugloop in de bezoekersaantallen - ook in de toekomst gaan ontstaan. In de commissie is daar ook over gesproken. Er is ook gezegd dat je waarschijnlijk de eerste jaren je inkomsten wel wat hoger mag verwachten en dat het verstandig zou zijn om dit soort bedragen in een fonds te stoppen om daar tijdig, als dat noodzakelijk is, de nodige aanpassingen uit te verrichten. Ik wil dat graag hier nog een keer herhalen, want ik denk dat dat een heel belangrijke zaak is. De beheersvorm, daarvan heeft de heer Van Olffen gezegd, dat hij op basis van de uitvoerige rapportage, die nog nagezonden is, kiest voor het houden van het zwembad in eigen beheer. Maar, zo zegt hij terecht en ook de raadsbrief zegt dat, je moet daar wel eisen aan stellen; je moet zorgen dat dat ook een heel zakelijk beheer is. Hij vraagt mij nu om te vertellen hoe ik mij dat voorstel. Ik zou liever willen herinneren aan de afspraak die wij ook in de commissie hebben gemaakt, dat wij op dat punt met een uitgewerkt voorstel komen en dat dat punt ook tijdig aan de commissie zal worden voorgelegd. De maximale zwemtijd, daarvan zegt de heer Van Olffen dat hij bloktijden 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 21