Rui Or Za I Verkc Verw Verw Verw Verk( Verw Verw Verw Scl Ontti 0nt6 pis Er Ver Uitj Oi Vei Om D B Ad c Bt noemen, vormen voor gemeenten een gemeenschappelijk kenmerk. Iedere gemeente heeft er namelijk één. Vaak zijn het karakteristieke gebouwen en zijn ze op karakteristieke plaatsen in de gemeente te vinden. Zoals de plannen er nu voorstaan zullen wij daar in Leeuwarden niet voor onder doen. Ons nieuwe stadskantoor wordt op een mooie plaats in Leeuwarden gebouwd. De voorkant komt aan de bekendste straat in Leeuwarden te liggen, de Nieuwestad en haar achterzijde aan de voet van het meest karakteristiek gebouw van Leeuwarden, de Oldehove. Daarmee is dan ook meteen de importantie van het gebouw bezegeld, namelijk het belangrijkste gebouw voor de gemeente Leeuwarden, want dat dient het wel te worden. Mevrouw de voorzitter, de D66-fractie is van mening dat een gemeentehuis een gemeenschapshuis moet zijn. Een huis van de burgerij, voor de burge rij. Een huis waar de burgerij graag komt en waar hij of zij op een prettige en efficiënte manier geholpen kan worden. Dit laatste, het klantgerichte en klantvriendelijke handelen, was één van de uitgangspun ten die ten grondslag lagen aan de reorganisatie zoals die per 1 april van het vorige jaar is doorgevoerd. Andere redenen om te reorganiseren, ze zijn in de raadsbrief genoemd, waren de verbetering van de interne communicatie, de werkefficiëntie en de werkomstandigheden van het personeel. In feite zijn deze uitgangspun ten alleen maar te realiseren indien wij het gemeentelijk apparaat centraal huisvesten. Ik geef u een klein voorbeeld. Als raadslid krijg ik bijna dagelijks grote enveloppen thuis met één of twee velletjes papier daarin. Bij een centrale huisvesting kan je alle niet spoedeisende post eenmaal per week in een enveloppe verzenden, dat bespaart nogal aan porto, terwijl je eventueel zelf ook je post kunt ophalen. In het begin van mijn betoog stelde ik dat de D66-fractie hoopt dat dit gebouw in gunstige zin de historie in zal gaan. Eén van de eerste voor waarden om dit te bereiken is dat wij vanavond niet in een financieel avontuur belanden. Een Stopera-effect moet voor alles voorkomen worden. Wij gaan 50 miljoen investeren met een jaarlast van 1,7 miljoen. Op zich is het al heel moeilijk om aan de bevolking uit te leggen dat wij in deze tijd van bezuinigen een nieuw stadskantoor neer willen zetten. Mijn fractie hecht er evenwel aan vanavond deze beslissing naar de bevolking toe nogmaals te motiveren. Behalve dat alleen met nieuwbouw de uitgangspunten van de reorganisatie op een goede manier zijn de effectueren, is de D66-fractie van mening dat de bouw van een nieuw stadskantoor een strategische beslissing is. Een beslissing derhalve die je op de lange termijn moet beschouwen. In die geval minimaal 50 jaar en naar il. heb begrepen zal het gebouw zeker 150 jaar mee kunnen. Op de langere termijn, zo is onze stellige overtuiging, zal nieuwbouw zeker goedkoper blijken te zijn. Behalve dat er aan oude gebouwen meer onderhoud gepleegd moet worden, kan verder iedere bouwkun dige je vertellen dat je bij oude gebouwen altijd voor verrassingen komt te staan die meestal veel geld gaan kosten. Dit soort kosten zijn buiten beschouwing gelaten in de raadsbrief. Bij nieuwbouw weten wij wat wij 68 2 hebben en waar wij financieel aan toe zijn de komende decennia, een jaarlast van 1,7 miljoen. Op deze manier kunnen wij dan ook nog een veel beter produkt bieden, een produkt dat er al lang had dienen te zijn. Kortom, weeg je alle alternatieven tegen elkaar af, zeker op de langere termijn, dan ontlopen die elkaar niet veel. Dus moet je nu nieuwbouw p'egen Ik stelde reeds dat een Stopera-effect vermeden dient te worden, sterker nog het mag onder geen beding gebeuren. Zijn er dan, naar de mening van de D66-fractie, genoeg redenen om aan te nemen dat dit effect voorkomen kan worden? Ja, die zijn er inderdaad. Ten eerste hebben wij een architect in de hand genomen die er om bekend staat te weten wat zij doet. Mevrouw Dekkers achten wij zeer wel in staat een gebouw te ontwerpen waar van bekend mag worden verondersteld wat het kost. Ten tweede hebben wij een bouwcoördinator in de hand genomen in de persoon van de heer Snijder, iemand die ook zijn sporen op dit gebied meer dan heeft verdiend. Tot slot is er een wethouder en hij heeft in de afgelopen maanden nu niet bepaald de indruk gewekt dit project uit de hand te laten lopen. Wij hopen evenwel dat hij ons vertrouwen niet zal beschamen en als extra check wensen wij daarom tijdens het bouwproces optimaal geïnformeerd te worden. Wij willen dan ook tijdens elke vergadering van de Commissie Middelen geïnformeerd worden over de stand van zaken met betrekking tot de bouw en de zich eventueel voordoende knelpunten. De D66-fractie wenst dat de wethouder dit vanavond toezegt. Eén aspect van het gebouw is de afgelopen commissievergaderingen meerdere keren aan de orde geweest. Aan het uiteinde van de banaan, het gebouwge deelte langs de Torenstraat, zit namelijk aan de kant van de Nieuwestad een blinde muur. Hiermee moet ook, naar onze mening, iets gebeuren. Aanpassingen in bouwtechnische zin zullen te duur blijken. Wij stellen dus wat anders voor. Wij willen dat op deze muur een klok en het nieuwe logo van de gemeente, de leeuw, wordt aangebracht. Wij hopen dat het college deze suggestie over wil nemen. Mevrouw de voorzitter, de gemeente Leeuwarden kan in 1993 onzes inziens een nieuw start gaan maken, de echte nieuwe start. Wij hopen dat de gehele raad vanavond het voorliggende voorstel steunt, zodat raadsbreed die nieuwe start mogelijk is. Een nieuwe start van een gemeente die de afgelopen jaren qua aanzicht en stadsstructuur ingrijpend is vernieuwd. Een nieuwe start die symbolisch bezegeld kan worden bij de opening van ons nieuwe stadskantoor. De heer Brinks: Voorzitter, ook bij dit punt geldt, net als bij een eerder punt wat mevrouw Garms al naar voren heeft gebracht en wat zij niet naar voren heeft gebracht bij punt 25 maar eigenlijk wel had zullen doen, dat de leden van onze steunfractie de stukken pas in een zo danig 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1991 | | pagina 35