Rui
Or
Za
I
Verkc
Verw
Verw
Verw
Verk(
Verw
Verw
Verw
Scl
Ontti
0nt6
pis
Er
Ver
Uitj
Oi
Vei
Om
D
B
Ad
c
Bt
noemen, vormen voor gemeenten een gemeenschappelijk kenmerk. Iedere
gemeente heeft er namelijk één. Vaak zijn het karakteristieke gebouwen
en zijn ze op karakteristieke plaatsen in de gemeente te vinden. Zoals
de plannen er nu voorstaan zullen wij daar in Leeuwarden niet voor onder
doen. Ons nieuwe stadskantoor wordt op een mooie plaats in Leeuwarden
gebouwd. De voorkant komt aan de bekendste straat in Leeuwarden te
liggen, de Nieuwestad en haar achterzijde aan de voet van het meest
karakteristiek gebouw van Leeuwarden, de Oldehove. Daarmee is dan ook
meteen de importantie van het gebouw bezegeld, namelijk het belangrijkste
gebouw voor de gemeente Leeuwarden, want dat dient het wel te worden.
Mevrouw de voorzitter, de D66-fractie is van mening dat een gemeentehuis
een gemeenschapshuis moet zijn. Een huis van de burgerij, voor de burge
rij. Een huis waar de burgerij graag komt en waar hij of zij op een
prettige en efficiënte manier geholpen kan worden. Dit laatste, het
klantgerichte en klantvriendelijke handelen, was één van de uitgangspun
ten die ten grondslag lagen aan de reorganisatie zoals die per 1 april
van het vorige jaar is doorgevoerd.
Andere redenen om te reorganiseren, ze zijn in de raadsbrief genoemd,
waren de verbetering van de interne communicatie, de werkefficiëntie en
de werkomstandigheden van het personeel. In feite zijn deze uitgangspun
ten alleen maar te realiseren indien wij het gemeentelijk apparaat
centraal huisvesten. Ik geef u een klein voorbeeld.
Als raadslid krijg ik bijna dagelijks grote enveloppen thuis met één of
twee velletjes papier daarin. Bij een centrale huisvesting kan je alle
niet spoedeisende post eenmaal per week in een enveloppe verzenden, dat
bespaart nogal aan porto, terwijl je eventueel zelf ook je post kunt
ophalen.
In het begin van mijn betoog stelde ik dat de D66-fractie hoopt dat dit
gebouw in gunstige zin de historie in zal gaan. Eén van de eerste voor
waarden om dit te bereiken is dat wij vanavond niet in een financieel
avontuur belanden. Een Stopera-effect moet voor alles voorkomen worden.
Wij gaan 50 miljoen investeren met een jaarlast van 1,7 miljoen. Op
zich is het al heel moeilijk om aan de bevolking uit te leggen dat wij
in deze tijd van bezuinigen een nieuw stadskantoor neer willen zetten.
Mijn fractie hecht er evenwel aan vanavond deze beslissing naar de
bevolking toe nogmaals te motiveren.
Behalve dat alleen met nieuwbouw de uitgangspunten van de reorganisatie
op een goede manier zijn de effectueren, is de D66-fractie van mening dat
de bouw van een nieuw stadskantoor een strategische beslissing is. Een
beslissing derhalve die je op de lange termijn moet beschouwen. In die
geval minimaal 50 jaar en naar il. heb begrepen zal het gebouw zeker 150
jaar mee kunnen. Op de langere termijn, zo is onze stellige overtuiging,
zal nieuwbouw zeker goedkoper blijken te zijn. Behalve dat er aan oude
gebouwen meer onderhoud gepleegd moet worden, kan verder iedere bouwkun
dige je vertellen dat je bij oude gebouwen altijd voor verrassingen komt
te staan die meestal veel geld gaan kosten. Dit soort kosten zijn buiten
beschouwing gelaten in de raadsbrief. Bij nieuwbouw weten wij wat wij
68
2
hebben en waar wij financieel aan toe zijn de komende decennia, een
jaarlast van 1,7 miljoen. Op deze manier kunnen wij dan ook nog een
veel beter produkt bieden, een produkt dat er al lang had dienen te zijn.
Kortom, weeg je alle alternatieven tegen elkaar af, zeker op de langere
termijn, dan ontlopen die elkaar niet veel. Dus moet je nu nieuwbouw
p'egen
Ik stelde reeds dat een Stopera-effect vermeden dient te worden, sterker
nog het mag onder geen beding gebeuren. Zijn er dan, naar de mening van
de D66-fractie, genoeg redenen om aan te nemen dat dit effect voorkomen
kan worden? Ja, die zijn er inderdaad.
Ten eerste hebben wij een architect in de hand genomen die er om bekend
staat te weten wat zij doet. Mevrouw Dekkers achten wij zeer wel in staat
een gebouw te ontwerpen waar van bekend mag worden verondersteld wat het
kost.
Ten tweede hebben wij een bouwcoördinator in de hand genomen in de
persoon van de heer Snijder, iemand die ook zijn sporen op dit gebied
meer dan heeft verdiend.
Tot slot is er een wethouder en hij heeft in de afgelopen maanden nu niet
bepaald de indruk gewekt dit project uit de hand te laten lopen.
Wij hopen evenwel dat hij ons vertrouwen niet zal beschamen en als extra
check wensen wij daarom tijdens het bouwproces optimaal geïnformeerd te
worden. Wij willen dan ook tijdens elke vergadering van de Commissie
Middelen geïnformeerd worden over de stand van zaken met betrekking tot
de bouw en de zich eventueel voordoende knelpunten. De D66-fractie wenst
dat de wethouder dit vanavond toezegt.
Eén aspect van het gebouw is de afgelopen commissievergaderingen meerdere
keren aan de orde geweest. Aan het uiteinde van de banaan, het gebouwge
deelte langs de Torenstraat, zit namelijk aan de kant van de Nieuwestad
een blinde muur. Hiermee moet ook, naar onze mening, iets gebeuren.
Aanpassingen in bouwtechnische zin zullen te duur blijken. Wij stellen
dus wat anders voor. Wij willen dat op deze muur een klok en het nieuwe
logo van de gemeente, de leeuw, wordt aangebracht. Wij hopen dat het
college deze suggestie over wil nemen.
Mevrouw de voorzitter, de gemeente Leeuwarden kan in 1993 onzes inziens
een nieuw start gaan maken, de echte nieuwe start. Wij hopen dat de
gehele raad vanavond het voorliggende voorstel steunt, zodat raadsbreed
die nieuwe start mogelijk is. Een nieuwe start van een gemeente die de
afgelopen jaren qua aanzicht en stadsstructuur ingrijpend is vernieuwd.
Een nieuwe start die symbolisch bezegeld kan worden bij de opening van
ons nieuwe stadskantoor.
De heer Brinks: Voorzitter, ook bij dit punt geldt, net als bij een
eerder punt wat mevrouw Garms al naar voren heeft gebracht en wat zij
niet naar voren heeft gebracht bij punt 25 maar eigenlijk wel had zullen
doen, dat de leden van onze steunfractie de stukken pas in een zo danig
69