q tie plaats vindt waarin de keuze tussen de voortzetting van de homogene twee gelijkwaardige brede scholengemeenschappen, wij zouden hebben Verkc gekozen voor twee brede scholengemeenschappen, maar dan wel met één Verw bestuurscommissie ex artikel 61. Wij vinden het dan ook jammer dat er ook Verw noE steeds onduidelijkheid is over de Bakkerij, Horeca en Detailhandel yerw School. Wij realiseren ons ook heel wel dat wij daarin afhankelijk zijn van anderen en dat wij daarin als gemeentebestuur verder als ons ieder keer daar melden en ons open stellen voor discussie, niet zoveel meer kunnen doen. Verk< Verw Verw Rui Gezien steeds de reacties van mevrouw Van Ulzen over de ideeën hoe scholengemeenschappen ingevuld zouden moeten worden en de misverstanden die daar allemaal over bestaan, denken wij dat het in ieder geval van Veru belang is dat er ook in het komende jaar nadrukkelijk een plan bedacht wordt hoe straks, wanneer die brede scholengemeenschappen invulling moeten gaan krijgen, ouders van leerlingen en toekomstige leerlingen goed geïnformeerd worden. Dat is toch wel een punt dat voortdurend onze Ontti zorg baart. Het is natuurlijk helemaal vreemd als zelfs een gemeente raadslid nog steeds niet weet dat nadrukkelijk het streven is naar klein- On schaligheid en kleine onderwijseenheden. Daarbij verwacht ik ook niet dat het Ministerie van Onderwijs met een hele buidel vol met geld een enorme QntÉ aanbouw bij de SSG en het Slauerhoff College zal plegen. Wij zullen het pla moeten doen met de gebouwen die hier zijn. (Mevrouw Van Ulzen: Er staat een gymnasium, dus die kunnen gewoon blijven zitten, begrijp ik.) Wij kunnen dat gebouw heel wel op een andere en zeer nuttige wijze gebruiken. Er Vanavond heb ik in mijn eerste termijn, hoewel dat eigenlijk niemand was opgevallen, heel nadrukkelijk nog niet het standpunt naar voren gebracht van de PAL-fractie. Wij hebben hier dan ook een wat unieke situatie. De ^er PAL-fractie zal vanavond verdeeld stemmen. Het is duidelijk dat gelijk Uitj hebben niet altijd gelijk krijgen betekent. Voor mijn fractie is dat toch Oi aanleiding om verdeeld te stemmen. V' Mevrouw Visser: Mevrouw de voorzitter, mevrouw De Haan gaat voorbij in Vei haar verbazing, denk ik, aan het derde aandachtstreepje van de motie die Oni °°k mijn fractie heeft ondersteund, namelijk dat na drie jaar een evalua- instroom danwel onderwijskundige integratie in een brede scholengemeen- P schap centraal staat. Ik heb mij daarbij aangesloten in mijn pleidooi in eerste instantie. Dat betekent natuurlijk niet dat ik daarmee het catego riaal onderwijs inlever. Dat betekent dat ik gewoon in deze situatie kies voor een zo goed mogelijke oplossing voor het behoud van het Gymnasium. Ik bevind mij denk ik in een unieke situatie dat ik vanuit mijn fractie hier een pleidooi zit te houden voor het behoud van het Gymnasium voor openbaar onderwijs. Dat is toch wel een beetje vreemd. (De heer Krol: Voorzitter, zo vreemd is dat toch niet. Mevrouw Visser maakt toch deel I uit van het bestuur van het openbaar onderwijs.) Ja, maar dat juist mijn fractie moet pleiten om het Gymnasium te behouden voor het brede openbaar Bt onderwijs. (Mevrouw De Haan: Daar gaat het niet om, want dat willen wij Ad c 44 2 allemaalWaar het om gaat is dat mevrouw Visser vanavond instemtdoor die motie in te dienen, met het integreren van het Gymnasium in de brede scholengemeenschap. Daarmee is het categoriale gymnasium weg.Het categoriale gymnasium is dan weg, maar als wij dit niet doen is het gymnasium helemaal weg. (Mevrouw De Haan: Dat is een volkomen verkeerde interpretatie van de plannen, maar goed dat laten wij maar zo.) Die interpretatie daar zijn wij het wel vaker niet over eens. Ik heb van de wethouder begrepen dat het enige argument in discussie rond het Stedelijk Gymnasium de heftige tegenstand is. Maar het college heeft toch juist die tegenstand tegen een brede scholengemeenschap vanuit die scholen gebruikt als argument om nu met een voorstel te komen waarin twee scholengemeenschappen komen? Dat noemt zij dan pleiten voor en keuzes maken voor. Of is er een interpretatieverschil tussen tegenstand en tegenstand? Wanneer het Stedelijk Gymnasium gaat pleiten en kiezen voor, wat zij steeds heeft gedaan, dan wordt dat niet betrokken in de overwe gingen, maar nu gebruikt de wethouder het argument tegenstand wel, maar dan in negatieve zin. Wij vinden nog steeds dat het heel erg jammer is dat het op deze manier gaat, gezien ook het feit dat er toch een uitgestoken hand was van het Gymnasium in de laatste ontwikkelingen. Mevrouw Vlietstra (weth.): Wat de PvdA-fractie betreft heb ik de indruk dat er geen punten zijn blijven liggen waar ik nog op in zou moeten gaan. Ik heb in eerste termijn gezegd dat het college de motie overneemt. Mevrouw De Haan heeft nog even gezegd in de richting van mevrouw Garms dat zij in ieder geval denken aan een snelle rapportage aan de commissie waar het gaat om het punt van een basis creëren om verder die fusie gestalte te kunnen geven. Zij heeft een termijn genoemd van één k twee maanden. Ik denk inderdaad dat het verstandig is om nu niet een termijn uit te spreken en vast te leggen, maar ik wil wel toezeggen dat wij daar bij voorrang zo snel mogelijk mee aan de gang zullen gaan. De heer Krol heeft mij ook geen aanleiding meer gegeven om nog opmerkin gen te maken. De heer De Jong heeft er nog op gewezen dat hij de argumenten voor brede scholengemeenschappen op zich onderschrijft. Ik heb dat ook nooit in twijfel getrokken, dat was overigens twee jaar geleden ook het geval. De enige discussie die steeds gevoerd is met de D66-fractie is of je daar naast ook categoriale scholen zou moeten blijven houden. De discussie heeft zich nu met name toegespitst op het Stedelijk Gymnasium. Ik begrijp dat wij wat dat betreft nog steeds van mening verschillen. Dat is jammer, maar dat kan voorkomen en dat is dan niet anders. De heer De Jong heeft gezegd, dat het vluchtgedrag zou kunnen oproepen. Dat zou inderdaad kunnen. Hij heeft Groningen genoemd en het protestants christelijk onderwijs. Ik moet zeggen dat ik voor dat laatste niet zo verschrikkelijk bang ben. Ik heb daar met het protestants christelijk onderwijs ook af en toe contacten over. Ik maak mij daar niet de meeste 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 23