Verk< Verw Verw Rui aan vind is dat iedere keer de visie naar voren is gebracht dat het Verkc Gymnasium apart moet blijven en alleen omdat het misschien politiek yerw onhaalbaar zou zijn wordt nu de keuze gemaakt om met het Slauerhoff yerw College samen te gaan. (Mevrouw Van Ulzen: Mijn voorkeur is niet politiek yerw onhaalbaar, de PvdA-fractie is voor één brede scholengemeenschap. Wij hebben iets meer gevoel voor realiteit.) Ik denk overigens wel dat, gezien de hele discussie die nu gevoerd wordt, het voorstel van de PAL- fractie steeds meer argumenten aangereikt krijgt om juist te kiezen voor één brede scholengemeenschap. (Mevrouw Van Ulzen: Wacht maar even tot aan de nieuwe verkiezingen. Wat ik mij ook opnieuw afvraag is, realiseren deze drie fracties zich wel wat er gebeurt met de verschillende clustering, zeggen zij dan ook: wij Verv moeten de hele clustering opnieuw onder de loep nemen? Want dat betekent wel dat je de onevenwichtigheid alleen maar versterkt. Wij zullen dan ook Sd" zeker deze motie niet steunen. Als ik dan mevrouw Van Ulzen nog hoor zeggen: "Je kunt beter door vuur springen dan door vuur kruipen", dan is Ontti dat voor mij opnieuw een argument om maar te kiezen voor geen speciale positie voor het Stedelijk Gymnasium, maar voor één brede scholengemeen- On schap. (Mevrouw Van Ulzen: Dan heeft mevrouw Garms dat niet goed begre pen, want het ging over de chaos die so wie so de basisvorming gaat veroorzaken. Dat heeft niets met alleen dat Gymnasium te maken.) Ik had het ook niet alleen over het Gymnasium. Ontt pla Za Er Mevrouw Visser: Mevrouw de voorzitter, het is een fundamenteel recht in ons land dat ouders vrij zijn in hun keuze voor onderwijs voor hun kinderen. Het is hun goed recht. Dat kan betekenen dat zij kiezen voor een brede scholengemeenschap, dat kan betekenen dat zij kiezen voor een Ver categoriale school. Nog steeds vanuit diezelfde rechtspositie gedacht. Uitj Vanavond is aan de orde het intentiebesluit inzake de vorming van twee Ol brede scholengemeenschappen. Dat die keuze beter aansluit bij de wens van het merendeel van de betrokken schoolorganisaties is duidelijk. Juist V deze ontwikkeling hebben ook wij positief ontvangen. Immers het draagvlak voor verdere ontwikkelingen is de bereidheid en de gemotiveerde betrok- ye, kenheid van scholen en hun achterban. Juist daarom is het zo jammer en eigenlijk onbegrijpelijk dat het college op het punt van het Gymnasium deze lijn abrupt wijzigt. Vanuit de achterliggende visie van het college, namelijk een zo breed mogelijk aanbod van onderwijs met doorstroommoge lijkheden daarbinnen, kan mijn fractie instemmen, mits er ook ruimte blijft voor een categoriale school zoals bijvoorbeeld het Stedelijk Gymnasium. Waarom zou je kiezen voor leegloop van een zo groeiende en bloeiende schoolgemeenschap binnen het openbaar onderwijs, temeer daar c er andere mogelijkheden liggen waarbij ook deze school betrokken wordt in het netwerk van onderwijsvoorzieningen in onze stad en voor onze I regio. Evenals het lbo, waar ook wij grote waarde aan hechten dat die betrokken wordt in de ontwikkeling. I Samenwerking en afstemming kan ook voor een categoriale school in de praktijk goed werken. Niet alle leerlingen blijken met hun eerste keuze voor een onderwijsvorm ook de juiste keuze te hebben gemaakt. Juist Oni D B Ad 24 2 daarin kan een goede basis voor samenwerking worden gevonden. Mijn fractie is dan ook heel benieuwd naar de reactie van de wethouder op de laatste poging tot een vergelijk, waarin het Stedelijk Gymnasium het voorstel doet om in cluster B te participeren. Daarmee aangevende dat zij de doorstroommogelijkheden willen ontwikkelen. De voorwaarde die daaraan verbonden wordt lijkt mijn fractie een reële optie. Eigen identiteit en homogene instroom voor een periode van drie jaar. Als na drie jaar blijkt dat er al een goed samenwerkingsverband is ontstaan, zou de verdere besluitvorming ook gedragen worden door de betrokkenen, dat zou een veel betere waarborg zijn voor het totale onderwijsaanbod. De clustering is een gegeven dat dan op grond daarvan nader uitgewerkt kan worden. De bestuurlijke vormgeving lijkt ons de juiste. Die komt ook het dichtst bij onze visie waarbij betrokkenheid en kleinschaligheid waar mogelijk wordt gewaarborgd. Ook de huisvesting kan daar positief in meespelen. Het geheel moet zorgvuldig worden ingebed zodat er een procesmatige ontwikkeling kan ontstaan waar werkgelegenheid en nascholing in worden geregeld, op een dusdanige manier dat de energie kan worden gebruikt voor het samenwer kingsproces, zonder de onrust over eigen toekomst binnen dat proces. Ook het onderwijs aan specifieke groepen moet daarin zorgvuldig worden meegenomen. Samenvattend spreekt mijn fractie zich uit voor het intentiebesluit, mits de optie van het Stedelijk Gymnasium wordt meegenomen. Zo niet dan is mijn fractie niet bereid haar steun te verlenen. Juist gelet op achter liggende reden, namelijk keuzevrijheid in het onderwijs met als doel een zo zorgvuldig en uitgebreid mogelijk aanbod van onderwijs dat de ont plooiing van alle kinderen bevordert. Vandaar de gezamenlijke motie van de D66-, WD- en mijn fractie. Wij zullen de motie van de PvdA- en CDA-fractie dan ook niet steunen. Mevrouw Vlietstra (weth.): Dan wil ik de verschillende sprekers maar volgen. Ik zou willen beginnen met even te wijzen op een foutje in de raadsbrief en u willen verzoeken dat te corrigeren. Dat betreft pagina 17 het tijdpad, waarbij helemaal aan het eind wordt gesproken over augustus 1996, dat moet zijn augustus 1995. Dan begin ik bij mevrouw De Haan. Zij heeft nog eens aangegeven wat er in de afgelopen jaren aan discussies plaatsgevonden heeft in deze raad en tot welke besluiten dat heeft geleid. Ook de heer Krol heeft dat gedaan in zijn bijdrage. Ik wou dat zelf ook nog even doen om toch even de zaak in een perspectief te zetten. Twee en een half jaar geleden hebben wij uitgebreid in deze raad gedis cussieerd over een voorstel dat er toen lag van het college om te kiezen voor één brede scholengemeenschap, waarin dan al het openbaar voortgezet onderwijs en zoveel mogelijk het algemeen bijzonder lager beroepsonder- 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 13