per stuk kosten. De eerste moet dan komen op de kruising Egelantier-
straat/Kalverdijkjede tweede op de kruising nabij het tankstation, deze
rotonde is dan meteen ook te gebruiken voor de ontsluiting van het
bouwterrein tegenover dit tankstation waar onder anderen het gezondheids
centrum is gepland en de derde rotonde zou dan moeten komen bij het
winkelcentrum.
Deze drie maatregelen bieden voor hetzelfde geld drie optimale oplossin
gen voor knelpunten die daar op dit ogenblik liggen. Drie veilige krui
singen en een goede ontsluiting van het sportcomplex Kalverdijkje vanaf
de Anne Vondelingweghetgeen de Egelantierstraat ook verder zal ontlas
ten, want deze straat vormt nu in hoofdzaak de officiële ontsluiting van
het sportcomplex.
De D66-fractie zou het college in overweging willen geven dit alternatief
nader uit te werken en aan de Commissie Stadsontwikkeling en de raad voor
te leggen, zodat een afweging plaats kan vinden.
De heer Krol: Voorzitter, tijdens de laatst gehouden commissievergadering
van Stadsontwikkeling heeft de CDA-fractie als eerste de suggestie
geopperd om de gekozen oplossing voor het kruispunt Egelantierstraat/Kal-
verdijkje namelijk een bajonetkruispuntoplossingeens naast het fenomeen
minirotonde te leggen, zonder dat wij toen daar hebben uitgesproken dat
die oplossing niet zal moeten worden uitgevoerd. De achterliggende
gedachte was dat nu er toch enige vertraging is ontstaan met betrekking
tot de uitvoering, wij alles nog eens op een rijtje zouden willen zetten.
Zo van bajonet versus minirotonde. Belangrijke aspecten daarbij de snel
heidsbeperking c.q. vertraging en de financiën, in deze tijd ook niet
onbelangrijk. Ik zou opnieuw de wethouder daarom willen vragen. Overigens
gaan wij akkoord met dit voorbereidingsbesluit
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, ik constateer dat wij hier een
voorbereidingsbesluit nemen, omdat wij eerder een raadsbesluit hebben
genomen tot het aanleggen van de bajonetaansluiting daar ter plaatse,
waartegen een bezwaarschrift is ingediend. Die procedure loopt nu. Ik
constateer dat er absoluut geen nieuw argument is ten opzichte van de
discussie zoals wij die enige tijd geleden, toen het om het eerste
voorbereidingsbesluit ging, naar voren hebben gebracht. In die zin denk
ik dat het betoog zoals dat door de heer Bakker naar voren is gebracht,
op dit moment niet aan de orde kan zijn.
De opmerking van de heer Krol, als er dan toch meer tijd nodig is, kun
je dan alsnog niet kiezen voor een minirotonde? Ik heb aangegeven dat,
mede ook gelet op de afspraken die in deze kwestie tussen de verschillen
de wijken gemaakt zijn, het niet zo kan zijn dat wij opnieuw die discus
sie helemaal starten. Er is toen aangegeven van de zijde van het college
dat de minirotonde weliswaar een alleraardigst en interessant verkeers
technisch instrument is, maar dat het absoluut niet die verkeersremmende
werking kan hebben, ik zou bijna zeggen afstotende werking, waartoe wij
56
ons hebben verplicht in de richting van de wijk Schieringen/Heechterp,
opdat minder mensen uit Camminghaburen te snel gebruik maken van die
route waar wij dadelijk twee geheel gerenoveerde routes krijgen. Eén via
de Groningerstraatweg, de andere via de Kanaalweg. Dat is de afspraak die
wij gemaakt hebben. Ik heb aangegeven dat voor wat betreft het college
best nog een keer, zonder dat het invloed kan hebben op dit moment op het
te nemen voorbereidingsbesluit en de procedure die daar over loopt, het
verschil in remmende werking in algemene zin tussen een bajonetoplossing
en een minirotonde aan de orde zal kunnen komen en kan worden toegelicht
in de commissie. Dat laat onverlet dat voor wat betreft het college dit
voorbereidingsbesluit, ook gelet op de procedures die daarvoor lopen,
genomen dient te worden.
De heer Bakker: Ik constateer dat de wethouder toch de bajonetaansluiting
gerealiseerd wil zien. Wij willen inderdaad in de commissie nog wel een
keer bekijken of de minirotonde misschien tot de mogelijkheden behoort.
(De heer Timmermans: Ik heb bezwaar tegen deze opmerkingDe raad wil
dat, niet de wethouder.Ik constateer dan dat voor hetzelfde geld nog
een tweetal knelpunten in de buurt op te lossen zijn. Ik constateer ook
dat door die twee andere knelpunten op te lossen, je de Egelantierstraat
verder kan ontlasten. Mijn fractie vindt het heel erg jammer dat het
college vasthoudt aan de bajonetaansluiting, of althans de raad in dit
geval. Ik vind dat wij als fractie aan het college kunnen vragen om een
nieuw plan in te dienen, want dit is tot op heden niet uitgevoerd en
alles wat niet uitgevoerd is kan de raad terugnemen en opnieuw in overwe
ging nemen. (De Voorzitter: Als de raad dat wil.) Ja, als de raad dat
wil, natuurlijk.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, een korte opmerking. Bij de
behandeling van dit punt, toen het hier in de raad is geweest, hebben wij
als WD-fractie tegen gestemd. Maar conform wat wij in het verleden
altijd hebben gedaan, conformeren wij ons aan het meerderheidsstandpunt
van de raad en gezien zeker de procedures die nu lopen stemmen wij in met
het voorbereidingsbesluit.
De heer Heins: Ook een korte opmerking. Wij zien geen heil in een miniro
tonde daar. Een bajonet is een veel betere snelheidsremmende maatregel
dan een minirotonde, die verhoogt eerder de doorstroming. Die is ook
bedoeld voor een verkeersveilige doorstroming.
Wij kunnen ons helemaal vinden in het antwoord van de wethouder.
De heer Krol: De wethouder heeft de stellingname van het college correct
weergegeven in de commissie. Ik denk dat één ding vergeten is. Er is
toegezegd door de wethouder dat wanneer nu al gezegd zou kunnen worden
dat snelheidsremmingen en vertragingen van de drempels die er nu liggen
57