Or
Za
Ei
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verki
Verw
Verw
Rui
Verv
Scl
Ontt
Ontt
ph
Ver
Uit]
O
Vei
On
D
B
Ad
c
I
1
Bt
het rapport "Kijk op toezicht" in de Commissie Openbare Orde?
Uitvoerig wordt in het Beleidsplan stilgestaan bij preventie van crimina
liteit. Mijn fractie vindt dat een belangrijke zaak.
Er ligt in de wijk Camminghaburen een uitstekend initiatief, dat is
uitgegaan van een aantal bewoners in de Sminiastate. Ik heb begrepen dat
dat preventieplan nog steeds niet uitgevoerd kan worden. Dat vind ik
jammer, omdat er initiatief genomen is door burgers. Ik zou graag willen
weten hoe het met dat preventieproject staat.
Voorzitter, in dit Beleidsplan wordt in een paragraaf aandacht besteed
aan het begrip "democratische rechtsorde"Nu begeef ik mij heel kort op
een zijspoor. Een paar maanden geleden is er in de pers melding gemaakt
van discriminatie van bewoners uit de wijk de Meenthe. Het zou gaan om
het huren van videorecorders enz. Ik heb begrepen dat er toen gekeken zou
worden of het gemeentelijk discriminatiemeldpunt zou moeten worden
ingeschakeld. Mijn vraag daarbij is, hoe staat het daarmee? Er is in de
Meenthe het nodige gebeurd. Er is een nieuwe start gemaakt. Mijn fractie
vindt het ver beneden pijl dat wij nog steeds verhalen moeten horen dat
Meenthebewoners gediscrimineerd worden bij onze plaatselijke middenstand,
als het gaat om het huren van videorecorders, als het zelfs gaat om het
afsluiten van een inboedelverzekering. Voorzitter, mijn fractie vindt dat
dat niet kan.
In b°f Beleidsplan wordt gesproken over een gemeentelijk verkeersveilig-
heidsplan. Er staat: "Een verkeersveiligheidsplan kan een goed instrument
zijn om allerlei verkeersmaatregels op handhaving te toetsen".
Mijn vraag daarbij is: komt er zo'n plan?
Tot slot, in de Commissie Openbare Orde spreken wij regelmatig over de
regionalisatie, daar is al eerder op gewezen.
Een andere vraag is: is er al een onderzoek gestart naar gebiedsgebonden
politiewerk?
Het Beleidsplan sluit af met een paar zinsneden over concrete activitei
tenplannen op basis van het voorliggende Beleidsplan. Daar wordt gespro
ken over kengetallen, zodat de voorgenomen produktie van de politiezorg
kan worden getoetst. Mijn fractie vindt dat een hele goede zaak en graag
zouden wij de betrokkenheid van de raad cq. de Commissie Openbare Orde
daarbij aan de orde gesteld willen zien.
De heer HeinsEen zeer korte reactie. Het Beleidsplan is ons ter kennis
geving aangeboden. Wij besluiten vanavond niets daarover. Wij kregen
alleen iets aangeboden. De opmerkingen die in de commissie zijn gemaakt
zijn meegegeven aan de burgemeester en in het Driehoeksoverleg naar voren
gebracht. Onze fractie heeft in de commissie alleen nog een reactie
gegeven ten aanzien van de relatie tussen politiek en politie en aange
drongen op een aanvullende notitie daarop, waarin ook de knelpunten
16
2
verwoord staan. Gezien de opmerkingen van eerdere sprekers wil ik het
voorstel nog een keer doen om in de loop van dit jaar of komend jaar daar
een aanvullende beleidsnotitie over te maken omdat heel wat zaken, zoals
knelpunten parkeerbeleid, het milieubeleid, te maken hebben met de
relatie waarover gepraat wordt.
De heer De Beer: Een korte opmerking, mijnheer de voorzitter. De heer
Heins zei al, dit wordt ter kennisgeving verstuurd. Maar ik heb een
algemene opmerking naar aanleiding van wat op bladzijde 3 in de 4e alinea
staat. Daar staat: "In Leeuwarden speelt de gemeenteraad een belangrijke
rol bij de invulling van het beleid." Mijn fractie heeft het gevoel, maar
dat speelt ook bij andere sprekers heb ik gemerkt, dat dit in de praktijk
nogal tegenvalt.
Bij de WD-fractie speelt ook het gevoel dat de informatie die wij in de
Commissie Openbare Orde krijgen niet overweldigend is. De WD-fractie zou
graag verbetering willen zien ten aanzien van beide door mij genoemde
punten
De Voorzitter: Ik begin met mevrouw De Haan, die gezegd heeft dat dit
toch niet helemaal in z'n helderheid en concreetheid voldoet aan wat zij
graag had gezien. Ik betreur dat, ik denk dat er dan toch in het kader
van de activiteitenplannen gewerkt meet worden naar een grotere concreti
sering. Het is een beetje inherent met het systeem. Je kiest voor een
Beleidsplan dat voor 4 jaar wordt vastgesteld, dat zich nogal in algemene
bewoordingen laat omvatten. Vervolgens wordt op basis van dat Beleids
plan per jaar een activiteitenplan opgesteld. Dat kan dan ook veel
concreter zijn. Ik hoop dat wij daar ook in wat meer concrete mate met
elkaar over kunnen spreken. Zij verwijst dan naar een artikel in Binnen
lands Bestuur van de heer Nieuwenhuizen, waarin iets wordt gezegd over
de positie van de openbare orde, die zich op een staatsrechtelijk eiland
je zou bevinden in de Nederlandse verhoudingen. Dat is natuurlijk toch
een beetje het gevolg van de wetgevingsstructuur waarin dit element
vervat is. Hoewel ik - een wat langere periode overziende - toch wel
vorderingen zie. Dat is nu een keer in handen van andere bevoegde gezagen
gegeven dan de gemeenteraad en het daaruit gekozen college van burgemees
ter en wethouders, althans voor wat de wethouders betreft. In de ontwerp
nieuwe Gemeentewet, die naar het zich laat aanzien op 1 januari 1993 in
werking zal treden, is het niet wezenlijk anders. Het is zelfs zo dat in
het ontwerp nieuwe Gemeentewet aanvankelijk een bepaling voorkwam, dat
de raad de bevoegdheid had om algemene bepalingen te geven ten aanzien
van diensten die een afgescheiden zelfstandig beheer voerden op grond van
wat er nu in artikel 252 van de Gemeentewet staat. In diezelfde nieuwe
Gemeentewet wordt die bepaling ten tonele gevoerd, maar een eindje
verderop wordt gezegd dat zulks niet geldt voor zover het de politie en
de openbare orde betreft. Daar hebt u het probleem ten voeten uit. Zolang
dat zo is, blijft het behelpen en moet je proberen mekaar toch te voeden
met informatie over en weer.
17