2 Verkc Verw Verw Verw Verk< Verw Verw Rui Verw Set Ontti On Ontf pla gesloopt moet worden dan wij in onze plannen hadden gewild) blijft mijn fractie haar zorgen houden. Nu na die toetsing ons alternatieve plan een winst van 2 3 miljoen oplevert, is dat voor mijn fractie een reden om dit alternatief voorstel in te trekken. Het is te weinig, het verschil is niet groot genoeg. Blijft één plan staan ter beoordeling, dat plan betekent 3 miljoen afboeken op de algemene reserve. Grote vraagtekens bij de inkomsten uit verhuur. Dat betekent op jaarbasis 500.000,-- structureel waar geen enkele compensatie van het rijk tegenover staat. Bij elkaar opgeteld 740.000,-- en 300.000,--, een tekort op parkeergarage van plusminus 100.000,-- structureel, de rente gaat al 500.000,-- kosten, de inrichtingskosten komen daar nog eens over heen, de extra verdieping ƒ1,6 miljoen, is 1,6 ton op jaarbasis, 115.000,-- doorberekenen aan de diensten resulteert ook in een lastenverzwaring. Dat betekent een bedrag van tussen de 2 en 2,5 miljoen waar wij op komen. Mevrouw de voorzitter, met alle respect voor de plannen, maar dit is ons te veel. Die structurele last is voor onze gemeente een te zware last. Hoe graag ook wij de diensten samen zouden zien in één gebouw, de financiële onderbouwing levert geen goed fundament. Wij zullen dan ook, als de wethouder geen optimistischer beeld kan schetsen dan hier vanavond door ons is gepresenteerd, "nee" tegen deze plannen zeggen en ook de uiteinde lijke conclusie van mijn fractie zal dan een "nee" zijn. Za Er Ver Uitl Oi Vei Om D B Ad c I Bt Mevrouw Waalkens: De gemeente is een huishouden in het groot. Er komt geld binnen en daarmee moeten alle eindjes aan elkaar worden geknoopt. Is de wasmachine ineens kapot, dan moet er een reserve potje zijn waaruit dit dan weer kan worden betaald. Zo is het ook in groter verband. In april 1990 kwam het nieuw te bouwen stadskantoor op de agenda van de raad. De WD-fractie was niet tegen de nieuwbouw op zich, om meteen de CDA-fractie hierbij te antwoorden, een efficiënte bedrijfsvoering, goede werkomstandigheden voor het personeel, Arbo-aanpassingen aan de oude gebouwen die op termijn een onzekere factor vormen, kortom er waren vele redenen om die nieuwbouw toe te juichen en dan ook alle diensten bij elkaar in dat nieuw te bouwen stadskantoor. Alleen niet tegen elke prijs. De klimlening vond de WD-fractie destijds een te grote wissel op de financiële toekomst van de gemeente en dat is inmiddels ook juist geble ken. Er is nu gekozen voor een evenwichtige financiering. Maar inmiddels hebben wij een 2 miljoen onverwacht tekort op de rekening 1989 en ook nog een onverwacht tekort op de rekening 1990 waarvan een deel al de reserve is gepasseerd, maar het uiteindelijke bedrag nog niet bekend is. Ook is er een aanzet geweest om middelen te vinden om de bezuinigingen van de brede herwaardering het hoofd te bieden. Het stadskantoor blijkt ten opzichte van het 1990-voorstel toch weer duurder, dit ondanks de vele vergaderingen en overlegstructuren. De aanvullende inrichtingskosten zijn de ene grote post, dat is maar liefst 5,5 miljoen meer en het 500 m2 toevoegen aan de reeds 15000 m2 werk ruimte is de andere. Die is goed voor 1 miljoen. Toch weer van die onvoorziene zaken. Ze werden immers in 1990 niet voorzien. 66 Ook alle alternatieven ten aanzien van het handhaven van bestaande gebouwen, renovatie of gedeeltelijke renovatie, gaven eigenlijk geen grote financiële soelaas. De algemene reserve wordt nu in dit voorstel terug gebracht tot 2 miljoen. Dit om de 3 miljoen extra afschrijving op de aankoopprijs van het Aegon-complex te financieren. Maar de raad bepaalde in januari 199 dat de bandbreedte van de algemene reserve als ondergrens eigenlijk 3 miljoen zou moeten zijn. Wat te doen als er bij deze nieuwbouw nog meer onvoorziene posten opduiken? Daarom kan de WD- fractie zich qua financiering niet vinden in het extra afschrijven van het onrendabele deel van de 3 miljoen op de aankoop van die algemene reserve. Afgezien van dit punt ben ik ook wel benieuwd hoe nu de algemene reserve staat. Naar onze mening moet die 500 m2die 1 miljoen kost en waarvoor dan een verhuurder zou moeten worden gevonden, worden geschrapt ten aanzien van die 3 miljoen afschrijving die nu plaatsvindt, waardoor wij dan blijven op een 3 miljoen algemene reserve. (De heer Den Oud sten: Mag ik mevrouw Waalkens even iets vragen tussendoor? Zij praat over f 1 miljoen verlagen van de bouwkosten door minder vierkante meters te bouwen en zij wil die f 1 miljoen afhalen van de afschrijving van de algemene reserve? Die f 1 miljoen schrijven wij toch in 50 jaar af, dat is toch een jaarlast van enige tienduizenden guldens? Dan kan toch nooit tegen elkaar worden afgezet? Even voor mijn goede begrip, misschien snap ik het niet, daarom vraag ik het maar even.) Een ander punt is de parkeervoorziening. Het omschrijven van een A-B- of C-lokatie, wat in het najaar nog in de Tweede Kamer moet komen, kwam de gemeente eigenlijk wel goed van pas, evenals de constatering dat het Oldehoofsterkerkhof niet altijd vol geparkeerd zou zijn. De gebruikers van het Oldehoofsterkerkhof doen dat vooral na 15.00 uur. Is ook na dat tijdstip het aantal vrije plaatsen gemeten? Het mag niet zo zijn dat de middenstand klanten verliest omdat die geen parkeerplaats meer kunnen vinden op dit parkeerterrein. Wij horen van de wethouder graag welke tijden en frequenties ten aanzien van het meten van vrije parkeerplaatsen zijn vastgelegd, als er van enige overboeking sprake is dient het par keerdek in de bouw te worden meegenomen. Nu al bouwen vindt ook de WD-fractie te prematuur, wij kunnen de centjes beter gebruiken. Dus de gegevens over de algemene reserve op dit moment en de registratie van de parkeerruimte op het Oldehoof sterkerkhof zijn op dit moment vragen voor de WD-fractie. De heer Bakker: Mevrouw de voorzitter, vanavond nemen wij beslissingen die naar alle waarschijnlijkheid van historische betekenis zullen zijn voor de gemeente Leeuwarden en naar ik hoop in gunstige zin. Aan de orde is de bouw van het nieuwe stadskantoor. Eigenlijk dient er overigens van een gemeentekantoor gesproken te worden, daar de gemeente Leeuwarden uit meer kernen bestaat dan alleen de stad Leeuwarden, maar daarover moeten wij het nog maar eens hebben. Stadhuizen, stadskantoren, gemeentehuizen of hoe wij ze dan ook maar 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 34