Rui Ontti On Ontc pla Za Er Vei Onl D Bt 2 Verkc Verw Verw Verw Verk( Verw Verw Verw ScY Ver Uit} Oi B Ad c I I illusie dat de ingenomen standpunten ten aanzien van een zelfstandig Stedelijk Gymnasium zich nog zullen wijzigen. Wij hebben ook niet de illusie dat een aantal raadsleden in één nacht van mening zou kunnen veranderen, zoals koning Willem II in 1848 in één nacht van conservatief liberaal werd. Dat betekent dat alleen de D66-, WD- en de GPV/RPF/SGP- fractie voor een zelfstandig gymnasium zijn. Ik zeg dat nadrukkelijk voor latere geschiedschrijvers. Mijn fractie doet een uiterste poging om toch nog tot een compromis te komen. Wij vinden dat, als het toch onontkoombaar is, dat het Stedelijk Gymnasium in cluster B moet worden ingevoegd. De directies van de betrok ken scholen vinden dat ook, ik verwijs naar een brief van de rector van het Slauerhoff College. Daarom dient mijn fractie de volgende motie in. Voor alle duidelijkheid, deze motie was al geformuleerd vóór het overleg van het Stedelijk Gymnasium met de PvdA-fractie op zaterdag. De motie luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in vergadering op 27 mei 1991, behandelende het intentiebesluit inzake de vorming van twee brede scholengemeenschappen voor openbaar voortgezet onderwijs, constaterende dat er geen politieke meerderheid in de raad is voor het behoud van een zelfstandig Stedelijk Gymnasium, overwegende dat in dit geval het opnemen van het Stedelijk Gymnasium in een brede scholengemeenschap de minst slechte oplossing is; dat het Stedelijk Gymnasium drie jaar lang zijn homogene in stroom behoudt; dat na drie jaar een evaluatie plaatsvindt, waarin de keuze tussen de voortzetting van een homogene instroom dan wel onder wijskundige integratie in een brede scholengemeenschap centraal staat voorts overwegende: dat de beide beoogde scholengemeenschappen getalsmatig ongelijk waardig zijn; dat er tussen het Slauerhoff College en het Stedelijk Gymnasium verwantschap bestaat op programmatisch gebied (bijvoorbeeld doorstroomafspraken) dat het Stedelijk Gymnasium in het "noordelijk cluster" thuis hoort besluit 1. in te stemmen met de vorming van twee brede scholengemeenschap pen; 2. het Stedelijk Gymnasium - met inachtneming van de voorgaande overwegingen - in te voegen in Scholengemeenschap B, en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf, mevrouw Van Ulzen van de WD- fractie en door mevrouw Visser van de GPV/RPF/SGP-fractie (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. 18 Wij vinden, voorzitter, dat dit een zeer vergaand voorstel is. Ik doe dan ook een dringend beroep op met name de PvdA- en de CDA-fractie om hier positief op te reageren. Ik dank u wel. Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, vanaf het begin is bij de WD-fractie weinig sympathie aanwezig geweest voor het stichten van brede scholenge meenschappen. En in nog mindere mate als dit gepaard zou gaan met een heterogene instroom. Zonder de discussie te willen heropenen wil ik kort samenvatten wat daarbij de overwegingen zijn. Wij geloven niet in de vooronderstelde verbeteringen voor de leerlingen, in de zin van uitstel van studiekeuze. In zijn nieuwste plan gelooft de staatssecretaris er kennelijk ook niet meer in, gezien de vervroegde studiekeuze in de bovenbouw. Wij geloven ook niet in de verbetering van overstapmogelijkheden, die zijn in deze stad al volop aanwezig. Als er zich knelpunten voordoen is het beter deze stuk voor stuk aan te pakken dan er een hele nieuwe structuur met nieuwe knelpunten voor te bedenken, met andere woorden het zogenaamde blauwdrukdenken. Wij geloven evenmin dat de gelijkheid van kansen erdoor zal toenemen. Er is heel veel onderzoek en literatuur voorradig over de beperkte invloed van het onderwijs hierop. Wij zijn verheugd dat de u wel bekende heer Wöltgensfractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer, zich bij het aloude liberale stramien aansluit. Ik citeer de NRC van 29 april 1991, ik wil u overigens de kop ook niet onthouden. "Partij van de Arbeid-top wil af van drammers en drijvers." Voor Wöltgens is het trefwoord voor de partij in het komende decennium - en nu komt het citaat: "het bieden van kansen op gelijke wijze aan iedere burger, maar de uitkomst hoeft niet langer voor iedereen hetzelfde te zijn." In het verleden is dat wel eens anders geweest, erkende hij. "Wordt gelijk of ik schiet", is dus niet meer aan de orde, althans bij de top van de Partij van de Arbeid, de kleintjes hebben dat nog niet zo begrepen. Ik kan het hele raadsvoorstel wel gaan doorlopen, maar dat is al zo vaak besproken en de loopgraven zijn bekend. Wij stellen het op prijs dat het college op sommige onderdelen deze loopgraven verlaten heeft. Ik doel dan op twee in plaats van één brede scholengemeenschap en het aanpassen van de datum van ingang aan die van de basisvorming. Wij verwachten van deze combinatie nogal wat chaos, maar in dat geval kun je beter door vuur springen dan kruipen. Herziening clustering met betrekking tot de gefuseerde lbo-scholen. De mogelijkheid tot twee internationale schakelklassen in plaats van één. Uitstel van de opname van het Gymnasium ten aanzien van de heterogene toelating Wij vinden dit te weinig, maar wij waarderen de poging. Hoewel wij vanavond niet beslissen over de bestuursconstructiebegrijpen wij dat de gedachte van het college is uitgaan naar een artikel 61 constructie. Op zich is ons streven er op gericht de grootst mogelijke zelfstandigheid van de nieuw te vormen scholen tot stand te brengen. Wij 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 10