q tie plaats vindt waarin de keuze tussen de voortzetting van de homogene
twee gelijkwaardige brede scholengemeenschappen, wij zouden hebben
Verkc gekozen voor twee brede scholengemeenschappen, maar dan wel met één
Verw bestuurscommissie ex artikel 61. Wij vinden het dan ook jammer dat er ook
Verw noE steeds onduidelijkheid is over de Bakkerij, Horeca en Detailhandel
yerw School. Wij realiseren ons ook heel wel dat wij daarin afhankelijk zijn
van anderen en dat wij daarin als gemeentebestuur verder als ons ieder
keer daar melden en ons open stellen voor discussie, niet zoveel meer
kunnen doen.
Verk<
Verw
Verw
Rui
Gezien steeds de reacties van mevrouw Van Ulzen over de ideeën hoe
scholengemeenschappen ingevuld zouden moeten worden en de misverstanden
die daar allemaal over bestaan, denken wij dat het in ieder geval van
Veru belang is dat er ook in het komende jaar nadrukkelijk een plan bedacht
wordt hoe straks, wanneer die brede scholengemeenschappen invulling
moeten gaan krijgen, ouders van leerlingen en toekomstige leerlingen
goed geïnformeerd worden. Dat is toch wel een punt dat voortdurend onze
Ontti zorg baart. Het is natuurlijk helemaal vreemd als zelfs een gemeente
raadslid nog steeds niet weet dat nadrukkelijk het streven is naar klein-
On schaligheid en kleine onderwijseenheden. Daarbij verwacht ik ook niet dat
het Ministerie van Onderwijs met een hele buidel vol met geld een enorme
QntÉ aanbouw bij de SSG en het Slauerhoff College zal plegen. Wij zullen het
pla moeten doen met de gebouwen die hier zijn. (Mevrouw Van Ulzen: Er staat
een gymnasium, dus die kunnen gewoon blijven zitten, begrijp ik.) Wij
kunnen dat gebouw heel wel op een andere en zeer nuttige wijze gebruiken.
Er
Vanavond heb ik in mijn eerste termijn, hoewel dat eigenlijk niemand was
opgevallen, heel nadrukkelijk nog niet het standpunt naar voren gebracht
van de PAL-fractie. Wij hebben hier dan ook een wat unieke situatie. De
^er PAL-fractie zal vanavond verdeeld stemmen. Het is duidelijk dat gelijk
Uitj hebben niet altijd gelijk krijgen betekent. Voor mijn fractie is dat toch
Oi aanleiding om verdeeld te stemmen.
V'
Mevrouw Visser: Mevrouw de voorzitter, mevrouw De Haan gaat voorbij in
Vei haar verbazing, denk ik, aan het derde aandachtstreepje van de motie die
Oni °°k mijn fractie heeft ondersteund, namelijk dat na drie jaar een evalua-
instroom danwel onderwijskundige integratie in een brede scholengemeen-
P schap centraal staat. Ik heb mij daarbij aangesloten in mijn pleidooi in
eerste instantie. Dat betekent natuurlijk niet dat ik daarmee het catego
riaal onderwijs inlever. Dat betekent dat ik gewoon in deze situatie kies
voor een zo goed mogelijke oplossing voor het behoud van het Gymnasium.
Ik bevind mij denk ik in een unieke situatie dat ik vanuit mijn fractie
hier een pleidooi zit te houden voor het behoud van het Gymnasium voor
openbaar onderwijs. Dat is toch wel een beetje vreemd. (De heer Krol:
Voorzitter, zo vreemd is dat toch niet. Mevrouw Visser maakt toch deel
I uit van het bestuur van het openbaar onderwijs.) Ja, maar dat juist mijn
fractie moet pleiten om het Gymnasium te behouden voor het brede openbaar
Bt onderwijs. (Mevrouw De Haan: Daar gaat het niet om, want dat willen wij
Ad
c
44
2
allemaalWaar het om gaat is dat mevrouw Visser vanavond instemtdoor
die motie in te dienen, met het integreren van het Gymnasium in de brede
scholengemeenschap. Daarmee is het categoriale gymnasium weg.Het
categoriale gymnasium is dan weg, maar als wij dit niet doen is het
gymnasium helemaal weg. (Mevrouw De Haan: Dat is een volkomen verkeerde
interpretatie van de plannen, maar goed dat laten wij maar zo.) Die
interpretatie daar zijn wij het wel vaker niet over eens.
Ik heb van de wethouder begrepen dat het enige argument in discussie rond
het Stedelijk Gymnasium de heftige tegenstand is. Maar het college heeft
toch juist die tegenstand tegen een brede scholengemeenschap vanuit die
scholen gebruikt als argument om nu met een voorstel te komen waarin twee
scholengemeenschappen komen? Dat noemt zij dan pleiten voor en keuzes
maken voor. Of is er een interpretatieverschil tussen tegenstand en
tegenstand? Wanneer het Stedelijk Gymnasium gaat pleiten en kiezen voor,
wat zij steeds heeft gedaan, dan wordt dat niet betrokken in de overwe
gingen, maar nu gebruikt de wethouder het argument tegenstand wel, maar
dan in negatieve zin.
Wij vinden nog steeds dat het heel erg jammer is dat het op deze manier
gaat, gezien ook het feit dat er toch een uitgestoken hand was van het
Gymnasium in de laatste ontwikkelingen.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Wat de PvdA-fractie betreft heb ik de indruk
dat er geen punten zijn blijven liggen waar ik nog op in zou moeten gaan.
Ik heb in eerste termijn gezegd dat het college de motie overneemt.
Mevrouw De Haan heeft nog even gezegd in de richting van mevrouw Garms
dat zij in ieder geval denken aan een snelle rapportage aan de commissie
waar het gaat om het punt van een basis creëren om verder die fusie
gestalte te kunnen geven. Zij heeft een termijn genoemd van één k twee
maanden. Ik denk inderdaad dat het verstandig is om nu niet een termijn
uit te spreken en vast te leggen, maar ik wil wel toezeggen dat wij daar
bij voorrang zo snel mogelijk mee aan de gang zullen gaan.
De heer Krol heeft mij ook geen aanleiding meer gegeven om nog opmerkin
gen te maken.
De heer De Jong heeft er nog op gewezen dat hij de argumenten voor brede
scholengemeenschappen op zich onderschrijft. Ik heb dat ook nooit in
twijfel getrokken, dat was overigens twee jaar geleden ook het geval. De
enige discussie die steeds gevoerd is met de D66-fractie is of je daar
naast ook categoriale scholen zou moeten blijven houden. De discussie
heeft zich nu met name toegespitst op het Stedelijk Gymnasium. Ik begrijp
dat wij wat dat betreft nog steeds van mening verschillen. Dat is jammer,
maar dat kan voorkomen en dat is dan niet anders.
De heer De Jong heeft gezegd, dat het vluchtgedrag zou kunnen oproepen.
Dat zou inderdaad kunnen. Hij heeft Groningen genoemd en het protestants
christelijk onderwijs. Ik moet zeggen dat ik voor dat laatste niet zo
verschrikkelijk bang ben. Ik heb daar met het protestants christelijk
onderwijs ook af en toe contacten over. Ik maak mij daar niet de meeste
45