Ontt
Or
B<
2
Verw
Verw
Ontt
zinnen aan die duiden op aandacht voor nieuwe ontwikkelingen. Op zichzelf
Verk( natuurlijk een goede zaak, maar de vraag bij zulke constateringen is wel:
yerw wat gebeurt er nu precies en wat gaat er gebeuren? Er is zo langzamerhand
weer meer behoefte aan herkenbaar concreet beleid. Een gericht optreden
van de politie telkens weer op een ander gebied, zoals bijvoorbeeld
criminaliteitsbestrijding, parkeerovertredingen, milieudelicten of bij
burenoverlastzoals wij vandaag in de krant hebben kunnen lezen, of op
e w welk gebied dan ook, kan vruchten afwerpen. De burger ziet dan dat er wat
V pru
gebeurt en ervaart de politie dan ook weer als een goede vriend.
Er is veel aan de hand bij de politie: herstructurering, regionalisering,
maar ook automatisering en het alert moeten zijn op die vele aandachts-
Verv velden. Dat betekent veel voor de politie en wij hebben het dan over
mentaliteits- en cultuurverandering. Wat onze fractie betreft zal daar
Scl de klemtoon op moeten komen te liggen. Met andere woorden de zogenaamde
bastionmentaliteit moet doorbroken worden. Ook wat dat betreft behoort
het meer uren op straat zijn tot de afstemming van de belangrijkste
aandachtspunten. Wij moeten dus wat de concrete uitwerking betreft niet
blijven hangen in formuleringen als "het moet mogelijk zijn" of "het zal
moeten"
Helaas constateer ik dat ook in de definitieve versie van dit Beleidsplan
dit soort zinsconstructies zijn blijven staan. Ook met betrekking tot de
Psociale cultuur en ten aanzien van de klachtenprocedures staan te vaak
zulke omschrijvingen. In de commissie hebben wij gepleit voor aanscher-
pingen. Belangrijkste zaak blijft natuurlijk de praktijk. De kwartaalver
slagen en de jaarlijkse evaluatie kunnen daarvan de neerslag vormen in
Ei de Commissie Openbare Orde. Wij willen u, burgemeester, in ieder geval
verzoeken deze mogelijkheid ons te bieden.
Ver De beleidsontwikkeling van de reorganisatie en de regionalisatie is een
Uit] onderwerp dat telkens in de commissie aan de orde komt, ik zal daar dan
O nu ook niet verder op ingaan.
y De conclusie van de CDA-fractie is dat op de volgende aspecten moet
worden gelet bij het politiebeleid, uiteraard passend in het totaal
ye] geïntegreerde beleid:
1. De herkenbaarheid, dus de politie op straat en een doelgericht
optreden. Dat laatste zou zelfs publieksvriendelijk, als het om een
bepaald aspect gaat, zoals bijvoorbeeld bij parkeerovertredingen
of een actie van inbraakpreventie, door middel van een publiciteits-
actie kunnen worden gepresenteerd. Dat geeft ook weer een positief
beeld, zeker op de lange termijn om de burgers er meer bij te
Ad betrekken,
c 2. De al genoemde mentaliteits- en cultuurverandering, zowel intern als
extern.
I 3. Aandacht voor milieu-overtredingen.
4. De regionalisatie waardoor een goede samenwerking in het geheel moet
ontstaan.
14
Mevrouw Visser: Mijnheer de voorzitter, wij hebben ook al in de commissie
bepaalde punten aangedragen, met name waar het gaat om preventie, contro
le en integratie. Ook verdere samenwerking op het milieugebied is daar
bepleit. De aanwezigheid van de politie op straat en het effect dat dit
heeft op het gevoel van veiligheid bij de burgers, is een belangrijk
aspect dat wordt onderkend in het Beleidsplan. Bij de post Binnenstad
blijft mijn fractie toch een dag en nacht bemensing bepleiten. Gezien de
agressie-uitingen in de binnenstad zou de lijn politie-agressor een zo
kort mogelijke dienen te zijn. Gebiedsgebonden aanpak dus ook daar.
Dat het Beleidsplan beoogt een zo concreet mogelijk beeld te geven van
het te voeren beleid is een goede zaak. Bij het politietoezicht wordt
gesproken over de middelen en methodes die worden gehanteerd. Er wordt
ook gesproken over het maken van keuzes daarin. Ook daarin wordt beoogd
de lijn politie-burger zo kort mogelijk te maken.
Dan de werkbegeleiding. De agent op straat zal zeker directer worden
geconfronteerd met agressie. Stress ontstaat daar uit. Wij bepleiten
daarvoor ook binnen het korps voldoende en expliciete aandacht. Dus meer
dan wat ik heb gelezen in het Beleidsplan, waar het wel onder de aandacht
wordt gebracht, maar nog niet expliciet bij de werkbegeleiding. De
concrete maatregelen die als actiepunten zijn ondergebracht in het
structureel beleid lijken mijn fractie een goede manier van flexibili-
teitsinbouwingErnstige criminaliteits bestrijding door een team als
methodische aanpak, zoals in Amsterdam gebeurt, geeft opzienbarende
resultaten. Is daar binnen Leeuwarden ook nog aan te denken?
Het functioneringsgesprek, beoordeling en toekomstverwachting.
De optimale inzet van oudere werknemers via een mogelijke loopbaanombui
ging lijkt mij een prima zaak. Ook wat de lijnen naar de commissie
betreft lijkt het mijn fractie een goede zaak ook die zo kort mogelijk
te maken, zodat de afstemming politiek-politie ook zo goed mogelijk op
elkaar kan inspelen, liefst via kwartaalverslagen.
De heer De Jong: Voorzitter, begin december is uitgebreid in de Commissie
Openbare Orde gesproken over het Beleidsplan van de Gemeentepolitie. In
het Beleidsplan, en dan citeer ik bladzijde 8 waar het gaat over de
cultuurverandering, staat: "De burger moet de politie zien en ontmoeten".
Dat betekent klantvriendelijkheid in plaats van bastionmentaliteit. Dat
is volgens de D66-fractie een goede zaak. Immers uit een onderzoek
genaamd "Kijk op toezicht" van mevrouw Van der Schaaf, blijkt dat 70Z van
de Leeuwarder bevolking weinig of geen toezicht door de politie ervaart.
Uiteraard is dat een zeer subjectieve ervaring, dat wil ik er bij zeggen.
Je bent er natuurlijk niet met alleen maar meer politie op straat. Daarom
zal van een aanpak, zoals die bepleit wordt in het Beleidsplan een gedif
ferentieerde politie, veel preventieve werking uitgaan. Te denken valt
aan regulier politie-optredenstadswachten, parkeerpolitie en misschien
zullen wij in de toekomst onze greep nog wel eens moeten doen naar
onconventionele maatregelen. Een vraag daarbij is, wanneer krijgen wij
15