Ru Or Ei E Verki Verw Verw Verw Verk Verw Verw Verv Scl Ontt Ont< ph Zi Ver Uit] O Vei On C Ad c I De heer Schreuder: Het nemen van een voorbereidingsbesluitmijnheer de voorzitter, houdt in feite in dat de raad in principe instemt met het wijzigen van het geldende bestemmingsplan. Dit om medewerking te verlenen om een bij de gemeente ingediend nieuw te ontwikkelen bouwplan op het aangegeven perceel mogelijk te maken. Strikt formeel gesproken is de nadere invulling van het desbetreffende terrein qua inrichting en bebou wing niet aan de orde. Toch is er aanleiding om enige opmerkingen te maken. De fractie van D66 wil in dit kader overigens het college verzoe ken om bijvoorbeeld in de Raadscommissie Stadsontwikkeling het onderwerp voorbereidingsbesluiten in de relatie met de geldende bestemmingsplannen in procedurele zin binnen afzienbare tijd nader te bespreken. Is de wethouder hiertoe bereid? Door de omwonenden zijn bezwaren ingediend. De bezwaren zoals deze zijn vermeld in de raadsbrief met de letter a., d. en f. zijn op dit moment relevant Bezwaar a. betreft de dagelijkse leefomgeving. Wij zijn van mening dat het college terecht stelt dat een basisschool thuis hoort in een woonge bied Bezwaar d. betreft dat het karakter van het woongebied door een basis school wordt verstoord. Het karakter, de beleving van de directe woonom- öaving, zal zich enigszins wijzigen. Echter hoeft dit niet te leiden tot onaanvaardbaar woonklimaat. Ik kom nog terug op de verkeerskundige aspecten. Bezwaar fbetreft een veronderstelde waardevermindering van de woningen. Dit is niet op voorhand echt vast te stellen. Wij delen dit bezwaar dus niet, maar wij wijzen er op dat indien dit wel het geval zou zijn er een beroep kan worden gedaan op de hiervoorbedoelde schadevergoedingprocedu re Dan kom ik nu bij de naar voren gebrachte bezwaren met de letters b. c. e. en g., mijnheer de voorzitter. Deze bezwaren hebben betrekking op het bouwplan en de hieraan verbonden gevolgen voor de directe omgeving. Wij doen een dringend beroep op het college om door middel van nader overleg met de omwonenden de bezwaren serieus te onderzoeken en naar oplossingen te streven die de acceptatie bevordert. Tijdsdruk mag hierbij geen doorslaggevende factor zijn. Ten aanzien van b. is nadrukkelijk onderzocht of verschuiving dan wel verdraaiing van de school mogelijk zou zijn, zodat de afstand tussen de woningen kan worden vergroot. Ten aanzien van c. moet door middel van het eerdergenoemde overleg bij de nadere inrichting van de omgeving een aanvaardbare oplossing mogelijk zijn. Punt e., de eventuele toename van vandalisme. Of dit nu een bewezen of onbewezen stelling is, wij vinden de argumentatie zwak. De zegswijze "voorkomen is beter dan genezen" lijkt ons in ieder geval van toepassing. Een goede afbakening van het gehele schoolterrein, door bijvoorbeeld een Bt 52 2 passend hekwerk, kan een vervelende situatie voorkomen. Deelt het college deze mening? Ten aanzien van g. zijn wij van mening dat ongewenste verkeersoverlast voorkomen moet worden, mede in het licht gezien van een andere toekom stige ontwikkeling, het te zijner tijd door de Stichting Kinderopvang over te nemen gebouw de Kwikstaart. Is het college bereid verkeersmaatregelen bespreekbaar te maken? De heer Timmermans (weth.): De heer Schreuder is begonnen met te vragen naar de relatie tussen de te nemen voorbereidingsbesluiten en vigerende bestemmingsplannen en hoe daar mee omgegaan wordt, als ook of dat in de commissie kan worden besproken. Dat kan een interessante discussie zijn, maar voegt niets toe aan de gang van zaken zoals die, niet alleen in deze gemeente maar in alle gemeenten, aan de orde is. Er zijn nu eenmaal wettelijk vastgelegde afspraken op welk moment je gebruik maakt van een artikel 19-procedure dan wel het nemen van een voorbereidingsbesluit. Want daar hebben wij het hier in eerste instantie over. Dit moet natuur lijk plaatsvinden op het moment dat er een bestemmingsplan is. Je wilt iets ontwikkelen wat daar afwijkend van is, dan heb je de keus ofwel het bestemmingsplan herzien en daar de hele procedure voor doorlopen, tenzij er spoedheidshalve overwegingen zijn om sneller te willen. Het zal duidelijk zijn dat er overwegingen zijn om in dit kader een snel besluit te bevorderen. Het gaat om de bouw van een nieuwe school dio hoogst nodig is, door samenwerking middels fusie van twee andere scholen. Ik denk dat de discussie in de commissie hoogst interessant kan zijn, maar dat wij daar niets aan toe te voegen hebben ten opzichte van wat ik hier al heb geformuleerd. Dan de punten die blijkbaar in de beeldvorming van de D66-fractie toch nog discussie oproepen: b.c., e. en g. Voorzitter, ik constateer dat bij de voorbereiding van het plan er al heel lang over is nagedacht. Ik weet dat collega Vlietstra zelfs twee keer met de desbetreffende bewoners in en uit alle punten heeft bespro ken, maar dat men er niet helemaal uitkomt. Het feit is natuurlijk dat een aantal omwonenden liever die school daar niet wil hebben. Dan kun je vervolgens eindeloos blijven praten over allerlei details. Wij hebben geprobeerd om een zo goed mogelijk functionerende nieuwe school te maken, waarbij ook zoveel mogelijk rekening is gehouden met de belangen van de omwonenden. Maar op een gegeven moment kom je niet verder dan wat in dit plan tot stand is gebracht. Ik denk dan ook dat het nog een keer om de tafel gaan zitten wellicht alleen maar verwachtingen schept die wij niet kunnen waarmaken. In die zin lijkt het mij niet verstandig om nu nog een keer dat hele overlegtraject te starten. De heer Schreuder: Voorzitter, ik vind het jammer en teleurstellend dat de wethouder geen gelegenheid wil geven om in procedurele zin het onder- 53

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 27