B 2 Verw Rui vragen het college daarom ook de mogelijkheid te willen onderzoeken van Verkc een stichting of/en een vereniging van scholen. Ik ben geen jurist, maar Verw de juristen Akkermans en Menting van de Stichting Recht en Beleid van de yerw Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn van mening dat dit niet in strijd VerW behoeft te zijn met de openbaarheid van onderwijs. Verk< yerw Het hete hangijzer blijft de zelfstandigheid van het Gymnasium. Wij zien niet in waarom naast twee scholengemeenschappen niet een zelfstandig gemeentelijk gymnasium zou kunnen blijven bestaan. Zoals bijvoorbeeld in Utrecht, Groningen, Zwolle en andere grote steden. Zelfs in het zeer progressieve Amsterdam haalt niemand het in z'n hoofd om de twee gemeen telijke gymnasia het Barleus, dat moet u wel eens te ore zijn gekomen, Verw of het Vossius, de zelfstandige status te ontnemen. Waarom maken wij ons in deze stad dan wel zo belachelijk? De enige hoofdstad zonder een Set openbaar gymnasium. "Knooppunt I" Het was tot dit weekend mijn bedoeling hieromtrent een motie in te Ontti dienen, om de positie van de raadsleden en het college duidelijk vastge legd te krijgen. Maar na het compromisvoorstel van het Gymnasium zelf, Or zoals ons dat gisteravond laat bereikte, doen wij dat niet. Wij hebben er geen behoefte aan om roomser dan de paus te zijn. Ter zijde. Wij vinden het raar dat een bestuurlijk compromis alleen met de PvdA- fractie nagestreefd wordt, die ten slotte nog steeds geen meerderheid in onze raad heeft, maar zelfs dan nog. Ik denk dat mevrouw De Haan-Laagland daar ook op duidde in hetgeen zij zei. Ontt pla Za Er Dan de status aparte. Hoe apart die is, is ons nog steeds niet helemaal duidelijk. Wel dat die vooral berust op de homogene instroom als uitzon dering, voor een periode van drie jaar. Maar niet of wij nu een beslis ser sing nemen over de tijd na die drie jaar of dat wij na drie jaar de Uitj beslissing nemen. Tot nu toe lag daar een interpretatieverschil tussen Ol de PvdA- en CDA-fractie. Zij zijn van mening dat hun motie daar helder heid in verschaft. Ik denk dat wij daar toch nog even goed naar moeten V kijken. Overigens staat voor ons de gedachte nog overeind om die status aparte niet drie maar zes jaar te laten duren, zoals de CDA-fractie heeft yei voorgesteld in de commissievergadering van 12 maart j.l. Van intrekking van dat voorstel is ons niets bekend, maar misschien heb ik even niet opgelet. Ik zou dat vanavond nog graag horen. Onl D Ad Dan de voorgestelde clustering. In de commissievergadering is door mij al opgemerkt dat de argumentatie van het college uitermate zwak isDe andere indeling van het Gymnasium, namelijk in scholengemeenschap Noord met het Slauerhoff College heeft veel voor. Allereerst de zeer uitgespro- c k_n wens van de ouders en de school zelf. Met die voorkeur is in alle opzichten toch al bepaald niet veel rekening gehouden. Die voorkeur is I zeer pertinent en zoals bekend unaniem. Over 60Z buitenleerlingen van het Gymnasium wordt zomaar beslist, zonder hen gevraagd te hebben hoe zij I daarover denken. Dit is eigenlijk ongelooflijk. 602 van de leerlingen wonen in Harlingen, in Drachten en noemt u maar op. Daar wordt gewoon met één pennestreek gezegd: daar is het ook goed voor. Mij schieten woorden 20 tekort Daarnaast is er de geografische reden. De ligging van het Gymnasium en de getalsmatige overweging. Die getallen liggen in het collegevoorstel een heel eind uit het lood. Wij ondersteunen de motie van de D66-fractie. Voor ons een zeer vergaand compromis. Onze voorkeur gaat uit en blijft voor een zelfstandig openbaar gymnasium. Wij vragen met klem om ons voorstel te steunen. De PvdA-fractie zal er toch ook wat aan gelegen zijn een bittere pil wat te vergulden. De CDA-fractie moet het begrip "de school is van de ouders" toch niet helemaal onbekend voorkomen. Of geldt dat alleen voor christelijke scholen? Mevrouw GarmsAllereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor het vele werk wat er de afgelopen maanden is verzet door ambtenaren, de scholen, vakbonden, allerlei geledingen binnen de scholen, etc. Ik heb gemerkt dat er uitgebreid gebruik is gemaakt van de inspraakmogelijkheden en dat die inspraak over het algemeen procedureel ook goed in elkaar zat. Dat lag helaas wel anders voor onze steunfractieleden, die ook deze keer de raadsstukken weer veel te laat, namelijk de afgelopen donderdagmiddag, ontvingen. Onze fractie wordt hierdoor ernstig belemmerd in haar democra tisch functioneren. In de commissievergadering heeft mijn fractie aangegeven het op twee punten uit het voorstel van het college niet eens te zijn. Het eerste geldt de keuze voor twee brede scholengemeenschappen. Het tweede geldt het punt van de uitzonderingspositie van het Gymnasium. Ik wil hier graag toch nog even kort op ingaan. Het college kiest voor twee brede scholengemeenschappen, die qua breedte en qua leerlingenaantal nogal van elkaar verschillen. Dit leidt tot onevenwichtigheid. Vanuit de inspraak is hier ook nogal wat kritiek op gekomen, maai. voor het college lijkt dit de enige mogelijkheid. Wij denken dat in dit geval de keuze voor één brede scholengemeenschap een beter alternatief zou kunnen zijn. Wij hebben hiervoor een aantal argu menten. Ik noem ze in willekeurige volgorde en zal zeker niet compleet zijn Een van de doelen van de basisvorming is het uitstellen van de keuze in vervolgonderwijs. Wanneer er sprake is van twee ongelijke scholengemeen schappen, zoals nu, dan wordt die uitgestelde keuze toch weer na de basisvorming beïnvloed door de keuze van een van beide scholengemeen schappen. In de praktijk zal dit betekenen dat kinderen en ouders direct na de basisschool al een keuze gaan maken. Je voorkomt mogelijke onwerkbare verschillen tussen schooldirecties en besturen met betrekking tot managementtechnieken, onderwijskundige invulling, personeelsbeleid, financiën en materieel beheer. Je voorkomt het per scholengemeenschap verschillend invullen van kerndoe len, waardoor er ongelijke doorstroomkwalificaties kunnen ontstaan van basisvorming naar de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Dit kan dus betekenen dat wanneer het kind voor een schooltype kiest die niet binnen de scholengemeenschap aanwezig is, over moet stappen naar de 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 11