Or Za Ei Verkc Verw Verw Verw Verki Verw Verw Rui Verv Scl Ontt Ontt ph Ver Uit] O Vei On D B Ad c I 1 Bt het rapport "Kijk op toezicht" in de Commissie Openbare Orde? Uitvoerig wordt in het Beleidsplan stilgestaan bij preventie van crimina liteit. Mijn fractie vindt dat een belangrijke zaak. Er ligt in de wijk Camminghaburen een uitstekend initiatief, dat is uitgegaan van een aantal bewoners in de Sminiastate. Ik heb begrepen dat dat preventieplan nog steeds niet uitgevoerd kan worden. Dat vind ik jammer, omdat er initiatief genomen is door burgers. Ik zou graag willen weten hoe het met dat preventieproject staat. Voorzitter, in dit Beleidsplan wordt in een paragraaf aandacht besteed aan het begrip "democratische rechtsorde"Nu begeef ik mij heel kort op een zijspoor. Een paar maanden geleden is er in de pers melding gemaakt van discriminatie van bewoners uit de wijk de Meenthe. Het zou gaan om het huren van videorecorders enz. Ik heb begrepen dat er toen gekeken zou worden of het gemeentelijk discriminatiemeldpunt zou moeten worden ingeschakeld. Mijn vraag daarbij is, hoe staat het daarmee? Er is in de Meenthe het nodige gebeurd. Er is een nieuwe start gemaakt. Mijn fractie vindt het ver beneden pijl dat wij nog steeds verhalen moeten horen dat Meenthebewoners gediscrimineerd worden bij onze plaatselijke middenstand, als het gaat om het huren van videorecorders, als het zelfs gaat om het afsluiten van een inboedelverzekering. Voorzitter, mijn fractie vindt dat dat niet kan. In b°f Beleidsplan wordt gesproken over een gemeentelijk verkeersveilig- heidsplan. Er staat: "Een verkeersveiligheidsplan kan een goed instrument zijn om allerlei verkeersmaatregels op handhaving te toetsen". Mijn vraag daarbij is: komt er zo'n plan? Tot slot, in de Commissie Openbare Orde spreken wij regelmatig over de regionalisatie, daar is al eerder op gewezen. Een andere vraag is: is er al een onderzoek gestart naar gebiedsgebonden politiewerk? Het Beleidsplan sluit af met een paar zinsneden over concrete activitei tenplannen op basis van het voorliggende Beleidsplan. Daar wordt gespro ken over kengetallen, zodat de voorgenomen produktie van de politiezorg kan worden getoetst. Mijn fractie vindt dat een hele goede zaak en graag zouden wij de betrokkenheid van de raad cq. de Commissie Openbare Orde daarbij aan de orde gesteld willen zien. De heer HeinsEen zeer korte reactie. Het Beleidsplan is ons ter kennis geving aangeboden. Wij besluiten vanavond niets daarover. Wij kregen alleen iets aangeboden. De opmerkingen die in de commissie zijn gemaakt zijn meegegeven aan de burgemeester en in het Driehoeksoverleg naar voren gebracht. Onze fractie heeft in de commissie alleen nog een reactie gegeven ten aanzien van de relatie tussen politiek en politie en aange drongen op een aanvullende notitie daarop, waarin ook de knelpunten 16 2 verwoord staan. Gezien de opmerkingen van eerdere sprekers wil ik het voorstel nog een keer doen om in de loop van dit jaar of komend jaar daar een aanvullende beleidsnotitie over te maken omdat heel wat zaken, zoals knelpunten parkeerbeleid, het milieubeleid, te maken hebben met de relatie waarover gepraat wordt. De heer De Beer: Een korte opmerking, mijnheer de voorzitter. De heer Heins zei al, dit wordt ter kennisgeving verstuurd. Maar ik heb een algemene opmerking naar aanleiding van wat op bladzijde 3 in de 4e alinea staat. Daar staat: "In Leeuwarden speelt de gemeenteraad een belangrijke rol bij de invulling van het beleid." Mijn fractie heeft het gevoel, maar dat speelt ook bij andere sprekers heb ik gemerkt, dat dit in de praktijk nogal tegenvalt. Bij de WD-fractie speelt ook het gevoel dat de informatie die wij in de Commissie Openbare Orde krijgen niet overweldigend is. De WD-fractie zou graag verbetering willen zien ten aanzien van beide door mij genoemde punten De Voorzitter: Ik begin met mevrouw De Haan, die gezegd heeft dat dit toch niet helemaal in z'n helderheid en concreetheid voldoet aan wat zij graag had gezien. Ik betreur dat, ik denk dat er dan toch in het kader van de activiteitenplannen gewerkt meet worden naar een grotere concreti sering. Het is een beetje inherent met het systeem. Je kiest voor een Beleidsplan dat voor 4 jaar wordt vastgesteld, dat zich nogal in algemene bewoordingen laat omvatten. Vervolgens wordt op basis van dat Beleids plan per jaar een activiteitenplan opgesteld. Dat kan dan ook veel concreter zijn. Ik hoop dat wij daar ook in wat meer concrete mate met elkaar over kunnen spreken. Zij verwijst dan naar een artikel in Binnen lands Bestuur van de heer Nieuwenhuizen, waarin iets wordt gezegd over de positie van de openbare orde, die zich op een staatsrechtelijk eiland je zou bevinden in de Nederlandse verhoudingen. Dat is natuurlijk toch een beetje het gevolg van de wetgevingsstructuur waarin dit element vervat is. Hoewel ik - een wat langere periode overziende - toch wel vorderingen zie. Dat is nu een keer in handen van andere bevoegde gezagen gegeven dan de gemeenteraad en het daaruit gekozen college van burgemees ter en wethouders, althans voor wat de wethouders betreft. In de ontwerp nieuwe Gemeentewet, die naar het zich laat aanzien op 1 januari 1993 in werking zal treden, is het niet wezenlijk anders. Het is zelfs zo dat in het ontwerp nieuwe Gemeentewet aanvankelijk een bepaling voorkwam, dat de raad de bevoegdheid had om algemene bepalingen te geven ten aanzien van diensten die een afgescheiden zelfstandig beheer voerden op grond van wat er nu in artikel 252 van de Gemeentewet staat. In diezelfde nieuwe Gemeentewet wordt die bepaling ten tonele gevoerd, maar een eindje verderop wordt gezegd dat zulks niet geldt voor zover het de politie en de openbare orde betreft. Daar hebt u het probleem ten voeten uit. Zolang dat zo is, blijft het behelpen en moet je proberen mekaar toch te voeden met informatie over en weer. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 9