Rui
Er
I
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verk(
Verw
Verw
Verw
Scl
Ontti
Or
0nt6
pla
Za
Ver
Uitj
Oi
Vei
Oni
D
B
Ad
c
Bt
Punt 26 (bijlage nr. 144).
De Voorzitter: Aan de orde is het aanvullend voorstel met betrekking tot
de huisvesting van het gemeentelijk apparaat.
Mevrouw Tiemersma: 2 april 1990 heeft de vorige raad in grote meerderheid
besloten tot de bouw van een nieuw stadskantoor. Het is nu ruim een jaar
later. Inmiddels hebben er een groot aantal, voornamelijk onaangename,
ontwikkelingen plaatsgevonden, die het noodzakelijk maakten dat wij ons
opnieuw over de uitgangspunten ten aanzien van de bouw moeten buigen en
wij opnieuw de afweging moeten maken voor wel of geen nieuw stadskantoor
Over de informatie die ons hiervoor ter beschikking stond willen wij de
wethouder en de ambtenaren een compliment maken. Er is veel moeite voor
gedaan om zo hard mogelijke cijfers op tafel te krijgen. Wij hebben
gemeend dat er wel een nieuw stadskantoor moet komen en kunnen daarom
akkoord gaan met de voor ons liggende raadsbrief. De CDA-fractie heeft
hiervoor een aantal argumenten.
1. De rol die wij hebben als werkgever. Wij hechten zeer veel belang
aan een goede werkplek voor onze ambtenaren. Dit vergroot de motiva
tie en kan een grote bijdrage leveren aan de cultuurverandering die
door de reorganisatie in gang is gezet.
2. De rol die de gemeente heeft ten aanzien van de burgers. Ik wil dat
hier nogmaals benadrukken. Het gaat de raad er niet om een groot
prestige-object in de binnenstad neer te zetten, maar om door een
concentratie van gemeentelijke diensten het vergroten van de klant
vriendelijkheid en het verbeteren van communicatie beter in te
spelen op de eisen die de burger aan een goed lokaal bestuur stelt.
3. Het belang van een realistisch en gezond financieel beleid.
Er zijn de laatste maanden een groot aantal dingen gebeurd die de finan
ciële positie van onze stad onder druk hebben gezet. Wij denken hierbij
met name aan de hogere rente, de gevolgen voor de gemeente van de Tussen
balans en de grote bezuinigingsronde die ons te wachten staat. Voorzich
tigheid is daarom geboden. Wij kunnen dan ook van harte instemmen met de
aangepaste financieringvorm, evenals met het afboeken van het vermogens-
verlies op de grondwaarde van het Burmania-complex ten laste van de
algemene reserve. Kan de wethouder ook zeggen of de omvang van de algeme
ne reserve vandaag boven de 3 miljoen is7 Want dan kan - zo hebben wij
in de commissie begrepen - ook de WD-fractie instemmen met dit voorstel.
Als de reserve dan morgen weer onder de 3 miljoen zit, is dan schijn
baar voor de WD-fractie niet zo belangrijk. Ik wil hiermee het belang
dat de CDA-fractie hecht aan de bandbreedte van de algemene reserve niet
bagatelliseren. Ik vertrouw er op dat de wethouder de omvang van de
algemene reserve angstvallig in de gaten zal houden en dat de huidige
situatie, zoals in de raadsbrief staat, slechts tijdelijk zal zijn. Ook
wij als CDA-fractie zullen de algemene reserve natuurlijk kritisch
64
2
blijven volgen.
Ik vraag mij daarnaast af of de houding van de WD-fractie ten aanzien
van het stadskantoor dan zo is veranderd. Vorig jaar wilde zij zelfs ook
b. en w. mee laten verhuizen naar het nieuwe stadskantoor en vond zij dat
het eigenlijk al veel eerder had moeten gebeuren. Als wij nu zouden
wachten totdat de algemene reserve weer omhoog gaat, dan duurt het nog
langer en kost het nog meer geld.
Natuurlijk hebben wij ook uitvoerig gekeken naar de alternatieven die ons
zijn voorgelegd, het handhaven van de huidige situatie of het aanpassen
van het Burmaniahuis en het handhaven van een deel van de huidige gebou
wen. Deze alternatieven zijn onzes inziens goed doorgerekend, zodat reële
vergelijking mogelijk is. Wij menen echter dat de lagere kosten van de
beide alternatieven niet opwegen tegen de voordelen van nieuwbouw die ik
zojuist heb genoemd. Wij realiseren ons hierbij heel goed dat wij nu al
een groot beslag leggen op ruimte voor nieuw beleid. Het uitvoeren van
zo'n groot bouwproject blijft risico's met zich meebrengen.
De CDA-fractie wil de wethouder daarom op het hart drukken dat een goede
budgetbewaking een van de belangrijkste prioriteiten moet blijven tijdens
de bouw van het stadskantoor. Dat komt er niet voor de politiek, maar
voor de ambtenaren en de inwoners van Leeuwarden.
Mevrouw Visser: Mevrouw de voorzitter, vanavond neemt de raad een besluit
dat menselijkerwijs gesproken ons de volgende halve eeuw zal bijblijven.
Er ligt een uitwerking van de plannen voor een nieuw stadskantoor. Mijn
fractie heeft zich uitgesproken voor die plannen, maar voorwaarden
daaraan verbonden. Die voorwaarden hebben wij expliciet genoemd bij de
algemene beschouwingen. Voor het stadskantoor betekende dat: geen budget
overschrijdingen en nadrukkelijk inclusief een parkeervoorziening met
voldoende capaciteit. Gezien de zorgelijke ontwikkeling in die budget
overschrijding en de voorlopige oplossing met betrekking tot de parkeer
voorziening konden wij dan ook niet anders dan een voorbehoud maken in
de commissievergadering waar de uitgewerkte plannen werden gepresenteerd.
Meerdere fracties deelden die zorg. Een nader onderzoek naar alternatie
ven en een betere onderbouwing van de cijfers was daarvan het resultaat.
In de periode dat groen licht werd gegeven voor de plannen die moesten
leiden tot de bouw van een nieuw stadskantoor was de financiële situatie
van de gemeente heel wat gunstiger dan vandaag de dag. De herwaarderings
operatie is in volle gang. Dat was ook de reden voor mijn fractie om
opnieuw in de cijfers en de gebouwen te duiken.
Omdat, naar het oordeel van mijn fractie, een integratieproces van de
verschillende diensten het meest gebaat is bij een centrale huisvesting,
hebben wij naar een alternatief gezocht dat èn die integratie èn die
bezuiniging in de bouw zou opleveren. Ook andere overwegingen waren
daarbij aan de orde. Onder andere zou het Nieuwestadsprofiel daarin
gehandhaafd kunnen blijven en het parkeerprobleem zou zijn opgelost door
het behoud van de parkeerkelder. Hoewel ook na de toetsing van onze
cijfers door de heer Snijder (waarbij er van uit wordt gegaan dat er meer
C5