per stuk kosten. De eerste moet dan komen op de kruising Egelantier- straat/Kalverdijkjede tweede op de kruising nabij het tankstation, deze rotonde is dan meteen ook te gebruiken voor de ontsluiting van het bouwterrein tegenover dit tankstation waar onder anderen het gezondheids centrum is gepland en de derde rotonde zou dan moeten komen bij het winkelcentrum. Deze drie maatregelen bieden voor hetzelfde geld drie optimale oplossin gen voor knelpunten die daar op dit ogenblik liggen. Drie veilige krui singen en een goede ontsluiting van het sportcomplex Kalverdijkje vanaf de Anne Vondelingweghetgeen de Egelantierstraat ook verder zal ontlas ten, want deze straat vormt nu in hoofdzaak de officiële ontsluiting van het sportcomplex. De D66-fractie zou het college in overweging willen geven dit alternatief nader uit te werken en aan de Commissie Stadsontwikkeling en de raad voor te leggen, zodat een afweging plaats kan vinden. De heer Krol: Voorzitter, tijdens de laatst gehouden commissievergadering van Stadsontwikkeling heeft de CDA-fractie als eerste de suggestie geopperd om de gekozen oplossing voor het kruispunt Egelantierstraat/Kal- verdijkje namelijk een bajonetkruispuntoplossingeens naast het fenomeen minirotonde te leggen, zonder dat wij toen daar hebben uitgesproken dat die oplossing niet zal moeten worden uitgevoerd. De achterliggende gedachte was dat nu er toch enige vertraging is ontstaan met betrekking tot de uitvoering, wij alles nog eens op een rijtje zouden willen zetten. Zo van bajonet versus minirotonde. Belangrijke aspecten daarbij de snel heidsbeperking c.q. vertraging en de financiën, in deze tijd ook niet onbelangrijk. Ik zou opnieuw de wethouder daarom willen vragen. Overigens gaan wij akkoord met dit voorbereidingsbesluit De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, ik constateer dat wij hier een voorbereidingsbesluit nemen, omdat wij eerder een raadsbesluit hebben genomen tot het aanleggen van de bajonetaansluiting daar ter plaatse, waartegen een bezwaarschrift is ingediend. Die procedure loopt nu. Ik constateer dat er absoluut geen nieuw argument is ten opzichte van de discussie zoals wij die enige tijd geleden, toen het om het eerste voorbereidingsbesluit ging, naar voren hebben gebracht. In die zin denk ik dat het betoog zoals dat door de heer Bakker naar voren is gebracht, op dit moment niet aan de orde kan zijn. De opmerking van de heer Krol, als er dan toch meer tijd nodig is, kun je dan alsnog niet kiezen voor een minirotonde? Ik heb aangegeven dat, mede ook gelet op de afspraken die in deze kwestie tussen de verschillen de wijken gemaakt zijn, het niet zo kan zijn dat wij opnieuw die discus sie helemaal starten. Er is toen aangegeven van de zijde van het college dat de minirotonde weliswaar een alleraardigst en interessant verkeers technisch instrument is, maar dat het absoluut niet die verkeersremmende werking kan hebben, ik zou bijna zeggen afstotende werking, waartoe wij 56 ons hebben verplicht in de richting van de wijk Schieringen/Heechterp, opdat minder mensen uit Camminghaburen te snel gebruik maken van die route waar wij dadelijk twee geheel gerenoveerde routes krijgen. Eén via de Groningerstraatweg, de andere via de Kanaalweg. Dat is de afspraak die wij gemaakt hebben. Ik heb aangegeven dat voor wat betreft het college best nog een keer, zonder dat het invloed kan hebben op dit moment op het te nemen voorbereidingsbesluit en de procedure die daar over loopt, het verschil in remmende werking in algemene zin tussen een bajonetoplossing en een minirotonde aan de orde zal kunnen komen en kan worden toegelicht in de commissie. Dat laat onverlet dat voor wat betreft het college dit voorbereidingsbesluit, ook gelet op de procedures die daarvoor lopen, genomen dient te worden. De heer Bakker: Ik constateer dat de wethouder toch de bajonetaansluiting gerealiseerd wil zien. Wij willen inderdaad in de commissie nog wel een keer bekijken of de minirotonde misschien tot de mogelijkheden behoort. (De heer Timmermans: Ik heb bezwaar tegen deze opmerkingDe raad wil dat, niet de wethouder.Ik constateer dan dat voor hetzelfde geld nog een tweetal knelpunten in de buurt op te lossen zijn. Ik constateer ook dat door die twee andere knelpunten op te lossen, je de Egelantierstraat verder kan ontlasten. Mijn fractie vindt het heel erg jammer dat het college vasthoudt aan de bajonetaansluiting, of althans de raad in dit geval. Ik vind dat wij als fractie aan het college kunnen vragen om een nieuw plan in te dienen, want dit is tot op heden niet uitgevoerd en alles wat niet uitgevoerd is kan de raad terugnemen en opnieuw in overwe ging nemen. (De Voorzitter: Als de raad dat wil.) Ja, als de raad dat wil, natuurlijk. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, een korte opmerking. Bij de behandeling van dit punt, toen het hier in de raad is geweest, hebben wij als WD-fractie tegen gestemd. Maar conform wat wij in het verleden altijd hebben gedaan, conformeren wij ons aan het meerderheidsstandpunt van de raad en gezien zeker de procedures die nu lopen stemmen wij in met het voorbereidingsbesluit. De heer Heins: Ook een korte opmerking. Wij zien geen heil in een miniro tonde daar. Een bajonet is een veel betere snelheidsremmende maatregel dan een minirotonde, die verhoogt eerder de doorstroming. Die is ook bedoeld voor een verkeersveilige doorstroming. Wij kunnen ons helemaal vinden in het antwoord van de wethouder. De heer Krol: De wethouder heeft de stellingname van het college correct weergegeven in de commissie. Ik denk dat één ding vergeten is. Er is toegezegd door de wethouder dat wanneer nu al gezegd zou kunnen worden dat snelheidsremmingen en vertragingen van de drempels die er nu liggen 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 29