B
2
Verw
Rui
vragen het college daarom ook de mogelijkheid te willen onderzoeken van
Verkc een stichting of/en een vereniging van scholen. Ik ben geen jurist, maar
Verw de juristen Akkermans en Menting van de Stichting Recht en Beleid van de
yerw Erasmus Universiteit in Rotterdam zijn van mening dat dit niet in strijd
VerW behoeft te zijn met de openbaarheid van onderwijs.
Verk<
yerw Het hete hangijzer blijft de zelfstandigheid van het Gymnasium. Wij zien
niet in waarom naast twee scholengemeenschappen niet een zelfstandig
gemeentelijk gymnasium zou kunnen blijven bestaan. Zoals bijvoorbeeld in
Utrecht, Groningen, Zwolle en andere grote steden. Zelfs in het zeer
progressieve Amsterdam haalt niemand het in z'n hoofd om de twee gemeen
telijke gymnasia het Barleus, dat moet u wel eens te ore zijn gekomen,
Verw of het Vossius, de zelfstandige status te ontnemen. Waarom maken wij ons
in deze stad dan wel zo belachelijk? De enige hoofdstad zonder een
Set openbaar gymnasium. "Knooppunt I"
Het was tot dit weekend mijn bedoeling hieromtrent een motie in te
Ontti dienen, om de positie van de raadsleden en het college duidelijk vastge
legd te krijgen. Maar na het compromisvoorstel van het Gymnasium zelf,
Or zoals ons dat gisteravond laat bereikte, doen wij dat niet. Wij hebben
er geen behoefte aan om roomser dan de paus te zijn. Ter zijde.
Wij vinden het raar dat een bestuurlijk compromis alleen met de PvdA-
fractie nagestreefd wordt, die ten slotte nog steeds geen meerderheid in
onze raad heeft, maar zelfs dan nog. Ik denk dat mevrouw De Haan-Laagland
daar ook op duidde in hetgeen zij zei.
Ontt
pla
Za
Er
Dan de status aparte. Hoe apart die is, is ons nog steeds niet helemaal
duidelijk. Wel dat die vooral berust op de homogene instroom als uitzon
dering, voor een periode van drie jaar. Maar niet of wij nu een beslis
ser sing nemen over de tijd na die drie jaar of dat wij na drie jaar de
Uitj beslissing nemen. Tot nu toe lag daar een interpretatieverschil tussen
Ol de PvdA- en CDA-fractie. Zij zijn van mening dat hun motie daar helder
heid in verschaft. Ik denk dat wij daar toch nog even goed naar moeten
V kijken. Overigens staat voor ons de gedachte nog overeind om die status
aparte niet drie maar zes jaar te laten duren, zoals de CDA-fractie heeft
yei voorgesteld in de commissievergadering van 12 maart j.l. Van intrekking
van dat voorstel is ons niets bekend, maar misschien heb ik even niet
opgelet. Ik zou dat vanavond nog graag horen.
Onl
D
Ad
Dan de voorgestelde clustering. In de commissievergadering is door mij
al opgemerkt dat de argumentatie van het college uitermate zwak isDe
andere indeling van het Gymnasium, namelijk in scholengemeenschap Noord
met het Slauerhoff College heeft veel voor. Allereerst de zeer uitgespro-
c k_n wens van de ouders en de school zelf. Met die voorkeur is in alle
opzichten toch al bepaald niet veel rekening gehouden. Die voorkeur is
I zeer pertinent en zoals bekend unaniem. Over 60Z buitenleerlingen van het
Gymnasium wordt zomaar beslist, zonder hen gevraagd te hebben hoe zij
I daarover denken. Dit is eigenlijk ongelooflijk. 602 van de leerlingen
wonen in Harlingen, in Drachten en noemt u maar op. Daar wordt gewoon met
één pennestreek gezegd: daar is het ook goed voor. Mij schieten woorden
20
tekort
Daarnaast is er de geografische reden. De ligging van het Gymnasium en
de getalsmatige overweging. Die getallen liggen in het collegevoorstel
een heel eind uit het lood. Wij ondersteunen de motie van de D66-fractie.
Voor ons een zeer vergaand compromis. Onze voorkeur gaat uit en blijft
voor een zelfstandig openbaar gymnasium. Wij vragen met klem om ons
voorstel te steunen. De PvdA-fractie zal er toch ook wat aan gelegen zijn
een bittere pil wat te vergulden. De CDA-fractie moet het begrip "de
school is van de ouders" toch niet helemaal onbekend voorkomen. Of geldt
dat alleen voor christelijke scholen?
Mevrouw GarmsAllereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor het vele
werk wat er de afgelopen maanden is verzet door ambtenaren, de scholen,
vakbonden, allerlei geledingen binnen de scholen, etc. Ik heb gemerkt dat
er uitgebreid gebruik is gemaakt van de inspraakmogelijkheden en dat die
inspraak over het algemeen procedureel ook goed in elkaar zat. Dat lag
helaas wel anders voor onze steunfractieleden, die ook deze keer de
raadsstukken weer veel te laat, namelijk de afgelopen donderdagmiddag,
ontvingen. Onze fractie wordt hierdoor ernstig belemmerd in haar democra
tisch functioneren.
In de commissievergadering heeft mijn fractie aangegeven het op twee
punten uit het voorstel van het college niet eens te zijn.
Het eerste geldt de keuze voor twee brede scholengemeenschappen.
Het tweede geldt het punt van de uitzonderingspositie van het Gymnasium.
Ik wil hier graag toch nog even kort op ingaan.
Het college kiest voor twee brede scholengemeenschappen, die qua breedte
en qua leerlingenaantal nogal van elkaar verschillen. Dit leidt tot
onevenwichtigheid. Vanuit de inspraak is hier ook nogal wat kritiek op
gekomen, maai. voor het college lijkt dit de enige mogelijkheid. Wij
denken dat in dit geval de keuze voor één brede scholengemeenschap een
beter alternatief zou kunnen zijn. Wij hebben hiervoor een aantal argu
menten. Ik noem ze in willekeurige volgorde en zal zeker niet compleet
zijn
Een van de doelen van de basisvorming is het uitstellen van de keuze in
vervolgonderwijs. Wanneer er sprake is van twee ongelijke scholengemeen
schappen, zoals nu, dan wordt die uitgestelde keuze toch weer na de
basisvorming beïnvloed door de keuze van een van beide scholengemeen
schappen. In de praktijk zal dit betekenen dat kinderen en ouders direct
na de basisschool al een keuze gaan maken.
Je voorkomt mogelijke onwerkbare verschillen tussen schooldirecties en
besturen met betrekking tot managementtechnieken, onderwijskundige
invulling, personeelsbeleid, financiën en materieel beheer.
Je voorkomt het per scholengemeenschap verschillend invullen van kerndoe
len, waardoor er ongelijke doorstroomkwalificaties kunnen ontstaan van
basisvorming naar de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Dit kan
dus betekenen dat wanneer het kind voor een schooltype kiest die niet
binnen de scholengemeenschap aanwezig is, over moet stappen naar de
21