Rui
Set
On
Za
Er
I
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verk(
Verw
Verw
Verw
Ontti
Ontt
pla
Ver
Uitj
Oi
Vei
Oni
D
B
Ad
c
Bt
informatie hebben ingewonnen bij de diverse instanties, ook mee te
vallen. Het probleem blijft echter dat er voorspellingen worden gedaan
op basis van ervaringen elders en deze ervaringen beslaan een tijdspanne
van ten hoogste een jaar of tien. Wij doen nu al een voorspelling van
zo'n 25 jaar, want dat is toch zeker de tijd dat dit bad moet blijven
bestaan. Niemand in deze raad kan met zekerheid zeggen dat de exploitatie
van onze beide zwembaden in de toekomst blijft zoals wij nu denken. Wij
kennen trouwens ook andere projecten in deze stad waarvan in eerste
instantie werd gezegd dat het wel goed zat met de exploitatie, maar
waarvan later bleek dat er steeds meer geld bij moest. Ik denk dan vooral
aan de ijshal. Het blijven voorspellingen en verwachtingen over de
toekomst waar wij pas achteraf na verloop van tijd helderheid over kunnen
krijgen.
Wij zitten nu echter met de erfenis van een beslissing waar de PAL-
fractie niet voor was en wij moeten nu verder. Bij de PAL-fractie blijft
er twijfel bestaan over de bezoekersaantallen en zeker wanneer wij kijken
naar de toegangsprijs. Dat is dan ook het probleem waarmee wij nu nog
zitten. De toegankelijkheid van het zwembad voor vooral de laagste
inkomensgroepen uit Leeuwarden. Het voorstel gaat uit van een toegangs
prijs van 4,50. Niet veel kun je denken, maar dat blijkt een gemiddelde
prijs te zijn. Dat betekent dat volwassenen meer moeten betalen dan die
4,50. Hier komt nog bij dat in de herwaarderingsvoorstellen van het
college wordt gesproken over een verhoging van de tarieven voor de ver
schillende sportaccommodaties, inclusief het nieuw te bouwen zwembad.
Nu is weliswaar in de commissie dit voorstel door de meerderheid van de
raad afgewezen, zeker ten aanzien van het zwembad, maar de trend is
gezet. Er zal ons waarschijnlijk wel weer verteld worden bij een volgende
ronde dat wij er niet aan konden ontkomen om de tarieven van het subtro
pisch bad te verhogen. De PAL-fractie is echter van mening dat de tarie
ven op dit moment al te hoog zijn, vooral voor de laagste inkomensgroe
pen. Zeker als je wilt dat zij regelmatig gebruik kunnen maken van dit
unieke zwembad, want zo wordt het ons gepresenteerd. Wij willen dan ook
de prijzen op dit moment omlaag brengen en die prijzen willen wij vast
leggen voor de komende vijf jaar.
Dat is voor de PAL-fractie ook een voorwaarde om het college het voordeel
van de twijfel te gunnen.
Daarom hebben wij de volgende motie gemaakt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 22 april 1991,
behandelende het voorstel tot het realiseren van het sport- en
recreatiezwembad Jelsumerstraat
overwegende
dat de tarieven in het nieuwe zwembad voor niemand een belemmering
mogen vormen,
besluit
de tarieven voor het recreatiebad vast te stellen op 4,50 per
volwassene en 2,50 per kind
40
en
bovengenoemde tarieven op deze bedragen te fixeren voor de komende
vijf jaar."
De motie is door mijzelf ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt
deel uit van de beraadslagingen.Mevrouw Vlietstra: Ik wou graag de
financiële dekking weten.) Ik ga even uit van één kind per volwassene.
Dan kun je ongeveer zeggen dat je op een gemiddeld tarief ziet van
3,75. Dan is mij verteld dat je de eerste jaren zeker uit mag gaan van
een bezoekersaantal van 400.000. Dan kom ik op een bedrag van 1,5
miljoen uit, terwijl er 1,35 geraamd wordt als inkomsten. Dus die
dekking lijkt mij wel goed.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Voorzitter, ik begin bij de heer Van Olffen,
die nog eens aangegeven heeft welke redenen wij hadden en hebben om over
te gaan tot de bouw van dit zwembad, gekoppeld aan de sluiting van drie
andere baden. Ik denk dat het terecht is dat hij dat nog eens gememoreerd
heeft. Hij sprak ook even over een negatieve beeldvorming die zou zijn
ontstaan. Ik moet zeggen dat ik daar niet zo veel van gemerkt heb, tot
mijn vreugde overigens en ik hoop dat dat zo blijft. Dan heeft hij gezegd
dat het op dit moment kennelijk een trend is - het voorziet in een
behoefte - om dit soort voorzieningen te creëren, maar dat je wel moet
zorgen dat je die aantrekkelijkheid op peil houdt. Ik ben het daarmee
eens. Wij hebben daar in de commissie ook over gesproken en wij hebben
dat ook een jaar geleden zowel in de commissie als in de raad gedaan,
omdat wij inderdaad niet vijfentwintig jaar vooruit kunnen kijken. Wij
moeten zorgen, in tegenstelling tot wat er in het verleden wel eens
gebeurd is, ontwikkelingen op z*n minst op de voet te blijven volgen en
liefst vóór te blijven om te voorkomen dat problemen waar wij nu mee
zitten - een terugloop in de bezoekersaantallen - ook in de toekomst gaan
ontstaan. In de commissie is daar ook over gesproken. Er is ook gezegd
dat je waarschijnlijk de eerste jaren je inkomsten wel wat hoger mag
verwachten en dat het verstandig zou zijn om dit soort bedragen in een
fonds te stoppen om daar tijdig, als dat noodzakelijk is, de nodige
aanpassingen uit te verrichten. Ik wil dat graag hier nog een keer
herhalen, want ik denk dat dat een heel belangrijke zaak is.
De beheersvorm, daarvan heeft de heer Van Olffen gezegd, dat hij op basis
van de uitvoerige rapportage, die nog nagezonden is, kiest voor het
houden van het zwembad in eigen beheer. Maar, zo zegt hij terecht en ook
de raadsbrief zegt dat, je moet daar wel eisen aan stellen; je moet
zorgen dat dat ook een heel zakelijk beheer is. Hij vraagt mij nu om te
vertellen hoe ik mij dat voorstel. Ik zou liever willen herinneren aan
de afspraak die wij ook in de commissie hebben gemaakt, dat wij op dat
punt met een uitgewerkt voorstel komen en dat dat punt ook tijdig aan de
commissie zal worden voorgelegd.
De maximale zwemtijd, daarvan zegt de heer Van Olffen dat hij bloktijden
41