Rui Er I Verkc Verw Verw Verw Verk( Verw Verw Verw Scl Ontti Or 0nt6 pla Za Ver Uitj Oi Vei Oni D B Ad c Bt Punt 26 (bijlage nr. 144). De Voorzitter: Aan de orde is het aanvullend voorstel met betrekking tot de huisvesting van het gemeentelijk apparaat. Mevrouw Tiemersma: 2 april 1990 heeft de vorige raad in grote meerderheid besloten tot de bouw van een nieuw stadskantoor. Het is nu ruim een jaar later. Inmiddels hebben er een groot aantal, voornamelijk onaangename, ontwikkelingen plaatsgevonden, die het noodzakelijk maakten dat wij ons opnieuw over de uitgangspunten ten aanzien van de bouw moeten buigen en wij opnieuw de afweging moeten maken voor wel of geen nieuw stadskantoor Over de informatie die ons hiervoor ter beschikking stond willen wij de wethouder en de ambtenaren een compliment maken. Er is veel moeite voor gedaan om zo hard mogelijke cijfers op tafel te krijgen. Wij hebben gemeend dat er wel een nieuw stadskantoor moet komen en kunnen daarom akkoord gaan met de voor ons liggende raadsbrief. De CDA-fractie heeft hiervoor een aantal argumenten. 1. De rol die wij hebben als werkgever. Wij hechten zeer veel belang aan een goede werkplek voor onze ambtenaren. Dit vergroot de motiva tie en kan een grote bijdrage leveren aan de cultuurverandering die door de reorganisatie in gang is gezet. 2. De rol die de gemeente heeft ten aanzien van de burgers. Ik wil dat hier nogmaals benadrukken. Het gaat de raad er niet om een groot prestige-object in de binnenstad neer te zetten, maar om door een concentratie van gemeentelijke diensten het vergroten van de klant vriendelijkheid en het verbeteren van communicatie beter in te spelen op de eisen die de burger aan een goed lokaal bestuur stelt. 3. Het belang van een realistisch en gezond financieel beleid. Er zijn de laatste maanden een groot aantal dingen gebeurd die de finan ciële positie van onze stad onder druk hebben gezet. Wij denken hierbij met name aan de hogere rente, de gevolgen voor de gemeente van de Tussen balans en de grote bezuinigingsronde die ons te wachten staat. Voorzich tigheid is daarom geboden. Wij kunnen dan ook van harte instemmen met de aangepaste financieringvorm, evenals met het afboeken van het vermogens- verlies op de grondwaarde van het Burmania-complex ten laste van de algemene reserve. Kan de wethouder ook zeggen of de omvang van de algeme ne reserve vandaag boven de 3 miljoen is7 Want dan kan - zo hebben wij in de commissie begrepen - ook de WD-fractie instemmen met dit voorstel. Als de reserve dan morgen weer onder de 3 miljoen zit, is dan schijn baar voor de WD-fractie niet zo belangrijk. Ik wil hiermee het belang dat de CDA-fractie hecht aan de bandbreedte van de algemene reserve niet bagatelliseren. Ik vertrouw er op dat de wethouder de omvang van de algemene reserve angstvallig in de gaten zal houden en dat de huidige situatie, zoals in de raadsbrief staat, slechts tijdelijk zal zijn. Ook wij als CDA-fractie zullen de algemene reserve natuurlijk kritisch 64 2 blijven volgen. Ik vraag mij daarnaast af of de houding van de WD-fractie ten aanzien van het stadskantoor dan zo is veranderd. Vorig jaar wilde zij zelfs ook b. en w. mee laten verhuizen naar het nieuwe stadskantoor en vond zij dat het eigenlijk al veel eerder had moeten gebeuren. Als wij nu zouden wachten totdat de algemene reserve weer omhoog gaat, dan duurt het nog langer en kost het nog meer geld. Natuurlijk hebben wij ook uitvoerig gekeken naar de alternatieven die ons zijn voorgelegd, het handhaven van de huidige situatie of het aanpassen van het Burmaniahuis en het handhaven van een deel van de huidige gebou wen. Deze alternatieven zijn onzes inziens goed doorgerekend, zodat reële vergelijking mogelijk is. Wij menen echter dat de lagere kosten van de beide alternatieven niet opwegen tegen de voordelen van nieuwbouw die ik zojuist heb genoemd. Wij realiseren ons hierbij heel goed dat wij nu al een groot beslag leggen op ruimte voor nieuw beleid. Het uitvoeren van zo'n groot bouwproject blijft risico's met zich meebrengen. De CDA-fractie wil de wethouder daarom op het hart drukken dat een goede budgetbewaking een van de belangrijkste prioriteiten moet blijven tijdens de bouw van het stadskantoor. Dat komt er niet voor de politiek, maar voor de ambtenaren en de inwoners van Leeuwarden. Mevrouw Visser: Mevrouw de voorzitter, vanavond neemt de raad een besluit dat menselijkerwijs gesproken ons de volgende halve eeuw zal bijblijven. Er ligt een uitwerking van de plannen voor een nieuw stadskantoor. Mijn fractie heeft zich uitgesproken voor die plannen, maar voorwaarden daaraan verbonden. Die voorwaarden hebben wij expliciet genoemd bij de algemene beschouwingen. Voor het stadskantoor betekende dat: geen budget overschrijdingen en nadrukkelijk inclusief een parkeervoorziening met voldoende capaciteit. Gezien de zorgelijke ontwikkeling in die budget overschrijding en de voorlopige oplossing met betrekking tot de parkeer voorziening konden wij dan ook niet anders dan een voorbehoud maken in de commissievergadering waar de uitgewerkte plannen werden gepresenteerd. Meerdere fracties deelden die zorg. Een nader onderzoek naar alternatie ven en een betere onderbouwing van de cijfers was daarvan het resultaat. In de periode dat groen licht werd gegeven voor de plannen die moesten leiden tot de bouw van een nieuw stadskantoor was de financiële situatie van de gemeente heel wat gunstiger dan vandaag de dag. De herwaarderings operatie is in volle gang. Dat was ook de reden voor mijn fractie om opnieuw in de cijfers en de gebouwen te duiken. Omdat, naar het oordeel van mijn fractie, een integratieproces van de verschillende diensten het meest gebaat is bij een centrale huisvesting, hebben wij naar een alternatief gezocht dat èn die integratie èn die bezuiniging in de bouw zou opleveren. Ook andere overwegingen waren daarbij aan de orde. Onder andere zou het Nieuwestadsprofiel daarin gehandhaafd kunnen blijven en het parkeerprobleem zou zijn opgelost door het behoud van de parkeerkelder. Hoewel ook na de toetsing van onze cijfers door de heer Snijder (waarbij er van uit wordt gegaan dat er meer C5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 33